Bukefalos 28 år!

Snack & Uppdateringstråd nr17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

KL

Idag var det träning igen. Vet inte vilket som var jobbigast, vägen till träningen eller själva träningen. Vet inte heller vem som var tröttast, jag eller Sol.

Jisses vad hon är envis.
Men, något extremt positivt mitt i allt jobbiga! På vägen dit, när jag var trött på att hon var på väg ner i dikena och gasade på henne istället, så töltade hon klockrent i riktigt bra tempo för att vara henne. Hon har inte töltat så mycket sen jag fick hem henne, och det som varit har bara varit rent korta sträckor. Nu kunde jag gasa på och hon tickade på som bara den. Jäklar vad förbannad hon var :p:angel:
På vägen hem gick det bättre hon sprang inte ner i några diken, och vi fick till en jättefin trav. Men såklart nästan framme vid stallet så började hon fåna sig igen när hon fick syn på kompisarna. Det kom en bil bakom, och självklart passar hon på att börja skuta ut rumpan igen, så jag fick hoppa av och putta in rumpan på henne så de kunde köra förbi.

Hoppas verkligen att alla träningar nu framöver ger resultat, annars blir jag nog tvungen att ta till proffshjälp. Jag vet ju vad problemet är, och jag tycker ju att det borde ge sig med tiden, men hon är ju så envis!
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

KL
316407_10150882735675596_881245595_21112638_320826926_n.jpg

Vi sysslar med barbackaturer i skogen i väntan på den rätta köparen. Det är ganska hopplöst att sälja hästar idag, framförallt när man bor så avsides från hästtransportörer och dylikt. Men rätt person finner nog honom värd den långa resan en vacker dag!
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Så himla söt!

Det är så himla många som säljer nu. Varför, varför är jag inte miljonär? Skulle vilja ha 3-4 stycken minst :p
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Nämen, stackare :(

Hatar när man inte kan rida, det är då man verkligen vill.
Hoppas nu det räcker med 4 veckor så du slipper operation!

Ja, visst är det så! Hur får folk utan häst tiden att gå? :crazy: Långtråkigt att bara gå hemma.

Michis: Fy så tråkigt, beklagar verkligen att din fina herre råkade ut för en sådan människa :(
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

USCH stackars liten tur att du hann i tid så det inte vart värre inte för han är snygg nu men han hade ju kunnat blivitt allvarligt dödssjuk kanske=(

Hoppas du hittar en ägare som tar väl hand om han nu.
Jag fick hem min unghäst i ett skick som var förjävligt.. han höll på att dö så dålig var han. så jag vet hur det känns:crazy:
Man är besviken ledsen arg ja alla känslor på en och samma gång..



Men tur att dessa hämska människor trots allt är rätt så få och att det finns goda underbara människor också där ute.. gäller bara att hitta dom!

Ge han en bamsekram från Jorunn och mig!
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

En fråga till alla där ute;
Om man har ett stall med inackorderingar.
Så är det en ägare som inte betalar(stall o hovslagare, avmaskning) och heller inte
Går att nå.
Vad hade ni gjort då?
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Kolla uner "hästverksam" där brukar det finnas trådar om krånglande inackorderingar (och krånglande hyresvärdar också för den delen) själv hade jag nog skickat det till inkasso och uppmuntrat hovslagare och andra som personen har skulder till att göra detsamma
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

KL*

Kolla in vilken tanig liten GRÅ häst som kom med flyget för drygt 10 år sedan :D
313581_10150339414956814_541216813_8822572_1913830563_n.jpg
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Stackars fina fina Erro :cry: Hade jag haft mer pengar hade han fått bli norrbottning :love:
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Fy så tråkigt att få hem en sån häst!!! Förstår du är jättebesviken och arg!

Jag måste få uppdatera lite! Fick hem min Randalin på foder i slutet av aug. Då hade en svullen has. Har inte tyckt det vart helt 100, så idag åkte vi till Solvalla, och hon mår tipptopp! Inte halt alls! Det är jag som är inbillningssjuk och nojig helt klart. Och imorrn så ska vi rida för Malin S, ska bli suuperspännade!! Ska ta med kameran och hoppas att nån kan fota lite!
Hon är så härlig den här hästen, har så lätt för sig. Bjöd på helt klockren tölt då jag longerade hos vetten, såg så härligt ut!
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Vad jobbigt att hon bråkar så! Hoppas det löser sig snart, och att som du säger, träningen ger resultat!
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Men sluta jag bara blev helt kall när jag såg bilderna och ryggraden som sticker upp, total brist på muskler och helt insjunken över korset:(:(:( vad har hänt sket hon i att ge han mat, ser ju ut som vanvård känns som att du nästan måste anmäla jag hade blivit så förbannad alltså och ledsen och rädd för min häst stackars Erro:(
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

KL

Idag var det träning igen. Vet inte vilket som var jobbigast, vägen till träningen eller själva träningen. Vet inte heller vem som var tröttast, jag eller Sol.

Jisses vad hon är envis.
Men, något extremt positivt mitt i allt jobbiga! På vägen dit, när jag var trött på att hon var på väg ner i dikena och gasade på henne istället, så töltade hon klockrent i riktigt bra tempo för att vara henne. Hon har inte töltat så mycket sen jag fick hem henne, och det som varit har bara varit rent korta sträckor. Nu kunde jag gasa på och hon tickade på som bara den. Jäklar vad förbannad hon var :p:angel:
På vägen hem gick det bättre hon sprang inte ner i några diken, och vi fick till en jättefin trav. Men såklart nästan framme vid stallet så började hon fåna sig igen när hon fick syn på kompisarna. Det kom en bil bakom, och självklart passar hon på att börja skuta ut rumpan igen, så jag fick hoppa av och putta in rumpan på henne så de kunde köra förbi.

Hoppas verkligen att alla träningar nu framöver ger resultat, annars blir jag nog tvungen att ta till proffshjälp. Jag vet ju vad problemet är, och jag tycker ju att det borde ge sig med tiden, men hon är ju så envis!

Välkommen till Unghästvärlden:grin: som jag upplevt så testar de allra flesta, hela tiden i princip, för varje ny grej försöker de ju givetvis slippa undan vi måste lära dem att de ska jobba.

Som Hinni säger, "hästar är lata av naturen precis som människor";)

Man måste vara konsekvent och lite tuff och inte låta dem komma undan ens med minsta lilla grej.
Men sen måste man tänka på att unghästar orkar inte koncentera sig lika länge och man kan inte kräva för mkt av dem.
Bättre att hela tiden ligga under max gränsen och sluta såfort de gör rätt så att man inte utmanar ödet i onödan och drar upp en omöjlig disskution som de är för gröna för att reda ut.

Och går man som du får en äldre till en mkt yngre så kan det ju vara lätt att man fastnat i det här att värma upp väldigt länge och rida länge/kunna kräva mer osv.
Men unghästar behöver man oftast inte värma upp lika länge och man ska absolut inte hålla på lika länge för de orkar inte koncentrera sig så länge för sen börjar de tjaffsa när de inte orkar med det längre.

Thengill var så jäkla envis som unghäst det var en kamp varje dag och jag fick vara väldigt tydlig i mitt ledarskap och upprepa det ofta.

Han kunde hoppa in rakt i skogen när vi red själva bara för att få gå hem till flocken, det gällde att ALDRIG ta den vägen han ville eller göra som han ville bara vara konsekvent och bestämd och visa att vi ska framåt.

Hur gammalt var ditt sto? du kanske borde dra ner lite på kraven jag vet inte vad du gör eller så och hur du tränar men vissa hästar mognar ju senare + att unghästar behöver vilor med jämna mellanrum.

Hon skulle nog behöva en 1-2mån vila gärna utan skor nu i vinter där hon får tänka igenom allt hon lärt sig, och det roliga med unghästar är att när de fått vila brukar oftast allt ha fallit på plats och det känns som att någon annan ridit dem under tiden man blir så förvånad.

Det låter lite som att hon börjar bli lite för trött i huvudet och behöver en vila.

sen nästa sommar kan hon ju få en 2-3veckor på sommaren och sen där emellan få någon vila 3-4dagar emellanåt.

kör ni fast är det nog bättre och låta henne vara lite sen kan jag nästan garantera att hon är fit for fight igen;)
Men envis tjej det har du nog fått dig men det är bara att vara snäppet envisare.

det är verkligen det jag älskar med utmaningen hos islandshästarna, deras envishet och att allt inte bara går enkelt det är en sån kick när man ser hur de förstår och tuggar och ger klartecken att de förstått och man vunnit en fight.

Nej bättre ras finns inte, men jag har som sagt upplevt att de är mer envisa och testar mer ju yngre de är och det är där man ska lägga grunden och vara riktigt konsekvent och stenhård på den biten.

Glampi har börjat visa den sidan med men han är långt ifrån så envis som Thengill var.

Lycka till:)
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

En fråga till alla där ute;
Om man har ett stall med inackorderingar.
Så är det en ägare som inte betalar(stall o hovslagare, avmaskning) och heller inte
Går att nå.
Vad hade ni gjort då?

Ja, inte hade jag låtit det gå ut över hästen i alla fall.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Fast grejen är att hon inte blivit riden så mycket och hon har haft vila kortare perioder. Först när jag fick hem henne så vilade hon ett tag, sen red vi i ett par veckor. Sen fick hon en tappsko och då vilade hon igen i en vecka nästan. Sen red vi en period, och efter det var vi hos tandläkaren och då fick hon vila i två veckor. Och nu har vi precis kommit igång igen.

Så det har ju inte varit så hård träning. I början var det väldigt mjukt, då hade hon kass kondition och orkade inte så mycket. Nu är det bättre, men det är fortfarande inga långa pass. När vi rider ut själva och tränar så brukar vi rida en runda som tar max 30 min. Och när vi rider i paddocken är det också max 30 min. När vi rider ut med andra är det inga krav så då har vi ridit lite längre, ungefär en timma. Och så har det blivit två långturer på typ 3 timmar med skritt i stort sett hela vägen. Det har inte varit några problem heller. Förra gången blev hon väldigt trött på vägen hem, men då hade vi travat och galopperat i vattnet en bit, så det är förståeligt.

Jag tror helt enkelt att jag har gjort fel, när hon har tyckt att det har blivit jobbigt så har jag låtit henne vara för att jag har varit rädd att gå på för hårt. Jag vet ju inte riktigt hur mycket eller hur pass avanserat hon är riden, så vi har testat oss fram vad hon kan och inte.
Så det är nog en kombination av att jag inte vetat var jag ska sätta ribban, och jag har låtit henne slippa undan helt enkelt. Problemet har ju varit enda sen hon kom, men det har vuxit och hon har lärt sig använda det för att slippa undan.
Så nu har jag gått tillbaka rejält och kollar av hjälperna så att hon tar dem, för det är inte alltid hon lyssnar när jag ska korrigera. Och sen bara försöka att inte låta henne börja med det felaktiga beteendet. Se till att hon inte får ut rumpan i första hand, så att det slipper bli diskussion när hon redan har gjort fel.

Jag tror att det kommer gå bra. Det känns som att hon testar mig. Hon har fram till nu varit bufflig och stundtals odräglig i stallet, nu är det i ridningen istället. Nu sköter hon sig i stallet, så jag hoppas att vi snart kommer förbi det i ridningen också.

Jag planerar att låta henne vila i vinter, förslagsvis när det blir dåligt väder. :p
När vet jag inte riktigt, det får nog komma av sig självt. Jag har träningar inbokade fram till december, får se om vi lägger lång vila över jul och framåt eller om hon får en kort vila i december och en längre sen längre fram i vinter. Beror väl som sagt på vädret och hur hon känns efter träningarna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
263
· Visningar
21 479
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: Lady_S
·
Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 387
Senast: corzette
·
Samhälle Fick mail igår: Vi vill bara informera att vi uppdaterat leveranstiden till kl 17.15, fr.o.m. nästkommande leverans. Så de kommer...
Svar
3
· Visningar
335
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp