Bukefalos 28 år!

Snack & Uppdateringstråd nr17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Ja, han är superfin på bilderna, så kul att se! Tycker de är som finast när de är sådär apelkastade fortfarande.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Har inte möjlighet att ha egna hästar just nu av olika anledningar. Det är med stor motvilja och sorg jag säljer honom, och även Ofsi som jag redan sålt. Har haft Fasi i drygt ett år, vi har hunnit med en hel del men jag känner mig långt ifrån färdig med honom. Alternativet är att låta honom gå på vila eller låna ut på foder, men då känns det bättre alternativet att sälja honom.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Frågan kändes lite apropå vad som diskuterades. Under andra omständigheter, men det förde mina tankar till att just missköta en häst när ägaren inte är närvarande. Fortfarande - som stallägare har man skyldighet att ta hand om sina inackorderingar, så det är ju liksom inte ett alternativ att lämna den i sticket. Det finns massvis med trådar om ämnet, generellt skrivs det att stallägaren får kräva hästägaren på pengar och som sista utväg överta hästen (som kompensation för utgifter eller för att ägaren inte går att nå).
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Vad fin Fasi är!! Har jag glömt berätta han är född femgångare?? Han gjorde flera passrace i hagen som föl så Gísli är säker på han är en femgångare.


Michis - visst var det inte så länge sedan du lämnade bort Erro? Det är fruktansvärt hur han behandlats, det syns tydligt över kors o länd....
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Jisses så han ser ut! Har han kvar matlusten eller har han tappat den? Min lilla åsna var tyvärr i värre skick när jag hämtade henne och dessutom dräktig. Nu är hon fin i hullet, eller nja...... lite tjock är hon allt men det gör inget eftersom det nu är bestämt att hon kommer att visas till våren.

Var och hälsade på lilla krösamaja idag igen. Nu fick jag se henne riden i paddocken och den damen kan banne mig sprattla med benen rätt så fint när det sitter en bra ryttare på henne, fick se henne tölta idag och det är första gången i hela mitt liv. Det kommer nog att bli jättebra när dom befäst den gångarten hos henne, nu är det ju bara i början och jag kan inte säga om tölten kommer att bli bra med lika bra som traven. Dom tror att hon i dagsläget travar för en 8 och då är hon knappt riden på nästan 2 år, lite fet och omusklad.

Tog en exteriörbild på henne idag så man kan få se före och efter bilder på henne.

Bjuer på före bilden redan nu ;)

296889_10150425630472915_770172914_10066925_1360916349_n.jpg
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Nämen, det har jag missat! Passen har inte visat sig här, men hade han den som föl kommer det troligen igen. Inte alls konstigt i och med de starka femgångshästarna bakom mamma! :)
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

nämen vilken snygging du har;)
förebilden är väl nästan den du visade för ett tag sedan på ett dräktigt skelett i princip.

fotade du inget när hon blev riden, det vill vi verkligen se!
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Jag körde dit honom i slutet på mars iår.

Igår var jag på jobbet och delade ut 250kg post, sen blev det gymmet en timme på kvällen så erro slapp mig. Idag är det jobb igen men ska åka ut när sambon kommer hem, har köpt olja som han ska få morgon och kväll samt massa morötter. Får se om sambon kommer med ut också så kanske vi går en sväng med hund och häst.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Han är lika hungrig som alltid :-)
Det första han gjorde var att smälla i sig 3kg hösilage på 10min. Han äter utan problem och är riktigt pigg och lekfull, så det är positivt. Tror han tycker det är skönt att vara hemma!
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Fina Erro! Jag tillhör den skalan som avgudar honom, fantastiskt vacker häst!

Är det dom du lånade ut honom till i våras som behandlat honom såhär, eller har du sålt honom efteråt? Har sett honom på saluannons.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Vad skönt att han har matlusten kvar! Jag hade själv ett helvete att få i min dam tillräckligt med mat eftersom hon i princip hade slutat att äta och inget dög åt henne.

Jag hoppas verkligen att du hittar ett hem som förtjänar honom och som kommer att ta hand om honom som den guldklimpen han är!
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

nämen vilken snygging du har;)
förebilden är väl nästan den du visade för ett tag sedan på ett dräktigt skelett i princip.

fotade du inget när hon blev riden, det vill vi verkligen se!

Tack, sommarbetet var bra för damen :D

Hon var verkligen ett dräktigt skelett och det är ett under att hon födde ett levande friskt föl som idag är fruktansvärt vacker!

Jag har inte fotat henne när hon blev riden men IrpaSnirpa var med och fotade lite men jag har inte sett bilderna. Hon får välja själv om hon hittar något att lägga ut här eller inte.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Hämtade honom från min "vän" som haft honom sen i våras. Så nu hoppas jag att rätt köpare dyker upp snabbt så han kan få det sådär bäst som han förtjänar!

Har fortfarande inte lugnat ner mig och är så ledsen och besviken :-(
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

En fråga till alla där ute;
Om man har ett stall med inackorderingar.
Så är det en ägare som inte betalar(stall o hovslagare, avmaskning) och heller inte
Går att nå.
Vad hade ni gjort då?


Jag har för mig att man som stallägare/markägare är skyldig att ta hand om hästen om hästägaren ej gör detta.
Men man skall göra en anmälan till polisen och sedan kontakta kronofogden för man skall givetvis kräva pengarna man lägger ut tillbaks.

Om jag var er skulle jag kontakta ett inkassobolag samla alla räkningar som ni har och skicka ett inkassobrev hem till personen.
De flesta brukar skita på sig när man får sånna brev, men självklart skall ni göra en polisanmälan också.

Hör hon inte av sig på flera månader kommer hästen tillslut tas ifrån henne och troligen övergå i stallägarns egendom och då kan ni sälja hästen och förmoppingsvist med dom pengarna få tillbaks era pengar.
Under tiden finns det säkert någon som vill komma ut och rida och ta hand om hästen annonsera efter en medryttare.
Blir hästen sjuk eller är redan det så ring polis och djurskyddsmyndigheterna och få tillstånd om att ta bort hästen.
För inga djur skall lida även om ägaren är bortblåst!

Kontakta hästens värn de har ju joruhem dvs stall som tar hand om hästar gratis tills utredningen är klar om ni själva inte vill/kan ta hand om den!

Ja nu fick ni lite tips och råd men mitt viktigaste råd är ATT reagera gör en polisanmälan NU!

Uppdatera gärna om hur allt går sen när ni anmält.... hoppas allt löser sig.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Kl

Inatt beställde jag tre tsk slowfeeding-nät till kusarna. Är det nån av er som haft kontakt med sådana och hur har det isf fungerat?

Jag är inne i min jobbigaste jobbvecka o har nu bara ett pass kvar innan 10 dgr ledigt! Det skall bli så skönt! Rönd skall få skor på nästa vecka om allt går enligt plan, nu har vi väl värmt upp tillräckligt för att komma igång ordentligt.

Kveikja har fått skor o jag försöker rida eller lös/longera varannan dag. Det går framåt o hon tycker det är kul! Meyja får vara kvar i hagen o det går bra. Hoppas vi snart kan börja ta ridturer, nog för att jag älskar min paddock men skall man sätta igång en häst är ändå naturen bäst.

Andi o jag har tränat mer på halsringsridningen o det går...kanske inte perfekt, men vi har kul iaf!
wpid-dsc_0095.jpg

wpid-imag2624.jpg
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Jag har haft ett hönät med små rutor, liknande slow-feeding påsarna. Det sänkte ju äthastigheten lite, märktes inte jättestor skillnad på Godi som redan åt långsamt, men på stallkompisen var det till stor nytta.

Det funkade bra att ge portionerna i påsarna, då varade det lite längre för den andra hästen (för Godi blev det bara dålig ätställning och slit/knyckningar med halsen och ingen märkbar skillnad på ättiden, så jag tog bort det för honom), men fri tillgång i nät hade inte funkat. Då hade de fortfarande fått i sig för mycket, om än något mindre än utan nät. Men de lär sig otroligt fort hur de ska pilla ut höet, så det blir inte så drastisk skillnad som man kan tro.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

KL

She's baaack! :D

Happydance :banana::banana::banana:

Jupp, idag var hon tillbaka, min fina Solstråle. :love: Hon skötte sig exemplariskt, och tölten var efter lite uppvärmning :d till och med bättre än på provridningen.
Lugn rullande galopp och lätt och fin i handen. Lydde minsta lilla vink och var lätt i övergångarna.

Halleluja! Äntligen!
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Kl
Inatt beställde jag tre tsk slowfeeding-nät till kusarna. Är det nån av er som haft kontakt med sådana och hur har det isf fungerat?

Vi har såna. Jag tycker att dom fungerar bra!
Fáni får 3,5 kg hö på kvällen och det räcker hela natten. Dom går in kl 20 och ut senast kl 7.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

*kl*
Det går framåt här. I söndags var vi på Bärby och red för Jenny Mandal. Det gick riktigt bra och fick mycket beröm. Så det kändes bra. Vet lite mer nu hur jag ska rida honom och vad vi ska träna på. Som sagt, det går framåt hela tiden. Jenny är riktigt super att rida för.

Vi har även skickat in för maskkoll. Vattar var nollad. Så som han alltid varit. Känns bra.

Snart ska jag ut till stallet för att rida en sväng på banan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
186
· Visningar
14 567
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
451
Senast: hamilton1
·
Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 148
Senast: corzette
·
Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
64 65 66
Svar
1 307
· Visningar
85 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp