Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Låter smart! :) Det är alltid lite spännande att se tillbaka på saker med nya ögon. Att läsa om en bok om ridning efter ett par år t ex. Känns ofta som en helt annan bok vid det laget!

Kookaburra: Har varit nästan ett halvår hos BJ. Mycket lärorikt! :) Framförallt jätteroligt att kunna pyssla med hästeriet på heltid och ha väldigt många likasinnade att surra med. :D Och ovärderligt att ha någon som ser över träningen regelbundet så man hinner lära sig mer bra saker än man hinner dra på sig ovanor! :angel: Få känna på att träna med andra hästar också så man lär sig lite andra hästtyper (eller kan prova i lugn och ro med häst som kan).
Har ju hunnit med en del annat också som hade varit svårt att göra hemma, provat voltige och trickträning för skojs skull t ex, varit med som fotfolk på ett par kurser, med mera!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Låter smart! :) Det är alltid lite spännande att se tillbaka på saker med nya ögon. Att läsa om en bok om ridning efter ett par år t ex. Känns ofta som en helt annan bok vid det laget!

Ja, det var ju en hel del som var bra med AR, annars hade man ju inte hållit på med det i alla år. Men jag tycker fortfarande inte att det är en komplett metod. De som fick riktigt bra resultat av de tidiga AR-ryttarna i Sverige var de som hade bra grunder och låg på msv-nivå. Där gifte metoderna ihop sig, AR gav en ökad mjukhet, frihet åt hästarna, och precision i det samlade arbetet och då blev det ganska dramatiska förändringar ganska snabbt. Och många glada hästar och ryttare!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Välkommen hem!
Hoppas få se dig på teorikursen med BJ ;)
Vill ju höra allt om det du har haft för dig, jag är jätte nyfiken!
Önskar verkligen att jag också kunde dra iväg så där, men har nog inte riktigt de förutsättningarna... ;)

Zahlo: fina bilder, ponny ser super fin ut! :love:
Vilken uppsyn, sötnosen!

För mig går det framåt med träningen, båda pojkarna är jätte roliga att jobba med nu! Så det händer massor. Dessutom har vi typ 1m snö här uppe så man kan ju inte klaga på vädret och underlaget direkt :d

Slänger in en ny bild på ponnyn, tänk att jag haft honom 9 månader nu, oj vad tiden går snabbt!

TN_121118_231.JPG
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Tack! javiist e han gullig, jag gillar han mer för varje dag =)

Åh va lyxigt med massa snö! Och härlig bild!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Jag håller med, å andra sidan är det väl inte helt omöjligt att det utvecklas över tiden. Att de som kommit ganska långt och inser att de behöver lägga till/justera pusselbitar för att komma vidare får mer inflytande att göra det inom disciplinen t ex, som det är nu har väl snarare många hoppat av och börjat träna för andra vid det laget?
Men som du säger, det kan ge mycket bra saker som man kan ha med sig genom sin ridkarriär! :) (jag har full respekt för de som tränar "ren" AR fastän jag inte gör det själv, alla måste ju få gå sin väg för man kommer aldrig bli fullärd ändå! :angel: )

Lotus7: Tackar! :D har anmält mig till teoridagen så vi ses nog där! (blir ju roligt att träffa B och J igen också! )
men jag måste ju se din häftiga ponny live snart, 9 månader och jag har inte ens sett honom! Skandal! :eek:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Men hjälp va kul!!! Du måste ha klättrat många pinnar på kunskapstegen nu då, med all tid bland massa hästar. Ni måste ha fått till en hyffsat bra galopp nu då han jag tro.

Har du nya bilder/filmer?

:)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Ska se om jag kan ordna någon dag, har tyvärr inte blivit så många ridbilder från praktiktiden och just nu har jag ridförbud (gjort laserkorrigering av synen för ett par dagar sen), men det hade varit kul för egen del också så jag ska försöka få någon att fota så snart som möjligt! :D

B är ju grymt duktig på att låta saker och ting få ta den tid det behöver, så att skolningen plötsligt går turbosnabbt på ett halvår är nog inte riktigt hennes grej! ;) Däremot har jag nog sluppit några onödiga omvägar som när man sitter och nöter på själv för mycket och villar bort sig!

Galoppen är ju lite för oss ungefär som andra kanske får tänka om med diverse rörelser, att det inte är rörelsen/gångarten i sig som är det viktiga utan vad det ger hästen, vad det tillför helheten, och det måste få ta tid om det ska bli som jag vill ha det så att säga "sant utifrån hästkroppen". Vi har tyvärr inte mycket till vänstergalopp än, men det får ta sin tid, ingen stor grej av det bara ge så goda förutsättningar man kan och jobba på med resten! Nästan så jag skäms lite att skriva det på ett hästforum (eftersom inte alla delar samma positiva liberala ridfilosofi med framtidstro! ;) ) men högergaloppen är han desto starkare i, den galopp han HAR kan vara läcker att se på och full med power! :)

Tror att största skillnaden ligger i helheten, som det blir när man förbättrat lite här och där i olika pusselbitar. Har bättre koll på linjeringen och är lite säkrare i min egen kropp så att säga, har större bredd att kunna anpassa ridningen till något konstruktivt även om man har olika dagar och förutsättningar. Har blivit ännu bättre "hjärntvättad" att kunna hålla fokuset i olika lägen. :banana:
 
Senast ändrad:
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Jag tycker a hur du uttrycker dig att det låter som du mognat och utvecklats. Kul!
Och roligt att höra att du haft det bra!

Zahlo: Gud så söta de är dina två! En vän sa att en sån som din ponny ville hon ha! Hon har haft storhästar och tälat dressyr mycket. Men köpte en PRE och har nu börjat fundera på en ponny också. Din tyckte hon var fin modell!

Svea: Kul projekt! Tror säkert du kan få till ngt bra av mixen!

KL

Jag har haft en period med lite neddraget hästeri nu under hösten och vintern. Jag har haft mycket privat och känt mig trött/utsliten. Har just fått reda på att jag är sjuk och kommer få mediciner. Så jag hoppas få mer ork då.
Har just börjat jobba lite mer med min Tino och hoppas orka med det mer med medicinen. Den träning vi har gjort har dock gett resultat och han börjar mogna mycket. Det är en bit kvar innan han är trygg med allt. Men nu hoppas jag som sagtorka träa mer än uteridning.
Gamle Zeb har varit dålig i omgångar. Hovbölder och sen tandfraktur och en periods matvägran. Men veterinärenoch hovis har ryckt ut och fixat till honom vare gång. Jag vill inte bli en som håller en häst vid liv "för länge". Så vid minsta lilla sak så börjar jag noja om avlivning. Men nu är han *pepparpeppar* bra! Dock är han nu svag i dressyrjobb. Så vi skrittar mest ut och tar någon liten jogg. Får se hur mkt han går att sätta igång.Har inga stora förhoppningar. Men bara han är frisk och mår bra får han fortsätta.

Har fortsatt mitt intresse för arbete vid hand och laborerar en del med olika hästar i det. Och har laborerat en del med longeringsjobb i kapson. Rider en del och så som vanligt. Och tricktränar och jobbar löst med hästarna.
Tino är fantastiskt skoj att göra sönt med iom att han är så känslig. Även där har det hänt en hel del. Kul!

Idag fick jag av en elev en tidning med en lång artikel med min ena tränare också. Det är kul att läsa sånt som man hört någon säga live så mycket. Och så är en häst jag funderade på att köpa med. Och övriga känner jag ju väl till. Kul!
Också kul att han visar på arbete vid hand för andra än AR-folk!:laugh:
Och roligt att journalisten framhöll att svårklassryttare använder sig av honom och hans metoder. Då kanske fler TR-ryttare får upp ögonen för annat än det man gör på banan. Och det är nog nyttigt!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Trist att vara sjuk! :( Hoppas medicinen hjälper! Låter bra att du har tagit det lugnare ett tag!
Din lille ponny verkar vara en riktig järnhäst! Hur gammal är han nu?
Roligt att tränaren får sprida sin kunskap! :) Mer kunskap inom dressyren är aldrig fel!

Japp, tror kanske mer det är skallen som utvecklats för mig än ridtekniken! :angel: Och jag har haft tid att fundera på vad jag vill göra med mitt liv så att säga, mycket värdefullt!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Det mentala är en otroligt viktig bit i dressyren och öht inom hästeriet som man ofta inte lägger nog tid på. Så jag tror det är super för dg att ha gjort den resan och att det kommer gagna dig som hästmänniska och ryttare väldigt mycket.
Man måste ju hinna tänka, analysera och fundera och få en stabil bas kring det för att sedan kunna bygga på det.

Han är fantastiskt rolig den här gamla gubben! Han är en fighter utan dess like. Fortfarande en het individ som gärna skulle rejsa runt på flertimmarsturer om matte tillät det. Helt otrolig! Jag har ju med honom släppt på det mesta. Så han är en ganska ouppfostrad herre som får skoja till det med sin matte ganska mycket nowdays. Han har ju ett befäst grundledarskap som gåt att ta tillbaks till om man vill. Och det är ju bara jag som rider. Så han får stoja lite. Det är mest bara kul att han vill och orkar.
Tino blir trött om jag rider samma rundor och nästan samma tempo. Zeb knatar på och skulle gärna springa både fortare och längre. Jag förstår ju att Tino är grönare och inte har grundkondis. Men man kunde ju tänka sig att den här gamle gubben skulle lugna ner sig och dessutom tackla av betydligt mer fysiskt. Men icke!
Dock är han ju stundtals lite senil. Det är väl mest bara jag som märker det. Men ibland är det ingen hemma. Det är korta anfall på nån halv sek då han glömmer saker. Men sen ser man hur allt faller på plats igen även om man inte påverkar.
Han fyller 30 år nu till årsskiftet.:love:
Så länge han inte blir orolig av sin senilitet får han vara kvar.

Igår fick jag så fin present av en elev! Det kan vara en av de finaste jag fått iom att det är vad som är viktigt för MIG man tagit fasta på och verkligen lyssnat och ansträngt sig att visa omtanke.
Jag fick två armband gjorda av tagel från gamle Zeb och från lilla gulle.
Zeb är ju gammal och man vet inte när han försvinner. Lilla Gulle finns tyvärr inte mer.
Jag älskade den där hästen som han vore min egen. Han skrämde sin matte igen. Han var lite för mkt häst för henne. Man började fundera kring om han var rätt häst för henne just för att hon blev så rädd och han var ung med energi. Oavsett är det ju inte hålbart att ha häst och hyra in annan att rida. Det blir ju för dyrt för en normal person.
Så vi lade om ridningen till hur hon skulle klara av att rida honom och till hur "alla andra" rider sina hästar. Dvs ingen mer specialridning a la sjukgymnastik som jag sysslat med. Och ihop med det så bokade vi in vår veterinär igen. Vi samrådde med henne och tränade honom så ett tag. Han blev snedare och snedare i kroppen och till sist även halt.
Vi gjorde detta för att man inte ville sälja honom när han var frisk/symptomfri som han var under min träning, enligt vet, för att han sen skulle behöva bli dålig iom att andra rider annorlunda. Det fanns ju chans att han kunde hålla nu när han fått ett år på sig att stärka sig. Men jag trodde inte på det. Och det visade sig att jag hade rätt tyvärr.
Det var ingen stor hälta. Så vet ville inte dömma ut. Men han skickades till klinik igen för att röntga det enda som inte fanns plåtar på; halsen. Och han hade artros där. Så det ihop med tidigare fynd gjorde att vet kunde dömma ut.
Jag funderade ett tag på att ta honom iom att jag lyckades hålla honom bra. Men sen kände jag att jag kan inte köpa på mig en till sån här häst som ingen annan vill ha. Gulle behövde ju ridas varje dag på just det här sättet. Annars började han styvna till och sedan skulle han bli sned och sedan halt. Som han varit då jag började med honom. Och att då inte kunna ta ledigt eller åka bort.. Nej.. Det har varit jättejobbigt bara den här tiden då jag varit tvungen att avboka semester etc. Jag fick välja att låta hjärnan styra den här gången. Men åh vad ont det gjorde! Och vad det kändes som jag svek honom! Vet har ju tidigare sagt att hon tyckte jag skulle ta honom. Men hon höll med i mitt beslut iom att hon önskar mig en frisk häst utan allt extrajobb.
Så hösten har varit tuff därför också. Vi hade ju bondat så iom allt vi gått igenom. Även om jag inte ägde hästen så känner man ett sånt ansvar när hästen verkligen "gett sig själv" åt en.
Det är något jag tycker är väldigt jobbigt som tränare. Om man har hästen heltid så "ger sig" hästen ofta till en. Man "gör hästen till sin". Speciellt de här problemindividerna som tidigare bara haft ont, avskytt jobb och slagits för att slippa när andra pressat(utan att de vetat om smärtan givetvis) etc. När de väl blir friska och börjar gilla arbetet och inser att människan går att lita på får man en otrolig kontakt. De lägger verkligen sitt liv i ens händer.
Att då sen släppa dem känns som ett otroligt svek. Men man kan inte rädda alla tyvärr.

Eleven hade smitit in och tagit tagel från båda utan att jag visste och skickat iväg till sån som gör armbanden.
Det var otroligt uppskattat! Jag började storgrina då jag såg att hon dessutom tagit från lilla Gulle. Han var en fantastisk häst som jag lärt mig så mycket ihop med. Nu kan jag bära med mig ngt som minner om vår tid ihop.
Jag fick aldrig säga "hej då" iom att matten själv mådde så dåligt att hon inte orkade tala om vilken exakt dag det blev han togs bort. Så det här var en fantastisk gåva!

Så! Nu har jag pratat av mig! Har inte gjort det riktigt tidigare iom att man som tränare ska vara det starka och proffsiga och stötta. Skönt att få ur sig dock!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Men usch vad tråkigt! :( Förstår att det var jobbigt beslut! Starkt av dig att ta beslutet fastän det var så känslomässigt jobbigt!
(kanske låter lite fel, men tack för att du skrev av dig, plötsligt känns mina egna bekymmer så små i jämförelse! :angel: )
Vilken kanonbra julklapp! Visste hon om att han skulle tas bort när hon tog taglet?

Tränare är ju också människor! Man måste ha någon att gå till själv också, inte bara hjälpa andra!
(inom terapin jag gått utbildning för så rekommenderas det att man själv får en behandling för var 10:e behandling man ger, och att man "tar hand om sig" med t ex meditation, lugna promenader för att varva ner, minst lika lång tid som man ger behandlingar -helst dubbelt så lång tid-, för att ha skött om sig själv nog för att kunna hjälpa andra utan att man själv tar stryk! något som borde överföras till annat också kanske? :angel: )
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

knapplån

Jag håller på och köper en häst som är AR tränar och skulle gärna vilja läsa på mer om AR för att förstå bättre och lära mig mer, vad för nybörjarvänlig litteratur eller film finns det att köpa eller se på nätet som ni rekommenderar?
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Ja, det var jobbigt.
Jag har ju människor att prata med i mitt liv. Men jag har svårt att tillåta mig själv det. Och hinna det.. Nu har liksom sjukhus och utredningar tagit så mycket tid och energi. Så jag har prioriterat sömn och vila framför umgänge. Ibland orkar man inte ens prata liksom..

Ja, jag vet om att man även inom psykiatrin råder psykologer etc att själva gå ibland. Och att de i början måste gå igenom terapi.
Jag vet även att min fysbehandlare pratat om sån inom hans yrke.

Jag har ju suveräna tränare som lär mig hur jag bör hantera kundrealtioner. De har ju alla många år mer än mig i bagaget. Och de vet när man måste släppa något. Jag har väl svårt att inte investera så mkt känslor i jobbet fortfarande. Men jag börjar lära mig. Tyvärr är ju vissa av oss såna som nog är lagda mer åt det hållet än andra. :P

Jo, tjejen visste om att han skulle avlivas. Försäkringsbolaget var ju tvungen att handlägga efter vets dom.
Det var rörande att hon förstod hur viktig han var för mig. Det tror jag få på gården i övrigt förstått helt. Som tränare vill jag inte tränga mig på för mycket när vissa beslut väl fattats. Så en del kan nog se det som att man är kall och inte bryr sig också. Men den här tjejen är insiktsfull trots unga år.:love:

Det händer ju mycket roliga saker med. Så det får en ju att orka och komma igen på något vis. Hästar har en fantastisk helande förmåga tycker jag.
Jag har mycket fina människor omkring mig! Men hästarna är simplare då man mår dåligt på ngt vis. Man KAN INTE tänka på skit om man tränar häst. Och de är så fantastiskat fina djur att man bara måste dra på smilbanden ofta under dagarna.:D

Idag har jag faktiskt hästledigt och har ätit och framför allt soooovit! Fantastiskt skönt!

God jul till dig och alla andra!

Vingra:
Jag skulle nog rekommendera Bent Branderups bok Akademisk Ridkonst. Den är lättbegriplig och tar upp en del bra basic saker.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Ja hästar är bra! :) Om inte annat bara att ha något annat att tänka på brukar vara kanon!


kl
Min lille grabb har varit väldigt framåt på sistone. Å ena sidan väldigt lyxigt för man har ju väldigt mycket gratisenergi! ;) Å andra sidan är det klurigt att hänga med... Matte får öva på att glida runt på snygg häst, hihi!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Nu har det varit tyst här väääääldigt länge så jag slänger i ett par bilder på min 25åring. Som bara blir finare och finare! :love:

TN_130317_355.JPG


TN_130317_157.JPG
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

25 år??? Det kan man inte tro. Får en väldigt positiv känsla av att se på er. Ni passar liksom varandra utmärkt. Det bara syns.

Jag önskar jag kunde lägga ut lite ridbilder själv, men jag har inte ridit på en månad. Sawanna är redan så tjock att vi har lagt ner ridningen. Hon får gå promenader istället. (fick ont i höfterna av att sitta på henne). Så har är ridsugen till max och bara snön försvinner ska jag boka in mig på en träning hos min tränare, på någon av hennes hästar. Måste få rida innan jag blir tokig. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Oj så fin! 25 bast också, inte illa! :love:

Visst har det varit tyst? Jag har inte skrivit på extremt länge. Om inte annat har jag knappt skrivit alls, MEN. Nu ska ni få se:

14035_10200412605611362_686806533_n.jpg


Övre bilden är ca ett år sedan. Red enbart tävlingsdressyr då. Eller hade kanske gått över lite smått till AR? Minns inte riktigt! Red på till juni förra året, sen fick han vila tills i december pga olika anledningar. Sen började vi om lite ifrån "scratch". Nu: Enbart AR. Hur att rida? Fantastisk!

Okey, lite mage kanske. Men vill att han ska få äta fritt ur höhäck för hans välmående, men kolla bogen och korset är som utbytt! Tycker han blivit så stilig! :love: Om inte annat så 1000 gånger roligare att rida, och det är vi nog två om!
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 889
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 816
Senast: bollen__
·
  • Låst
Hästvård Förra tråden stängdes, antagligen pga den med råge passerat 2000 inlägg? Men, vi får väl fortsätta peppa varandra i en ny tråd...
83 84 85
Svar
1 694
· Visningar
133 608
Senast: Boj
·
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 065
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp