Sterilisering?

Om man har tur. Jag hade det inte och det går ju heller inte att göra om.

Precis. Mina minskade rejält men har successivt ökat och ökar än. Smärtan med. Det informerades jag dock noga om innan. Växer slemhinna tillbaka så kommer blödningarna öka osv. Utebliven blödning hade de aldrig sett där jag op (stort sjukhus).

I början var min inte mer än typ en stänkblödning i 3 dagar. Räckte med trosskydd. Ingen smärta.
Nu blöder jag rejält i 4 dagar, rejäl smärta dag ett. MEN ändå bättre än blöda som en stucken gris i en vecka och smärtor inte ens morfin rådde på.
Jag blev och är lovad få plocka bort hela skiten om det inte fungerade/när effekten avtagit och det blir outhärdligt

Och precis som du säger - man kan göra det en gång och aldrig mer.
 
För er som förklarligt nog inte hänger i mammaforum på fb så kan det vara bra att veta att Essure inte är 100% säkert. En förälder i gruppen blev gravid ändå och implantatet har hittats under huden på ryggen på hennes dotter :crazy: Essures tillverkare är väl insatta i fallet så vi får väl se hur det kommer sluta...


Själv har jag också funderat på sterilisering. Har ett barn och är nöjd med det. Men jag har spiral som gör att jag slipper både mens och har minskad migrän så jag håller nog kvar vid det, tills det uppfinns en steriliseringsmetod som tar bort mensen ;)
 
När jag gjorde de sa de att man kunde ha otur, och behöva göra om det efter några år. Jag har inte blödit en droppe sen jag gjorde min.
Men att varken äta hormoner eller blöda har gett mig en ny frihet, minst sagt.
 
För er som förklarligt nog inte hänger i mammaforum på fb så kan det vara bra att veta att Essure inte är 100% säkert. En förälder i gruppen blev gravid ändå och implantatet har hittats under huden på ryggen på hennes dotter :crazy: Essures tillverkare är väl insatta i fallet så vi får väl se hur det kommer sluta...


Själv har jag också funderat på sterilisering. Har ett barn och är nöjd med det. Men jag har spiral som gör att jag slipper både mens och har minskad migrän så jag håller nog kvar vid det, tills det uppfinns en steriliseringsmetod som tar bort mensen ;)
Man slipper om man tar bort livmodern.
 
För er som förklarligt nog inte hänger i mammaforum på fb så kan det vara bra att veta att Essure inte är 100% säkert. En förälder i gruppen blev gravid ändå och implantatet har hittats under huden på ryggen på hennes dotter :crazy: Essures tillverkare är väl insatta i fallet så vi får väl se hur det kommer sluta...


Själv har jag också funderat på sterilisering. Har ett barn och är nöjd med det. Men jag har spiral som gör att jag slipper både mens och har minskad migrän så jag håller nog kvar vid det, tills det uppfinns en steriliseringsmetod som tar bort mensen ;)

Det står i informationen man får att det inte är 100%
Det enda som är 100% säkert är väl att inte ha sex alls :p

Mina plantat är som sagt väl fastvuxna, tittade själv på ultraljudet så det ska nog mycket till om de börjar vandra iväg.
 
Jag fick upplysningen att risken ökar betydligt för inkontinens och slidframfall. Saker som fick mig att dra öronen åt mig.
 
Precis. Mina minskade rejält men har successivt ökat och ökar än. Smärtan med. Det informerades jag dock noga om innan. Växer slemhinna tillbaka så kommer blödningarna öka osv. Utebliven blödning hade de aldrig sett där jag op (stort sjukhus).

I början var min inte mer än typ en stänkblödning i 3 dagar. Räckte med trosskydd. Ingen smärta.
Nu blöder jag rejält i 4 dagar, rejäl smärta dag ett. MEN ändå bättre än blöda som en stucken gris i en vecka och smärtor inte ens morfin rådde på.
Jag blev och är lovad få plocka bort hela skiten om det inte fungerade/när effekten avtagit och det blir outhärdligt

Och precis som du säger - man kan göra det en gång och aldrig mer.
För min del gav det resultatet att polyperna i livmoderslemhinnan försvann men blöder gör jag ändå. Nu har jag det ändå såpass under kontroll att jag inte blöder jämt och med cyklapron i full dos blir det hanterbart men direkt efter blödde jag som "vanligt" dvs. jämt i flera månader utan uppehåll. Varför det håller sig till enbart mensveckan nu vet jag inte och bryr mig egentligen inte heller. Jag är bara glad att det fungerar. Planen var att ta bort livmodern eftersom besvären var så stora men dagen innan operationen träffade jag en annan gynläkare som insåg det jag var rädd för redan när det bestämdes, jag är fortfarande för sjuk för en så stor operation så planen ändrades till att bara ta bort livmoderslemhinnan. Med tanke på all endometrios och alla sammanväxningar jag har haft kunde de inte garantera att det inte blev en öppen operation och det hade min kropp aldrig klarat.

Med full dos cyklapron (dvs. 6000 mg/dygn)+alvedon 665 mg+50 mg diklofenak var åttonde timme från minsta antydan till mens så är det oftast hanterbart numera. Glömmer jag att ta cyklapron också direkt (dvs. innan jag har hunnit börja blöda men känner att den är på gång) så blir det fullständiga förlossningssmärtor och mens som verkligen på allvar beter sig som om jag har öppnat en kran. Jag har insett att cyklapron minskar sammandragningarna/kramperna också för min del, inte bara blödningen så tar jag dem direkt så blir inte smärtorna lika hemska.
 
När jag gjorde de sa de att man kunde ha otur, och behöva göra om det efter några år. Jag har inte blödit en droppe sen jag gjorde min.
Men att varken äta hormoner eller blöda har gett mig en ny frihet, minst sagt.

Fast de var jättetydliga med mig att det är EN gång. Det eftersom man gång två kan riskera att bränna hål, eftersom slemhinnan då kan vara ojämn efter den första bränningen. Så låter konstigt med ditt besked?
 
Steriliserades i vintras. Jag fick först prata med en barnmorska som informerade om hur det går till osv. Sedan skrev hon en remiss så jag fick träffa en gynekolog för undersökning och samtal, efter det blev jag satt i kö. Det tog kanske 6 månader från gynbesöket till jag kom till operation. Upplevde aldrig att någon försökte övertala mig att inte låta sterilisera mig, men jag har barn och besvärliga graviditeter bakom mig. Det kanske spelar in.

Tycker det är skönt att ha fått det gjort. Kroppen fungerar som den ska och jag behöver inte oroa mig för graviditet.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 695
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 646
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 199
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp