Sterilisering?

Ouch vad dyrt! Inte så konstigt egentligen... Jag tycker alltid det är galet att vård kostar så lite, men just därför hade jag väl tänkt att sådant här också borde vara billigt...

Ja det kändes väldigt dyrt! Men jag är ingen hejjare på googla heller.. ska försöka kolla upp noggrannare!
 
Jag steriliserades med essure för ca 10 år sedan och är väldigt nöjd med det. Jag blev sövd då metoden nyligen börjat användas här och gynekologen inte hade gjort det så många gånger. Jag var enbart nöjd med att bli sövd och hade aldrig gjort det i vaket tillstånd.

Det är lustigt att du tar upp att Essure innehåller nickel @Bison . Det kollades upp mycket noga om den kunde läcka nickel då jag har nickelallergi. Det besked vi fick var att reaktion är omöjlig då dosen den läcker är så extremt låg. Jag har inte heller fått någon allergisk reaktion efteråt så för min del stämde det.

Efter en sterilisering fungerar allt hormonellt i kroppen precis som vanligt, dvs. utan yttre hormonpåverkan. Enda skillnaden är att ett ägg aldrig kan nå livmodern då passagen i äggledaren är stängd.

Jag var 35 när jag satte in implantatet. Mina biobarn var då 15 och 17 år och mina bonusbarn var 16 och 20 år. Jag var mycket tydlig med att detta var något jag hade funderat på i nästan tio år och jag tål inte hormonella preventivmedel. Det var aldrig någon diskussion överhuvudtaget. Jag fick den obligatoriska informationen, skrev på att jag hade fått den, fick vänta den obligatoriska tiden (en månad om jag inte minns fel) och fick implantatet.
Däremot när jag tog upp det när jag var 27 så var det tvärnej, när jag var trettio likaså... När jag fick igenom det hade jag tagit reda på exakt vilka regler som gällde, skrev ut dem och hade dem med mig men jag behövde aldrig plocka upp dem.
 
Har googlat lite, men känner inte att jag fått speciellt bra koll trots det...

Ni som har steriliserat er, är ni nöjda med det? Har det påverkat kroppen på något vis (mer än att ni inte kan få barn såklart)? Tog det lång tid från att ni bestämde er till att ni fick tid hos läkare? Var det läskigt? Gjorde det ont? :p

Jag har inte mycket planer för framtiden, livet osv, förutom att jag är helt säker på att aldrig någonsin ha ungar. Däremot vill jag inte utsätta kroppen för något ingrepp som kan ge otrevliga biverkningar... Kroppen fungerar otroligt bra nu och jag är livrädd att råka förstöra den och inte kunna må lika fysiskt bra som jag kan göra nu.

Hur nöjd som helst! Ingen påverkan förutom den uppenbara då ;)

Tog ett tag mellan beslut och ingrepp pga vårdkö. Fick det gjort i annat landsting på vårdgarantin efter tre mån. Andra landstinget hade tid två dagar efter de fick förfrågan ;)

Tog däremot ett jävla tag att som barnlös övertyga vården om att jag skulle få sterilisera mig. Löstes med rätt läkare.

Det var inte läskigt och gjorde inte ont - förutom den fruktansvärt obehagliga smärtan och känslan när gasen efteråt går "uppåt" i kroppen. Alla känner inte av det men det var hemskt för mig.

Jag fick komplikationer med en blödning under huden efter ingreppet, men det redde ut sig. Var ömt och väldigt svullet/spänt pga det och blev 2 v sjukskrivning istället för 2 dagar. Men inget som var särskilt jobbigt eg, mer drygt - jag ville ju rida ;)

Så - förutom den jävla gasen var det sammantaget piece of cake tycker jag.
 
@Bison
Vad kostade det för dig? Googlade lite och verkar ligga på 4700 isch häruppe.. blir nog att spara lite innan :D

Lägger mig i. Mitt landsting tog 2500 när det begav sig. Grannlandstinget (där jag fick ingreppet utfört - men mitt landsting betalade ju mellanskillnaden) tog 5000 kr. Typ 2013.
 
Tillägg. Jag steriliserades genom titthål och att äggledarna skars av, på två ställen vardera. Snitten bemödade den vänligen kirurgen om att lägga så osynligt som möjligt. Det nedre ligger vågrätt precis i hårlinjen och der övre lodrätt i naveln. Det syns lite om man kollar efter det.

En fördel med titthål var att kirurgen som han beskrev det "kollade runt lite när jag ändå var inne, fanns inga tecken på endometrios, det och det och det (allt man kan de i organväg osv) såg fint ut. För mig väldigt skönt att han faktiskt tog sig tiden att göra det, särskilt som man tidigare misstänkt endometrios.
 
@TinyWiny
De var väldigt noga med att man absolut inte får ha nickelallergi eftersom flera biverkningar kommit in av folk som har allergi.
Ja det var det jag reagerade på! Min gynekolog tog kontakt med företaget innan steriliseringen och de bedyrade att det inte var någon fara. Jag var en av de första som fick det i Sverige om jag inte fattade helt fel så att risken fanns var väl helt enkelt inte känt då.
 
Ja det var det jag reagerade på! Min gynekolog tog kontakt med företaget innan steriliseringen och de bedyrade att det inte var någon fara. Jag var en av de första som fick det i Sverige om jag inte fattade helt fel så att risken fanns var väl helt enkelt inte känt då.

Som jag förstått det är det på senheten man upptäckt allergiproblemen och tillverkaren gått ut och avrått. Så man visste nog inte innan. Jag blev erbjuden essure 2012 men tackade nej. Inte ett ord om nickel och allergi så då verkar man inte vetat det (jag är nickelallergisk så extra tur jag tackade nej)
 
Som jag förstått det är det på senheten man upptäckt allergiproblemen och tillverkaren gått ut och avrått. Så man visste nog inte innan. Jag blev erbjuden essure 2012 men tackade nej. Inte ett ord om nickel och allergi så då verkar man inte vetat det (jag är nickelallergisk så extra tur jag tackade nej)
Ja så måste det vara. Jag läste på själv (som alltid) och det var när jag såg att implantatet innehåller nickel som jag ifrågasatte det. Jag är bara glad att jag inte har fått någon reaktion av det. Vanlig sterilisering var inget alternativ för min del då jag har en ryggmärgsstimulator vars dosa sitter under revbensbågen. Neurologen sa då att det var totalförbud mot laparoskopier i magen då. Nu är även det tillåtet. Det händer mycket på några år.
 
Jag lät sterilisera mig i samband med mitt sista kejsarsnitt, med vårt andra barn. Jag var och är säker på att jag inte ville ha fler än två, och min kropp skulle braka ihop om jag hade försökt :D
Nu gjordes det ju i samband med ett annat ingrepp, och det tänket verkade läkaren uppskatta, passa på liksom. Så jag kan ju inte svara på hur "enbart" en sterilisering känns :)

Men det känns fortfarande som rätt beslut, två år senare, vad jag vet har jag inte påverkats av det, och det ska man väl inte heller.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 730
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 668
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 213
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp