Sterilisering?

Jag väcker denna gamla tråd och frågar hur det har gått för alla? :)

Börjar själv fundera på sterilisering och funderar på om det finns massa biverkningar som man inte tänker på? Jag kommer inte vilja ha fler barn efter den som ligger i magen nu och tycker inte om hormoner eller kondom så tycker det verkar vara ett vettigt alternativ för mig.

Hör gärna om era erfarenheter!

Steriliserad sedan typ mars 2018. Inga problem :-)
 
Jag är oerhört säker på att jag inte vill ha barn och skulle gärna sterilisera mig. Har inte tagit upp det med vården tidigare, men nu är jag ju med några års marginal nog gammal. Om jag fattat rätt är det enbart vanlig patientavgift som gäller i Västra Götaland ❤️
Finns det någon anledning att vänta med att göra det, rent fysiskt? Kanske dumt att belasta vården med det iom corona närmaste tiden i och för sig.
 
Steriliserad i ett år nu lite drygt, enkel operation, litet ärr, inga biverkningar, så glad att jag tog beslutet! Bestämde mig när Jag bodde I Dalarna, där genomförde de inga operationer så skulle få tid i Uppsala istället, men det drog ut på tiden så jag hann flytta till Stockholm. Så fixade ny remiss och hamnade till slut på Sophiahemmet där allt gick jättesmidigt. Betalade patientavgift för varje besök bara, mycket praktiskt.
 
Jag vet inte;) jag tycker inte det finns så mycket information om det men detkanske är för att det inte finns så många biverkningar?

Precis det finns inga biverkningar direkt. Den värsta är väl den mikroskopiska chansen att det läks ihop så man kan bli gravid.

Men det kan gör är klipper äggledarna. Så man påverkar inga hormoner eller något. Dvs det blir inga biverkningar eller märkbar skillnad. Förutom två små ärr finns inget som påminner om att jag är steriliserad.
 
Inne på år 2 tror jag det är. Jag gjorde en udda variant då det fanns medicinsk motivering så att säga men hade ändå planer på sterilisering. Hela livmodern är borta (äggstockarna kvar). Jag är väldigt nöjd med beslutet än så länge och ser ingen anledning till att göra det ogjort så att säga.
 
Jag steriliserades i Västra Götaland i januari i år, betalade bara patientavgift på 300 kr (plus 100 kr för läkarbesöket på vårdcentralen innan dess, för att få remissen vidare). Gick ganska snabbt, från det att jag kontaktade dem till operation hann det bara gå tre månader.

Allt gick jättesmidigt, inga biverkningar eller så :) Enda skillnaden jag har märkt efter steriliseringen är att jag blöder mer vid mens, men ändå inga jättemängder då det var väldigt lite innan. Så det är väl typ "normal" mängd nu 🙃 Hade minispiral i fyra år innan steriliseringen.
 
Jag är oerhört säker på att jag inte vill ha barn och skulle gärna sterilisera mig. Har inte tagit upp det med vården tidigare, men nu är jag ju med några års marginal nog gammal. Om jag fattat rätt är det enbart vanlig patientavgift som gäller i Västra Götaland ❤️
Finns det någon anledning att vänta med att göra det, rent fysiskt? Kanske dumt att belasta vården med det iom corona närmaste tiden i och för sig.

Har vården inte tid så får du inte tid, så ring du och låt vården avgöra 😊
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 727
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 668
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 212
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vilka banor finns?
  • Avmaskning

Omröstningar

Tillbaka
Upp