Stora snacktråden - förälder

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden - förälder

Till hans försvarar kan jag säga att han för övrigt är underbar och förhållandet är toppen. :) Men just det där är ett problem. Men jag får ta upp det med honom igen.

Du behöver inte försvara honom, han är säkert fin och go på alla vis. Men som jag skrev så hade jag slutat "mamma" honom och haft separat ekonomi.
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

*kl*

oh, allvetande buke :)

Är det någon här som vet om man får plats med en barnvagn i storlek med EL citycross i en BMW 3-serie kombi?
Och isåfall på vilket håll man får ställa vagnen?
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

kl

Vi har helt otroligt väder här, straxt under 20 grader. Gräset är "släppa på bete högt", massor blommor och trädens blad är på väg att slå ut. Bäst att passa på att njuta nu, för snart är det för varmt.

Grannflickan ville komma över och leka idag igen, och idag gick det riktigt bra. Hon lyssnade bättre på mig och vi lekte ute hela tiden. Hon var snällare mot Emilia och gullig mot Maja. Istället var det Emilia jag fick bli arg på när hon bara skulle kasta sand. Men 1,5 h var fullt tillräckligt, det är jobbigt att hålla reda på 3 barn som kräver massor uppmärksamhet och passning.

Sen måste jag också skriva att Maja kan sitta själv nu. Hon har klarat några sekunder tidigare men nu satte hon sig själv från halvsittande (hon halvsatt mot en kudde) och satt ganska länge. Som belöning ska hon på 5 månaders kontroll imorgon och få vaccin.
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

Hur gammal är jättegammal? Är han född 86 är det alltså inom fem år, dvs inte så långt bort ändå. Med den här nya vetskapen om hans inställning, hur blir då din inställning i barnfrågan?
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

Han ja. Jag är ju redan trettio ;)

Jag kan känna lite att om vi nu ska göra det så får det bli relativt snart. Inom fem år känns långt.

Och ffa så vet jag ju inte hur lång tid det tar innan det "tar", spec inte när min sköldkörtel har krånglat så länge.

Jag vet iaf att jag har ägglossning :D
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

KL

På lördag blir min lilla prins tre år:banana:
Tänk vad fort det har gått. Känns ju som att vi kom hem från BB igår haha:D
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

Jag förstår din inställning. Som du säger vet en inte hur lång tid det tar, men brukar sköldkörtelproblem påverka fertiliteten?

Har du tagit upp med honom att du tycker att inom fem år känns som för lång tid? Med tanke på att diskussionen är så ny kan det kanske vara bra att ni båda pratar om det samtidigt som ni båda får tänka på det. Det är ett stort beslut som det är bra om en är säker på var en står i frågan innan beslut fattas. :)
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

Jag vet iaf att jag har ägglossning :D

På'et bara! :D

Nu när du vet att han faktiskt vill ha barn så kanske det är lättare att tänka på saken, antar att det känns mer verkligt på nåt sätt. Lycka till, vad ni än bestämmer er för :)

Jag är en sådan krass person att jag tror det blir svårt att få honom att ändra beteende, har nog stött på för många fall där man hoppas att partnern ändrar sig men där förändringen uteblir.

Jag är en lika krass person som du, men för Mirres skull hoppas jag han kan förändra sig.

Och som vindvissla skriver, 2 barn är dubbelt så många. Det blir inte lättare direkt, framför allt inte om man är mamma åt en tredje.
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

Min sambo ville inte ha barn innan han var 30, det sa han när vi nyss träffats.

4 år senare satt vi med en dotter, då var han 25 :D Så sånt kan ändra sig!
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

Nu när jag var och lämnade Moa var jag med om en ball grej.

Det är en kvinna där som lämnar ett barn samtdigt som vi kommer, och jag antog att det var hennes mamma såklart. Kvinnan ser ut att vara runt 40, dvs en "gammal" ;) mamma.
Vi började prata, och det visade sig att hon är gammalmormor! åt flickan!:eek:

Snacka om att ta hand om sig bra :D
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

Kan ni tänka er, min fina unge fyller två år idag

Det känns helkonstigt att hon hunnit bli så stor när det känns som igår när jag fick upp henne på bröstet för allra första gången.

3 timmar gammal:
26886512.jpg


2 år senare:
190024_10150111989356641_593031640_6787572_3802956_n.jpg


Älskade unge :love:
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

Nenii Vi har en EL Duo Edge (lite större än city cross) och jag vet inte om det hjälper dig men den går in i en Volvo V70 (-06, "gamla" modellen). Vi får dela den så att chassit är för sig och liggdelen är för sig och ställa dem bredvid varandra i kofferten, så det är nästan inte plats för någonting annat, vagnen är tung men vi trivs välsigt bra med den ändå :)

turbofling Låter helt fantastiskt skönt med vår på riktigt. Här ligger det just nu på nollan och trillar ner något som är mystiskt likt snöblandat regn, usch vad trött man blir på det. Vad skönt att det gick bättre med grannflickan :)

Mirre Det är svårt ibland, men helt klart är det nog bra o prata om det så att det inte bara blir att du irriterar dig och så blir det ett skitstort problem sedan. Är ju ingen hit o gå o reta sig på saker för länge, bättre o ta tag i det från början även om det inte är roligt. Sen som någon redan nämnt hade jag nog definitivt kört på delad ekonomi... Grattis till graviditeten :)

*kl*
Börjar fundera på om livet är som på solsidan?!?! Har nyss kommit hem från Babygruppen och jag är inte så lite uppretad... Jag har alltid tagit allt med en nypa salt och tagit saken och dagen som den kommer. Har inte några kompisar som är hemma med barn nu eftersom deras barn är äldre (vi är lite sena på det i bekantskapskretsen :grin:), så nu har jag varit på babygrupp ett par gånger, för kanske kan man träffa några nya trevliga människor med småttingar i samma ålder. Men nu när jag varit där börjar jag fundera på tja, jisses de jämför hela tiden bebisar, de är så plastigt ytliga så jag bara få spel, inte alla förstås men jag blir så trött när folk bara stressar runt och ska jämföra saker, vilka semestrar man ska åka på och vad man just nu renoverar, det är ju helt normala samtalsämnen utan att man behöver sätta näsan i vädret och hela tiden försöka överglänsa varandra. Ibörjan kunde jag se det lite komiskt men nu blir jag bara så galen. Idag var det en som sa att hon bara kunde umgås med de som hade jämnåriga barn till hennes för att barnet krävde så mycket stimulans (var tvungen att ha någon att leka med)?!? Inte vet jag för jag har inte något barn som är tre år så jag har kanske inte rätt i att uttala mig om saken? Men varför gör man allting till problem? På "min tid" kunde vi leka ajälva en stund då och då, och det har jag tänkt överföra på sonen med.. inte alltid förstås klart han måste ha kompisar :) men jag kan ju inte aktivera honom dygnets alla 24 timmar även om jag givetvis är redo att göra det om det krävs eftersom han är en del av det bästa i hela mitt liv... Jag är nog även störd av mitt yrke.. är utbildad montessorilärare (både bra och dåliga saker med det slumpvalet och den pedagogiken) och har genom alla steg fått lära mig att barnet ska bli självständigt (sedan ska ju inte någonting drivas till sin spets), sen har jag ju inga egna barn utan har bara jobbat med barn i olika åldrar så det är säkert MASSA saker jag inte lärt mig än eller blivet varse än... med risk att reta upp halva buke, är jag helt ute och cyklar???
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

Jag tycker det är jättebra att Emilia (2 år) får leka med barn i olika åldrar. Hon får lära sig att vara försiktig med mindre barn och får lära sig att bli "styrd" av äldre barn.

När jag gick i låg och mellanstadiet gick jag i ålderblandade klasser (1-3 och sen 4-6). Jättebra (vi hade delat på tex. matte och engelskan).

Sen har jag väl mer eller mindre vuxit upp i stallet och även där finns ju människor i alla åldrar. Jag har alltid känt att jag kan umgås lika mycket med en 10-åring som en 60-åring.

Men nu när jag fått barn så känns mycket annorlunda, jag borde känna mig äldre men det är tvärtom. I föräldra-barngruppen är jag yngst och även i "svenskgänget" är jag yngst och jag märker det väldigt tydligt. Ändå är jag inte så extremt ung (27).
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

Idag har båda barnen fått vaccin, hoppas dom inte blir sjuka.
På vägen hem somnade båda barnen i bilen och fortsatte sova när jag bar in dom, sitter nu och njuter av tystnaden. Funderar på om jag ska våga mig på att åka till storaffären och handla idag, det är heltomt i kylskåpet och sambon jobbar kommer hem vid 18 så hinner inte åka efter han kommit hem (alla affärer stänger 19 här). Men vi får se hur dom mår och Majas humör.

Annars har jag massor tankar som snurrar i hjärnan. Jag vet inte vad jag vill och vad som blir bäst. Vi har fått erbjudande om att bygga på en våning på svärfars hus. Han betalar allt yttre så vi behöver bara betala badrumsinredning, kök, vitvaror och så om vi vill ha ngt extra. Vi skulle få ett nästintill perfekt boende till väldigt låg månadskostnad (bara driftkostnaden).
Men det ligger ju i Österrike och jag vill ju helst till Sverige. Jag är rädd att hamna i "hemmafrufällan" här eftersom det är det svärmor tycker jag ska vara och om jag vill jobba med det jag är utbildad till så blir det svårt för mig med jobb här. Även hästar är svårt här, marken är dyr och det innebär att hästeri anses som lyxsport och häst är lite statuspryl.
Men samtidigt skulle den låga månadskostnaden för boendet innebära att sambon inte behöver jobba heltid= mer tid för familjen.

I Sverige skulle jag kunna få jobb (även om arbetsmarknaden är tuff inom området), sambons utbildning och yrke fungerar överallt. Förskolor är mycket bättre och folk tycker snarare att man är "konstig" om man är hemma på heltid med barnen. Men boendet skulle bli sämre och framförallt dyrare.
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

KL

Nojar lite här hemma nu.
Har varit gravid två gånger, båda gångerna har jag mått illa som fan rent ut sagt. Men nu mår jag inte illa alls :confused: jätteskönt självklart men jag kan inte låta bli att noja över om jag verkligen är gravid. Testet visade ju ett tydligt plus nästan på en gång så eg borde jag ge mig haha.

Men annars har man ju de vanliga gravidsymptomen.
Lite "mensvärk", ömmande bröst kissar hela tiden och ingen mens :p

Gaah! Men ska till mvc på måndag alla fall. Får se om hon kan se hur långt gånget det är.


Så, nu ska jag läsa ikapp haha
 
Senast ändrad:
Sv: Stora snacktråden - förälder

Alla mår ju faktiskt inte illa heller ;) Varje graviditet är unik. Njut av att du mår bra istället!
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

Jag hoppas lite på det faktiskt:)
Det vore ju kul med en av varje.

Snyggve: Nej det är sant. Visst är det skönt att inte må illa.
Framförallt eftersom jag vill kunna ha min praktik ett tag till.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Tänker att jag gör en egen tråd om detta. Vilken av dessa förskolor skulle ni valt och varför? Skriv gärna om det är nått mer viktigt...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 318
Senast: Praefatio
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 311
Senast: tanten
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 457
Senast: Exile
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 019
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp