Bukefalos 28 år!

Stora snacktråden - förälder

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden - förälder

Smart med att muta med favoritleksaken.
Vi försöker få Tuva att kissa på pottan, men det kommer ingenting än så länge. Hon vill gärna ha trosor på sig, men säger till att hon är kissnödig när det kommit. Ett par gånger har det gått bra, men oftast kommer det i byxan. Vi tar lite paus nu, vill hon sitta på pottan uppmuntrar vi till det. Men Tuva är bara 2,5 år så än så länge känns det inte som någon panik.


Kan meddela att det går super duper med att inte ha napp än så länge idag. Lite pippel efter frukosten, då vill hon alltid ha nappen och gärna sitta i soffan och titta på emil i lönneberga.
Men vad hon har lekt idag istället! Hon har ju fantasi!!! Hon har tagit på sig kepsen, tagit bobbycaren och åkt och handlat godis :D Hon har spelat hockey och nu kör hon järnet med sina dockor.
Annars med nappen i munnen har hon mest varit halvtrött hela tiden och helst tittat på film o pusslat osv.
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

Vad härligt att det går framåt, har hon napp fortfarande när hon sover ?

Vi försöker begränsa användandet av napp, på förskolan har hon aldrig napp. Är hon på bra humör så går det lätt att avleda, men är hon trött så får hon ha nappen om hon vill än så länge. Hon har ju inte fyllt 2 år än så det känns inte som någon stress.

E säger till när hon ska kissa, men vill inte sitta på pottan än ( mer än någon sekund ).

Knät ser för jävligt ut nu ( blå / gul / lila) men svullnaden har minskat lite så det går ju åt rätt håll, möjligtvis att det uppkom en mindre spricka under knät, men det självläker.
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

Ja när hon sover ska hon få ha nappen. Planen är att hon ska vara nappfri till sin 3 årsdag ;)

Det har gått jättebra. Vi var på långpromenad förut och hon frågade inte ens efter nappen när hon skulle åka vagn. Och hon somnade utan den :banana:
Och hon har inte ifrågasatt att lillebror får ha napp.
Det känns verkligen jättebra.

C: Du måste ju uppdatera med bilder på ditt knä :D
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

Här är det också en del duster, dock inte om napp eller potta.
Vi var i stan idag med mina föräldrar, han fick en bil, vi fikade och sådär.
Allt gick bra, även om vi hade lite småprotester i affären som gav sig direkt, men sedan när vi kom hem kom ett utbrott.

Vi skulle gå ut och han sprang runt och sade emot, skrek och sade att mamma var dum. yay...
Vägrade då gå ut tills han lugnat sig och sagt förlåt.
Tog en stund men till slut kom han och ville gå ut, promenaden blev lugn också.
Såg en mygga också haha

Ajda: Skönt att det funkar bra med nappen.
Vi hade en himla tur att Isak slutade själv vid 8 månader.

C: Ajaj, men skönt att det går åt rätt håll alla fall
 
Senast ändrad:
Sv: Stora snacktråden - förälder

C: Du måste ju uppdatera med bilder på ditt knä :D

Haha okej då ;)

Men det är lite klurigt att få med färgskiftningarna nu när det blivit mörkt, svullnaden har minskat radikalt dock..

32224847.jpg
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

Yikes det dar sag inte sa skont ut :eek:

Idag har Chloe kissat pa pottan!! Hon var med i stallet, utan bloja, och sade plotsligt att hon behovde kissa. Sa vi gick och satt pa pottan och sa kissade hon! Utan att grata eller fa panik (sa har det varit forut de handfull ggr hon har gatt pa pottan, och anledningen till att vi inte velat pressa henne for mkt).
Och sen gjorde hon det igen tva ganger nar vi kom hem. Sa idag har hon varit utan bloja nastan hela dagen och inte haft en enda olycka :banana:
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

Skönt att det har gått framåt med pottträningen!

Moa är duktigt på att säga till när hon har kissat/bajsat, och när hon går naken gnäller hon till högljutt och kissar sen på golvet och blir ledsen, men när jag hämtar pottan vill hon inte sitta på den utan säger att jag ska sitta på den. "mamma sitta".. känns inte riktigt som jag får plats:D
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

jag tycker faktiskt det har blivit sämre.. hästäckena är inte så mycket billigare än börjes, och tom dyrare en del. Som ett ofodrat regntäcke för 499, kan man ju hitta billigare.. man får ha tur att komma när de prissänker tror jag, jag köpte ett vintertäcke till syrran för 299, nedsatt och fanns bara i 155cm.
De hade dock fina fleecefodrade regn för 250kr.. upp still storlek 115:D

bebisgrejer kollade jag inte så mycket på, men babyboom hårda haklappar hade de dubblat priset på från 10 till 20 kr:o Napparna var dyrare än ICA här.
Dock fick jag tag på ett äta set, men en djup p och en platt tallrik, gaffel, sked och mugg för 20 kr, från ord 60.

Moa fick lite spadar, en ord-bok, en skottkärra, en docksulky (väldigt poppis!) en vårjacka, ett par råtuffa jeans, en pool och lite annat plock :)
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

Vad härligt! Heja Chloe! Man kanske ska prova med en jättejättebelöning.... Typ en brandbil eller något. Gäller det bara dagtid som hon ska vara torr?
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

Mmm.. o ändå har Börjes höjt priserna på täcken endel med... För tillfället är jag på jakt efter ett ylletäcke till den stora mannen här hemma, sist jag kollade på Ullared fanns det bara i Fleece så det får nog bli Tingsryd ändå.

Jag tror att man lätt tänker att Ullared är billigt o handlar en massa, var uppe i Tingsryd förra helgen och kollade lite där på både kläder och leksaker och de ligger inte så illa till prismässigt heller.. Får se vad det blir inhandlat :)
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

ylletäcken fanns det faktiskt ett par, bland annat ett svart med guld pp som min kompis köpte. Tror det kostade 199 men är inte säkert.

jag bor bara 4 mil från tingsryd så jag har rätt nära dit så det blir en hel del därifrån:D
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

Vad härligt! Heja Chloe! Man kanske ska prova med en jättejättebelöning.... Typ en brandbil eller något. Gäller det bara dagtid som hon ska vara torr?

Ja, bara dagtid. Inte ens Amber, som varit torr dagtid sedan borjan av september, ar redo att vara utan bloja pa natten. Det drojer nog ett tag annu :)
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

Ok, ja jag har noll koll på när de blir torra på natten, men så länge sam dricker 7 dl välling på kvällen lär det ju inte hända..
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

Isak är inte heller torr nattetid än, dock dagtid.
Men det kommer väl tids nog det också antar jag.
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

Ok, ja jag har noll koll på när de blir torra på natten, men så länge sam dricker 7 dl välling på kvällen lär det ju inte hända..

Jag vet att jag har kommenterat det innan, men det känns h e l t s j u k t att han får i sig så mycket :eek:
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

kl


blääää vilken skitdag det har varit idag.

Ja vaknade upp med en inflammation eller nåti ögat, och har fått använda mina 10 år gamla glasögon.
Moa vaknade helt enkelt på fel sida och har varit osedvanligt gnällig hela dagebn. Ingenting har dugt, inte ens ute ville hon vara. Och inte inne, och inte hos mig, inte i soffan, inte på golvet. Inte leka, inte läsa. Bara gråt och gnäll:( vet inte vad det var med henne, inte min goa Moa alls.
på toppen av allt färgade jag håret nyss och uväxten blev röd, och så fick jag mens.

trevlig dag:grin:

men imorgon kommer iaf hennes pappa hem från sin resa så jag får lite avlastning.
Det spelar ingen roll om hon somnar vid 20 eller 23, hon ska ändå upp vid 07:crazy:


Vi hade en lite rolig dialog innan:
-moa, vet du vem som kommer hem imorgon?
-PAPPA!
-tror du han har med något hem till dig?
-Mmmm
-Vaddå för nåt?
-Vovve!

vet inte var hon fick det ifrån, men man kan ju alltid hoppas! :D

det är så skönt att man kan resonera med henne nu, tex att jag ska gå ner i pannna och kommer snart, då står hon och väntar på mig snällt, eller när hon inte vill ha byxor på sig men måste ha det för att vi ska gå ut till hästarna, och då går de bra.
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

jag glömde förresten det allra viktigaste, ídag har hon lärt sig att säga uggla och att prutta på kommando :D
så lite kul har vi haft också;)
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

Usch vilken dag ni hade igår. Hoppas det är bättre idag.
Hur är det med ögat?


Isak får lära sig teckenspråk på dagis och i morse satt han vid bordet och visade olika saker, katt, hund osv:D Var riktigt kul och se:)
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

Det är lite mindre rött idag så jag hoppas att det bara är linsen som har skavt :)

och sambon får köpa hem en förpackning färg hem så håret blir det nog reda på också.

Vad roligt att de lär sig teckenspråk, det gör de här också men jag tror knappast Moa fattar nåt:D
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

såna dagar finns de med och inte vet man om man ska skratta eller gråta åt dem.. Fast det förstnämnda brukar man inte kunna göra förrän efteråt :)

*kl*
idag var jag hos sjukgymnasten för första gången och det resulterade i att jag 4,5 månad efter lillemans födsel har fått börja använda foglossningsbälte :eek: Strulet jag haft visade sig vara som hon pedagogiskt förklarade foglossning och sen sa hon något i stil med att jag hade börjat bygga väggarna på mitt hus innan grunden var stadig. Med andra ord hade jag börjat träna för mycket för hårt för snabbt efter förlossningen. Jag väntade ju 10 veckor? Men nu är det tydligen fördig zumbat och färdigpromenerat här på ett tag. Fick stränga order om vila, träningsprogram och tja mer vila. Väldigt tråkigt tycker jag, men kanförstå det med eftersom det knakar, knäpper och bråkar i största allmänhet i mitt bäcken. Börjar bli bekymrad för igångsättningen av hästen men det ska nog gå bra hoppas jag. Jä-la s--t :( Jag undrar hur det kommer bli om jag blir gravid igen. Hoppas detta blir bra ordentligt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Tänker att jag gör en egen tråd om detta. Vilken av dessa förskolor skulle ni valt och varför? Skriv gärna om det är nått mer viktigt...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 517
Senast: Praefatio
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 392
Senast: tanten
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 806
Senast: Exile
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 308
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp