Bukefalos 28 år!

Stora snacktråden - förälder

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden - förälder

Mitt råd är att vänta med att bli gravid igen iom att du inte är återställd ännu. Så att du är återställd i bäckenet innan ni börjar fundera på nästa. Men det kanske kan vara värt att kolla upp med någon BM eller läkare, om ni börjar fundera på en till? :)

Trist besked, men försök tänka positivt. Nu kan du få rätt hjälp så att du sedan har en stabil grund att stå på, som sjukgymnasten uttryckte sig. :) Du ska hålla många år till. :)
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

kl

Kan meddela att det går hur bra som helst att vara utan nappen på dagarna för Tuva. :banana:

Trodde jag aldrig! Känner mig så stolt över henne. Och hon har blivit helt annorlunda. Hon pratar om så himla mycket och hon leker mer nu. Vad nappen hämmat henne! När hon hade den blev hon bara sömnig och kelsjuk o "lugn". Bra ett tag, men inte hela dagarna.
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

Kul att det går bra :)

Mirifax; Vilket tråkig nyhet att få.
Men skönt att du fått hjälp alla fall, hoppas det löser sig.

Comfort: Ja det är bra att de får lära sig.
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

Jag blir tokig på Isak snart.
Han kissar på sig hela tiden! Struntar totalt i pottan, han säger inte ens till längre. Både hemma och på dagis, han har börjat med det nu. Tidigare har det gått utan problem, han har varit torr i 3-4 månader nu och ändå gör han på sig hela tiden nu. :crazy:

Vill ju inte gå tillbaka till blöja direkt heller, vet ju att han kan och han gör på pottan när han väl går dit. Han verkar helt enkelt inte bry sig längre:confused:
Det har varit nu sista dagarna som han varit såhär, han vet mycket väl att man går till pottan och gör det man ska. Suck!

Vad göra? Idag försökte vi med att vi skulle gå till lekparken om han gick på pottan på dagis. Han kissade på sig där också och brydde sig inte ett dugg om att det inte blev någon lekpark. (dumt kanske men vad 17 ska man göra? ) Inte så kul att tvätta kläder golv och mattor stup i ett. :crazy: Igår hade han även bajsat på sig på dagis, då satt han en lång stund på pottan innan vi gick. Han kan absolut bajsa på pottan och får mycket beröm när han gör det.

Vad vi säger (i allmänhet, inte bara om pottan) struntar han totalt i. (eller inte jämt men väldigt ofta)
Gnäller och skriker konstant, vi tog en promenad efter dagis och han gnällde hela vägen. Inte så att han är ledsen eller så, han var på bra humör, utan bara rent gnäll. Konstant. Det låter hemskt men ibland är det nästan så man räknar dagarna till fredagen och han åker till pappa (va taskig man känner sig som skriver så). 3 års trots ja, men kom igen hur länge ska han hålla på?
 
Senast ändrad:
Sv: Stora snacktråden - förälder

En tanke som slog mig: han kan inte ha UVI? Det förklarar ju dock inte varför han bajsade i byxan
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

Barn brukar kunna göra så Rebecka gjorde det och Anton likaså. Vi körde blöja ett par dagar och sen provade vi igen utan och det funkade fick göra så några gånger.
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

Jag skulle nog tagit på blöja igen, kanske dom där blöjorna där barnet känner att det blir blött men kisset går inte igenom till kläderna?

Du får helt enkelt gå tillbaks lite och ta nya tag. Vet att vindvissla har haft samma problem med Sam så hon kanske kommer med några bra tips?
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

Det tror jag inte. Han kissar normalt, bara det att han gör det
i byxorna istället för i pottan. Men på eftermiddagen idag så gick han faktiskt till pottan själv.

Izamoon: Oki ja får prova det då kanske

Calazirya: Ja de kunde vara något.
Funderade på dem till natten sedan också när det blir
dags för det. Nu har han vanlig blöja nattetid.

Kan tilläggas att jag var rätt trött och frustrerad när jag skrev inlägget också.
Om det lät lite halvt desperat :P
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

kl

USCH!!!! vad ARG och IRRITERAD jag är på min sambo!!

moa är ju faktiskt 17 månader nu och man (jag) tycker att han borde ha lärt sig vid detta laget en sån simpel sak som vad hon ska ha på sig när hon sover ute. Använda insidan av skallen lite liksom.

idag när jag lämnade henne på dagis fick hon med sig regnställ och fleeceunderställ. Samma som han klädde på henne igår efter order av mig.
Han hämtade henne på dagis, hon somnade i bilen och lades över i vagnen.

Nu när jag hämtade henne låg hon i en tunn tröja, regnjackan inte ens knäppt utan helt öppen fram, inga vantar, inget fleeceställ, och en tunn fleecefilt som hon givetvis sparkat ner till fötterna. Galonisar och stövlar. och vagnen stod i skuggan.

Ni kan ju gissa hur kall hon var :crazy:
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

"jag tyckte inte att det var så kallt".............

han blev ju självklart ledsen över att hon var så kall, men om han kunde tänka till innan hade ju underlättat:grin:
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

Ja såklart, men han gjorde ett misstag och inget större skada skedd. Han tänker nog efter nästa gång :)
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

Jag skulle nog ocksa valja att backa lite, dvs satta pa bloja ett par dagar.

Har ar det ocksa VALDIGT mycket gnall. Det gar iofs lite upp och ner - idag har de t.ex. varit pa stralande humor hela dagen men ibland ar det bara gnall, gnall hela veckan lang. Fran bada samtidigt! Da ar timmarna hos hasten viktiga for att orka med, har ju inga far/morforaldrar som kan avlasta. Det saknar jag jattemycket :(
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

kl

Puttar upp tråden lite...

Idag har vi varit på vattenpalatset hela familjen och badat. Det var väldigt roligt och det gick bra att ha med Maja även om vi var där rätt många timmar. My börjar bli riktigt modig i vattnet och vill "simma" mycket själv! Maja njuter som alltid av vatten.

Jag hade en rejäl dust med My här om dagen. Vi skulle promenera ner till stationen och möta en kompis som kom med tåget (ca 2,5 km att gå). Jag gick 1,,5 timme innan vi skulle vara där eftersom jag antog att My ville gå själv och därmed stanna mycket och leka på vägen. Efter 1 tim och 20 min hade vi inte ens kommit en km... och ni kan ju gissa hur mycket jag försökte locka med henne.

Hur gör man? Hon var på toppenhumör och ville leka överallt, men inte alls sugen på att gå med mig. Ibland kom hon med en bit men sen såg hon något skoj att leka med och då var det kört igen. Jag försökte med allt jag kom på; locka med diverse roligheter, låta bestämd, låta lekfull, låta arg, gå ifrån en bit (men det är ju en bilgrusväg så kunde inte gå för långt ifrån henne). Jag försökte sätta henne i vagnen och gå, men hon hann kasta sig illvrålandes ur innan jag kunde sätta fast henne. Med Maja på magen är man inte heller så snabb och smidig. Dessutom känns det hemskt när hon blir sådär arg. Hon vrålar och skriker tills hon nästan kräks och blir nästan okontaktbar.

Det slutade med att hennes pappa kom med bilen och körde ner oss till stationen och hämtade kompisen. På väg hem villle hon gå igen då vi hoppade av ca en kilometer hemifrån, men då blev hon lika arg för att inte pappa oxå skulle gå med, och fick ett till utbrott. Efter en stunds kramande fick jag bära henne hela vägen hem... tur att kompisen kunde bära Maja annars vet jag inte hur jag hade gjort...

Jag är inte rädd för att möta hennes ilska, men försöker att välja mina konflikter och vill gärna att en promenad ska kännas positiv. Nu blir det inga mer promenader med ett tidsbestämt mål, vilket är synd. Men så får det bli när hon vägrar att åka vagn. Jag ska ta fram enkelvagnen till Majs med en ståbräda och se vad My säger om den.

//Julia
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

åh jag känner igen det där. och "nu går jag" har aldrig funkat på honom förrän ganska nyligen. Och det har gjort vårt liv sa mycket enklare. det var då vi kunde börja ha mer honom på ställen utan stortjut varenda gång.

Maja borde väl snart kunna sitta på ryggen? då blir det enklare att handskas med ilsken tvååring... det går inte att muta henne? ett paket russin och sen sätta henne i vagnen? annars är mitt tips att det blir enklare med tiden.

mina grabbar har precis somnat 21.20, vi var iväg nästan hela dagen och tittade på ett vackert slott. jag har en finsk tjej som bor här i 8 veckor, hon praktiserar på mitt jobb och är jättetrevlig, så jag får ju visa henne lite av Irland.

Isaac 15 månader är jätterolig nu. han pratar jättemycket och säger säkert 25 ord. han älskar att gräva i sandlådan och äter som en hel man. för det mesta har de jätteroligt ihop han och sam och det är så gott i mitt hjärta att se. Jag tycker det är jättemysigt att vara med dem och åka till nya ställen. livet med barn är enklare nu än för ett år sen.

Sam är 3 är och 3 mån och skiljer på engelska och svenska. vi var på 3,5 års kontroll häromdagen som han klarade galant. han är 94 lång och väger 15,5 kg. Hur stora är era 3åringar? det är så skönt att han kommit igång med pratat, fram till fõrra sommaren var jag lite orolig. Just nu övar vi mycket på att lyssna, vänta och jag försöker fånga något slags ritintresse, just nu har han noll om han inte får måla på sig själv. det känns som att alla andra ritar huvudfotingar när de är 2...

imorgon har jag nog lyckats få med mig min inneboende att åka och simma, det har vi inte gjort på evigheter för ingen vill följa med mig. Men jag börjar tro att jag kan själv, poolen är 10 m och grund nog för sam att stå i...
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

Vi var på 2½års kontroll i veckan med Tuva. Det gick sissodär.
Tuva var jätteblyg och ville inte prata med bvc-tjejen. Jag förklarade att hon pratar MASSOR hemma och sätter ihop meningar jättebra.
Och sen fanns det en bondgård i ena hörnet av rummet där hon hellre ville leka än sitta vid bordet och plocka fram diverse leksaker ur en påse och säga vad det var. Förstår henne :p Och våran bvc sköterska är ny och jag gissar på lite erfarenhet, för hon är väldigt tafatt. Alla är vi nya och gröna inom jobben någon gång men jag känner mig lite kluven, vill gärna byta sköterska. Känner noll förtroende för den här. Men samtidigt känner jag mig jättedum, som jag skrev är ju alla nya nångång och måste skaffa erfarenhet. Får suga lite på det.
Iaf hoppa och sparka boll gick bra :P

Hon vägde 14kg och var 90 cm lång. Och hade då halkat ner från sina kurvor som legat över medelkurvan. 14kg var mitt på kruvan och 90cm var ett snäpp under. Så då tyckte ju bvc sköterskand et var lite konstigt... suck. Det är väl jättebra att babyhullet är påväg bort. Och att hon inte har vuxit massor på längden ser jag inte heller som något problem. Hon äter bra, men inte likabra som när hon var mindre då hon åt allt och massor. Nu har hon blivit lite mer kräsen.


Idag ska vi vara ute och röjja massor i trädgården. Det kommer hon nog tycka är kul.
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

Mina ar ju lika gamla som Sam och Amber har annu inte ritat en huvudfoting pa egen hand. Daremot ritar hon garna bokstaver. Chloe ritade sin forsta huvudfoting for ett par manader sedan, dvs precis efter att hon fyllt 3 - men hon kan inte rita en enda bokstav och ar inte intresserad heller.
Sa jag tror att Sam ar helt normal i det avseendet!

Bada mina barn ar valdigt fortjusta i att mala med svart sa de kanske borjar med att mala med fina farger och det ser sa fint ut att man tanker "det dar ska jag satta upp pa kylen" och sen kommer det svarta fram och kladdas over allt :eek: :D

Freya, jag har inget direkt rad forutom att satta ner henne i vagnen trots protester, efter att ha tydligt forklarat att nu maste vi skynda oss darfor att... Eller bara henne om du foredrar det?
Later hart kanske (?) men de lar sig snabbt. For mig ar det ju en omojlighet att lata bada mina barn pula omkring nar vi ska nagonstans aven om det vore mysigt - de maste antingen promenera med mig eller sitta i vagnen, bade av sakerhets-och praktiska skal (skillnad om vi gar med hunden i skogen t.ex.) och det accepterar de faktiskt utan knot. Kanske aker de vagn lite oftare an jag egentligen velat men sa ar det ju nar man har flera barn, gar inte alltid att gora exakt sa som man velat.

Lite svamligt :o jag ar lite yr efter nastan ingen somn pa 2 dygn. Chloe har vattkoppor och ar HELT tackt inkl pa tungan, insidan av kinderna, handerna.... Hon far maxdos med smartstillande, antihistamin mot kliandet och smorjs med kram manga ganger dag/natt och grater nastan konstant stackarn. Doktorn sager att det inte finns sa mkt man kan gora utom att vanta ut det :(
Och maken ar i Wales pa svensexa (han ar best man och har organiserat det hela sa var tvungen att aka), jag ar helt sjalv utan familj i narheten och vannerna sager "ja, ring mig om du blir VALDIGT desperat". Mmm vad kul det kanns, tror jag klarar mig sjalv da...
Nu vill jag flytta hem till Sverige igen :mad:
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

Vi har också massiva tvååringsutbrott här om det är någon tröst :( Lillebror är dessutom rätt grinig eftersom språket inte riktigt lossnat, kombinationen mycket vilja och svårt att göra sig förstådd är ingen höjdare. Och visst är det hemskt när de blir sådär okontaktbart arga. I de lägena blir jag helt enkelt tvungen att lyfta upp och kånka iväg honom medan det skriks och sprattlas. Är han på gott humör går det att resonera men inte när han väl blivit arg.

Storebror var aldrig så ruskigt arg så jag slapp iallafall försöka hantera en småtting och en arg tvååring. En fyraåring ihop med den arga tvååringen är betydligt lättare, storebror hjälper t o m till när lillebror blir arg. Ibland på ett riktigt bra vis, som att frivilligt erbjuda sig hjälpa mig bära dagispåsen när jag behövde bära skrikande lillebror som tänkte springa ut i gatan till bussarna, johodå. Ibland med mindre lyckat resultat, som när han försökte krama tvååringen för att lugna honom, vilket ledde till en ännu argare tvååring som börjar hoppa runt av ilska. Till sist lyckas lillebror knuffa omkull storebror i försöken att komma loss, storebror slår huvudet i väggen och börjar gråta och sen trillar lillebror ovanpå honom och slår sig naturligtvis också :(
 
Sv: Stora snacktråden - förälder

Sam är 3 är och 3 mån och skiljer på engelska och svenska. vi var på 3,5 års kontroll häromdagen som han klarade galant. han är 94 lång och väger 15,5 kg. Hur stora är era 3åringar? det är så skönt att han kommit igång med pratat, fram till fõrra sommaren var jag lite orolig. Just nu övar vi mycket på att lyssna, vänta och jag försöker fånga något slags ritintresse, just nu har han noll om han inte får måla på sig själv. det känns som att alla andra ritar huvudfotingar när de är 2...

Min store var 97 cm lång på sin treårsdag. Vikten har jag ingen aning om, han kunde inte stå stilla så länge att vågen hann ge utslag på den tiden ;) Men på 2.5-årskollen på BVC vägde han iallafall 15.7 kg och var 92 cm lång.

Och han ritade inte heller någon huvudfoting vid vare sig två eller tre år. Men sen var det som att dra ur en propp bara, ungefär när han var i Sams ålder. Nu ritar han riktigt avancerade gubbar för sin ålder och är superintresserad av bokstäver och siffror och skrivande. Så det kommer :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Tänker att jag gör en egen tråd om detta. Vilken av dessa förskolor skulle ni valt och varför? Skriv gärna om det är nått mer viktigt...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 456
Senast: Praefatio
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 354
Senast: tanten
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 634
Senast: Exile
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 185
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp