Bukefalos 28 år!

Svanstedt åtalad

Sv: Svanstedt åtalad

Som vanligt att Coari förlitar sej helt på tidningen utan att ha en minsta inblick själv.

Varför är jag inte förvånad.
 
Sv: Svanstedt åtalad

Men,det är tur coari kommer med kunskapsgivande fakta på underforumet trav!:grin:
Så att vi okunniga lär oss!:crazy:
 
Sv: Svanstedt åtalad

:rofl: du är rolig du :rofl: Visst finns det pengar inom ridsport också men det visas inte varje dag i både TV och Tidningar vilket trav görs-7 dagar i veckan ser du travlopp i 4:an. Hur många dagar per år ser du ridsport i TV4? En viss skillnad då en sport är så upplyst av media...

Som jag sagt tidigare så tränas och tävlas travhästarna hundra gånger fräschare än ridhästarna för ridhästfolket märker ju sällan om hästarna är halta eller sjuka och jag vet inte om de beror på okunskap eller ovilja att förstå att hästen har ont :confused: Man kan gå igenom samma ridhäst fyrtioelva gånger-säga att den har samma fel men ägaren väntar och väntar och väntar...för den går ju fortfarande att rida runt på,halvhyggligt. Först när ridhästen är halt rätt ut får den ett stick i pälsen typ.

Snälla, vänd dig till ett annat forum och disskutera djurplågeri ifall hästarna tvingar bära rosa benlindor eller "älghornsmössa" Rena djurplågeriet ju...

Bra skrivet!!
:bow::bow::bow:
 
Sv: Svanstedt åtalad

:rofl: du är rolig du :rofl: Visst finns det pengar inom ridsport också men det visas inte varje dag i både TV och Tidningar vilket trav görs-7 dagar i veckan ser du travlopp i 4:an. Hur många dagar per år ser du ridsport i TV4? En viss skillnad då en sport är så upplyst av media...

Som jag sagt tidigare så tränas och tävlas travhästarna hundra gånger fräschare än ridhästarna för ridhästfolket märker ju sällan om hästarna är halta eller sjuka och jag vet inte om de beror på okunskap eller ovilja att förstå att hästen har ont :confused: Man kan gå igenom samma ridhäst fyrtioelva gånger-säga att den har samma fel men ägaren väntar och väntar och väntar...för den går ju fortfarande att rida runt på,halvhyggligt. Först när ridhästen är halt rätt ut får den ett stick i pälsen typ.

Snälla, vänd dig till ett annat forum och disskutera djurplågeri ifall hästarna tvingar bära rosa benlindor eller "älghornsmössa" Rena djurplågeriet ju...


:eek: Och du kallar mig fördomsfull?


Övrigt: Svanstedt får dispens att köra lopp i Danmark trots avstängning i Sverige 14-16 juni..Suck..Stor mening att stänga av någon när denne ändå får dispens att köra hit och dit.Jag ska inte diskutera mer med er för ni bara missuppfattar mig,Jag tror att många av er är bra hästmänniskor,men det betyder inte att jag tycker att dom där uppe i toppen är det.Vi har helt enkelt olika syn på vad som är bra hästhållning och mitt förtroende för travet är fortsatt i bott.Pengarna styr allt i toppen.Kärleken till djuren glöms bort.
 
Sv: Svanstedt åtalad

Bra,då vet vi att du tycker det ännu en gång!

Hejdå!
 
Sv: Svanstedt åtalad

Jag har förundersökningen framför mig och de vittnesutsagor som finns så är det tre som sett något och deras vittnesutsagor är milt sagt lite sådär. De som finns med i övrig har själva inte sett något utom utselning, alltså inte själva grisfösningen.
Jag tycker att det är bra att det går till rätten och att rätten får dömma hurvida det är sannorligt att detta förekommit.
Jag har inte själv tagit ställning för eller imot, men tycker att utredningen är tunn och att trovärdigheten på vittnesutsagorna är låg.
Men jag sitter inte i rätten.


Jag har också läst förundersökningen. Jag är så besviken.
 
Sv: Svanstedt åtalad

kl
Jag har varit på båda sidorna "gränsen"
det finns lika många rötägg, skador, dopingar och halta hästar på båda sidor.
Likväl som det finns underbara, friska, vältränade och friska på båda sidor.

Jag är riktigt trött på all skit travet får, jag är säker på att Ridsporterna hade fått samma skit OM det hade varit dom som var den sporten där mest pengar och Media bevakning.

Jag tycker det är otroligt tråkigt att vissa ska se allt svart eller vitt.

En Jobbar kompis till mej spydde galla över travet och då spec Åke S.
jag fråge henne då vad hon tycket ang S Kroon, hon såg ut som ett frågetäcken, viste inte ens vad jag pratade om.
Undra hur det kommer sej?


:bow::bow::bow:

Jag har också en fot i travvärlden (och ett ben i ridvärlden). Håller med dig till 100%.

KL
Angående hästar som blöder ur munnen så var jag på en hopptävling nyligen där en häst bet sig i tungan på framhoppningen. Veterinären tillkallades men hittade bara ett pyttesår. Med tanke på allt blod såg det ut som om man skurit av tungan, minst.
 
Sv: Svanstedt åtalad

Jag tycker att det är fel att ställa sporterna emot varandra.Jag stöder INGET djurplågeri varesig det försikommer inom dressyr,hoppning eller trav.Det ligger mycket pengar inom ridsporten också på hög nivå,och ändå visas det inte bilder på hästar som blöder i ridsport.(om det inte handlar om just att hästen blöder)Precis som om det vore det naturligaste i världen.Det har blivit för mycket nu,att så många reagerar måste väl betyda något.Jag ger mig fortfarande inte på er,och uppenbarligen har jag inget för att vara djurvän i erat forum,för ni missförstår mig hela tiden.jag tycker som jag sagt tidigare att det är fel att få lov att piska hästar,fel att köra halta hästar i lopp,fel att använda sk grisfösar mm.Det betyder inte att jag anser att alla som håller på med trav är idioter,jag tycker bara att det ligger för mycket pengar och för lite hjärta i sporten på allt för många ställen.Kollar man på ridsport så är man oftast hästintresserad,kollar man på trav behöver man inte veta vad en häst äter,det är för väldigt många enbart ett spel.Kanske är det därför det har blivit såhär?

Jag har följt den här tråden och jag har inte uppfattat det som att det är någon i tråden som är för djurplågeri. I någon form. Jag ser inget problem att "ställa sporterna mot varandra", som du skriver. Det är samma djur, som fungerar på samma sätt, har samma behov, äter samma sorts mat osv. Klart att man ska jämföra. Vad är travet bra på, vad är dressyren bra på, vad är western bra på osv. Plocka russinen ur kakan.
Jag är i första hand hoppryttare, men har intressen i trav på grund av att jag har släktingar och bekanta som äger, föder upp, tränar och jobbar inom travet. Jag har intressen i de flesta grenar.
Personligen så tycker jag att travet har en bra modell för att få bra kondis på hästarna. Det har jag "snott" och använder på mina hopphästar. Pulsar alltid mina hästar vilket var när jag började med det väldigt ovanligt bland hoppryttarna. Nu är det ju rätt många som gör det.
En annan sak som jag tidigt (redan i tonåren) snappade upp från travet är vikten av att lyssna på hästens signaler och vara supernoga med att hästen ska vara 200% fräsch, annars ingen träning, än mindre tävling.

Sen är det ju klart att det finns sämre exempel innom alla grenar. Ex hästar som springer Elitloppet med rörelsestörning, hoppryttare som tävlar sina hästar fast dom varit så ofräscha att dom krävt behandling några dagar tidigare, för att ta några färska exempel.
Men det är ju inte det man ska ta efter, utan dom bra sakerna.

Tittar man på hoppningens forum så finns tex två trådar från samma användare inom en dryg månadsperiod om samma sak, att hästen inte vill hoppa. I båda trådarna har flertalet svarat att hästen förmodligen har ont och har gett TS rådet att låta en veterinär titta på hästen. Men TS håller inte med utan försöker komma på andra anledningar.
Det tycker jag är djurplågeri, att envisas med att hästen ska hoppa fast den stannar hela tiden.
 
Sv: Svanstedt åtalad

Har jag idiotförklarat någon personligen här?
Går jag inte till veterinären med mina hästar?
Jag ifrågasätter det överdrivna spöanvändandet (ett slag är enligt mig ett för mycket,annars springer inte hästen för att den älskar att springa),jag ifrågasätter grisfösare,blödande munnar,halta hästar i lopp.Känner du dig personligen anklagad? Tar du detta personligt så kanske det är för att du har något att dölja?:angel:

Jag håller med dig om att överdrivet spöanvändande och allt det andra som du tar upp är onödigt. Men det förekommer ju i alla grenar. Kanske ska du ta den här diskutionen under "Tävling generellt"?
Har du varit på en hopptävling någon gång? Framförallt på ponny så viftas det rätt ordentligt med spöet för att inte talas om hur en del ryttare bankar med sporrklädda skänklar.
Eller på sportkörning. Det finns kuskar som driver rätt hårt där med, framförallt i maratonmomentet.
Eller halta hästar som trots att alla som står i "kön" ser att den är halt ändå får grön ljus av veterinären. Har även varit med om dressyrdomare som vänder andra kinden till när hästen haltar.
Men detta är ju generellt på lägre nivå. Hästar som presterar på elitnivå inom ridsporten presterar ju precis som travhästarna (och galopphästarna) inte alls om dom inte mår bra.

Jag tycker att det är ett viktigt ämne. Alla, oavsett vilken diciplin vi håller på med, eller om vi bara "skogsmullar", vill nog att djuren ska må bra. Det är viktigt att lyfta fram detta och våga ha debatten, men jag tror att det här är fel forum eftersom det rör alla hästar oavsett vilken ras/gren dom tillhör.
 
Sv: Svanstedt åtalad

Som jag sagt tidigare så tränas och tävlas travhästarna hundra gånger fräschare än ridhästarna för ridhästfolket märker ju sällan om hästarna är halta eller sjuka och jag vet inte om de beror på okunskap eller ovilja att förstå att hästen har ont :confused: Man kan gå igenom samma ridhäst fyrtioelva gånger-säga att den har samma fel men ägaren väntar och väntar och väntar...för den går ju fortfarande att rida runt på,halvhyggligt. Först när ridhästen är halt rätt ut får den ett stick i pälsen typ.
DETTA är exakt lika fördomsfullt mot ridsportens utövare, med alla dragna över samma kam, som det travfolket här ogillar att ridfolket skriver om travet. :idea:

synnerligen onödigt, om NI SJÄLVA vill slippa ridfolkets generaliseringar
 
Sv: Svanstedt åtalad

Jag håller med dig att det var hårt draget, men problemet uppstår ju när man försöker förklara för Hopp_Stina som kliver in o basunerar ut att trav är djurplågeri, att det är precis som med hoppningens barriering o dressyrens rollkur, att det förekommer idioti inom alla grenar, o då försöker förklara på ett sätt de förstår, det förekommer, men Hopp_Stina tar själv avstånd från sin grens barriering.

Då helt plöstligt sitter vi och försvarar oss att det är lika illa inom andra grenar, snarare är ju sanningen att vi försöker förklara att vi tar avstånd från fula metoder inom vår sport, precis som de inom deras...
 
Sv: Svanstedt åtalad

Det börjar dock komma upp till ytan från självaste SHJ!!

http://www.aftonbladet.se/trav365/article5336995.ab

Alltså snälla Coari, du framstår som en (äh jag censurerar själv och spar moderator lite tid) när du inte kan skilja på äpplen och päron. Den här tråden kretsar kring djurskyddsfrågor och du återkommer vid upprepade tillfällen med hänvisningar till ett ärende som rör SPELSÄKERHETEN...

Att SHJ är upprörd över detta har alltså inget med att ÅS agerande skulle vara skadligt för djuren att göra eller något sådant utan det är en ren protest mot ett beslut rörande spelsäkerhet och regler i ett lopp.

Om du håller dig till ämnet så blir det i alla fall lite lättare att försöka följa dina vindlande inlägg.
 
Sv: Svanstedt åtalad

Jag har följt den här tråden och jag har inte uppfattat det som att det är någon i tråden som är för djurplågeri. I någon form. Jag ser inget problem att "ställa sporterna mot varandra", som du skriver. Det är samma djur, som fungerar på samma sätt, har samma behov, äter samma sorts mat osv. Klart att man ska jämföra. Vad är travet bra på, vad är dressyren bra på, vad är western bra på osv. Plocka russinen ur kakan.

Hela ditt inlägg var klokt och bra :bow: och det här fick mig nästan att hoppa jämfota - du uttrycker så himla bra vad jag försökt skriva ett antal gånger och vad vissa andra också försökt få fram.

Fast det drunknar lätt i Coaris självutnämnda moderatorskap då h*n skall diskutera minst tre sidor sedan huruvida man under travforumet får diskutera och jämföra med andra grenar inom hästsporten :angel:

Men tänk om alla kunde försöka lära av varandra i stället för att baktala varandra. Tänk så mycket bra vi skulle kunna uppnå!

Jag ser en "hybrid" på nära håll när min stallägare är mån om att hans starthästar skall ridas också - själv kan han inget om ridning men han har hittat andra som rider åt honom. Just för att hästen behöver liksom lite "gymnastik" utöver travträningen!

Mer sådant inom alla grenar!!!
 
Sv: Svanstedt åtalad

Du får ringa åklagaren i skara och begära ut den, den är offentlig handling
 
Sv: Svanstedt åtalad

Ja, det är det. :(

Åh fy f-n då är en grisfösare avsevärt värre än jag trott! Jag tänkte i mitt stilla sinne att det kan väl inte vara värre för hästen att få en liten elstöt än till exempel en smäll med spö över häcken men jag trodde ju i min enfald att det var frågan om en LITEN elstöt...

Det här var inte roligt att se :cry:
 
Sv: Svanstedt åtalad

Jag måste bara tala om att grisfösare som används i Sverige är inte alls lika starka som den på videon!"Min" Veterinär har en i bilen som hon använder när hon behöver få upp kor som lagt sig vid kalvning.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 288
Senast: jemeni
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 469
Senast: Hedinn
·
Foder & Strö Hej! Finns en del gamla trådar på ämnet, men jag är kinkig gällande konsistens och tillredning så jag tänkte att jag startar en ny tråd...
Svar
9
· Visningar
1 090
Senast: Ace
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 007
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp