Bukefalos 28 år!

Svanstedt åtalad

Sv: Svanstedt åtalad

DETTA är exakt lika fördomsfullt mot ridsportens utövare, med alla dragna över samma kam, som det travfolket här ogillar att ridfolket skriver om travet. :idea:

synnerligen onödigt,

Jag bara undrar om du ofta läser så mycket påhopp ifrån oss på trav på "ridsidorna" som det som sker här på trav? Va....gör du det Ameo??
om NI SJÄLVA vill slippa ridfolkets generaliseringar
Egentligen så bryr jag mig inte så mycket om "ridfolkets" meningar för de bara bekräftar för mig ännu en gång hur lite de vet och hur okunniga de är.
(Jag är själv ett "ridfolk" i botten), men visst blir man lite bedrövad emellan.
gulan
 
Sv: Svanstedt åtalad

Den där länken borde väl ligga under Western här va :devil:

AM

Åhhhhh nej :eek:

Nu kommer ställföreträdande supermoderator C att slå ned på mig igen... jag darrar... :p

Och givetvis ska travsidan bara handla om trav och det var fel fel fel fel fel fel fel av mig att länka till en sida om en annan gren bara för att få reda på hur en grisfösare ser ut och verkar. Jag borde givetvis ha klippt om videon så att den inte visade vad det handlade om, eller ännu hellre lagt mig i buskarna någonstans hos någon OND travtränare och väntat tills jag fick se en fösare "in action"...

Ohhhh supermoderatorn kommer att förfölja mig i drömmen i natt tror jag bestämt.
 
Senast ändrad:
Sv: Svanstedt åtalad

Det är väl nu som vi på trav ska bomba Westen hur oseriösa och djurplågande dom är?

/Lines*ironisk*
 
Sv: Svanstedt åtalad

KL
alltså den där videon påminde faktiskt om filmsekvenser jag settom plågsamma djurtransporter.:cry:
 
Sv: Svanstedt åtalad

Åh fy f-n då är en grisfösare avsevärt värre än jag trott! Jag tänkte i mitt stilla sinne att det kan väl inte vara värre för hästen att få en liten elstöt än till exempel en smäll med spö över häcken men jag trodde ju i min enfald att det var frågan om en LITEN elstöt...

Det här var inte roligt att se :cry:


Det är förmodligen även åklagaren överens med dig om.

Ett argument i debatten är att elstaket inte anses som djurplågeri. Ett argument är att grisfösare är djurplågeri.

Förstår du skillnaden??? Du borde göra det med tanke på den video du lagt in och tar avstånd ifrån..
 
Sv: Svanstedt åtalad

Jag bara undrar om du ofta läser så mycket påhopp ifrån oss på trav på "ridsidorna" som det som sker här på trav?
gulan


Är det att klassas som påhopp när travsporten själva delger media travets vardag.

Är inte media ett av Travets viktigaste marknadsföring??

Om inte så har ATG missat ngt med sin marknadsföring.
 
Sv: Svanstedt åtalad

Det är förmodligen även åklagaren överens med dig om.

Ja att åklagaren menar att djuren har utsatts för djurplågeri torde vara tämligen klart med tanke på att åtal har väckts. Det är ju åklagarkammarens uppgift att utreda om ett brott är åtalbart eller ej.

Dock har jag nog aldrig hört annat än att de tveksamheter som finns rör huruvida det skett eller inte - den enda jag har hört diskutera HUR illa det är att använda grisfösare är faktiskt jag själv, just för att jag inte vetat vad en sådan mojäng var och hur mycket ström den gav. Därför har jag frågat och lagt påståenden för att få höra mer.

Såvitt jag har förstått har absolut ALLA varit ense om att användande av grisfösare är djurplågeri om det sker. Såväl travfolk som ridfolk som körfolk som vanliga "ickehästmänniskor" är såvitt jag kunnat förstå helt överens.

Ett argument i debatten är att elstaket inte anses som djurplågeri. Ett argument är att grisfösare är djurplågeri.

Fast ett elstaket är ändå en lite annan sak. Elstaketet har till att börja med ett djurskyddande syfte - utan ett säkert staket riskerar djuren att komma lösa vilket kan innebära allvarlig risk för skada på djuren. Och för all del på egendom också.

Dessutom ligger en inte helt oväsentlig skillnad i att djuren lär sig väldigt snabbt att staketet "sticks" och låter således bli att gå på staketet. En elpåfösare mot rumpan däremot kan inte hästen själv undvika om det är så att någon sätter dit en.

Förstår du skillnaden??? Du borde göra det med tanke på den video du lagt in och tar avstånd ifrån..

Jag förstår att en elpåfösare uppenbarligen har ett högt smärtskapande ja, och jag har verkligen letat efter information om vad en sådan mojäng är för något. Trots att jag umgås med flera aktiva inom travet är det ingen som har kunnat beskriva en nämligen.

Det finns nog inte många människor som inte tar avstånd från den videon.

Ledsen Coari, ditt inlägg är som vanligt lite svårt att tolka. Eftersom jag har förstått att det är flera som tycker det kanske du borde vinnlägga dig en aning mer om att på ett pedagogiskt sätt förklara hur du menar?
 
Sv: Svanstedt åtalad

Är det att klassas som påhopp när travsporten själva delger media travets vardag.

Är inte media ett av Travets viktigaste marknadsföring??

Om inte så har ATG missat ngt med sin marknadsföring.

Här har du ett praktexempel på vad jag menar med att du dessvärre brister en smula i din pedagogiska förmåga.

Jag förstår då inte ett smack vad du syftar på här?
 
Sv: Svanstedt åtalad

För övrigt så har jag råkat ramla över en riktigt,riktigt vidrig tråd på flashback om ÅS :crazy:. Jag förstår att forumet har belagts med vite. Usch.
 
Sv: Svanstedt åtalad

Vad det gäller grisfösarens verkan så var det väl Peter Fossberg (?) på stc som prövade den på sig själv för att se hur ont det gjorde o ansåg att det var mer obehagligt än smärtsamt.


Det är inget försvar för användadet såklart, bara fakta.
 
Sv: Svanstedt åtalad

För övrigt så har jag råkat ramla över en riktigt,riktigt vidrig tråd på flashback om ÅS :crazy:. Jag förstår att forumet har belagts med vite. Usch.

Bara läst delvis men, Vilken sorglig tråd och vilken trist syn så många människor har på travsporten :(
 
Sv: Svanstedt åtalad

Vad det gäller grisfösarens verkan så var det väl Peter Fossberg (?) på stc som prövade den på sig själv för att se hur ont det gjorde o ansåg att det var mer obehagligt än smärtsamt.


Det är inget försvar för användadet såklart, bara fakta.


Ja men ganska bra fakta för en sådan som mig! Såg ju den där videon jag länkade till och där såg det helt fruktansvärt ut ju. Så jag hoppas att OM någon har använt grisfösare så är det inte en sådan hemsk grisfösare i alla fall - för djurens skull.
 
Sv: Svanstedt åtalad

Vad det gäller grisfösarens verkan så var det väl Peter Fossberg (?) på stc som prövade den på sig själv för att se hur ont det gjorde o ansåg att det var mer obehagligt än smärtsamt.


Det är inget försvar för användadet såklart, bara fakta.

Den enda fakta som hitills redovisats i tråden ang. grisfösare är väl den video som
schelin_j redovisade,, http://www.youtube.com/watch?v=iz6SIhy-IbM&feature=related

Anser du inte att det är illa nog och bör klassas som djurplågeri??

En häst som svångsmässigt utsätts för elstötar utan att kunna ha en fri flyktväg precis som hästen på videon eller en häst som utsätts för samma sak i en vagn, Vad är skillnaden???

Som försvar inom travsporten så påstår man att en häst i frihet i en hage med elstaket utsätts för samma djurplågeri..

Ja ja,, där liksom i många andra "utlåtande" kan man ta del av hästkunskapen inom travet.
 
Sv: Svanstedt åtalad

Den enda fakta som hitills redovisats i tråden ang. grisfösare är väl den video som
schelin_j redovisade,, http://www.youtube.com/watch?v=iz6SIhy-IbM&feature=related

Anser du inte att det är illa nog och bör klassas som djurplågeri??

En häst som svångsmässigt utsätts för elstötar utan att kunna ha en fri flyktväg precis som hästen på videon eller en häst som utsätts för samma sak i en vagn, Vad är skillnaden???

Som försvar inom travsporten så påstår man att en häst i frihet i en hage med elstaket utsätts för samma djurplågeri..

Ja ja,, där liksom i många andra "utlåtande" kan man ta del av hästkunskapen inom travet.

Vad svammlar du nu om? :confused:

Jag skrev att Peter Fossberg testade på sig själv och gav det utlåtandet? Vilket han talade om i en interviuv på tv4...

Jag har inte hört någon inom travsporten försvara att stömma en häst eller ens dragit den parallelen?
Så vem är Man inom travsporten så påstår det?

Vart skrev jag om vad jag ansåg överhuvudtaget?

Jag trodde min ståndpunkt i detta var rätt klar vid detta laget...
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 285
Senast: jemeni
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 461
Senast: Hedinn
·
Foder & Strö Hej! Finns en del gamla trådar på ämnet, men jag är kinkig gällande konsistens och tillredning så jag tänkte att jag startar en ny tråd...
Svar
9
· Visningar
1 089
Senast: Ace
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 007
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp