Sveriges fetaste hundar...

Verkligen! Men det verkar vara ”snabba metoden ut” som vanligt i tv, så himla tråkigt verkligen. Tycker vi haft nog med sådana program och undrar när lite fräschare och modernare metoder ska få plats i tv-rutan.

Finns det några sådana program kanske som jag bara lyckats missa?

Victoria Stilwell är väl snäppet mer pedagogisk...
 
Någon som fortfarande kollar?

Jag strömmade resterande avsnitt igår. Det är ju väldigt ihopklippt och redigerat så jag har lite svårt att uttala mig om träningarna. Vi får se himla lite av det, och väldigt mycket upprepningar och "hemma-hos" - även om raggar-Isabell med rosa sjal var en höjdare.

Men jag tycker fortfarande det är lättillgängligt och generellt med en positiv trevlig ingång till hundarna och ägarna. Tror det är ett utmärkt upplägg för vanliga hobbyhundsvennsons.
 
Jag strömmade resterande avsnitt igår. Det är ju väldigt ihopklippt och redigerat så jag har lite svårt att uttala mig om träningarna. Vi får se himla lite av det, och väldigt mycket upprepningar och "hemma-hos" - även om raggar-Isabell med rosa sjal var en höjdare.

Men jag tycker fortfarande det är lättillgängligt och generellt med en positiv trevlig ingång till hundarna och ägarna. Tror det är ett utmärkt upplägg för vanliga hobbyhundsvennsons.
Jag håller med, men tror ändå att en pedagogisk förklaring på förbudsträningen hade varit bra.

Tyckte också det var lite kul att programledarens vallhund inte kunde ligga stilla vid hinderbanan, så de fick klippa och ta om :angel:
 
Jag håller med, men tror ändå att en pedagogisk förklaring på förbudsträningen hade varit bra.

Tyckte också det var lite kul att programledarens vallhund inte kunde ligga stilla vid hinderbanan, så de fick klippa och ta om :angel:


Ja. Möjligen fick deltagarna mer info, som klipptes bort. Programmet blir lite lösryckt pga allt annat som läggs in, utöver själva träningen.
 
Jag kollar också fortfarande. Tycker verkligen det är beklagligt att se hur de fortfarande matar hundarna med speciellt glass och annat dumt. Stackars vovven som hatar sin mat skulle ju behöva få nåt annat som passar honom bättre. Vattensprutan känns sunkig. Och det var ju på tok för tidigt att slänga ut hela hamburgare och grejer på marken framför nyllet på hundarna, total överkurs! Eller kurs... det var ju bara massa "titta så dåligt det går, haha!" över det hela.
 
Jag kollar också fortfarande. Tycker verkligen det är beklagligt att se hur de fortfarande matar hundarna med speciellt glass och annat dumt. Stackars vovven som hatar sin mat skulle ju behöva få nåt annat som passar honom bättre. Vattensprutan känns sunkig. Och det var ju på tok för tidigt att slänga ut hela hamburgare och grejer på marken framför nyllet på hundarna, total överkurs! Eller kurs... det var ju bara massa "titta så dåligt det går, haha!" över det hela.
Jag tycker ändå de fick tips och råd om hur de skulle agera angående all mat på marken?
Bobby verkar ju fö käka maten om han får den som belöning - så då kan man ju arbeta så istället. Hunden måste ju inte äta maten ur en skål.

Sen tkr jag väl med det var lite överdrivet.
 
Stackars vovven som hatar sin mat skulle ju behöva få nåt annat som passar honom bättre.

Vissa hundar bara är sådana, min Aussie äter inte bara med god aptit om jag gör hemlagade köttbullar utan lök (men med grädde) som jag steker i smör. :angel: Färskfoder, kött (rått, fruset, kokt), torrfoder etc. tycker han är inte alltid gott. Men han kan jobba för torrfoder och brödsmulor!
 
Jag tycker ändå de fick tips och råd om hur de skulle agera angående all mat på marken?
Bobby verkar ju fö käka maten om han får den som belöning - så då kan man ju arbeta så istället. Hunden måste ju inte äta maten ur en skål.

Sen tkr jag väl med det var lite överdrivet.
Ja men det har ju varit tydligt sedan tidigare att de inte är vana att hantera hundarna på det sättet, så det kändes jättekonstigt att låta hundarna självbelöna sig med allt det där på det viset. Det var ju solklart att det skulle misslyckas en del. Man hade kunnat göra det betydligt lättare och mer pedagogiskt för alla. Men dte är ju TV. Angående maten så svarade jag mer nedan! :)

Vissa hundar bara är sådana, min Aussie äter inte bara med god aptit om jag gör hemlagade köttbullar utan lök (men med grädde) som jag steker i smör. :angel: Färskfoder, kött (rått, fruset, kokt), torrfoder etc. tycker han är inte alltid gott. Men han kan jobba för torrfoder och brödsmulor!
Ja absolut, men de har ju inte ens fått testa nåt annat. Jag förstår inte hur SVT kan godkänna hela RC-fokuset. Massa RC-stuff när veterinären skulle fixa matscheman och hos veterinären pratade de med Gällivareparet framför en RC-hylla...
Tyckte inte att det var förrän mot slutet som de tog hennes "han äter inte upp sin mat" på allvar och gav tips som exempelvis att låta honom jobba för det. Men kan minnas fel, jag sträcktittade på ett par avsnitt.


Edit: Jag har ju haft en matvägrande hund, och det tog lite jobb men det visade sig till sist att ett visst färskfoder fungerade väldigt bra för honom. Så bra det nu gick när han ju var ganska sjuk. Men han hade ju bara fortsatt må asdåligt och kräkts om jag försökt tvinga i honom RC-fodret vetten skickade hem oss med.
 
Ja absolut, men de har ju inte ens fått testa nåt annat. Jag förstår inte hur SVT kan godkänna hela RC-fokuset. Massa RC-stuff när veterinären skulle fixa matscheman och hos veterinären pratade de med Gällivareparet framför en RC-hylla...
Tyckte inte att det var förrän mot slutet som de tog hennes "han äter inte upp sin mat" på allvar och gav tips som exempelvis att låta honom jobba för det. Men kan minnas fel, jag sträcktittade på ett par avsnitt.

:laugh: Enda anledningen till att min hund inte svalt ihjäl som unghund (anorexia) var just RC foder. Nu kan jag få honom att äta bättre foder så det är ju skönt i all fall. Men det är trist när man marknadsför skitfoder till folk som kan mata hundarna med bättre mat.
 
:laugh: Enda anledningen till att min hund inte svalt ihjäl som unghund (anorexia) var just RC foder. Nu kan jag få honom att äta bättre foder så det är ju skönt i all fall. Men det är trist när man marknadsför skitfoder till folk som kan mata hundarna med bättre mat.
Har en granne vars hund mår jättebra på RC, så det är inte så att jag tycker illa om att det är just RC och hellre ser nåt annat. Snarade att det är konstigt av SVT att ge RC så mycket reklam (!) och att de får det att låta som att samma foder ska passa alla hundar, bara i olika mängd. RC är inte dåligt för alla och inte bra för alla, menar jag bara.
 
Jag tycker också att hela "förbudsövningen" var over the top - hundarna hade ju inte en suck att lyckas, och inte ägarna heller för den delen. Jag förstår att det blir kul och dramatisk TV, men varför tvinga dem att göra om det när hundarna var så himla kloka och gick runt frestelsen undrar jag? Snacka om att sudda ut det de precis lärt sig genom att ta initiativet.
På rak arm kan jag säg att ingen av mina hundar skulle palla att knalla över det där mathavet om vi inte förberett oss inan och haft en mycket hög retning på andra sidan. Typ ett rådjur som luktar bacon och svalt en pipleksak.

Generellt fortfarande okej dock. Som sagt är det mycket lättillgängligt för gemene man (jag har skickat länk till farsan som ju är en helt hopplös feeder a'la spåtanten. ^^) och det är kul att se hur hundarna lever upp ändå.
 
Senast ändrad:
Någon annan som sett finalen? Vilken jätteskillnad i hundarna! :heart

Det enda som var lite synd var Bobbys matte som tappade humöret i hinderbanan igen och riktigt Luggade tag i hunden - inte konstigt att han hetsäter.
Det gör visserligen min också, men jag gör mitt bästa för att inte förstärka det. Ehum,.. sedan skulle jag inte utsätta henne för en hinderbana ,med köttbullar heller, men.. min reaktion skulle inte bli att nypa henne i nackskinnet.
Sedan, samtidigt, vill jag känna lite kudos för den hundägare som lånar ut sig på TV på det här viset. Vill inte ens Tänka på hur folk skulle kritisera mig i rutan.
 
Åååh, Noah snarkar inte längre och matte tycker att det är det allra viktigaste att han kan andas bättre! Att matte verkar så positiv till att de ska fortsätta kämpa är ju jättebra.
Och att se Isabelle springa alltså, lyckliga vovven! :love:

Jättebra att de vågade ställa upp. Förhoppningsvis har även andra lärt sig något.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Åååh, Noah snarkar inte längre och matte tycker att det är det allra viktigaste att han kan andas bättre! Att matte verkar så positiv till att de ska fortsätta kämpa är ju jättebra.
Och att se Isabelle springa alltså, lyckliga vovven! :love:

Jättebra att de vågade ställa upp. Förhoppningsvis har även andra lärt sig något.

Isabelle springa jal, det var jättefint! Tänk så mycket man tar för givet med sin egen hund.
 
Eftersom många hundar tyvärr är feta tycker jag det var bra just för att uppmärksamma problemet. Veterinären pratade ju en del om hälsoproblem som uppstår av övervikt och så också. Bra också att hon sa att hundarna inte får tappa vikt för fort. :) Sen var det ju en del fåniga inslag också, såklart, men så är det ju... Jag tänker se nästa avsnitt med när det kommer ut.
50% av Sveriges hundar är feta så problemet är stort. Så klart man tar chansen att få hjälp på bästa sätt att få ner sin hund i vikt då man vet att den är överviktig.
 
Kollat andra avsnittet nu där de går igenom hundarnas matintag under två veckors tid. Hamburgare, tårta, korv, mackor, kakor, bullar. I princip ingen riktig hundmat alls och sen funderar folk på varför deras hundar är feta. Det roliga är att vissa av hundarna går på light/diet-foder samtidigt.
Den mat som visades upp i tv var så otroligt ÖVERDRIVEN, såklart att hundarna inte ätit så mycket på två veckor..tror någon verkligen på det :confused:
 
Våra hundar får ju också smaka på vår mat men det är liksom smakbitar, sen kan de få rester också om det är lämplig mat men mata med pizzaslice och hela hamburgare :confused:. Skulle jag få för mig att beställa nåt på donken till hundarna så skulle det möjligtvis vara en hamburgare endast köttbiten (men jag äter typ aldrig på donken).
Samma med våra hundar, de fick smakbitar aldrig i livet att de fått hela pizzaslicer eller hamburgare :eek:
 
Jag håller med, men tror ändå att en pedagogisk förklaring på förbudsträningen hade varit bra.

Tyckte också det var lite kul att programledarens vallhund inte kunde ligga stilla vid hinderbanan, så de fick klippa och ta om :angel:
Hundcoachens ena hund nafsade faktiskt Noah i ryggen då han lunkade förbi honom i hinderbanan..så inte ens en hundcoachs hund är perfekt..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 647
Senast: Hellhound
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 128
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 637
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 541
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp