Bukefalos 28 år!

Tips om bra insektsmedel (Sammanslagen)

Sv: Myggmedel

Det jag kan rekommendera är RB 86. Jag köpte det på Lantmanna (Granngården) och det fungerar superbra! Men det funkar tydligen inte på mygg?! Alla andra kräk ger sig, men myggen verkar inte bry sig... :confused: Så det blir väl till att komplettera med beckolja då... Var det säljs vet jag däremot inte. Trodde det såldes överallt, vi bor för fasen i norrland! ;) I Vilhelmina säljs det iaf på ICA... :D

Men jag kan verkligen rekommendera RB 86. Finns på liten blå dunk, ca 1 l. Spädes med vatten, så det räcker länge! :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Förbannade bromsar!

Jag vet inte om någon annan redan har tipsat dig eller om du redan provat men jag kan verkligen rekommendera Equimin Sommarspray!!

Har själv en pålle som får fullständig panik bara han hör surret från en broms. Han rusar i vild panik genom de två stora sommarhagarna och ända bort till vinterhagen där vi har ett vind/regn-skydd. Han rusar in och sen står han där och "ugglar" större delen av dagen när det är som värst. :(

Jag har provat åtskilliga medel, t ex Renons, MDx, Lincoln, m fl, m fl...
De flesta har hjälpt mot de vanliga flugorna, mygg, knott mm men INTE mot bromsarna! De skiter fullständigt i allt vad jag sprutat på! :devil:

Fick så ett tips av en tjej om just Equimin Sommarspray och tänkte att "okej då, några hundralappar till får jag väl stå ut med" :smirk:

Snacka om skillnad! Åkte till stallet å sprejade och satte mig sen för att kolla. Ganska snart kom det en äcklig broms surrandes och pålle stelnade förstås till och såg ut att vilja fly. Bromsen surrade ilsket som en bålgeting runt honom men satte sig aldrig!
Pållebörjade ändå dra sig mot vinterhagen och skjulet men han sprang inte utan gick sakta allt medans bromsen surrade runt utan att landa. Till slut stannade pålle, vände och gick tillbaka! :banana:

Jag satt sen i säkert 1 timme i hagen och kollade men bromsarna skyr honom som pesten och han betar lugnt.

Jag vet dock inte hur länge verkan finns kvar men det ger i alla fall min pålle lite "andrum" och kan beta i lugn och ro.

Enda kruxet är att jag köpte sista flaskan i den affären (EKO) så jag hoppas de beställer hem mer. Det fanns massor av andra sorter kvar så folk måste tycka att Equimin är den bästa.


Vill bara säga att jag skulle akta mig för Equimin Sommarspray..... De är ej godkännt i Sverige.. därav namnet sommarspray istället för flugspray.... kanske det är farligt och livstids karens.... man undrar. Och om det var ett ärligt företag som sålde dem skulle de även skriva innehålls deklaration, vilkent inte heller finns......
 
Sv: Tips om bra insektsmedel

Jag säger bara UltraShiled... märke Absorbine. Hjälper mot allt!!!
 
Sv: Tips om bra insektsmedel (Sammanslagen)

RB86, vad är detta för medel, vad kostar det och var kan man köpa det?
 
Sv: Myggmedel

Jo precis, här uppe i myggparadiset borde det ju finnas att köpa överallt tycker man ju ;)
ok, tack för tipset :) får prova det.
just nu använder jag nåt eget kokihop med ättika, vinäger, vitlök och citron, åsså har jag kört i lite djungelolja. Det funkar riktigt bra, men vill som sagt gärna hitta nånting utan bekämpningsmedel.. :crazy: tycker inte riktigt om att spruta gift på hästarna eftersom de kliar sig med munnen och gnuggar huvudet lite varstans så det kan komma i ögonen åxå. Fast det kan ju hända att det bara är jag som är nojig :D
 
Sv: Tips om bra insektsmedel (Sammanslagen)

använde Equimin Sommarspray förra sommaren, dte funkade mkt bra.. men har inte hittat någom som säljer det i år..
jodopax, det ska jag testa imorgon, jag som har turen att ha rätt färg på hästen min
 
Sv: Myggmedel

Utan bekämpnings medel å grejer är väl ganska svårt å få tag påom man inte kokar ihop något själv. Men prova Switch pour on. De är skit bra!! Fungerar super, dock kostar en flaska 395 kr. Men dela med någon stallkamrat =)
 
Sv: Tips om bra insektsmedel (Sammanslagen)

Hehe, dela med en stallkamrat kan bli lite svårt, eftersom jag har hästarna hemma i mitt eget stall på gården :D
Jag har faktiskt haft lite funderingar på att prova switch men jag har hört så många skräckhistorier om hästar som har tappat päls och fått stora sår av det, så jag vet inte...:crazy:
 
Sv: Tips om bra insektsmedel (Sammanslagen)

Skölj sprayflaskan med RB86 blandningen i varmt vatten, eller ställ den en stund i solen. RBn blir lättflytande av värme och trögflytande/separerar när den står kallt. Lycka till;)!
 
Sv: Tips om bra insektsmedel (Sammanslagen)

OBS !
Vill bara säga att "Switch" är bara till för betesgåeende djur.
Det finns några hästar som har fått hjärtstillestånd när dom har arbetats när dom haft Switch på sig, dom har sonika dött. Detta är som ett typ nervgift där av klass III.
Ville bara lägga in en varning om detta.
 
Sv: Tips om bra insektsmedel (Sammanslagen)

OBS !
Vill bara säga att "Switch" är bara till för betesgåeende djur.
Det finns några hästar som har fått hjärtstillestånd när dom har arbetats när dom haft Switch på sig, dom har sonika dött. Detta är som ett typ nervgift där av klass III.
Ville bara lägga in en varning om detta.

Och så ska vi kanske försöka att inte sprida alltför mycket skräckpropaganda. Var är dokumentationen på de fallen?

Jag har i alla år arbetat switchade hästar, och många andra med mig. Även tillverkaren skriver ju i doseringsanv att om hästen ska ridas ska applicering is adelstaden undvikas (detta för att undvika kontakteksem/irritation).

Så, mer fakta och mindre skräckpropaganda tack! Mig veterligen finns det en hel del inrapporterade biverkningar av switch (ffa kontaktallergi,s amt korsreaktioner med andra preparat, t ex Fyra Ess Hästsalva), men inga hjärtstillestånd.

Så, dokumentation tack? Var finns de fallen beskrivna? Hur är det fastslaget att det dels var hjärtstillestånd och dels att hjärtstilleståndet berodde på att hästen var switchad och arbetades?
 
Sv: Förbannade bromsar!

Vill bara säga att jag skulle akta mig för Equimin Sommarspray..... De är ej godkännt i Sverige.. därav namnet sommarspray istället för flugspray.... kanske det är farligt och livstids karens.... man undrar. Och om det var ett ärligt företag som sålde dem skulle de även skriva innehålls deklaration, vilkent inte heller finns......

Sommarspay är visst godkänt att säljas i Sverige.
Det enda ang godkännande - och det gäller nästan ALLA flug/insektsmedel till häst - är att EU (inte Sverige) har förbjudit citronella i insektsmedel from i år. Det finns en generell dispens i år dock, men sen måste samtliga tillverkare som har citronella i receptet göra om recepten.

Och innehållsförteckningen/ingredienserna står på flaskan..
 
Sv: Tips om bra insektsmedel (Sammanslagen)

Jag har switch på min häst.. men jag rider varje dag och duschar av henne varje gång efter(bara med vatten) försvinner det då??.. för min häst måste gå med sommatäcke pga. alla insekter..:crazy:
 
Sv: Tips om bra insektsmedel (Sammanslagen)

Om det har hunnit gå in i huden så försvinner det inte med duschning av bara vatten. Däremot kan du behöva applicera oftare, men det märker du ju.

Men det försvinner ju inte för att det regnr heller liksom (man kan behöva appliceras oftare).

Duscha dock inte närmsta dagarna du haft på det.
 
Sv: Myggmedel

Men jag kan verkligen rekommendera RB 86. Finns på liten blå dunk, ca 1 l. Spädes med vatten, så det räcker länge! :)

En sak att tänka på med RB86 är att det är 96 h tävlingskarens på det.

(Sen är RB86 det enda medel jag haft flera hästar reagerat på, så som alltid - prova på liten fläck först. Funktionsmässigt fungerar det inte alls här, men det är ju otroligt individuellt vad som fungerar, både från häst till häst och beroende på insektstrycket)
 
Sv: Myggmedel

En sak att tänka på med RB86 är att det är 96 h tävlingskarens på det.

(Sen är RB86 det enda medel jag haft flera hästar reagerat på, så som alltid - prova på liten fläck först. Funktionsmässigt fungerar det inte alls här, men det är ju otroligt individuellt vad som fungerar, både från häst till häst och beroende på insektstrycket)

Jag tävlar inte än, så för min del (och många med mig) är det hur lugnt som helst! :p

De hästar jag använt det på har det funkat mycket bra på (ingen har reagerat), men som du säger är det ju individuellt.

Det enda det inte funkat på är mygg... Men det fixar sig väl med beckolja hoppas jag! :)
 
Sv: Förbannade bromsar!

Vill bara säga att jag skulle akta mig för Equimin Sommarspray..... De är ej godkännt i Sverige.. därav namnet sommarspray istället för flugspray.... kanske det är farligt och livstids karens.... man undrar. Och om det var ett ärligt företag som sålde dem skulle de även skriva innehålls deklaration, vilkent inte heller finns......

Nähä du, nu har du allt fått en del om bakfoten ;)

För det första är det inte bara i Sverige som det inte längre är godkänt utan det är ett beslut i hela EU. Förbjudet gäller att ha ingrediensen citronella i medlet. Citronella har funnits/finns i väldigt många olika märken av insektssprayer så det är inte bara just detta medel som måste göras om.

Var har du fått det ifrån att det heter Sommarspray och inte insektsspray bara för att det ej är godkänt? Det hette sommarspray långt innan EU förbjöd just den blandningen med citronella i.

Huruvida företaget är ärligt eller inte kan jag inte yttra mig om men de är nog ganska kända, har ju ganska många produkter som i alla fall jag har sett tidigare.

http://www.stassek.com/

Farligt tror jag verkligen inte det är även om vissa hästar kanske inte tåler det men så är det med alla medel. Kemikalieinspektionen i Sverige vet nog exakt vad detta medel innehåller och förbudet beror alltså på citronellan och ingenting annat.
 
Sv: Förbannade bromsar!

Nähä du, nu har du allt fått en del om bakfoten ;)

För det första är det inte bara i Sverige som det inte längre är godkänt utan det är ett beslut i hela EU. Förbjudet gäller att ha ingrediensen citronella i medlet. Citronella har funnits/finns i väldigt många olika märken av insektssprayer så det är inte bara just detta medel som måste göras om.

Var har du fått det ifrån att det heter Sommarspray och inte insektsspray bara för att det ej är godkänt? Det hette sommarspray långt innan EU förbjöd just den blandningen med citronella i.

Huruvida företaget är ärligt eller inte kan jag inte yttra mig om men de är nog ganska kända, har ju ganska många produkter som i alla fall jag har sett tidigare.

http://www.stassek.com/

Farligt tror jag verkligen inte det är även om vissa hästar kanske inte tåler det men så är det med alla medel. Kemikalieinspektionen i Sverige vet nog exakt vad detta medel innehåller och förbudet beror alltså på citronellan och ingenting annat.

Det KAN faktiskt vara så att sommarsprayen inte är godkänd som insektsrepellerande på hästar i Sverige. Det innebär dock INTE att man inte får sälja den, 'bara' att man inte får säga att den är bra mot insekter.

Och då kalla den t ex sommarspray isf insektsspray. De låter nogsamt bli att nämna ordet insekter på flaskan.

Detta är dock en helt annan sak än att det är förbjudet. Dessutom så står innehållsdeklarationen på flaskan, och det är inte livstids slaktkarens på det (däremot på Ultrashield), och det är heller inte 'kemikalier' i det.
 
Sv: Tips om bra insektsmedel (Sammanslagen)

Jag skriver bara detta som en liten varning i fall man är rädd om hästen sig, men i och med att du tycks veta allt så kan ju även du ta fram faktan om detta ;)

Jag kan själv även säga att jag har också haft detta på minna häster innan jag fick höra detta.
Och jag tävlade även med pållarna då, men efter att jag fick reda på detta vill jag inte riskera att min häst knall fall dör i alla fall.

Det var tydligen någon veterinär som sagt detta till min källa där jag fick reda på det här.

Jag ska luska vidare.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, en häst jag rider och sköter om har exem som hon får av knott m.m. Hon får köttsår över hela manen och svansen och hon går och...
Svar
12
· Visningar
891
Senast: Belethien
·
E
Hästvård Nu börjar flugorna o myggen komma o jag behöver guide hjälp genom flugmedels djungeln! Vilket flugmedel är bäst, :confused...
Svar
5
· Visningar
1 098
Senast: Nora
·
S
Hästvård hejsan! jag tänkte höra med er andra exemhäst ägare om ni har några tips på hur man kan lindra exemen för våra små söta pollar? jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 708
Senast: PrittePuff
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
3 986

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp