Bukefalos 28 år!

Tips om bra insektsmedel (Sammanslagen)

Sv: Tips om bra insektsmedel (Sammanslagen)

Jag skriver bara detta som en liten varning i fall man är rädd om hästen sig, men i och med att du tycks veta allt så kan ju även du ta fram faktan om detta ;)

Jag kan själv även säga att jag har också haft detta på minna häster innan jag fick höra detta.
Och jag tävlade även med pållarna då, men efter att jag fick reda på detta vill jag inte riskera att min häst knall fall dör i alla fall.

Det var tydligen någon veterinär som sagt detta till min källa där jag fick reda på det här.

Jag ska luska vidare.


Grejen är att det inte finns någon fakta tillgänglig för allmänheten som stöder det du säger, därför jag undrar vad du har för belägg. Att 'någon som tydligen var veterinär sagt det till en person som i sin tur sagt det till dig', det är ren hörsägen. Och då behöver vi inte sprida mer skräckpropaganda.

Och jag antar då kallt att den veterinären rapporterat dessa 'flera fall', och undrar då varför de inte finns med som inrapp biverkningar för switch? Så luska gärna vidare. Tills det kommer fakta fortsätter jag switcha även arbetande djur. För erlichios är en realitet, och ditt påstående är än så länge inget mer än icke understött och hörsägen.
 
Sv: Tips om bra insektsmedel (Sammanslagen)

Som sagt var jag skall luska vidare om detta ;)
 
Flugspray?

Vilken flugspray är bäst? Finns det något annat som är bra för att hålla flugorna borta? Har hört nått om vitlök :eek: Tacksam för svar! :D
 
Sv: Flugspray?

Hjorthornsolja eller täcke är det enda som fungerar. Här använder vi båda.
 
Sv: Flugspray?

Ja, man kan ge hästarna speciellt vitlöks pulver på vintern, då blandar man med foder...Jag vet inte om man fortsätter med det på sommaren lr om det bara är på vintern. Jag använder själv flugtäcke och så smörjer jag. Men täcket är väldigt effektivt, i förrgår var första gången jag behövde smörja. Då smorde jag med två olika medel ett som är roll on å det heter sommer stick och ett som man sputar på det heter Parisol- Häst deo doft spray. Jag tycket att dom fungerade bra. Dom håller också ett tag, jag sprutade som sagt i förrgår och det är fortfarande kvar...:)Jag har också försökt få tag på det men det är ingen som säljer:(
 
Sv: Flugspray?

Denna sommaren har jag tom igår använt renons salva på burk. Jag tyckte faktiskt att den hjälpte mot flugorna. Nu är den slut.
 
Sv: Flugspray?

Köpte o sprutade på Renons igår kväll.
hjälpte inte ett smack- ens mot mygg än mindre mot broms.

Köpte Bromsen-frei från Tyskland o det funkade t o m mot bromsen:banana:

Ska köpa mer därifrån.
 
Sv: Flugspray?

Jag har köpt mina medel i Luleå, på häst o fritid. Sprayen kostar 139;- och roll on kostar 65;-. Sprayen har fått bäst i test. :)
 
Sv: Flugspray?

Vart bor du? Du kanske i bor lika långt upp som jag?:)
 
Sv: Flugspray?

Jag bor i Sundsvall :D Har nära till Cheval,Hööks och Granngården ^^ Men Cheval har sommarstängd >.<
 
Sv: Flugspray?

Jaha...När bromsen var brukade jag använda radar. Men i sommar var det inte så mycket broms. Men jag tycker att medlerna jag har nu är ganska bra.. Jag vet inte kanske granngården har dom?:)
 
Sv: Flugspray?

Jag har köpt absorbine ultrashield. Det är dyrt men det bästa jag nånsin använt.
Bromsarna sätter sej men biter inte. Och oftast flyger de bara runt hästen utan att det händer nåt mer. Visst bits de ibland, men inte på långa vägar vad vi är vana vid. Grejen är att min häst verkar dra åt sej broms och skit och övriga år har varit riktigt hemska för honom, ridningen har blitt lidande och hästen också såklart iom att han aldrig är i fred sas. Nu är han mycket lugnare och sprayen är helt klart värt pengarna. Iaf för min del. Men precis som allt annat så passar/fungerar väl inte allt på alla hästar.

Flugorna är även de mindre besvärliga och fästingar har jag inte plockat en enda sen jag började med medlet. Innan dess plockade jag varje dag..
 
Sv: Flugspray?

Köpte Bromsen-frei från Tyskland o det funkade t o m mot bromsen:banana:

Går den att köpa i Sverige? Jag skulle bli eld och lågor om jag fick tag på ett medel som faktiskt fungerar mot de :devil: bromsarna! Har f*n testat allt snart, andra odjur verkar hålla sig borta men de satans bromsarna verkar inte bry som om något!
 
Sv: Flugspray?

Switch funkar ca 2 v. mot bromsen. Det är lika mkt broms kring hästarna, men det bits tydligen inte.
Köpte Bremsen Frei på tyska Ebay.
 
Sv: Flugspray?

Fly Star-spray tycker jag är mycket effektivt, men dyrt. Är mest mygg och knott där jag använt det, så vet inte hur väl det biter mot flugor. Tror att det är klass II-bekämpningsmedel, eller åtminstone en sån här orange ruta på som talar om att det är giftigt...

Vet inte om Chevalet fortfarande säljs, men det är ju ett riktigt dundermedel. Även det dyrt och inhandlas på apotek eller typ Granngården, och har även det en sån här orange ruta och är nog ganska giftigt. Har faktiskt inte upplevt att några av de här mildare flugmedlen varit speciellt effektiva. Har en svart flaska nu som heter "sommarspray" som är helt ok, men varar inte längre än ett par timmar.

En sommar testade jag ngt jag hört varit väldigt effektivt, nämligen att pressa vitlök i olivolja och smeta på utsatta ställen. Dock inget jag rekommenderar, väldigt smetigt och otrevligt och är riktigt starkt för huden. Dyrt dessutom. Ganska effektivt dock, men måste göras om minst varannan dag och tar tid att fixa iordning.
 
Sv: Flugspray?

Switchen biter inte på våra bromsar... Det fullkomligt attackerar om vi försöker våga oss ut i skogen. Ska googla bremsen frei nu! Synd att jag inte kan nån tyska bara...
 
Sv: Flugspray?

Köpte o sprutade på Renons igår kväll.
hjälpte inte ett smack- ens mot mygg än mindre mot broms.

Köpte Bromsen-frei från Tyskland o det funkade t o m mot bromsen:banana:

Ska köpa mer därifrån.

Jag minns också från förra sommaren att renons spray ej fungerade. Men sista gången vi köpte ngt då fanns det bara renons salva kvar. Det är en vitaktig kräm som man tar på ex en trasa på hästen. Jag hade inte några förväntningar när jag använde den nu i sommar- Min häst är helhysterisk med bromsar men den fungerade faktiskt. Igår köpte vi ngt annat från H**ks minns ej vad den hette - orkar inte gå ut mer just nu men det var en vit sprayflaska. Den fungerade i morse. Det stod på den att den hjälpte mot flugor. Annars är det ju svårt med hästinsektsmedel och flugor. De hade även ett annat spraymärke i svart flaska som kostade ganska mkt men som var långtidsverkande. det hjälpte också mot flugor. Jag har switchat (stavning) hästarna så jag vågade inte mig på ett starkt gift till.
Vi har en gammal travare som är pensionerad. Han brukar få några fruktansvärt vidriga insekter under svansen. De gör honom galen. Jag testade faktiskt med flusa, för kor och får och de äckliga djuren är borta. Det var en desperat nödlösning jag vågar inte ta det på de andra hästarna. Men det hjälper ju mot flugor vilket de flesta hästmedel ej gör.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, en häst jag rider och sköter om har exem som hon får av knott m.m. Hon får köttsår över hela manen och svansen och hon går och...
Svar
12
· Visningar
887
Senast: Belethien
·
E
Hästvård Nu börjar flugorna o myggen komma o jag behöver guide hjälp genom flugmedels djungeln! Vilket flugmedel är bäst, :confused...
Svar
5
· Visningar
1 096
Senast: Nora
·
S
Hästvård hejsan! jag tänkte höra med er andra exemhäst ägare om ni har några tips på hur man kan lindra exemen för våra små söta pollar? jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 696
Senast: PrittePuff
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
3 956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp