Bukefalos 28 år!

Tips om bra insektsmedel (Sammanslagen)

Sv: Flugspray?

De senaste åren har jag använt MD. En vit flaska som man blandar ut med vatten och sprayar på hästarna. Det bästa jag använt... Sedan ger jag vitlök i fodret året runt, mot insekter och mot förkylningar. Har gjort det de senaste 10 åren och min häst har alltid varit finare på somrarna (färre sår och insektsbett) än övriga där han varit uppstallad.:bump:
 
Sv: Flugspray?

Tack för länken:bow:
Såg att jag stavade fel:o
Har deras liniment som jag köpte på Solvalla.

Ska nog köpa deras muggpreparat oxå.
 
Sv: Flugspray?

Jag provade Fly star på min ponny igårkväll men när jag kom dit idag var hela han knölig! :eek: Det hjölpte då inte ett smack det heller, han har säkert 100 bromsbett, jag vet inte vad jag ska ta mig till :o Har inget sommartäcke heller så jag är lite desperat nu... Mitt hemgjorda myggmedel med vitlök, vinäger och citronmeliss hjälper visserligen mot mygg men mot bromsarna... Ne jag vet inte vad jag ska göra. Och stallet är urstädat och mattorna ute så jag kan inte ta in honom heller.
 
Sv: Flugspray?

Jag har just nu Veredus Scudo, tycker att det funkar bra, kostade 180 kr.
Annars har jag hört att Broms Blocker ska vara det bästa för att få bort bromsarna.

Dock har jag även antiinsektstäcke på min häst.
 
Sv: Tips om bra insektsmedel (Sammanslagen)

Jo om jag då hade ett :o Men jag ska se över möjligheterna att åka in till stan och köpa ett imorgon... Undra om travshopen i Umeå kanske har. Nu har jag smort in med bäckolja också, det verkade lugna sig när jag var där iaf.
 
Sv: Flugspray?

De senaste åren har jag använt MD. En vit flaska som man blandar ut med vatten och sprayar på hästarna. Det bästa jag använt... Sedan ger jag vitlök i fodret året runt, mot insekter och mot förkylningar. Har gjort det de senaste 10 åren och min häst har alltid varit finare på somrarna (färre sår och insektsbett) än övriga där han varit uppstallad.:bump:

Vart finner man denna "MD" ?
tack på förhand
 
Sv: Flugspray?

Vi har equifix (tror det stavas så :S) sommarspray.
Det kostar 239 kr väldigt bra!! :)
 
Sv: Tips om bra insektsmedel (Sammanslagen)

*KL*

Jag hittade på Kemikalieinspektionen vilka ämnen som var verksamma i de olika flugmedlen (det har ju även varit en del snack om att vissa medel inte skulle vara godkända)
Kolla här:
http://apps.kemi.se/bkmregoff/InfoAm...=ja&sokval=CAS
Här kan man söka om länken ovan inte fungerar:
http://apps.kemi.se/bkmregoff/MenyPreparat.cfm

Om jag tolkar det rätt så är det alltså samma verksamma substans i t ex renons, Showmaster, Effols mfl, men styrkorna är olika.
Lite intressant att se tyckte jag.

Renons verkar ju också ha ändrat från att använda citronella (som inte är godkänt längre) till att använda samma "ingredienser" som effol mfl.


Har nu köpt Effols Broms Blocker, som många säger fungerar mot bromsar också, så nu blir det till att prova!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tips på flugmedel?

En fundering, kan medlena funka olika bra på olika hästar? RB funkade inte alls på min förra häst så då använde jag Lincolns flugmedel som luktade betydligt godare! Men på nuvarande pållen så funkar RB bäst.

Jag skulle mer tro att olika medel kan funka olika bera från olika år än från olika hästar. Något med flygfänas stammar eller sånt. Men kan vara helt fel...
 
Sv: Tips om bra insektsmedel (Sammanslagen)

Det bästa jag hittat är MDx. Använder Switch men det funkar inte mot bromsarna... Min häst blir tokig. Har provat diverse andra medel men detta är klart bäst. Jag sprutar mina hästar varannan dag. Har dock flugtäcke på mitt varmblod som är mest känsligt...

MDx innehåller inga kemiska bekämpningsmedel... Innehåller bla Citronellaolja och Tee Tree olja. :bump::banana::bump:
 
Sv: Tips om bra insektsmedel (Sammanslagen)

Jag ger också vitlök året runt. MDx köper jag på Hästshopen i Halmstad. Den finns också i 5 l dunk... Tillverkare är Cosmedica of Sweden AB
 
Äntligen ett som FUNGERAR!!

Har provat en hel del medel på hästarna genom åren mot dessa hemska insekter under sommaren men inget har fungerat speciellt bra. Men så igår köpte jag MD´s citronella i hög koncentrerad form som man själv blandar med vatten och resultatet- WOW!! Inte en fluga på hästen efteråt:bow:

Kan visserligen inte redogöra vad som händer under dom dagar med värst invation av blinningar för igår va dom ganska lugna. Men dom som fanns försvann direkt! Testade på 4 hästar och precis samma resultat på alla!

Så bara ett tips till alla ni som letar efter nåt som fungerar!

MVH Marie
 
Sv: Äntligen ett som FUNGERAR!!

Fast det fungerar inte på min häst... Det verkar vara olika vad som fungerar bäst från häst till häst och mellan olika regioner. Flygfäna blir väl tillvanda så småningom. :crazy:

Equimin Sommarspray fungerar bäst hittills, men som vädret är nu så har jag inget större behov av insektsspray öht.

Blä, är trött på regnandet.
 
Sv: Äntligen ett som FUNGERAR!!

Blä, är trött på regnandet.

Säger du det:smirk: Här har det dom senaste veckorna kommit runt 200 mm:(

Synd att du inte fick den effekt av citronellan som jag fick för jag var uppriktigt helt paff hur bra det funkade! Men det är nog olika som du säger. I butiken sa dom att den är hur populär som helst och det blir panik bland hästägarna när den är slut. Dom har sålt massor!
 
Sv: Äntligen ett som FUNGERAR!!

Jag håller med dig! Det är toppen. Har provat så många men detta är det enda som funkar. Inte så dyrt heller.
 
Sv: Äntligen ett som FUNGERAR!!

Heter det MD Citronella? Var får man tag i det? Kostar?
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, en häst jag rider och sköter om har exem som hon får av knott m.m. Hon får köttsår över hela manen och svansen och hon går och...
Svar
12
· Visningar
887
Senast: Belethien
·
E
Hästvård Nu börjar flugorna o myggen komma o jag behöver guide hjälp genom flugmedels djungeln! Vilket flugmedel är bäst, :confused...
Svar
5
· Visningar
1 096
Senast: Nora
·
S
Hästvård hejsan! jag tänkte höra med er andra exemhäst ägare om ni har några tips på hur man kan lindra exemen för våra små söta pollar? jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 696
Senast: PrittePuff
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
3 956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp