Tittar in i ditt kök, 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mitt jobb förser mig ofta med större mängder kött, lagom till helgen. Den här veckan har det resulterat i att jag kom hem med 3-4 kg prima bacon :idea:. Blir carbonara ikväll :up:!

Fick också med mig några kilo av vad jag tror kallas karré (inte kotletter, utan hel) på svenska. Den är dock reserverad till katten för jag vet inte vad man kan hitta på med en sådan klump :o.
 
Mitt jobb förser mig ofta med större mängder kött, lagom till helgen. Den här veckan har det resulterat i att jag kom hem med 3-4 kg prima bacon :idea:. Blir carbonara ikväll :up:!

Fick också med mig några kilo av vad jag tror kallas karré (inte kotletter, utan hel) på svenska. Den är dock reserverad till katten för jag vet inte vad man kan hitta på med en sådan klump :o.
Pulled pork är ju det första jag kan komma på. Iaf om det är karré. Är det kotlett i bit så ugnsbakad.
 
I så fall är det säkert kotlett i bit jag har, för när jag luftade idén om pulled pork för en kollega fick jag veta att det är för lite fettmarmorering (eller något liknande) i den här. Katten gillar i alla fall min inkompetens på området :D.
Jag hade en sån bit förra veckan. Blandade mortlade olivolja, vitlök, rosmarin, timjan ä, färsk ingefäraboch chiliflakes och smorde in den med. In i lergryta tills den hade 75 grader innertemp. Serverades med egna klyftpotatis, vitlöksbroccoli, gräddsås och hemmagjord vinbärsgele. :up:
 
Risotto med chili, citron och västerbottenost. Enkel tomatsallad till (måste varit pratet kring tomatfrön i en annan tråd som fick mig att köpa tomater idag, årstiden till trots).

Smörstekt äpple med kardemumma, vaniljgrädde och rostad mandel till dessert. Tack för inspirationen!
 
Mitt jobb förser mig ofta med större mängder kött, lagom till helgen. Den här veckan har det resulterat i att jag kom hem med 3-4 kg prima bacon :idea:. Blir carbonara ikväll :up:!

Fick också med mig några kilo av vad jag tror kallas karré (inte kotletter, utan hel) på svenska. Den är dock reserverad till katten för jag vet inte vad man kan hitta på med en sådan klump :o.

Plommonspäckad karré med gräddsås och potatis är :d Otroligt lätt att tillaga. Är dessutom gott att skiva tunt och äta på smörgås, gärna med lite inlagd gurka eller liknande.
 
Jag hade en sån bit förra veckan. Blandade mortlade olivolja, vitlök, rosmarin, timjan ä, färsk ingefäraboch chiliflakes och smorde in den med. In i lergryta tills den hade 75 grader innertemp. Serverades med egna klyftpotatis, vitlöksbroccoli, gräddsås och hemmagjord vinbärsgele. :up:

Taget! Tack för inspirationen :up:. Tur att jag har många liknande klumpar i frysen, så att det räcker till såväl folk som fä :D.
 
Wok idag! Broccoli, morot, röd mangold, champinjoner, sesamolja (ja, jag erkänner. Jag har sesamolja till/i/på allt), dumpstrat lemongrass... Och så kokosmjölk. Även om jävelförkylningen börjar släppa, så sjukskrev jag mig för resten av veckan så att jag är riktigt supermegajättefit på måndag. Hurra. Till matlagningen sänkte jag den sista slatten rödvin, något billigt italienskt tror jag. Inte sugen på rieslingen i kylen, men hittade en riktigt najs lokal IPA i sagda kyl som jag nu inmundigar framför datorn i väntan på att partnern skall komma hem. Happ, där var ölen slut. Bäst jag undersöker kylen efter vidare skatter. :D
 
Jag är SÅ MÄTT och älskar mina föräldrar :love:
Dom lagade mat till mig idag, Marockansk lammgryta med saffran och mängder av grönsaker som stått och puttrat större delen av dagen. Couscous kokad i buljong och en varm spenatsallad med oliver kryddad med bland annat cayenne och vitlök som tillbehör.

Till efterrätt överraskade dom med päronpaj och vaniljglass. I pajen var det förutom päron även valnötter, ingefära, kardemumma och lime.

Så löjligt gott alltihop verkligen!
 

Bifogade filer

  • 069FF112-EA5C-4915-ACFC-9BD072B85839.jpeg
    069FF112-EA5C-4915-ACFC-9BD072B85839.jpeg
    262,8 KB · Visningar: 19
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
7 680
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
104 688
Senast: Mineur
·
  • Låst
Mat Jag har saknat mattråden och inspiration. Vad äter ni idag? Ikväll gjorde jag dovhjortskav med gräddsås med smörstekta...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
83 567
Hemmet Känns så hopplöst med sopsortering i en lägenhet med litet kök och liten klädkammare och även litet badrum. Vardagsrummet är vårt...
2
Svar
36
· Visningar
2 215
Senast: susanne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp