Tittar in i ditt kök, 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag sköljde ner två Alvedon med en gin och tonic innan jag gick hemifrån igår (och kände hur min lever skrek av fasa) och lyckades trots allt ha en helt okej kväll. Dessvärre tenderar jag att tappa aptiten när jag är sjuk, vilket ju inte på något sätt är optimalt när man ska äta sexrätters, men jag petade i mig det mesta av det mesta i alla fall (och fick skämmas lite när servitrisen för tredje gången oroligt frågade ifall jag verkligen gillade maten).

Bäst var råddjurstartaren med kololja, schalottenlök, pumpa och libbsticka. Och till efter-efterrätt beställde jag in en viol-cocktail som var så god att jag fortfarande inte slutat tänka på den. På tal om min skrikande lever, alltså.

Ikväll kommer mina föräldrar på besök och ska stanna över helgen. Eftersom att jag är lite ynklig har mamma lovat att göra köttbullar till mig, och jag hoppas att det kan hjälpa att göra mig högst o-ynklig inför morgondagens vinprovning samt allt det andra roliga (och goda!) vi har planerat för helgen. Heja immunsystemet!
 
Lunchhamburgaren var fånigt god. Smörgåstårtan var ju smörgåstårta, men båda sorterna var klart ätbara. Nu måste jag späka mig ett par dagar, tror jag :D
 
Jag var alltså på Swedish Taste igår, eller Space62 som det numera heter. Fantastiskt god mat och väldigt bra service men det var inte mycket mat, alltså... bild två och tre skulle delas på fem-sex personer så det var ju inga stora portioner. Men lite kul som en happening! De hade dock kunnat servera t.ex bröd och vispat smör eller något liknande vid sidan om, vi var ju hungriga!

mobiluppladdning_5a8fc185e087c3363ecc1edf.jpg


Som en liten taco med löjrom, picklad rödlök och annat.

mobiluppladdning_5a8fc188ddf2b32ea1cb42e0.jpg


Råbiff med tunt hyvlad champinjon.

mobiluppladdning_5a8fc18b2a6b226f22081402.jpg


Lufttorkad eller möjligen kallrökt skinka med valnötsolja.

mobiluppladdning_5a8fc18dddf2b32e7978b171.jpg


Panerad torsk eller kanske skrei med böngroddar och frön i salladsblad.

mobiluppladdning_5a8fc1909606ee279b24b28e.jpg


En liten medaljong av rökt regnbågslax med avokadoglass, papaya, gurka och koriander.

Efterrätten missade jag då jag skulle iväg på kulturtantskalas där det som tur var bjöds på ostsmörgås och kaffe :D
 
Har ni något tips på en tidsmässigt smidig efterrätt för en person? Tänkte laga en risotto ikväll och tror minsann jag behöver något sött efter.
 
Har ni något tips på en tidsmässigt smidigt efterrätt för en person? Tänkte laga en risotto ikväll och tror minsann jag behöver något sött efter.

Det beror ju på vad du är sugen på och vad du har hemma eller om du kan handla. Gino är alltid trevligt tycker jag plus att det är perfekt om du vill ha en dessert som inte är kall. Ibland mjukfryser jag ananaskross och blandar med hårdvispad äggvita till en snabb sorbet. Skivade jordgubbar marinerade i likör (Passoa funkar jättebra och jag ska testa nu till helgen med min egen rosenbladslikör tänkte jag). Vill man inte ha i sprit är det gott att marinera dem i lime med lite socker eller honung också. Ät dem med någon form av choklad eller vaniljglass.

En bit god choklad och fint uppskurna frukter på ett vackert fat ger en lyxig känsla utan att det behöver bli så dyrt och är perfekt att plocka med framför TV:n.
 
Det beror ju på vad du är sugen på och vad du har hemma eller om du kan handla. Gino är alltid trevligt tycker jag plus att det är perfekt om du vill ha en dessert som inte är kall. Ibland mjukfryser jag ananaskross och blandar med hårdvispad äggvita till en snabb sorbet. Skivade jordgubbar marinerade i likör (Passoa funkar jättebra och jag ska testa nu till helgen med min egen rosenbladslikör tänkte jag). Vill man inte ha i sprit är det gott att marinera dem i lime med lite socker eller honung också. Ät dem med någon form av choklad eller vaniljglass.

En bit god choklad och fint uppskurna frukter på ett vackert fat ger en lyxig känsla utan att det behöver bli så dyrt och är perfekt att plocka med framför TV:n.

Såklart, jag ska handla senare idag så därför vadle jag att hålla det lite öppet. Gino är ju gott, det var länge sedan jag åt det. Har en del vit choklad hemma så kanske slår jag till på det. Limemarinerade jordgubbar är ju fantastiskt det med, om man får tag på gubbar med smak...
 
Åh :love: Heja mamma! :up:
Ja, hon är inte dum hon! På listan av andra, hrm, unika saker som fraktats i hennes handbagage genom åren kan även en prinsesstårta finnas, men den kom tyvärr inte fram fullt lika intakt...

Tänkte på dig när jag drack den! Så jäääkla god! Minns inte alla ingredienserna, men Violette, prosecco och lavendel ingick i alla fall!

Har ni något tips på en tidsmässigt smidig efterrätt för en person? Tänkte laga en risotto ikväll och tror minsann jag behöver något sött efter.
Chokladbollssmet :angel: Om du vill vara riktigt glamorös alltså. Annars kan man skiva och steka ett grönt äpple i smör, kanel, honung och havregryn och sedan äta med en god vaniljglass :)
 
Såklart, jag ska handla senare idag så därför vadle jag att hålla det lite öppet. Gino är ju gott, det var länge sedan jag åt det. Har en del vit choklad hemma så kanske slår jag till på det. Limemarinerade jordgubbar är ju fantastiskt det med, om man får tag på gubbar med smak...

Fast jag tycker likör lyfter smaklösa jordgubbar väldigt bra, de blir mycket roligare.

Ett annat förslag: Äppelbitar stekta med saffran och lite socker som äts med vaniljglass, vaniljsås eller vaniljkesella. Snabbt, gott och enkelt.
 
Vad ska det vara på en burgare? rödlök, sallad, pickles, senap, ketchup? Undrar om hamburger dressing blir för mycket? Typiskt mig att köpa en tub och sedan inse att det blir för mycket att lägga på. :meh:
 
Hmm, hamburgarna ser lite gråa ut, de gick ut igår, men de smakar helt normalt :idea: Jag tror jag äter, det enda som kan gå fel, så länge burgaren är genomstekt, är att jag blir magsjuk. :cautious:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
9 944
Senast: manda
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
105 477
Senast: Mineur
·
  • Låst
Mat Jag har saknat mattråden och inspiration. Vad äter ni idag? Ikväll gjorde jag dovhjortskav med gräddsås med smörstekta...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
84 695
Hemmet Känns så hopplöst med sopsortering i en lägenhet med litet kök och liten klädkammare och även litet badrum. Vardagsrummet är vårt...
2
Svar
36
· Visningar
2 326
Senast: susanne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp