Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Rökta räkor med plock idag (efter två misära matdagar inkluderandes gyoza samt ost och kex). Är egentligen inte sugen men det bruka ordna sig när man känner doften. Kisse lär bli glad :D

Igår köpte jag nöthjärta och planerar att röka det och lite rimmat fläsk på söndag (hjärtat ligger i rimningslag sedan igår kväll). Missia tyckte rått hjärta var väldigt gott :laugh:
Du är så modig med inälvor! Hjärta! Hur stort är det?
 
Partner fyller 50. Fyrarättersmeny i Rom. Lokalt och exceptionellt rosa bubbel inledningsvis. Sen en liten vildsvinsfond med parmesan i, som uppvärmning. Sen kikärtsbiffar i yoghurtskum. Och det röda vinet. Halleluja. Sen fylld pasta i pecorinofond. Sen långkokt vildsvin med saffranskräm och PUFFAD fläsksvål. Sen typ århundradets lilla chokladpyramid med reducerade hallon och hasselnötter. Avslutningsvis ännu en liten överraskning från kocken i form av en pytteliten spunnet socker (!), en liten maräng och två små chokladsaker. Gode tid. Jag var i himlen.

Nu kaffe och limoncello på en pub för alverna i skogen.

Herrejävlar. Nuff said.
 
Jag vaknade som traditionen bjuder dyngförkyld igår efter julfesten. Missade middag hos @Killaloe vilket var för himla tråkigt men vad göra.

Orkade i alla fall koka buljong på ett kycklingskrov från i fredags som framåt kvällningen efter en märklig tupplur blev nudelsoppa. Vi har väl lärt oss av amerikansk tv att chicken noodle soup kurerar allt? Kycklingbitar, paprika av röd och grön variant, gul chili, purjolök, majs och brutna äggnudlar. Det var väldigt gott, värmande och kändes faktiskt stärkande.
 
Jag har också en hangup på soppa när man är sjuk @Anna . Misstänker dock att det mest är placebo ;)

Igår fyndade jag färgglada småtomater för 10 kr/kg på torghandeln. Köpte nästan 1,5 kg, de fick gå i ugnen på låg värme nästan 2 timmar ihop med olivolja, flingsalt, svartpeppar och ett gäng vitlöksklyfor (mammas egenodlade). Mixades sedan till soppa med sista resterna av basilikakrukan från Köpenhamn, kokades upp med buljong, balsamvinäger, lite honung och chili. Redde av med lite färkost, och åts med kafferågbrödet som bakades häromdagen.
 
Gjorde saffransglass igår. Vill äta saffransglass för alltid (tur det blir många portioner när man bara är två!). Således blev det även efterrätten idag. Det blev så bra att glass med vanilj från stång samt punschglass redan står på listan, av saffransvarianten finns det minst lika mycket kvar i frysen fortfarande... :d

Saffransglass låter magiskt! Recept?? :d
 
Jag har blivit med micro! Har inte haft någon sedan jag flyttade hem till Sverige, men nu när jag har rätt mycket att göra på kvällarna och sådär känns det som en frälsning att kunna värma mat snabbt ibland och utan att riva ner en massa disk. Dessutom - micropopcorn. Need I say more? (Och att kunna tina upp saker när de inte blivit riktigt färdigtinade i kylen under dagen, alternativt att undertecknad har glömt ta fram...)

Igår var jag hos mamma och pappa och åt middag - köttfärssås och spaghetti, naturligtvis, följt av lussekatt och pepparkaka. Allt nersköljt med massor av julmust.

På förmiddagen lussebakade jag, gjorde Leilas deg och fick nästan tjugo lussekatter samt två stora fyllda flätor av en sats. Fantastiskt.
 
Ännu ingen misär efter Romresan, men det kommer det att bli. Läget på kontot är alarmerande.

Det fick dock inte hindra oss från att fira SONENS födelsedag häromdagen. Vegan svampsoppa till förrätt. Vegana sojafärsbiffar - som blev jättegoda, jag rekommenderar alla att använda misu i sådana situationer - med sötpotatispuré, stekt lök och rårörda lingon. Jag anrättade det hela som vegan plankstek, för att göra det extra festligt eller absurt eller nåt. Lokala ölsorter till.

Prinsesstårtan var inte vegan. Det får finnas gränser.

Igår lagade jag en enkel middag på överblivna råvaror: stekte brysselkål med hasselnötter och apelsinzest, lite mer sötpotatispuré, och så helt enkelt stekta överblivna svampar. Vitlöksbröd till.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
12 545
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
2 987
Senast: skiesabove
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
106 433
Senast: Mineur
·
  • Låst
Mat Jag har saknat mattråden och inspiration. Vad äter ni idag? Ikväll gjorde jag dovhjortskav med gräddsås med smörstekta...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
85 482

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp