Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tag av locket om det ligger på?
Ja, jag tänkte göra det åtminstone den sista halvtimmen eller så. Är lite rädd att köttet inte ska bli mört nog ifall jag låter det koka utan lock hela tiden, men det behöver jag kanske inte vara? Det är andra gången i mitt liv jag lagar dylik mat, så jag har inte så mycket självförtroende gällande just detta! (men tydligen självförtroende nog att tycka att jag inte behöver recept :angel:)
 
Ja, jag tänkte göra det åtminstone den sista halvtimmen eller så. Är lite rädd att köttet inte ska bli mört nog ifall jag låter det koka utan lock hela tiden, men det behöver jag kanske inte vara? Det är andra gången i mitt liv jag lagar dylik mat, så jag har inte så mycket självförtroende gällande just detta! (men tydligen självförtroende nog att tycka att jag inte behöver recept :angel:)

Locket har inget med mörheten att göra, det är bara för att inte bli av med vätska och för att kunna köra på lägre inställning.

Vad har du använt för kött?

Edit: Det är ytterst sällan jag går efter recept, förutom när jag bakar :p
 
Lock på/av borde inte påverka något annat än vattenhalten (och energiförbrukningen) så jag hade kokat bort överflödig vätska direkt. Blir det för ihopkokat går det alltid att spä ned lite vatten på slutet.

Locket har inget med mörheten att göra, det är bara för att inte bli av med vätska och för att kunna köra på lägre inställning.

Vad har du använt för kött?
Amen gud så fiffigt, då springer jag och tar av locket med en gång då!

Det är vanligt nötkött bara, @athena_arabians :)
 
Äsch, jag var rädd att du skulle fråga det! Det ärliga svaret är att jag inte vet - jag hittade köttet i en högst anonym plastpåse i frysen och det är säkert 4-5 månader sedan jag köpte det! Men det är väl nån motsvarighet till grytbitar från ICA, typ! Vet inte om det hjälper...? :o

Om du kokat det i några timmar är det lugnt, då bli allt mört :p :D

Det som säljs som grytbitar är ofta bog, högrev eller bringa. Jag använder ibland ytterlår som grytbitar också.

Gryta på vin kokar sällan ihop så den blir såsig, den vill gärna ha redning för det. Jag reder min rödvinssås även om en del recept hävdar att det inte ska behövas. Ett tips när man gör gryta baserad på rödvin är att steka lite rökt fläsk som får koka med (bacon eller rökt skinka), det ger en extra mustighet.

Det är gott med en bit bacon i nötrullader också, det ger lite samma effekt även om man inte använder rödvin. Min absoluta favoritfyllning är en bit bacon, en bit västerbottensost och en bit röd paprika :d
 
Här blir det avancerad matlagning idag, pullad kyckling från frysen :D Det är så vansinnigt skönt att ha egen färdigmat i frysen :up:

Jag är ju dessutom en sucker så jag håller på att baka blåbärsbutterkaka... särbon frågar ju så fint så då måste jag ju baka (han ber verkligen inte om många saker men butterkaka är något av det bästa han vet) :p
 
Hjälp vad jag äter! Det är rätt underbart. Till.middag igår fick jag en lätt hipsterartad broccolianrättning med ost i, sen pasta (tonnarelli, ny favoritpastaform) med friterad kronärtskocka och till dessert en härlig typ äppelpaj med nötglass till. Så håller det på. Middag för två med flera rätter pch vin landar vanligen strax under 70€ ihop.

Men jag undrar varför alla härliga grönsaker i affärerna så sällan dyker upp i restaurangmaten?
 
Partner fyller 50. Fyrarättersmeny i Rom. Lokalt och exceptionellt rosa bubbel inledningsvis. Sen en liten vildsvinsfond med parmesan i, som uppvärmning. Sen kikärtsbiffar i yoghurtskum. Och det röda vinet. Halleluja. Sen fylld pasta i pecorinofond. Sen långkokt vildsvin med saffranskräm och PUFFAD fläsksvål. Sen typ århundradets lilla chokladpyramid med reducerade hallon och hasselnötter. Avslutningsvis ännu en liten överraskning från kocken i form av en pytteliten spunnet socker (!), en liten maräng och två små chokladsaker. Gode tid. Jag var i himlen.

Nu kaffe och limoncello på en pub för alverna i skogen.
 
Grattis @VLMF och grattis Partner @Petruska! Och grattis Petruska till att få njuta av dessa kulinariska sensationer i en så ljuvlig stad.

Jag har förvisso också ätit långkokt vildsvin idag! Dock utan saffranskräm eller puffad fläsksvål. Än mindre följt av chokladpyramider. :down: Men med köpetortillas och en något mer prosaisk röd coleslaw på rödbetor och rödkål och rödlök. Och äpple.

Nåja. Vad är väl en vecka i Rom? Den kan ju vara långtråkig, och.... äh! Det kan den ju inte. Den kan ju bara vara alldeles, alldeles underbar. Fortsätt med la dolce vita! :love:

Min nästa kulinariska höjdpunkt är att december snart är här, så att jag får börja festa på min lakritskalender från Johan Bülow. :D
 
Grattis @VLMF och grattis Partner @Petruska! Och grattis Petruska till att få njuta av dessa kulinariska sensationer i en så ljuvlig stad.

Jag har förvisso också ätit långkokt vildsvin idag! Dock utan saffranskräm eller puffad fläsksvål. Än mindre följt av chokladpyramider. :down: Men med köpetortillas och en något mer prosaisk röd coleslaw på rödbetor och rödkål och rödlök. Och äpple.

Nåja. Vad är väl en vecka i Rom? Den kan ju vara långtråkig, och.... äh! Det kan den ju inte. Den kan ju bara vara alldeles, alldeles underbar. Fortsätt med la dolce vita! :love:

Min nästa kulinariska höjdpunkt är att december snart är här, så att jag får börja festa på min lakritskalender från Johan Bülow. :D
Imorgon åker jag hem. På fredag har jag tjänsteresa kl 06-21.30.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
10 794
Senast: alazzi
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
105 739
Senast: Mineur
·
  • Låst
Mat Jag har saknat mattråden och inspiration. Vad äter ni idag? Ikväll gjorde jag dovhjortskav med gräddsås med smörstekta...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
85 012
Hemmet Känns så hopplöst med sopsortering i en lägenhet med litet kök och liten klädkammare och även litet badrum. Vardagsrummet är vårt...
2
Svar
36
· Visningar
2 327
Senast: susanne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp