Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag brukar köpa chokladkalender från danska Summerbird, men skippar i år. Har som God Mor gjort julkalender till BARNET, blandat böcker, pyssel och aktiviteter, typ baka pepparkakor. Känner mig sinnesrubbat öm och rar. Vi kör en julklapp på julafton, ingen har lust att frakta saker fram och tillbaka. Det blir ett sällskapsspel hen önskat sig.

Idag åt vi potatisgratäng med västerbottenost, gula stekta kantareller, Gammelfarmor Bettys inlagda gurka med pepparrot och lite köttrester typ kälknölen jag gjorde förra gången jag var okarakteristiskt huslig. Efter ett glas rött.
 
Senaste dygnet har jag hängt på en yacht i Milford Sound här i Nya Zeeland.

Bjöds på ostbricka när vi anlände och sen trerätters i form av nyfångad hummer (fick se när de drog upp dem i burarna :D) som tyvärr fick sällskap av massa pepparrot. Huh!
Sen fick vi perfekt tillagad torsk med någon orange puré (oklart vad faktiskt, morot med något mer i tror jag..?) med vitvinssås och potatismos med vanilj (?!) i.
Efterrätt var en varm brownie med glass och någon sylt.

Till detta hade vi den mest fantastiska utsikten i form av fjorden. Avslutade resan imorse genom att få sällskap av ett gäng delfiner. :love:
 
Hilfe! Har en butternut, vad ska jag göra med den? Helst i ugn, har en hokkaido som ska få möta sitt öde i en soppa senare i veckan. Vilka kryddor passar till butternut? Tillbehör? Inte behöver jag väl skala den, va? Så många frågor...
 
Den ekonomiska misären är officiellt över! Så sköööönt.

I söndags hade dock inte lönen ännu kommit ;) Så då åt jag ur frys och skafferi och det blev en riktigt trevlig glasnudelsallad med råa morötter i tunna strimlor, mango och ugnsstekt kyckling.

I måndags gjorde jag någon sorts fried rice av resterna av en kasslergratäng från lördagen. Det låter lite tokigt men det var gott.

I tisdags fick det gå snabbt, då kokade jag gemelli och rörde ner lite crème fraiche franska örter, toppade med räkor och massor av dill. Rörde ihop och åt med gusto.

Igår skulle det också gå snabbt eftersom jag utöver att bjuda någon på middag skulle ha tvättstugan samt köpa en klänning till julfesten efter jobbet. Som tur var tyckte min chefs chef att scenpersonalens inköp av kläder till festen måste räknas till arbetstid ;) så jag kunde i alla fall gå tidigare. Gjorde en sorts "capricciosapaj", alltså ost, skinka och färska svampinjoner. Resterna av crème fraichen från tisdagen vispades med ägg och mjölk och blev en puffig och god äggstanning.

Ikväll ska jag på bio, så det lär bli något i stil med pyttipanna och stekt ägg vid hemkomst. Inte mig emot!

Och imorgon är det alltså dags för julfest och därmed julborg. Längtar faktiskt, jag gillar ju verkligen mycket av julmaten. Sill, lax, Jansson :d:d:d dessutom är det ju alltid en massa härliga varianter på allting på sådana ställen som en aldrig orkar fixa till julbordet hemma för tre personer ;)
 
Idag blev det indiskt på lokal. Tog palak paneer, och den var MISERABEL. Detta var alltså inte mitt paneerställe utan ett annat ställe. Dagen räddades av tårtbuffé på jobbet. Nu ska jag strax iväg på quiz och öl!
 
Hystade in butternuten i ugnen med en ledsen fänkålsrest. I en annan ugnsform hystade jag några spetskålsklyftor, ingnodda i rostad sesamolja. Uppe på spisen stekte jag champinjoner och sojakorv medan de tu i ugnen bakades i tjugo minuter. Jämrans vilken god pumpa! Tur att jag har hälften kvar! Till denna märkliga kombination dricker jag ett billigt, sydafrikanskt rödvin från i år, otippat gott. :d

PS. Lämnade skalet på pumpan. DS.
 

Bülow! Haupt, det är ju en byrå. :D

a13478_.jpg
 
Rostad delikatesspotatis, morot och purjolök, surdegsbröd och crème fraiche med dill.
I kväll ska vi grilla korv i öppna spisen.
 
Rökta räkor med plock idag (efter två misära matdagar inkluderandes gyoza samt ost och kex). Är egentligen inte sugen men det bruka ordna sig när man känner doften. Kisse lär bli glad :D

Igår köpte jag nöthjärta och planerar att röka det och lite rimmat fläsk på söndag (hjärtat ligger i rimningslag sedan igår kväll). Missia tyckte rått hjärta var väldigt gott :laugh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
13 311
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 031
Senast: skiesabove
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
106 615
Senast: Mineur
·
  • Låst
Mat Jag har saknat mattråden och inspiration. Vad äter ni idag? Ikväll gjorde jag dovhjortskav med gräddsås med smörstekta...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
85 598

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldhamster ungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp