Tittar in i ditt kök, 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi (okej sambon, jag sov :D men jag planerade maten!) lagade lasagne idag med bönpasta och rökt lax. Helt okej men vi lär inte göra det igen (fick bönpastan samt receptet i en smakbox så det finns nog hundra gånger bättre saker att göra både med laxen och pastan, egentligen).
 
Det ligger en sötpotatis i mitt kök.

Den ser ut som att den undrar "vad tänker du göra för något roligt av mig". Lite förväntansfullt sådär. Men jag svarar "kära sötpotatis, jag vet inte, ty jag är ingen mästerkock och jag fick bara ett plötsligt infall att jag måste vidga mina kulinariska vyer och göra något recept med sötpotatis".

Sötpotatisen sneglar besviket och misstänksamt tillbaka på mig. Den är orolig för att gå samma öde till mötes som de mystiska grönsaker som entusiastiskt ibland spontaninhandlas utan någon som helst plan, för att sedan glömmas bort i kylskåpets nedersta låda. Tills det är dags för kylskåpsstädning och rensning och bäst-före är ett sedan länge passerat datum.

Sötpotatisen vädjar därför om glada tips/favoritrecept från mer skillade hemmakockar, så att den slipper förnedringen att sluta sina dagar i en kompostpåse, och får ett värdigt avslut. (Pommes låter smaskens men jag har inget frityrgrejs och tycker det är lite för joxigt med varm olja i en kastrull).
 
Senast ändrad:
@Lillgrådis: Men fritera kan man ju alltid göra?! :confused: Det är väl inget krångligt, du såg ju i somras att det var jättesmidigt ;) :D

Sötpotatisen är ju väldigt mild så jag vill ha något med mer drag till den. Jag gör ofta en variant på cajungryta ("variant" eftersom jag inte tål paprika) och har sötpotatisstomp till, det är vansinnigt gott.

Annars går den ju att göra som klyftpotatis men jag upprepar, då vill jag ha något kryddigt till.

Soppa funkar ju också men det är ju lite standard att man gör det på den och jag tycker det är lite tråkigt så det är därför jag experimenterat med tex stomp.
 
Jag skulle tycka att det kändes tryggare att fritera i ett utekök. Om det inte var för torrt gräs runt om. :o Det får stå på önskelistan efter växthuset. Och en rök. Och en murad pizzaugn. Och...
 
Jag skulle tycka att det kändes tryggare att fritera i ett utekök. Om det inte var för torrt gräs runt om. :o Det får stå på önskelistan efter växthuset. Och en rök. Och en murad pizzaugn. Och...

Men du behöver ju inte fritera dem. :) Det räcker med att du masserar klyftorna med olja och kör dem i ugnen (helst i varmluft) på en plåt. Krydda med flingsalt, chiliflakes, färska örtkryddor, vitlök och kanske riva parmesan och strö över sista minuterna?
 
Jag har varit ute på jobbresa hela veckan och det är iofs trevligt, men hotellfrukostar och middag ute på lokal straffar sig. Så nu måste jag skärpa till mig rejält. Igen. Men det är så TRIST!!!

Bara jag tänker ordet bantning så blir jag så jäkla sugen på att baka och laga mat. Så har ni något supertips på god, rolig smalmat så mottages de tacksamt. :)

Idag ger jag mig nog ut i trädgårdslandet och gräver upp morötter, jordärtskockor och någon palsternacka + purjo. En grönsakssoppa går ju alltid ner. Potatis och lök har jag redan skördat så det har jag inne.
 
Fredagslunch på lokal: sydfransk fisksoppa med rouille och krutonger och ett halvt glas vitt som jag inte minns vad det var för något(dyrt, franskt och inte så bra) och igår kväll musselsoppa och äppelpaj hos min dyra moder. Bubbel före och Chardonnay till maten.
Det låter som en dröm om en fredag. Fick du ledigt från lunch då?
 
Jag har varit ute på jobbresa hela veckan och det är iofs trevligt, men hotellfrukostar och middag ute på lokal straffar sig. Så nu måste jag skärpa till mig rejält. Igen. Men det är så TRIST!!!

Bara jag tänker ordet bantning så blir jag så jäkla sugen på att baka och laga mat. Så har ni något supertips på god, rolig smalmat så mottages de tacksamt. :)

Idag ger jag mig nog ut i trädgårdslandet och gräver upp morötter, jordärtskockor och någon palsternacka + purjo. En grönsakssoppa går ju alltid ner. Potatis och lök har jag redan skördat så det har jag inne.
Inte för att det ger utrymme att baka och laga, men jag tycker att edamamebönor är bra. Man får pyssla och knapra läääänge, och då har man ändå bara ätit bönor.
 
Inte för att det ger utrymme att baka och laga, men jag tycker att edamamebönor är bra. Man får pyssla och knapra läääänge, och då har man ändå bara ätit bönor.

Ja, jo, men alltså ... jag tror inte att det dövar matfixlusten. Möjligen den värsta hungern. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
10 11 12
Svar
233
· Visningar
8 820
Senast: MJLee
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
105 089
Senast: Mineur
·
  • Låst
Mat Jag har saknat mattråden och inspiration. Vad äter ni idag? Ikväll gjorde jag dovhjortskav med gräddsås med smörstekta...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
84 319
Hemmet Känns så hopplöst med sopsortering i en lägenhet med litet kök och liten klädkammare och även litet badrum. Vardagsrummet är vårt...
2
Svar
36
· Visningar
2 277
Senast: susanne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp