Tittar in i ditt kök, 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Laddar för att starta ett långkok på grytbitar av lamm. Funderar på mycket lök som enda grönsak, som förväntas koka sönder fullständigt. Och sen slänga i stora vita bönor på slutet.

Men ska jag koka med rött eller vitt vin?
 
Ärtsoppa och pannkakor hos päronen, trots att det inte är torsdag. Gott! Nu kanske man skulle ta och slumra framför en film..
 
Det ligger en sötpotatis i mitt kök.

Den ser ut som att den undrar "vad tänker du göra för något roligt av mig". Lite förväntansfullt sådär. Men jag svarar "kära sötpotatis, jag vet inte, ty jag är ingen mästerkock och jag fick bara ett plötsligt infall att jag måste vidga mina kulinariska vyer och göra något recept med sötpotatis".

Sötpotatisen sneglar besviket och misstänksamt tillbaka på mig. Den är orolig för att gå samma öde till mötes som de mystiska grönsaker som entusiastiskt ibland spontaninhandlas utan någon som helst plan, för att sedan glömmas bort i kylskåpets nedersta låda. Tills det är dags för kylskåpsstädning och rensning och bäst-före är ett sedan länge passerat datum.

Sötpotatisen vädjar därför om glada tips/favoritrecept från mer skillade hemmakockar, så att den slipper förnedringen att sluta sina dagar i en kompostpåse, och får ett värdigt avslut. (Pommes låter smaskens men jag har inget frityrgrejs och tycker det är lite för joxigt med varm olja i en kastrull).

Sötpotatissoppa är riktigt gott :)
 
Och vi åt smaklös gryta med grön curry, kyckling, kokosmjölk, grönsaker och nudlar. Det luktade så gott av currypastan men sen bara, nä. Nudlarna var dessutom inte heller någon höjdare (vetenudlar, såg mest ut som pinnar) till utan mest slajmiga. Plus att allt utom edamerbönorna och morötterna var grå/brun-aktivt vilket gjorde att det såg rätt trist ut. Jag är besviken på middagen alltså :(
 
Jag har ätit omelett med/på/av tacorester. Somligt direkt ner i pannan (lök, tomat, färs, majs, ost), somligt som tillbehör (gurka och sallat). Smaskigt, faktiskt!
 
Nu har jag experimenterat lite i köket trots "bantandet". Tog in ett kilo småtomater från växthuset, halverade dem och körde dem i varmluftsugn 100 grader i ett par timmar. Efter nån timme på med lite olivolja, flingsalt, chiliflakes , vitlök och svartpeppar.

De blev goda i sig själva. MEN jag gjorde hummus och slängde i en rejäl näve av de halvtorkade tomaterna och mixade. Det blev faktiskt grymt gott. :d

Till det grillade grönsaker, lite stekt halloumi och tzatziki.
 
Igår åt jag dagens vegetariska på Skryllegårdens café; paj med grönsaker och fetaost i. Till middag blev det födelsedagsfirande av en vän på boulebaren, vi fick kökets val som var lite blandade förrätter och sedan konfiterad anka som föll isär av mörhet :d med savoykål och gröna bönor bakade i lite grädde, grönsallad samt någon slags buljongbakade potatisar. Jättegott! Espresso martini till dessert. Sedan hamnade jag på ett annat födelsedagsfirande som hade VINFONTÄN. Jag dansade så jag vaknade upp med ont i benhinnorna. Laddar för brunch nu!
 
Igår åt jag dagens vegetariska på Skryllegårdens café; paj med grönsaker och fetaost i. Till middag blev det födelsedagsfirande av en vän på boulebaren, vi fick kökets val som var lite blandade förrätter och sedan konfiterad anka som föll isär av mörhet :d med savoykål och gröna bönor bakade i lite grädde, grönsallad samt någon slags buljongbakade potatisar. Jättegott! Espresso martini till dessert. Sedan hamnade jag på ett annat födelsedagsfirande som hade VINFONTÄN. Jag dansade så jag vaknade upp med ont i benhinnorna. Laddar för brunch nu!

Vilket härligt lyxliv! Jag vill också ha brunch. Men det kan jag glömma för mitt överjag har än så länge makten. :( Får bli keso med varma hallon i stället.
 
Igår åt jag dagens vegetariska på Skryllegårdens café; paj med grönsaker och fetaost i. Till middag blev det födelsedagsfirande av en vän på boulebaren, vi fick kökets val som var lite blandade förrätter och sedan konfiterad anka som föll isär av mörhet :d med savoykål och gröna bönor bakade i lite grädde, grönsallad samt någon slags buljongbakade potatisar. Jättegott! Espresso martini till dessert. Sedan hamnade jag på ett annat födelsedagsfirande som hade VINFONTÄN. Jag dansade så jag vaknade upp med ont i benhinnorna. Laddar för brunch nu!
Vinfontän! Berätta mer!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
10 11 12
Svar
233
· Visningar
8 837
Senast: MJLee
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
105 129
Senast: Mineur
·
  • Låst
Mat Jag har saknat mattråden och inspiration. Vad äter ni idag? Ikväll gjorde jag dovhjortskav med gräddsås med smörstekta...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
84 375
Hemmet Känns så hopplöst med sopsortering i en lägenhet med litet kök och liten klädkammare och även litet badrum. Vardagsrummet är vårt...
2
Svar
36
· Visningar
2 277
Senast: susanne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp