Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här blir det comtégratinerad spetskål till middag. Antagligen med lite andra trevligheter till. Osten är ännu en kvarleva från ostbrickan. Visst kan man göra risotto med comté istället för parmesan?
 
@Hyacinth
Fläsklägg ska enligt föräldrarnas gamla kinesiska kokbok kokas åtskilliga timmar med ingefära, purjolök, mörk soja, sherry och lite socker, tills vätskan är hopreducerad till klibbig sås och köttet riktigt mört. Peta bort de otäcka grönsakerna innan servering.

Vansinnigt gott och väldigt mäktigt.


Det lät kul! Tack! En chili eller tre kan ju inte skada?
 
Sötpotatispommes, rostade rödbetor, srirachamajo utrörd i yoghurt, halloumi och tabbouleh. Gott gott gott. Inom en snar framtid planerar jag att lagat köttbullar med potatismos, moussaka, frasvåfflor och pasta puttanesca. Och den där kinesiska fläskläggen som lät vaaaaansinnigt god!

För övrigt varit på weekend hos fadern/KONGFERANGS. Fick biff stroganoff, torskrygg med bacon och vitt vin, samt lövbiff i cognacssås på ena stället, och högrev med svampsky, thailändsk morotssoppa och morotskaka på andra stället. Samt enorma bullar och dåligt kaffe.
 
Jag ska steka kikärtsbiffar med hasselnötter och mandel i, en färdig mix från Risenta som jag fick i något prova på-sammanhang, kanske Kökets Box eller Testagram, för ett bra tag sedan. Stekt potatis till tänkte jag och någon kall sås och färska tomater.

Sedan ska jag göra en aubergine, tomat- och mozzarellagratäng också, till matlådor.

Kan uppdatera med att den där Risenta-mixen var supergod! Så himla enkelt, tillsätt bara 2,75 dl hett vatten, forma biffar (eller varför inte bullar) och stek i olja. Så himla gott och mättande. Kollade vad ett paket kostar nu och det ligger runt 40:-, men med tillbehör blev det tre måltider till mig så det är inte så farligt ändå för ett halvfabrikat som är både veganskt och helt ekologiskt (utom havssaltet ;)).
 
Jag är inte alls sugen på maten jag har hemma och borde äta. Idag vill jag ha fryspizza eller kycklingvingar. Just fryspizza av någon anledning :p
 
Hade storslagna planer, skulle ha middagsgäster och hade champagne på g och löjrommen framplockad ur frysen (vi småfirar fortfarande min födelsedag, tänkte använda den som ursäkt till årsskiftet typ). Antiklimax: alla blev tvugna att hoppa av, jag hoppade i pyjamasbyxorna och vi åt pasta med fräst fänkål, parmesan och nötter samt några gröna jävla ärtor och lite sherry. Inte fel det heller.
 
Det blev spetskål med comté, harissarostade lila morötter, bakad purjolök samt några uppstekta vegetariska halvfabrikat, svampbollar, som var oväntat goda. Allt åts med kronärtskockspuré på burk :D

Är skitsur över att de innehåller Gluten, liksom alla i den serien. Misär.
 
@Mineur - fick just svar från ex-chefen, hon flyger till USA imorgon i en vecka för begravning och hade inte läst mitt mail förrän idag. Sorry! Men skickar hon det när hon är tillbaks lovar jag dela det här då :-)
Ingen fara alls! Den som väntar på något gott... :)
 
Till lunch stekte jag ihop lök, färsk riven gurkmeja och en stor hög bondbönor. Lite fler kryddor och så knäckte jag över ett par ägg. Okej gott.

Istället för middag äter jag nu en bit surdegsbröd, päron, en ost som partner burit hem från Frankrike samt en likaledes hemburen korv. Rött vin till, en kentaur pryder etiketten.
 
Kan uppdatera med att den där Risenta-mixen var supergod! Så himla enkelt, tillsätt bara 2,75 dl hett vatten, forma biffar (eller varför inte bullar) och stek i olja. Så himla gott och mättande. Kollade vad ett paket kostar nu och det ligger runt 40:-, men med tillbehör blev det tre måltider till mig så det är inte så farligt ändå för ett halvfabrikat som är både veganskt och helt ekologiskt (utom havssaltet ;)).
Jag har undvikit mix sedan jag flyttade hemifrån, tidigt 80-tal. Men jag tittade på de där idag, efter ditt inlägg. Jag ska bannemej testa dem!
 
Ljummen insalata caprese igår pga trött efter resa och ej hungrig. Inte hungrig idag heller men det blir thaiwok från frysen.

Särbon skickade med mig älgrevben som jag måste klura ut någon rolig kryddning till. Jag tänker mig en variant av min Memphis dust där enbär ingår.
 
GIV MIG STYRKA. Började dagen med den satans fläskläggen, och aldrig mer!!! Äckligaste jag gjort, det var ju typ hud och äckel. Skalade av den med kniv för att överleva och öste på med vitlök, chili, ingefära, soya, rödvin och purjo. Blängt på det ibland.
 
GIV MIG STYRKA. Började dagen med den satans fläskläggen, och aldrig mer!!! Äckligaste jag gjort, det var ju typ hud och äckel. Skalade av den med kniv för att överleva och öste på med vitlök, chili, ingefära, soya, rödvin och purjo. Blängt på det ibland.

Förlåt men :rofl: Tunga är inget för dig då? :angel: :D

Tunga är inte riktigt my cup of tea, den är god men lite äcklig att "skala" :yuck:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
14 15 16
Svar
307
· Visningar
12 711
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 004
Senast: skiesabove
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
106 503
Senast: Mineur
·
  • Låst
Mat Jag har saknat mattråden och inspiration. Vad äter ni idag? Ikväll gjorde jag dovhjortskav med gräddsås med smörstekta...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
85 528

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hög matskål
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp