Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag blev det ramen. Hönsbuljong upphottad med vitlök, ingefära, lök, morot, sriracha, soja och torkade trattkantareller, toppad med ägg, salladslök, tofu, algsallad och pak choi. Gott men omöjligt att äta utan att sulla ner både mig och bordet.
 
Åker spårvagn hem med en (död) nyköpt gås i knäet. Hoppas att ingen tror att det är ett spädbarn.
Åh, vi som diskuterade gås-traditionen idag och sa att den observeras nog inte utanför Skånes gränser, om ens där. Vi hade fel alltså? Äts det svartsoppa också?
 
Igår åt jag lite bröd och Pepsi Max innan stipendieutdelning (inte till mig utan till regissören Johannes Nyholm följt av visning av hans Jätten. Fantastisk film.

När jag kom hem åt jag ett par mackor, men jag lagade även dagens matlåda i någon sorts märklig post-kl-22-ambitiositet (ja, jag vet att det inte är ett ord ;)). Pasta, god tonfisk, färska tomater, lite kapris och lite fetaost och det blev så ruskigt gott att det är ett under att jag inte åt upp alltihop på en gång. Men det gjorde jag inte, dock längtar jag till resonabel lunchtid...
 
Vi gjorde en roadtrip till Ö-vik igår... det var knappt att vi överlevde. Särbon är en sur*insert något fult* när han har lågt blodsocker och jag är inte jättetrevlig då heller. Pga hans "planering" blev lunchen rejält förskjuten och ingen av oss hade egentligen ätit frukost... :nailbiting:

"Lunchen" blev asiatiskt (oklart vilket kök det var men någonstans fanns en ohelig allians av kinamat och thai) som var enormt smaklös. Jag tog tre små rätter och biffen med bambuskott blev ätlig efter ett tillskott av sojan och chilioljan som stod på bordet. Innan smakade den ingenting. Särbon tog fyra små rätter där det också ingick kyckling i curry... det var indisk gul curry :D :yuck:

Om vi säger så här, jag är glad att jag inte tog sushi, det här var illa nog :p När särbon betalade fick han en mysko almanacka för nästa år i trä :rofl: :rofl: :rofl:

Ikväll ska vi äta havskräftor och imorgon blir det vägmat för mig för då ska jag hem :up:
 
Vi gjorde en roadtrip till Ö-vik igår... det var knappt att vi överlevde. Särbon är en sur*insert något fult* när han har lågt blodsocker och jag är inte jättetrevlig då heller. Pga hans "planering" blev lunchen rejält förskjuten och ingen av oss hade egentligen ätit frukost... :nailbiting:

Och inte svingade förbi här för att gulla med pyttingpirater och få äta god mat? O_o
23172447_1438673396253260_6461420788556717633_n.jpg


:D
 
Och inte svingade förbi här för att gulla med pyttingpirater och få äta god mat? O_o
23172447_1438673396253260_6461420788556717633_n.jpg


:D

Det hade varit suveränt :love: men vi var verkligen sena :cautious:

När vi är på väg hem medger min käre man att jo, vi hade ju varit alldeles för stressade... :grin: och den här gången var det inte jag som var sen på morgonen :D
 
Igår åt jag min currysoppa till lunch (receptet var från början en kycklin och currysoppa, men insåg att den blev bättre utan kycklingen :p )

Igårkväll lagade jag dagens lunchlåda som jag ser mycket fram emot! Tortelinigratäng med rökt lax och spenat :d

Ojoj, blev löjligt hungrig nu!
 
Fick en fläsklägg på 1,6 kilo. Jag äter typ aldrig fläsk. Jag får lite panik, vad ska jag göra? Den enda fläsklägg jag ätit var på Puta Madre i göttebörg, den var suveränt god! Hade dock inmundigat försvarliga mängder Tequila också. Och den var myyyyycket mindre. Tips? Som inte är så husmanskostiga?
 
Fick en fläsklägg på 1,6 kilo. Jag äter typ aldrig fläsk. Jag får lite panik, vad ska jag göra? Den enda fläsklägg jag ätit var på Puta Madre i göttebörg, den var suveränt god! Hade dock inmundigat försvarliga mängder Tequila också. Och den var myyyyycket mindre. Tips? Som inte är så husmanskostiga?
Jag hade seriöst övervägt fläskklägg med pepparrot i någon sorts gryta, men rotfrukter i någon form till. Men jag förstår om det är för husmanskostigt. Pulled pork?
 
Lunch på Berit och Elvy i Kungsbacka. Eller, rättare, lunch från Berit och Elvy i sadelkammaren. Jag åt raw pizza på knaprig bovetebotten med fingrarna, pga brist på bestick.

Tills ikväll planerar jag för pasta con salsiccia. Jag vill ha färsk oregano i tomatsåsen, förutom salsiccian, då. Hoppas att det finns bland kryddväxterna i grönsaksavdelningen!
 
Jag har ätit hopplös kommunal mat (som till och med de ansvariga beskrev som "en sämre variant av skolmaten") till lunch i två dagar och därför suktat efter fräscha och smakrika grejer på kvällarna.

Igår blev det färskpasta med avocado-pesto och rökt lax, samt citron-tomatsallad med ruccola. Ikväll blir det besök på persisk restaurang, vars grillade lammfilé jag har gått och suktat efter ända sedan jag åt den för första gången för ett par månader sedan.
 
Jag ska steka kikärtsbiffar med hasselnötter och mandel i, en färdig mix från Risenta som jag fick i något prova på-sammanhang, kanske Kökets Box eller Testagram, för ett bra tag sedan. Stekt potatis till tänkte jag och någon kall sås och färska tomater.

Sedan ska jag göra en aubergine, tomat- och mozzarellagratäng också, till matlådor.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
10 774
Senast: alazzi
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
105 734
Senast: Mineur
·
  • Låst
Mat Jag har saknat mattråden och inspiration. Vad äter ni idag? Ikväll gjorde jag dovhjortskav med gräddsås med smörstekta...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
85 004
Hemmet Känns så hopplöst med sopsortering i en lägenhet med litet kök och liten klädkammare och även litet badrum. Vardagsrummet är vårt...
2
Svar
36
· Visningar
2 327
Senast: susanne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp