Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag försökte intala mig att jag var hes med ont i halsen och dödstrött pga lång vecka avslutad med julfest igår... men efter att ha somnat några timmar mitt på dagen fick jag ge mig, det är förkylning. Jag sov hela dagen igår med korta avbrott, var vaken ett par timmar på kvällen då jag åt hemlevererad pizza och chokladfudge som skulle ha fått följa med på fest som jag alltså fick hoppa över, och sov sedan hela natten. Jaja, jag har ju haft något "på gång" hela hösten så jag kan ta det. Får väl ta det lugnt och hålla mig inomhus åtminstone idag också men jag har tänkt fixa julköttbullarna i alla fall. Jag är liksom inte så att jag håller på och hostar och snorar och då kan det väl inte vara så farligt att hålla på med mat, med rena händer? De ska ju både stekas och frysas dessutom.
 
Alltså, kan man äta ratatouille till frukost?
(Det åts till både lunch och kvällsmat, väldigt tacksamt när man slitit i stallet en halv dag.)
 
Jag försökte intala mig att jag var hes med ont i halsen och dödstrött pga lång vecka avslutad med julfest igår... men efter att ha somnat några timmar mitt på dagen fick jag ge mig, det är förkylning. Jag sov hela dagen igår med korta avbrott, var vaken ett par timmar på kvällen då jag åt hemlevererad pizza och chokladfudge som skulle ha fått följa med på fest som jag alltså fick hoppa över, och sov sedan hela natten. Jaja, jag har ju haft något "på gång" hela hösten så jag kan ta det. Får väl ta det lugnt och hålla mig inomhus åtminstone idag också men jag har tänkt fixa julköttbullarna i alla fall. Jag är liksom inte så att jag håller på och hostar och snorar och då kan det väl inte vara så farligt att hålla på med mat, med rena händer? De ska ju både stekas och frysas dessutom.

Använd engångshandskar :up:
 
@Hyacinth: Får man vara så fräck och fråga om PIPPIN har något förslag på madeira? Min matlagningsmadeira håller på att ta slut (min kryddhylla ser ut som en alkoholists våta dröm, jag häller mer sprit i maten än jag dricker) och det är ju kul att prova något nytt. Den jag har nu är Cossart Gordon Sercial och jag är absolut nöjd med den. Tar gärna emot tips på sötare madeira att dricka också. Utbudet i ordinarie sortimentet på Bolaget är ju bedrövligt så jag räknar med att få beställa.
 
@Hyacinth: Får man vara så fräck och fråga om PIPPIN har något förslag på madeira? Min matlagningsmadeira håller på att ta slut (min kryddhylla ser ut som en alkoholists våta dröm, jag häller mer sprit i maten än jag dricker) och det är ju kul att prova något nytt. Den jag har nu är Cossart Gordon Sercial och jag är absolut nöjd med den. Tar gärna emot tips på sötare madeira att dricka också. Utbudet i ordinarie sortimentet på Bolaget är ju bedrövligt så jag räknar med att få beställa.


Såklart. Jag återkommer.
 
Jag tänker att vår lokala Thai ändå gör så gott det går i min lilla håla :D Just för att vi inte är några direkt finsmakare i det stora hela...
Köper thaimat nära @Killaloe . Återkommer med rapport. Det är inte landsbygdens fel att jag inte är så pigg på vare sig kokosmjölk, jasminris, jätteräkor eller kyckling.
 
Jag började steka de där bullarna men de smakade bara brödsmulor och grädde så i vredesmod slängde jag alltihop. Det var verkligen riktigt äckligt. Börjar om på mitt vanliga sätt... lite senare när jag har lugnat ner mig ;)

Jag tycker man ska vara väldigt försiktig med ströbröd i köttbullar. Jag har i det i mina älgfärsbullar till jul men betydligt mindre än vad de tycker man ska ha i. Det viktigaste i dem är grädden just för att färsen är så mager. Jag vägrar blanda i fläskfärs, jag vill känna viltsmaken.

Jag förstår att det var ett mycket upprörande trauma dock, kanske lite glögg för att komma på bättre humör?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
12 373
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 200
Senast: Jahaja
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 521
Senast: Angel
·
Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
843
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp