Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Te och havregrynsgröt... sambo vägrade att åka och hämta vårrullar utan tyckte att vi kunde äta korv.
Jag ville inte ha korv, vad är det när man är förkyld? När barnet somnat ska jag nog äta glass.
 
Ingefära kan man odla, men det är svårt.
Jag har också en i fönstret bara för att den är fin med sina gröna pinnar.
 
Till middag blev det lax. Kryddad med lite krossad rosépeppar och stekt i ugnen. Serverad med kokt potatis och en kall sås. Mycket gott. Laxen utplockad ur ugnen i exakt rätt tid så den var saftig och fin.

Till kvällsfika slängde jag ihop ett gäng chokladmuffins som komplement till de misslyckade pepparkakorna. Jag glömde troligtvis bikarbonat i degen så kakorna blev stenhårda. Men det var rätt bra till pepparkakshuset då bitarna inte svällde en massa. :laugh: Får göra en ny deg och baka nya kakor.
 
Från pulver, rena magin.

Eller från en bit gurkmeja från grönsaksdisken.

Hur man gör för skörd vet jag inte, men då krävs nog ett rätt stort odlingskärl och perfekta klimatförhållanden, typ tropiskt.

Alltså, allvarligt, jag har ALDRIG sett gurkmeja annat än som pulver och har inte reflekterat över hur den ser ut annars. Vad sjukt. Aldrig i en grönsaksdisk nära mig, antar jag. :( Är det också en rot?
 
Jag har bestämt mig för att utmana mig själv och prova nya saker, samt använda mig av mina kokböcker. Så framöver ska jag laga alla veckans måltider efter recept i en bok eller en tidning. Tror det kan bli som mest intressant när jag kommer till mina mest udda kokböcker som "laga irländskt" från typ 80-talet :D

Så med det sagt så påbörjade jag min personliga utmaning idag med recept från "under valnötsträdet". En sallad med böngroddar, stekt pak choi (den adderade jag själv), paprika och salladslök och en dressing med chili, ingefära, lime, sesamolja, vitlök och soja. Till det lammrostbiff som jag stekt i med salt och peppar och som fått gå klart i ugnen. Inte alls vad jag brukar äta (såklart, iom min utmaning :D) men väldigt väldigt gott.
 
Alltså, allvarligt, jag har ALDRIG sett gurkmeja annat än som pulver och har inte reflekterat över hur den ser ut annars. Vad sjukt. Aldrig i en grönsaksdisk nära mig, antar jag. :( Är det också en rot?

Som en liten, knöligare ingefära. Gulorange inuti och fiiiin att titta på. Köper hos min närmsta asiat, Grönsakshuset i metropolen nära dig borde ha? Du bor väl på schlätta?
 
Jag har bestämt mig för att utmana mig själv och prova nya saker, samt använda mig av mina kokböcker. Så framöver ska jag laga alla veckans måltider efter recept i en bok eller en tidning. Tror det kan bli som mest intressant när jag kommer till mina mest udda kokböcker som "laga irländskt" från typ 80-talet :D

Så med det sagt så påbörjade jag min personliga utmaning idag med recept från "under valnötsträdet". En sallad med böngroddar, stekt pak choi (den adderade jag själv), paprika och salladslök och en dressing med chili, ingefära, lime, sesamolja, vitlök och soja. Till det lammrostbiff som jag stekt i med salt och peppar och som fått gå klart i ugnen. Inte alls vad jag brukar äta (såklart, iom min utmaning :D) men väldigt väldigt gott.


Den boken gillar jag att titta i!
Och befriande att fler än jag har kokböcker som man aldrig lagar recept ur:D
 
Som en liten, knöligare ingefära. Gulorange inuti och fiiiin att titta på. Köper hos min närmsta asiat, Grönsakshuset i metropolen nära dig borde ha? Du bor väl på schlätta?

Här är väldigt kuperat, faktiskt. :) Närmsta stad är Falköping och där har jag inte hittat något grönsakshus. Dock odlar jag ju det mesta själv, men detta har jag missat.

Just nu har jag två superfina kaffeplantor som jag faktiskt tror ska klara vintern. TÄNK vad coolt att kunna fixa en mugg kaffe av egenodlade bönor. :)
 
Ja, Barillas gnocchi är pastasnäckor som ska koka rätt länge, om det var dem? Jag trodde annars att gnocchi per definition görs på potatis, men det är ju inte jag som är italienare.

Det var inte Barilla utan nåt annat märke. Jättemärkligt med ett namn som betyder nåt helt annat. Gnocchi köper en ju i kyldisken liksom. Eller gör själv om en känner sig ambitiös och/eller har en massa kokt potatis över.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
10 571
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 175
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 506
Senast: Angel
·
Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
825
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp