Tittar in i ditt kök, 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad gör jag av de här?

20988480_10154975906406819_2936987373232962290_o.jpg


Fick tipset att förvälla Karl-Johan svampen så det gjorde jag men jag har total idé torka på vad jag ska göra med dem. Funderar på en vanlig svampsås ihop med en nötstek.
 
Åh herregud var hemskt! :D

Du kunde ha tipsat dem om min mammas fantastiska pannacotta. Häll en påse geléhallon i tre dl grädde. Värm tills geléhallonen smält. Häll upp i små koppar. Kyl ner tills de stelnat. Klart.

Fräscht och gott!!!:crazy:

p.s Min mamma lagade det inte själv utan gav mig ingredienserna i present för att jag skulle få testa själv. Hon tyckte att det lät så härligt knasigt. Min mamma älskar knasiga saker. Jag älskar min mamma, men måste erkänna att jag slök geléhallonen en karaktärslös kväll utan att ta omvägen över grädden.
Det där blev jag bjuden på en nyårsafton, fast gjort med Ahlgrens bilar istället för geléhallon. Inga kommentarer.
 
Det där blev jag bjuden på en nyårsafton, fast gjort med Ahlgrens bilar istället för geléhallon. Inga kommentarer.

Men jag skulle vilja ha lite kommentarer. Hur blev det??? Jag inser att jag ångrar mig så här i efterhand och borde ha testat det där med geléhallonspannacottan när jag hade chansen. Smaken kan jag ju föreställa mig, men konsistensen är jag nyfiken på.

Mitt vanliga squashtema: bakade muffins med riven squash, hallon, pepparkakskryddor, rörsocker och 1/3 grahamsmjöl. Känns "lagom" nyttiga, man blir mätt av en och det är ett praktiskt mellanmål. Samtidigt är de så goda att man gärna bjuder på dem.
 
Men jag skulle vilja ha lite kommentarer. Hur blev det??? Jag inser att jag ångrar mig så här i efterhand och borde ha testat det där med geléhallonspannacottan när jag hade chansen. Smaken kan jag ju föreställa mig, men konsistensen är jag nyfiken på.

Mitt vanliga squashtema: bakade muffins med riven squash, hallon, pepparkakskryddor, rörsocker och 1/3 grahamsmjöl. Känns "lagom" nyttiga, man blir mätt av en och det är ett praktiskt mellanmål. Samtidigt är de så goda att man gärna bjuder på dem.
Det blev alldeles för sött och mäktigt för min smak. Jag åt inte upp mer än hälften medan min bordsgranne glatt slukade både sin portion och det som var kvar av min, så det fanns bevisligen de som tyckte om det.

Jag tror att man hade behövt något mer för att fräscha upp det, som det var nu var det verkligen bara godis med vispgrädde och just inget annat. Möjligen att lite fräscha bär eller liknande hade kunnat rädda situationen.
 
Det blev alldeles för sött och mäktigt för min smak. Jag åt inte upp mer än hälften medan min bordsgranne glatt slukade både sin portion och det som var kvar av min, så det fanns bevisligen de som tyckte om det.

Jag tror att man hade behövt något mer för att fräscha upp det, som det var nu var det verkligen bara godis med vispgrädde och just inget annat. Möjligen att lite fräscha bär eller liknande hade kunnat rädda situationen.

Men konsistensen, den var som en vanlig pannacotta?
 
Ikväll blir det kycklinggryta med örter och ris. Min farmors recept. Jag har alltid lite ångest när jag lagar mat till min sambo eftersom han är kock och trots att jag är ganska bra på matlagning och egentligen tycker det är kul, så känner jag mig helt värdelös i jämförelse med honom. Men ikväll är det min tur att laga mat :nailbiting::)
 
Men konsistensen, den var som en vanlig pannacotta?
Den var ganska lik men aningens mer kompakt, om jag minns rätt. Mer gräddig än gelé-aktig, vilket jag i och för sig tyckte var ganska trevligt.

Ganska dekorativt blev det med bilarna också, då smeten delades upp i de olika färgerna och sedan hälldes på i tre olika lager av rosa, vitt och grönt. Men jag tror att det kanske skulle passa bättre på en fest med mycket barn, än det gjorde på en finare parmiddag.
 
Den var ganska lik men aningens mer kompakt, om jag minns rätt. Mer gräddig än gelé-aktig, vilket jag i och för sig tyckte var ganska trevligt.

Ganska dekorativt blev det med bilarna också, då smeten delades upp i de olika färgerna och sedan hälldes på i tre olika lager av rosa, vitt och grönt. Men jag tror att det kanske skulle passa bättre på en fest med mycket barn, än det gjorde på en finare parmiddag.

Underbart - då kan jag tipsa mamma om att göra på bilar i stället i tre olika färger. Hon kommer att bli förtjust! :)
 
Den var ganska lik men aningens mer kompakt, om jag minns rätt. Mer gräddig än gelé-aktig, vilket jag i och för sig tyckte var ganska trevligt.

Ganska dekorativt blev det med bilarna också, då smeten delades upp i de olika färgerna och sedan hälldes på i tre olika lager av rosa, vitt och grönt. Men jag tror att det kanske skulle passa bättre på en fest med mycket barn, än det gjorde på en finare parmiddag.
Ja, det låter som en utmärkt dessert för barn!
 
Bakar västerbottenspaj och pekanpaj, ty imorgon vankas kräftor.

Fattar ni vilka grannar jag har. Som ringer och undrar om vi måntro vill hänga med och fiska kräftor på deras mark? (det vill vi - en underbar, solig morgon. Tar upp kräftburar, deras hund och islandshästar hänger med. Cirka 5o kräftor av tillräcklig storlek fiskas upp. Jättekul var det)

Vi går hem. Efter några timmar dyker grannarna upp med 25 nykokta kräftor i en burk, :love: Värre problem än att plötsligt ha en spontan kräftskiva kan man ju tänka sig....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
632
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
7 446
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 167
Senast: Acto
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
15 950
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp