Tittar in i ditt kök, 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Efter några matlådor belugabolognese tröttnade jag och hällde den sista såsen i en gryta, kryddade upp med chipotlepaste, harrissa, kidneybönor och majs till en chili istället. Åts med ris och ångad broccoli ikväll.

Och nu myser jag med isländsk lakritschoklad åt att jag bokat en Japanresa i vinter :love: GISSA VEM SOM SKA ÄTA SJUKT GOD MAT DÄR!

Avundsjuk :love:! Men det är dig väl unt :).

Partner är ute på vift och DÅ äter jag räkor, eftersom jag har en skaldjurskeptiker till sambo :down:. Färska (ekologiska) stora räkor lättstekta i chili och vitlök, på en bädd av blandade blad, tunnskivad fänkål, gurkskivor och skivad kokt potatis :d. Fy bubblan vad fräscht och gott det blev :up:.
 
Ikväll äter vi hemlagad pizza med massa örter och ruccola, ingen tomatsås men tapenade, chark- och ostrester. En liten förrätt också, hittade en ensam halvflaska bubbel, den delar vi tillsammans med popcorn med lagrad fint riven ost och tryffelolja. Osten och oljan hälls alltså ovanpå popcornen.
 
Tips på hur man gör en kall vitlökssås på något havrebaserat utan att det blir så mycket havresmak kvar? Eller finns det något annat växtbaserat alternativ som är bättre men inte innehåller soja? (ägg och mjölkprotein går också bort)
Jag har testat med "på mackan" och "ifraiche" men är inte riktigt sams med havresmaken som jag får kvar. (Senast gjorde jag med vitlök, salt, peppar, citron och persilja och det fanns ingen risk för någon vampyrattack den kvällen ;)). Eller vänjer en sig?
 
Partnern lyckades ta mitt visakort med på resa tilll hufvudstaden, vilket inte alls matchade mina planer om köp av vin och tilltugg till min dejt med katten framför hoppfinalen ikväll :down:. Lösningsorienterad som jag nu är skrapade jag ihop 44 kr i pant, som gick till en (billig) flaska vin och en (billig) påse chips. När jag kom hem kom jag på att jag faktiskt inte är särskilt förtjust i chips om jag inte har dip och pengarna var slut :mad:. Hittade en flaska mayo i kylen och blandade en klick av denna med sriracha (jepp, det är min senaste obsession ;) ) och pressad citron. Häpp, så var den fattiga fredagskvällen räddad!
 
Ratatouillepaj till lunch.
3,5 frallor med bregott, herrgårdsost, sallat, gurka, tomat och aprikosmarmelad. (uppdelat på tre tillfällen)
 
Spagetti och köttfärssås. Den här gången blev den riktigt god, sist fick jag ingen smak på den. Kladdkaka med lite glass från holly & dan och kaffe efteråt.
 
Okej. Jag rullar fram.

Lobster roll(sött bröd och orimligt mycket hummer, ingen sås, ingen sallad - plain), clam chowder, pasta med extremt gräddig sea food-sås(väldigt fina pilgrimsmusslor, bl.a.), en hel del sallader på fin zucchini och härliga tomater för att balansera upp dagarna, äckligt bröd(det går verkligen inte att hitta bra bröd här och alla, ALLA är sötade), chips, fish and chips. Chardonnayer, gin och tonicar, bourbon-drinkar(smakade matjessillspad). Ännu inga sötsaker, men jag har några dagar kvar att klämma donuts och brownies. Tur att vi promenerar rätt mycket, simmar, springer lite och både cyklar och paddlar kajak, annars vet jag inte hur det skulle sluta.
 
Okej. Jag rullar fram.

Lobster roll(sött bröd och orimligt mycket hummer, ingen sås, ingen sallad - plain), clam chowder, pasta med extremt gräddig sea food-sås(väldigt fina pilgrimsmusslor, bl.a.), en hel del sallader på fin zucchini och härliga tomater för att balansera upp dagarna, äckligt bröd(det går verkligen inte att hitta bra bröd här och alla, ALLA är sötade), chips, fish and chips. Chardonnayer, gin och tonicar, bourbon-drinkar(smakade matjessillspad). Ännu inga sötsaker, men jag har några dagar kvar att klämma donuts och brownies. Tur att vi promenerar rätt mycket, simmar, springer lite och både cyklar och paddlar kajak, annars vet jag inte hur det skulle sluta.
Du är inte i USA eller så va? :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
635
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
7 644
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 172
Senast: Acto
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
15 993
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp