Tittar in i ditt kök, 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
:up:

Riesling, rotfrukter, nötter och annat gott. Lycka.


Nu ska jag berätta en hemlis. Jag har köpt en glasstårta. En DINÉTÅRTA från eminenta Klings.
Det är grejer det, jag har drömt om en dylik i 20 år, vi hade den ibland vid större sammankomster i min barndom. Den är makalös. Ska ätas på min fölsedag.
 
Ugnsrostade morötter från trädgården, polkabetor, zucchini och paprika kryddade med någon kryddblandning jag gjorde för ett tag sedan. Helt säker på att det var nejlika, spiskummin och kanel i, resten oklart :D Toppade iaf med lite chili. Till det kvarngryn med mandel, rödlök, granatäpple och fetaost. Allt toppades med ruccola samt en yoghurtsås puffad med sriracha och vitlök.
 
Min återkommande lunchlåda består nu av svart- eller grönkål/kokta gul- eller rödbetor/äppeltärningar/purjo (kontinuerlig skörd från trädgårdens odlingar). Tur att det är så jäkla gott och fräscht så man vill äta det i princip varje dag!

Varierar med att ha det som kall sallad med kvarngryn och fetaost eller getost, ibland med lite nötter, eller som idag alltihop lätt stekt med en bit torskfilé. Eller häromdagen med ett par biffar och lite ajvar. Nästa år ska jag odla ännu mer betor. :d
 
Nästa år ska jag odla ännu mer betor
Om du vill ha råd angående hur du maximerar skörden så sitter jag på mängder av kunskap! Kolla in årets skörd liksom - jag är snart uppe i att vara självförsörjande på betor (OBS! Fotade bara dom största för att ingen ska bli avis!)
23101329_216046642269061_3956802796841336832_n.jpg
 
:eek::eek::eek:

:rofl::rofl::rofl:

Wow, tack! Jag återkommer för inside-tipsen...! Man vill ju ha primörer, men de här är kanske mer pr(e)mat(u)rer?

(du vet att man brukar odla i någon typ av "jord", eller? mina majrovor brukar också bli sådär iofs, men betorna är mycket snälla och frodiga)
 
:eek::eek::eek:

:rofl::rofl::rofl:

Wow, tack! Jag återkommer för inside-tipsen...! Man vill ju ha primörer, men de här är kanske mer pr(e)mat(u)rer?

(du vet att man brukar odla i någon typ av "jord", eller? mina majrovor brukar också bli sådär iofs, men betorna är mycket snälla och frodiga)

Jag tror "gödning" ska in där någonstans också :)

@Killaloe: Den här odlingssäsongen var bedrövlig :down: Det enda som växte ordentligt var kirskålen, nässlorna och gräsmattan... :cautious:
 
Jag gjorde en härlig gryta igår men var inte sugen på den när det väl var middagsdags. Vilket inte gör så mycket för den skapades för att fylla på mitt matlådebestånd. Tärnade och kokade två bakpotatisar som legat i kylen alldeles för länge, tänkte steka upp dem senare som tillbehör till sagda gryta.

Ikväll blir det tacos med bästis, det ska bli mysigt.
 
(du vet att man brukar odla i någon typ av "jord", eller? mina majrovor brukar också bli sådär iofs, men betorna är mycket snälla och frodiga)
Åh jord alltså? Måste testa det nästa säsong! Dom här är mest uppvuxna på luft och kärlek :heart
Jag tror "gödning" ska in där någonstans också :)

@Killaloe: Den här odlingssäsongen var bedrövlig :down: Det enda som växte ordentligt var kirskålen, nässlorna och gräsmattan... :cautious:
Mina morötter har växt förvånansvärt bra i år faktiskt :D Och jordgubbarna. Resten kan vi låtsas som om jag aldrig ens försökte odla...
Pallkrage med ordningsjord faktiskt :down:
 
Lunch hemma efter ett jobbrelaterat kulturtantsmöte på landsbygden. Gyozas från Menmen (de veganska) samt färska böngroddar som jag stekte mycket hastigt i sesamolja och skvätte japansk soja över. Helt ok för en snabb lunch. Strax ska jag jobba klart ett par timma och ta tidig fredag.
 
Till lunch blev det en hemmagjord falafeltallrik med orientdressing.
Har haft grava cravingz efter rött kött och mamma råkade ha ryggbiff i frysen som jag fick och lagade till idag, så himla gott. Men känns alltid fel :o

20171103_175110_59fca319e087c34b1e83457d.jpg
 
Till lunch blev det en hemmagjord falafeltallrik med orientdressing.
Har haft grava cravingz efter rött kött och mamma råkade ha ryggbiff i frysen som jag fick och lagade till idag, så himla gott. Men känns alltid fel :o

20171103_175110_59fca319e087c34b1e83457d.jpg
Tallriken! Jag har några sådana i min mycket udda servis på landet!
 
Sugen på både äppelfläsk och kumminfläsk, men egentligen inte på fläsk. Ska snart orka resa mig och laga en variant på äppelfläsk med kummin, där fläsket byts ut mot rå salsiccia med fänkål i.

Till det gnocchi (färdigköpta färska) med grönkål och rostade hasselnötter och suröl att dricka.
 
Finfrukost på jobb, sedan åt jag pestopastarester till lunch. Eftermiddagstårta (prinsess, fast med orange marsipan och såg ut som en pumpa) med anledning av att min bästa kollega gjorde sin sista dag innan tio månader lång pappaledighet. Kul för hans jämställda relation, mindre kul för mig ur en helt egoistiskt kollegesynvinkel :p Tårtan var god men en klen tröst ;)

Nu funderar jag på att äta ost till middag igen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
7 446
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
104 466
Senast: Mineur
·
  • Låst
Mat Jag har saknat mattråden och inspiration. Vad äter ni idag? Ikväll gjorde jag dovhjortskav med gräddsås med smörstekta...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
83 477
Hemmet Känns så hopplöst med sopsortering i en lägenhet med litet kök och liten klädkammare och även litet badrum. Vardagsrummet är vårt...
2
Svar
36
· Visningar
2 208
Senast: susanne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp