Bukefalos 28 år!

Tornerspel - inspirationstråd 2009

Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2009

Måste få skryta lite om mitt schabrak där alla rutor är sydda! :D

galen02.jpg
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2009

*KL*

Måste fråga er andra riddare... Vad tycker ni är viktigast - att hästen springer riktigt fort så att dammet yr eller att ryttaren träffar med sitt vapen? Idealet är ju både och, men om ni måste välja?

Jag har nämligen en häst som från början sprang som ett jehu (engelskt fullblod :grin: ), vilket jag inte vill att hon ska göra av olika anledningar (styrbarhet och hållbarhet, t.ex.) så nu har vi jobbat med att ta det lugnare och att "vänta på matte" och mattes signaler. Idag är hon from som ett lamm och lyssnar rätt bra inne på banan även i "stundens hetta", vilket också gör att jag nästan alltid träffar rätt med vapnet. Jag är glad, hästen är lugn och lydig, allt borde vara väl. :)

Men nej... Mitt tornerlag klagar på att jag rider för långsamt, att det inte ser tillräckligt häftigt ut och så vidare. Hade en lång diskussion med en av våra tornerspelsansvariga igår och hon vill att jag ökar tempot och "rusar" mer längs tilten. (Vill bara påpeka att det inte går särskilt långsamt ändå, men långsammare än det gjorde förut när pållan sprang som en galning.) Vi diskuterade även andra ryttare i laget som rider mycket långsammare än jag gör, men dessa är "förlåtna" på grund av att deras hästar är kallblod som ser häftigare ut än min häst gör eftersom de har mycket man och svans som flänger i vinden och mer pondus i största allmänhet. Min häst är helt enkelt inte tillräckligt cool utseendemässigt. Jag tycker också att kallbloden ser balla ut, men jag gillar inte att jag får minuspoäng för att jag har ett fullblod. Det gör mig knappast mer motiverad att fortsätta med tornerspel, eftersom jag inte känner för att rasera allt som jag och hästen har byggt upp i lydnadsväg under de senaste åren. Det vore en helt annan sak om hon kunde springa fort i balans med bakdelen under sig, men som den f.d. löphäst hon är så blir hon flack och lång i kroppen när hon springer fort och det är inte särskilt hälsosamt i det långa loppet att springa så med tung ryttare, sadel och rustning på ryggen. (Anser jag.) Så det vill jag inte gå tillbaka till nu när vi äntligen har kommit någonstans med dressyren och lyhördheten.

Så vad tycker ni - borde jag sluta med tornerspel eftersom jag och hästen uppenbarligen inte platsar om vi inte gasar på mer och skiter i dressyren, eller vad ska jag göra? Jag är faktiskt både förbannad och ledsen samtidigt, det känns som att jag får skit för att jag inte A) har en "ball" häst eller B) kan tänka mig att skita i vad som är hälsosamt för henne. Jag trodde faktiskt inte att tempot som sådant var så jägarns viktigt i en show, det är ju en helt annan sak på SM där det finns regler att följa. (Men det är en annan diskussionstråd!)

Upprörd och ledsen Gisburne. :cry:
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2009

Jag håller med dig, har full förståelse att du inte vill rejsa med din häst. Jag har ju kallblod som rusar iväg och det är ju inte heller bra... Nä, förstår att du blir upprörd och ledsen. DU har mitt fulla stöd!

Jag tycker att det ska vara dresserat och under kontroll. Själv tappar jag ibland kontrollen på farten med mitt monster och det är inte kuL. Jag sitter själv och jobbar med att dämpa tempot

Idag är hon from som ett lamm och lyssnar rätt bra inne på banan även i "stundens hetta", vilket också gör att jag nästan alltid träffar rätt med vapnet. Jag är glad, hästen är lugn och lydig, allt borde vara väl.
Det är ju så det ska vara!

*mummel* Så irriterande...
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2009

Måste fråga er andra riddare... Vad tycker ni är viktigast - att hästen springer riktigt fort så att dammet yr eller att ryttaren träffar med sitt vapen? Idealet är ju både och, men om ni måste välja?

jag tycker att det ser bättre ut att träffa än fara runt som en dåre



Jag tycker att det ska vara dresserat och under kontroll
tycker samma

Så vad tycker ni - borde jag sluta med tornerspel eftersom jag och hästen uppenbarligen inte platsar om vi inte gasar på mer och skiter i dressyren, eller vad ska jag göra? Jag är faktiskt både förbannad och ledsen samtidigt, det känns som att jag får skit för att jag inte A) har en "ball" häst eller B) kan tänka mig att skita i vad som är hälsosamt för henne. Jag trodde faktiskt inte att tempot som sådant var så jägarns viktigt i en show, det är ju en helt annan sak på SM där det finns regler att följa. (Men det är en annan diskussionstråd!)
jag tycker att du INTE ska sluta rida tonerspel
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2009

*Skönt med medhåll! :D * Känner mig gnällig, men jag behöver lite andra synpunkter än mina egna, känner jag.

Jag hade väldiga problem med farten i början, när hästen var ny. Då gick det tamigtusan i hundranittio knyck och träffade jag med vapnet så var det en ren slump. Många tyckte att det såg jätteballt ut att rida så fort, men det var ju inte direkt någon bra, ridderlig och medeltida upplevelse jag bjöd på... :crazy: För mig är showen viktigare, att visa stridskonst till häst, att träffa målen med vapnen, att visa kontrollerad och i alla fall "hyfsat snygg" ridning. Fläng och däng hit och dit tycker jag ser så vårdslöst och amatörmässigt ut. Det hade som sagt varit en annan sak om hon sprang med bakdelen under sig i full fart, men det vet jag ju att hon inte behärskar, hon är inte en sån sort, helt enkelt. Som jag sa till vår tornerspelsansvarige, jag kan inte göra henne till en PRE! :( Hon är den hon är och kommer inte se ballare ut för att jag sparar ut manen på henne, vilket var ett av förslagen jag fick.

Jag trodde faktiskt inte att man var tvungen att ha en ball häst för att rida tornerspel, jag trodde i min enfald att det var viktigare att man presterade väl inne på banan. :confused: Men tydligen gör jag inte det heller, förresten, jag är inte tillräckligt ridderlig och har inte tillräckligt mycket pondus. Efter gårdagens samtal känns det som att allt är fel på både mig och hästen och det känns ju jäkla muntert efter över 6 år i laget!

Gnäll och åter gnäll från min sida, men jag känner mig väldigt liten och värdelös just nu. Såg fram emot att komma ut på banan igen efter förra året när jag bara red en helg, men va f...! Ska jag behöva ändra allt jag är och allt min häst är för att få vara med i fortsättningen?
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2009

Tack ska du ha! :) Jag sitter inte här och gnäller för att ni ska peppa mig om ni inte menar det, utan jag vill verkligen veta vad ni tycker. Om någon har sett mig rida och tycker att det ser för taskigt ut så säg det! ;) Jag har sagt i alla år att jag inte vill rida om jag drar ner kvaliteten på showen och det står jag fast vid. Just nu känns det som att det är jag som förstör för alla andra och hela publiken, att min blotta närvaro vid tilten drar hela laget i fördärvet, typ. :crazy: Vill återigen påpeka att jag inte rider långsammast - det är knappast så att jag håller promenadtempo längs banan - men det duger ändå inte av någon anledning. Men hade jag och hästen sett ballare ut så hade det räckt...? :confused:
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2009

Som jag sa till vår tornerspelsansvarige, jag kan inte göra henne till en PRE! :( Hon är den hon är och kommer inte se ballare ut för att jag sparar ut manen på henne, vilket var ett av förslagen jag fick.


Ursäkta?
Menar dom seriöst att om hon har längre man så skulle du få rida? Då finns det väl fler hästar isf som behövs pimpas???? Nä nu jäk"¤#! :eek::confused::crazy:
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2009

Jag tror att de menade att om jag sparade ut manen och den fladdrade lite i vinden så skulle publiken tycka bättre om hästen och därmed skulle jag som riddare få mer uppmärksamhet, eller nåt. Poängen var i alla fall att publiken inte blir impad av en "vanlig" brun häst med kort man, och det kan jag väl hålla med om. Men alla har inte sagohästar, ju! :confused:
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2009

Jag tror att de menade att om jag sparade ut manen och den fladdrade lite i vinden så skulle publiken tycka bättre om hästen och därmed skulle jag som riddare få mer uppmärksamhet, eller nåt. Poängen var i alla fall att publiken inte blir impad av en "vanlig" brun häst med kort man, och det kan jag väl hålla med om. Men alla har inte sagohästar, ju! :confused:
Det de ville få fram var nog att om jag som ryttare inte är tillräckligt macho och cool så måste jag ändra på hästen så att hon blir mer "publikfriande" eller mer häftig att titta på. Men det är just det som känns så nedrigt, att vi plötsligt inte räcker till. Eller så har vi inte räckt till förut heller men att ingen har vågat säga det, eller... äh, jag vet inte, jag fattar knappt nåt!
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2009

Jag ska försöka hålla inne kommentarer om att en sådan häst behöver vi till en annan närbesläktad verksamhet... NÅ!

Som van publik ser jag hästar på tre olika sätt:
1) De maffiga (fladdrande manar, eller stora med mycket utstrålning på annat sätt av det slaget)
2) De kunniga (de som väldigt uppenbart kan sin sak, vilket också betyder att ryttaren eller tränaren också kan det)
3) Teaterapan (de som helt enkelt verkar gilla det de gör, uppmärksamheten och allt)

Kategori 2 är antagligen en mindre del av publiken som uppskattar, tyvärr, men steget från att vara en 2:a till att bli en 3:a är inte långt. Det kan handla om att göra något kul (ta ett lustigt språng, göra en spin...något oväntat). Man ger då illusionen av att hästen är en 3:a, och man blir ihågkommen.

För tio år sedan var jag inte så värst intresserad av hästar, men den häst jag kommer ihåg bäst från Ekenäs (detta var -98 eller -99) var en liten arab. Verkligen liten i jämförelse med en riktig bjässe som en jämtlänning vars namn jag glömt [Vargarnas furste kanske?] hade.

Men j**lar vad den lille pållen och ryttaren verkade ha kul: Jag vet inte om det var dess egen reaktion, eller om ryttaren förstärkte, men när publiken jublade så verkade den få hur mycket extra energi som helst, tog några extra sidsprång, osv. (OBS! Det var en positiv reaktion, inte rädsla alltså :D) Den hästen var klar favorit hos alla barnen.
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2009

Tack ska du ha! :) Jag sitter inte här och gnäller för att ni ska peppa mig om ni inte menar det, utan jag vill verkligen veta vad ni tycker. Om någon har sett mig rida och tycker att det ser för taskigt ut så säg det! ;) Jag har sagt i alla år att jag inte vill rida om jag drar ner kvaliteten på showen och det står jag fast vid. Just nu känns det som att det är jag som förstör för alla andra och hela publiken, att min blotta närvaro vid tilten drar hela laget i fördärvet, typ. :crazy: Vill återigen påpeka att jag inte rider långsammast - det är knappast så att jag håller promenadtempo längs banan - men det duger ändå inte av någon anledning. Men hade jag och hästen sett ballare ut så hade det räckt...? :confused:


Jag har sett dig rida och det går inte långsamt
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2009

Som van publik ser jag hästar på tre olika sätt:
1) De maffiga (fladdrande manar, eller stora med mycket utstrålning på annat sätt av det slaget)
2) De kunniga (de som väldigt uppenbart kan sin sak, vilket också betyder att ryttaren eller tränaren också kan det)
3) Teaterapan (de som helt enkelt verkar gilla det de gör, uppmärksamheten och allt)

Mycket bra svar!

Den ultimata riddaren vore väl en kombination av alla tre. En maffig häst med utstrålning, skicklig riddare som kan spela ut mot publiken. Men dessa är ytterst få! (jag är _givetvis_ en av dessa :angel::D:p)
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2009

Bra! :) Jag vet att det går långsammare nu än förut, men förut var det ju inte kontroll på något sätt, det var bara full fart rakt framåt och en förhoppning från min sida att vi skulle hinna stanna innan banan tog slut... :crazy:

Nu är hon så pass vändbar att jag kan slicka bortre änden på tilten och rusa tillbaka, men det känns också som en onödig grej - man har ju sett hästar som fastnat i änden och rivit med sig hela skranket, till exempel. Så jag vill att hon ska springa hela tiltens längd in i det andra boet (eller precis framför) och där ska hon stanna, vända runt lugnt och sansat och invänta min signal att springa hem igen. Det kanske inte blir lika ballt som de ekipage som studsar fram och stegrar och kastar sig iväg, men måste man ha en sån häst för att synas i mängden? *sucka*
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2009

Jag har nog inte sett en enda som passar in i den kategorin - ja, förutom DU då, Scorpan! :D :p Det finns många skickliga riddare, många som spelar bra och många med maffiga hästar, men jag har nog inte sett nån som har alla tre "färdigheterna". Det ena brukar bli på bekostnad av det andra - det ÄR inte lätt att spela väl samtidigt som man ska koncentrera sig och träffa målet samtidigt som man gasar på hästen i 180 knutar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2009

Det där med att gasa i 180 är så UUUUTE (skall sägas med fånig röst). Det gjorde vi i början av de moderna spelen och det resulterade i rivna tiltar och omkullridningar. För att inte tala om senskadr på hästarna. Visst man behöver inte rida längs tilten i en supersamlad dressyrgalopp men 180 knyck är fel fel fel - t o m hisotriskt!

Fan Ahnna - du är en av de riddare i sverige som har snyggast utrustning (ärligt). Den ser genuin ut, du plockar bra och har en häst som sköter sig på banan, springer med god hastighet och lyssnar på sin ryttare! Om nu andra (du vet vem) inte anser att det duger tror jag att det ligger något personligt bakom.
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2009

Jag vet, jag tycker också att det ser tokfarligt och onödigt nördigt ut när vissa rider i miljoner kilometer i timmen längs tilten - vilket gjorde mig extra arg på SM 2007 när jag fick tillsägelse om tempot men de som red riktigt vårdslöst fick fortsätta med det. Är det snyggt, verkligen, är det så vi vill att publiken ska se oss? Fullt ös, medvetslös? (Bokstavligen, för vissa.) För mig är det en alldeles för stor skaderisk för hästen och även för ryttaren om hästen snubblar. Kul att sitta med fast lans eller skarpt svärd i näven då... NOT! :eek:


Men vad du är snäll!!! :love: :bow: :bump: Tackar och bugar, även om jag inte håller med till 100% - det finns alltid saker att förbättraa, både i utrustningen, hästens lydnad och min egen performance. Jag tycker inte på något sätt att jag är bäst, men jag trodde i min enfald att jag i alla fall var tillräckligt bra för att fortsätta i laget... :confused:

By the way, Scorpan och övriga - mitt inlägg här ovan, om de 3 punkterna, kan nog missuppfattas och det var inte på nåt negativt sätt jag menade. Jag har inte sett någon som alltid uppvisar alla 3 punkterna samtidigt, men det är inget fel med det! (Oftast är det hästens coolhetsfaktor som saknas, tycker jag, och det är ju svårt att göra nåt åt.) Jag har t.ex. sett några ekipage som HAR alla 3 punkterna "i sig", men som inte alltid visar upp alla 3 samtidgt. Vissa dagar är hästen cool men inte så mycket mer, andra dagar ser hästen nyvaken och ofräsch ut (i humöret) men ryttaren plockar massor av poäng och bjuder på en bra show ändå. Så jag menade inte i förra inlägget att trycka ner nån som anser sig ha alla 3 punkterna, jag bara menade att det är sällan eller aldrig man ser alla 3 sakerna samtidigt från samma ekipage. Nån som fattar vad jag menar? Det var inte elakt menat, i alla fall. Puss på er! :love:
 

Liknande trådar

Fritid Jag tänkte att vi kunde ha en inspirationstråd för friluftsliv/ vandring/ utomhusaktiviteter etc. Har du varit på något speciellt ställe...
Svar
2
· Visningar
279
Senast: Araminta
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
35
· Visningar
3 457
Senast: Shixle
·
Kropp & Själ Jag har kontaktat 1177 men får vänta på svar. Så i väntan på det tänkte jag fråga här vad ni tror orsakar problemet. Min vänstra tumme...
Svar
7
· Visningar
1 189
Senast: Wille
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 472
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp