Trädgården 2017 - del 3

@Mia_R Har du plats kvar för din syren? ;)

Jag har börjat rensa ut oönskade/felplacerade buskväxter ur rabatter och häckar, för att göra plats inför nästa års make-over. Det är riktigt roligt att gå på med spett och bända. Hittills har jag tagit upp två små (lila) syréner, en oidentifierad grön sak samt vält en liten pil. Pilen har en kraftig rot som går rakt ner i marken som jag inte får loss - tips?

Vi har utan framgång försökt få tag på en vettig trädkirurg/arborist för att titta på våra körsbärsträd. Vi fick några gubbar att komma ut och titta men på plats visade de sig vara trädfällare :meh:

Vi har ärvt trädgårdsredskap från de som bodde här innan. Spadarna är inget vidare att gräva med. Kan man fräscha upp (vässa/slipa?) dem på något sätt?
Plats finns, tid börjar det bli mer ont om då jag måste hinna klart altanen och gräva ner rosor och det som smög sig hem från Plantagens rea på 70%. Tur i oturen att jag inte hann gå helt bananas och köpa äldre fruktträn då ena hunden fick läggas in på Ultuna ett par dar. :(
 
Plats finns, tid börjar det bli mer ont om då jag måste hinna klart altanen och gräva ner rosor och det som smög sig hem från Plantagens rea på 70%. Tur i oturen att jag inte hann gå helt bananas och köpa äldre fruktträn då ena hunden fick läggas in på Ultuna ett par dar. :(
Åh stackars hunden :( Hoppas på god bättring!
 
Ja herre jösses, inte blev det mycket till resultat av årets odlingar....
Här är årets rödbetsskörd:
22489978_10155119976372404_8374309401300049742_n.jpg

Morötterna blev ungefär lika gigantiska. :yuck:
Lökarna har i bästa fall blivit dubbelt så stora som sättlökarna.
Och nästa år ska jag inte köpa tomatfrön på tradera - både de vita och de gula jag köpte där har blivit väldigt röda och fina i slutänden... :meh:

Nästa år ska jag börja tidigare med att förså inne - hur tidigt kan man börja med det? (tänker främst på tomater och paprika)
Och trädgårdslandet kommer vara bättre förberett också - förra året började jag ju i typ maj med ett totalt igenväxt område, nu tänkte jag köra igenom det med jordfräsen innan vintern, för att i bästa fall bli av med lite mer ogräsrötter inför nästa säsong. Och sen kan jag börja bearbeta det tidigare eftersom jag inte behöver vänta in jordfräsen, som jag fick göra i våras...
 
Ja herre jösses, inte blev det mycket till resultat av årets odlingar....
Här är årets rödbetsskörd:
22489978_10155119976372404_8374309401300049742_n.jpg

Morötterna blev ungefär lika gigantiska. :yuck:
Lökarna har i bästa fall blivit dubbelt så stora som sättlökarna.
Och nästa år ska jag inte köpa tomatfrön på tradera - både de vita och de gula jag köpte där har blivit väldigt röda och fina i slutänden... :meh:

Nästa år ska jag börja tidigare med att förså inne - hur tidigt kan man börja med det? (tänker främst på tomater och paprika)
Och trädgårdslandet kommer vara bättre förberett också - förra året började jag ju i typ maj med ett totalt igenväxt område, nu tänkte jag köra igenom det med jordfräsen innan vintern, för att i bästa fall bli av med lite mer ogräsrötter inför nästa säsong. Och sen kan jag börja bearbeta det tidigare eftersom jag inte behöver vänta in jordfräsen, som jag fick göra i våras...

Min brukare brukar förså tomater och petar ner fröna redan i slutet av Februari i en stoooor plastback, sen täcks den med plastfolie och ställer ljust, ser till att det är fuktigt jämt. Sen i egna "normalstora" krukor i kanske april/maj? Sen åker dom ut i stora krukor så fort risken för frost är över. H@n äter tomater, oftast flera om dagen, från juni-september från sina 8 plantor. H@n brukar sätta 12-15 frön, sen plockas dom 8 bästa ut och vi i personalen får dom andra.
 
Ja herre jösses, inte blev det mycket till resultat av årets odlingar....
Här är årets rödbetsskörd:
22489978_10155119976372404_8374309401300049742_n.jpg

Morötterna blev ungefär lika gigantiska. :yuck:
Lökarna har i bästa fall blivit dubbelt så stora som sättlökarna.
Och nästa år ska jag inte köpa tomatfrön på tradera - både de vita och de gula jag köpte där har blivit väldigt röda och fina i slutänden... :meh:

Nästa år ska jag börja tidigare med att förså inne - hur tidigt kan man börja med det? (tänker främst på tomater och paprika)
Och trädgårdslandet kommer vara bättre förberett också - förra året började jag ju i typ maj med ett totalt igenväxt område, nu tänkte jag köra igenom det med jordfräsen innan vintern, för att i bästa fall bli av med lite mer ogräsrötter inför nästa säsong. Och sen kan jag börja bearbeta det tidigare eftersom jag inte behöver vänta in jordfräsen, som jag fick göra i våras...

Jag försår från slutet på januari till april beroende på gröda (chilin först, de kan vara lite bråkiga). Tomat någon gång i februari-mars.

Jag ska INTE så gurkan tidigt nästa år, den grodde på en gång nästan :cautious:
 
Jaha, så jag har en stor kruka med lavendel, hortensia och jätteverbena (och hjärtan på tråd). De är från bröllopsbuketten. Vad ska jag göra med hortensian? Vill den bo som pelargonerna? Har tid i morgon hoppas jag och tänkte plantera lavendel och verbena i trädgården, hoppas de överlever. Pelargonerna står fortfarande ute och vissa har faktiskt fått för sig att blomma igen och de har överlevt två frotnätter. Jag har ett oisolerat rum med ett fönster, där är kallt men borde vara plusgrader eller iaf frostfritt hela vintern.
 
Jaha, så jag har en stor kruka med lavendel, hortensia och jätteverbena (och hjärtan på tråd). De är från bröllopsbuketten. Vad ska jag göra med hortensian? Vill den bo som pelargonerna? Har tid i morgon hoppas jag och tänkte plantera lavendel och verbena i trädgården, hoppas de överlever. Pelargonerna står fortfarande ute och vissa har faktiskt fått för sig att blomma igen och de har överlevt två frotnätter. Jag har ett oisolerat rum med ett fönster, där är kallt men borde vara plusgrader eller iaf frostfritt hela vintern.
Beror på vilken zon den klarar, många Hortensior klarar upp till zonnfyra, TROR jag. :) mina bar jag precis in och hoppas att dom överlever :)
 
Jag skulle behöva en växtlampa, något speciellt man ska tänka på? Skulle gärna vilja börja med en billig.. :)

Jag är ingen expert men jag har läst mig till det mesta vad gäller växtbelysning på Stig Häggkvists chiliblogg, jag rekommenderar den starkt. Det går att komma undan relativt billigt, tex finns det lågenergilampor med rätt färgtemperatur på eBay som jag har köpt (köpta inom EU så de är CE-märkta). Sedan har jag köpt på mig lysrör också vilket givetvis har en annan prislapp men såå bra när det kommer till att dra upp fröplantorna.

LED är inte riktigt optimalt eftersom de har för låg energistrålning (dvs IR-strålning).
 
Jag är ingen expert men jag har läst mig till det mesta vad gäller växtbelysning på Stig Häggkvists chiliblogg, jag rekommenderar den starkt. Det går att komma undan relativt billigt, tex finns det lågenergilampor med rätt färgtemperatur på eBay som jag har köpt (köpta inom EU så de är CE-märkta). Sedan har jag köpt på mig lysrör också vilket givetvis har en annan prislapp men såå bra när det kommer till att dra upp fröplantorna.

LED är inte riktigt optimalt eftersom de har för låg energistrålning (dvs IR-strålning).
Tack för infon! Ska läsa på lite!
 
Idag den 22 oktober i nådens år 2017 har jag plockat vad jag antar är de sista jordgubbarna, hela fyra stycken blev det! :bump:

Jag har även mumsat björnbär och physalis, plockat in de sista tomaterna och några kilo vindruvor från mitt trasiga växthus. Helt otroligt med vindruvorna, jag har ju haft flera nätter med -3 som kallast och det är korsdrag i hela växthuset och sotiga glas som gjort att de mognat sent.

Jag har även dragit upp lite dahlior och gladiolusarna, jag får försöka gräva upp dahliorna i morgon, de envisades med att lämna de flesta rotklumparna kvar i jorden. :cautious: Planterat 182 tulpaner och liljor, jag har 50 tulpaner kvar som ska ner i jorden + en massa plantor som jag nog kommer jordslå och plantera eftersom jag har tid och ork. Burit in lite mer blommor, tyvärr har hundarna kissat på några av dem som numera står i badrummet så det luktar skunk! :yuck: Jag ska ställa dem i duschen och försöka tvätta bort kisslukten. :mad:

Den Nya Zeeländska spenaten verkar klara frostnätterna bra, men det är dags för skörd även av den. Ska testa att förvälla och frysa in.
 
Jag är ingen expert men jag har läst mig till det mesta vad gäller växtbelysning på Stig Häggkvists chiliblogg, jag rekommenderar den starkt. Det går att komma undan relativt billigt, tex finns det lågenergilampor med rätt färgtemperatur på eBay som jag har köpt (köpta inom EU så de är CE-märkta). Sedan har jag köpt på mig lysrör också vilket givetvis har en annan prislapp men såå bra när det kommer till att dra upp fröplantorna.

LED är inte riktigt optimalt eftersom de har för låg energistrålning (dvs IR-strålning).
Jag tycker att det är mest förvirrande! Har läst men fattar ju inget. Vill köpa lysrör, men komma undan billigare än sist (nästan 700 kr). Men förstår ju inget av vilken armatur och lysrör man behöver...
 
Och just ja, nu slokar alla mina tomatplantor igen. Jag ger snart upp faktiskt. Det verkar ju stört omöjligt att inte ta död på växterna.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 805
Senast: Snurrfian
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
67 68 69
Svar
1 372
· Visningar
45 322
Senast: Mabuse
·
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
535
Hemmet Jag tänker köpa ytterligare en solcellsslinga till trädgården och började fundera på om det finns med utbytbara batterier, eller om hela...
Svar
0
· Visningar
147

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp