Trädgården 2017 - del 3

Att jag aldrig lär mig! I förra veckan sådde jag en pluggbox för sensommaren med bland annat sallat och trodde att jag med lätthet skulle komma ihåg i vilka pluggar jag sådde det ena eller det andra. Men jag minns inte ens vad jag sådde mer än vintersallat och mangold. :banghead:

Du får göra som mig när du sår, jag är hopplös på att minnas vad jag sådde var. Så nu har jag börjat rita av det jag sår i på ett a4 och skriver vad som är sått var :idea::up:
 
Jag fick ändra planerna idag. I bädden som jag tänkte börja med fanns det potatis. All blast är avslagen så det är oftast omöjligt att se vad jag drar upp. Jag blev helt chockad när det rullade potatisar nedanför mina fötter. Jag trodde först att det var ägg och blev så rädd att jag hoppade högt! :rofl:
 
Jag fick ändra planerna idag. I bädden som jag tänkte börja med fanns det potatis. All blast är avslagen så det är oftast omöjligt att se vad jag drar upp. Jag blev helt chockad när det rullade potatisar nedanför mina fötter. Jag trodde först att det var ägg och blev så rädd att jag hoppade högt! :rofl:

Spännande med trädgårdsodling, rullande potatisar! :D Jag blev livrädd när det hoppade fram först en groda och sen ett till, ur en bädd jag rensade i ordning idag.
 
Squash har han- och honblommor vad jag förstått, så du har bara fått hanblommor. Vi hade samma problem ett år men plötsligt kom en som blev en frukt.
Men det är säkert 20-30 blommor som blommat och lika många knoppar till på fem olika plantor. Kan man se skillnad och hjälpa till med pollineringen tro?
 
Men det är säkert 20-30 blommor som blommat och lika många knoppar till på fem olika plantor. Kan man se skillnad och hjälpa till med pollineringen tro?
Hanblomman sitter på en smal pinne, honblomman på en liten frukt. Har du båda är du skillnad, jag har 2/3 plantor som bara har hanblommor hittills i år.
 
Svarar på min egen fråga genom att konstatera att det går utmärkt att så Honungsfacelia hela augusti ut. Så nu lade jag till det på min lilla Impectalista och tryckte på "beställ".

SPANSKA JUNGFRUN 'Lovey-Dovey'
PLOMMONTOMAT F1 'Indigo Kumquat'
MARYLANDZINNIA 'Zahara Starlight Rose'
SMÅBLADIG BASILIKA
DILL 'Como'
DRUVGURKA F1 'Partner'
PLOCKSALLAT 'Amerikanischer Brauner'
LUKTÄRT 'Mollie Rilestone'
KÖRSBÄRSTOMAT F1 'Lipso'
RÄDISA 'Rapid Red 2'
GRÖNGÖDSLINGTAGETES 'Ground Control'
HONUNGSFACELIA
LUKTÄRT 'Franciscus Cupani'
LUKTÄRT 'Old Spice Annie Gilroy'
KÖRSBÄRSTOMAT 'Golden Bumble Bee'
Jag sådde en omgång honungsört till för några veckor sen. Den kom snabbt jämfört med dem jag sådde i början på säsongen. Är redan på väg att blomma men har inte blivit lika höga som den tidiga omgången. Väldigt lättodlade. :)
 
Min squash blommar och blommar. Men ingen blomma verkar villa bli frukt. Vad kan vara fel?
Ja, det kan man fråga sig...

Har samma bekymmer med musselsquashen. En av fyra plantor gör frukter - de andra har bara hanblommor.

Den vanliga gröna squashen har skärpt till sig och levererar efter plan. Men länge gjorde den enbart hanblommor.

en av teorierna är att det är vädrets fel. För lite sol, för lite värme. Framförallt för lite sol.

Jag har gjort ett experiment nu och tuktat musselsquashen. Jag har klippt bort mängder av blad. Kombinerar det med att vattna sparsamt. Tänkte att den kanske skulle bli lite desperat :D

Jag har massor av tomater också. GRÖNA tomater. Tog in ett par men inte ens inomhus rodnar de.:(
 
Ja, det kan man fråga sig...

Har samma bekymmer med musselsquashen. En av fyra plantor gör frukter - de andra har bara hanblommor.

Den vanliga gröna squashen har skärpt till sig och levererar efter plan. Men länge gjorde den enbart hanblommor.

en av teorierna är att det är vädrets fel. För lite sol, för lite värme. Framförallt för lite sol.

Jag har gjort ett experiment nu och tuktat musselsquashen. Jag har klippt bort mängder av blad. Kombinerar det med att vattna sparsamt. Tänkte att den kanske skulle bli lite desperat :D

Jag har massor av tomater också. GRÖNA tomater. Tog in ett par men inte ens inomhus rodnar de.:(
Det är musselsquash jag har. Och vi har haft jättebra väder. Jag började klippa bort blad för två veckor sedan för blommorna syntes inte.
 
Det är musselsquash jag har. Och vi har haft jättebra väder. Jag började klippa bort blad för två veckor sedan för blommorna syntes inte.
Pratade nyss med en geönsaksodlamde hela. Även hon som är proffs har haft massor av hanblommor på sina plantor. Och även hon har haft sen mognad på tomaterna.
Spännande att se om torka och beskärning gör skillnad på squashen.
 
Jag hittade en liten musselsquash långt ner i pallkragen. Tyvärr har den lite mögelangrepp så vi får väl se. Jag har också hittar enstaka tjejblommor nu när jag bläddrat igenom alla blad. Det är väl bara att hålla tummarna.
 
Jag funderar lite över bärbuskar. Vilka bär tycker ni är odlingsvärda? På lotten har jag sommarhallon som är riktigt goda, röda vinär (trist), björnbär (gott och rikligt, men besvärligt) och vindruva.

När jag var barn hade vi amerikanska blåbär som var goda, men som inte riktigt smakar som blåbär tycker jag - vilket var lite av en besvikelse. Finns det sorter som smakar mer blåbär än andra? Hur blåbäriga är blåbärstry? Kan de användas t.ex. i paj istället för blåbär?

Goji har jag funderat på. Någon som har erfarenhet av det?

Alla typer av tips mottages tacksamt på bärbuskar som är odlingsvärda! :)
 
Jag funderar lite över bärbuskar. Vilka bär tycker ni är odlingsvärda? På lotten har jag sommarhallon som är riktigt goda, röda vinär (trist), björnbär (gott och rikligt, men besvärligt) och vindruva.

När jag var barn hade vi amerikanska blåbär som var goda, men som inte riktigt smakar som blåbär tycker jag - vilket var lite av en besvikelse. Finns det sorter som smakar mer blåbär än andra? Hur blåbäriga är blåbärstry? Kan de användas t.ex. i paj istället för blåbär?

Goji har jag funderat på. Någon som har erfarenhet av det?

Alla typer av tips mottages tacksamt på bärbuskar som är odlingsvärda! :)
Jag tror det vara är riktiga blåbär som smakar blåbär.. tyvärr. Fler hallonsorter?
 
Jag funderar lite över bärbuskar. Vilka bär tycker ni är odlingsvärda? På lotten har jag sommarhallon som är riktigt goda, röda vinär (trist), björnbär (gott och rikligt, men besvärligt) och vindruva.

När jag var barn hade vi amerikanska blåbär som var goda, men som inte riktigt smakar som blåbär tycker jag - vilket var lite av en besvikelse. Finns det sorter som smakar mer blåbär än andra? Hur blåbäriga är blåbärstry? Kan de användas t.ex. i paj istället för blåbär?

Goji har jag funderat på. Någon som har erfarenhet av det?

Alla typer av tips mottages tacksamt på bärbuskar som är odlingsvärda! :)

Det finns hybridblåbär som jag tror är en korsning mellan vanliga blåbär och amerikanska. De smakar mer som vanliga blåbär, lite mildare, men buskarna blir inte så stora som de amerikanska.

Jag planterade en blåbärstry i trädgården vid vårt förra hus. Nu hann jag bara med två säsonger innan vi flyttade, men jag tyckte mest de var små och sura. Kanske att den stod fel...
 
Jag funderar lite över bärbuskar. Vilka bär tycker ni är odlingsvärda? På lotten har jag sommarhallon som är riktigt goda, röda vinär (trist), björnbär (gott och rikligt, men besvärligt) och vindruva.

Alla typer av tips mottages tacksamt på bärbuskar som är odlingsvärda! :)
Jag tänker osökt på svarta vinbär och krusbär.
När det gäller blåbär så har det kommit fler sorter nu som smakar som "riktiga" blåbär, säger reklamen iallafall :cautious:
Sen finns det fruktträd i buskformat och i små format. Jag har ett körsbär som växer som en buske (den ska göra det), sen har jag även en gråpäron-buske men den blev till av misstag... :p
 
Jag funderar lite över bärbuskar. Vilka bär tycker ni är odlingsvärda? På lotten har jag sommarhallon som är riktigt goda, röda vinär (trist), björnbär (gott och rikligt, men besvärligt) och vindruva.

När jag var barn hade vi amerikanska blåbär som var goda, men som inte riktigt smakar som blåbär tycker jag - vilket var lite av en besvikelse. Finns det sorter som smakar mer blåbär än andra? Hur blåbäriga är blåbärstry? Kan de användas t.ex. i paj istället för blåbär?

Goji har jag funderat på. Någon som har erfarenhet av det?

Alla typer av tips mottages tacksamt på bärbuskar som är odlingsvärda! :)
Varför är björnbären besvärliga?
 
Jag funderar lite över bärbuskar. Vilka bär tycker ni är odlingsvärda? På lotten har jag sommarhallon som är riktigt goda, röda vinär (trist), björnbär (gott och rikligt, men besvärligt) och vindruva.

När jag var barn hade vi amerikanska blåbär som var goda, men som inte riktigt smakar som blåbär tycker jag - vilket var lite av en besvikelse. Finns det sorter som smakar mer blåbär än andra? Hur blåbäriga är blåbärstry? Kan de användas t.ex. i paj istället för blåbär?

Goji har jag funderat på. Någon som har erfarenhet av det?

Alla typer av tips mottages tacksamt på bärbuskar som är odlingsvärda! :)
Själv tycker jag att en del av charmen är att ha en massa olika bär.

Jag äter en hel del direkt från busken och jag fryser bär. Det är gott att kunna ta fram bär och göra en smothie eller hälla bär på yoghurten. Många bär är godast om man blandar dem. (rabarber och jordgubbar:d) Eftersom jag alltid köper och plockar jordgubbar, blåbär och lingon så är frysen välmatad och jag kan göra en massa blandningar.
Gillar att koka kräm också....

Jag har vinbär av alla färger, krusbär, hallon,

Och jag vill ha:
-aronia
-blåbärstry
-am. blåbär
-havtorn
-björnbär
-jostabär
 
Alltså, vad mysigt det är att äntligen börja få en trädgård igen. :) I grönsakslandet växer det hej vilt. https://www.instagram.com/p/BWfs5CWn0SU/?hl=sv&taken-by=piahagmar https://www.instagram.com/p/BXdKDJbngiv/?hl=sv&taken-by=piahagmar De fyra squashplantorna ger åtminstone två frukter var - om dan ... :) Jag kämpar på för att ta tull vara dem. Lök, palsternackor, persiljerot, rotselleri, majs, kronärtskockor, jordärtskockor, mangold, grönkål, morötter ... allt växer så att det knakar. Underbart! I potatislandet likadant. Varje planterad potatis verkar ge 25 (!) rejäla tillbaka!!!

Sen är jag väldigt nyfiken på om min sötpotatis ska ge någon skörd. Den växer bra i alla fall. På friland.

I nya växthuset växer det ganska bra med tanke på förutsättningarna. De små plantorna har vantrivts i ett pyttelitet plastväxthus ända tills för tre veckor sen. De har blåst omkull, hälften bröt nacken ... så nu är det bara de tuffaste kvar. Fick första lilla tomaten idag. Tre gurkor hittills. Vinrankorna växer hej vilt, massor med chilifrukter. Melonen fick bladmögel och åkte ut ... :(
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 853
Senast: Snurrfian
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
72 73 74
Svar
1 474
· Visningar
48 105
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
567
Hemmet Jag tänker köpa ytterligare en solcellsslinga till trädgården och började fundera på om det finns med utbytbara batterier, eller om hela...
Svar
0
· Visningar
151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp