Trädgården 2017 - del 3

Det finns hybridblåbär som jag tror är en korsning mellan vanliga blåbär och amerikanska. De smakar mer som vanliga blåbär, lite mildare, men buskarna blir inte så stora som de amerikanska.

Jag planterade en blåbärstry i trädgården vid vårt förra hus. Nu hann jag bara med två säsonger innan vi flyttade, men jag tyckte mest de var små och sura. Kanske att den stod fel...

Vilken sort var det? Den som är framtagen i Sverige (Anja) är tydligen vansinnigt tråkig som bärbuske och framodlad främst som häck. Blåbärstry vill dessutom ha en kompis av en annan sort för att det ska bli ordentligt med bär. Dvs det funkar inte med bara en.
 
Det finns hybridblåbär som jag tror är en korsning mellan vanliga blåbär och amerikanska. De smakar mer som vanliga blåbär, lite mildare, men buskarna blir inte så stora som de amerikanska.

Jag planterade en blåbärstry i trädgården vid vårt förra hus. Nu hann jag bara med två säsonger innan vi flyttade, men jag tyckte mest de var små och sura. Kanske att den stod fel...

Hybridblåbär lät intressant! :) Verkar inte bli lika vida buskar heller som blåbärstry, om jag förstår saken rätt.
 
Jag tänker osökt på svarta vinbär och krusbär.
När det gäller blåbär så har det kommit fler sorter nu som smakar som "riktiga" blåbär, säger reklamen iallafall :cautious:
Sen finns det fruktträd i buskformat och i små format. Jag har ett körsbär som växer som en buske (den ska göra det), sen har jag även en gråpäron-buske men den blev till av misstag... :p

Krusbär måste jag ha! Krusbärsmarmelad är ju så gott. Svarta vinbär tycker jag tyvärr är väldigt trist.
 
Krusbär måste jag ha! Krusbärsmarmelad är ju så gott. Svarta vinbär tycker jag tyvärr är väldigt trist.
Svarta vinbär är godast att bara äta direkt från busken.
Plus att de nyutspruckna bladen på våren ger god smak i te. Jag läger några blad i det vanliga svarta morgonteet.

Tycker det är lite intressant detta med vad trädgården ger.
En bekant har en make som till varje pris måste "ta tillvara". Han plockar av buskarna och kokar och saftar och syltar. Oavsett om de gillar sylen, saften och inläggningarna. Det lämnar inget kvar till familjen att gå och nalla av när de är i trädgården. Barnet skulle kunna gå och äta men se de går inte för pappa har "tagit tillvara" på alltihop. :D
Andra familjer vill ta bort vinbärsbusken för de hinner inte koka något eller inte gillar gelé.
De kraven har man ju inte på några andra buskar och träd. :confused:
 
Själv tycker jag att en del av charmen är att ha en massa olika bär.

Jag äter en hel del direkt från busken och jag fryser bär. Det är gott att kunna ta fram bär och göra en smothie eller hälla bär på yoghurten. Många bär är godast om man blandar dem. (rabarber och jordgubbar:d) Eftersom jag alltid köper och plockar jordgubbar, blåbär och lingon så är frysen välmatad och jag kan göra en massa blandningar.
Gillar att koka kräm också....

Jag har vinbär av alla färger, krusbär, hallon,

Och jag vill ha:
-aronia
-blåbärstry
-am. blåbär
-havtorn
-björnbär
-jostabär

Jostabär var en nyhet för mig! Havtorn är jag väldigt intresserad av. Vet du hur pass lätt den är att hålla ihop till en hanterlig buske?
 
Att den inte blir för stor på höjden och bredden.
Hur långt är ett snöre?

Havtorn blir stora buskar. På nätet ser jag att de ska bli 4-5 meter... OM de trivs. Jag har bara sett tanigare varianter eftersom det tydligen är svårt att få dem att trivas bra. De växer men inte maximalt. Men jag bor i zon IV.
De buskar jag sett är inte speciellt täta. Snarare långa taniga grenar. Och just långa... Men tydligen ska man klippa grenar och lägga i frysen för att få loss bären?
 
Svarta vinbär är godast att bara äta direkt från busken.
Plus att de nyutspruckna bladen på våren ger god smak i te. Jag läger några blad i det vanliga svarta morgonteet.

Tycker det är lite intressant detta med vad trädgården ger.
En bekant har en make som till varje pris måste "ta tillvara". Han plockar av buskarna och kokar och saftar och syltar. Oavsett om de gillar sylen, saften och inläggningarna. Det lämnar inget kvar till familjen att gå och nalla av när de är i trädgården. Barnet skulle kunna gå och äta men se de går inte för pappa har "tagit tillvara" på alltihop. :D
Andra familjer vill ta bort vinbärsbusken för de hinner inte koka något eller inte gillar gelé.
De kraven har man ju inte på några andra buskar och träd. :confused:

Jag gillar inte smaken av svarta vinbär. Jag vet inte vad du menar med att man normalt inte har krav på att träd och buskar i trädgården ska ge något. Det har jag i allta högsta grad. Är de inte vackra så måste de antingen dofta gott, ge goda frukter eller bär, ge välbehövlig skugga eller vara till nytta för djur- och/eller växtliv. Samt att de måste få plats i trädgården.
 
Hur långt är ett snöre?

Havtorn blir stora buskar. På nätet ser jag att de ska bli 4-5 meter... OM de trivs. Jag har bara sett tanigare varianter eftersom det tydligen är svårt att få dem att trivas bra. De växer men inte maximalt. Men jag bor i zon IV.
De buskar jag sett är inte speciellt täta. Snarare långa taniga grenar. Och just långa... Men tydligen ska man klippa grenar och lägga i frysen för att få loss bären?
Våra havtorn är trädbuskar. Och jag biter ihop och repar loss bären från grenarna. Ganska smärtsamma blodprov blir det några stycken. Sen lägger jag det i Saftmajan och gör gele.
 
Får du inga rotskott och självsådda fröplantor som blir taggiga?
Nej, vi har den spaljerad mor husväggen sen minst fem år och det kommer inga rotskott. Inga fröplantor som vi sett heller. Vi har en taggig uschling också men den är lite mer vild av sig. Den står så till i trädgården så jag ser den knappt aldrig ens.
 
Nej, vi har den spaljerad mor husväggen sen minst fem år och det kommer inga rotskott. Inga fröplantor som vi sett heller. Vi har en taggig uschling också men den är lite mer vild av sig. Den står så till i trädgården så jag ser den knappt aldrig ens.

Din lyckans ost! Vet du vad det är för sort?
 
Pratade nyss med en geönsaksodlamde hela. Även hon som är proffs har haft massor av hanblommor på sina plantor. Och även hon har haft sen mognad på tomaterna.
Spännande att se om torka och beskärning gör skillnad på squashen.
Jag har samma bekymmer med min aubergine - jag har bara en planta och den har hittills bara fått hanblommor. Tomaterna mognar ju i alla fall, och jag har nu börjat gödsla extra för att hålla liv i dem. Två plantor är heldöda, men den ena har skjutit ett skott som ser ut att leva. En är halvdöd, två verkar må hyfsat.
 
Jag har samma bekymmer med min aubergine - jag har bara en planta och den har hittills bara fått hanblommor. Tomaterna mognar ju i alla fall, och jag har nu börjat gödsla extra för att hålla liv i dem. Två plantor är heldöda, men den ena har skjutit ett skott som ser ut att leva. En är halvdöd, två verkar må hyfsat.
Märkigt.
Mina tomater är väldigt frodiga.Men gröna.

Brist på ljus? Jag har ju en tunnel i grön armerad plats. Det är bra soliga somrar eftersom man inte behöver skuggväv.... Men den här sommaren har det varit motsatt bekymmer. För lite sol.
 
Märkigt.
Mina tomater är väldigt frodiga.Men gröna.

Brist på ljus? Jag har ju en tunnel i grön armerad plats. Det är bra soliga somrar eftersom man inte behöver skuggväv.... Men den här sommaren har det varit motsatt bekymmer. För lite sol.
Växthuset står på sydsidan. Visserligen har vinrankan vuxit som tusan i år, men jag är rätt säker på att de får sol. Jag tror faktiskt det är kvävebrist som är problemet, jag har ju i tre år bara tillfört hästgödsel. Knepigt det där med jordmåner!
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 804
Senast: Snurrfian
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
67 68 69
Svar
1 371
· Visningar
45 196
Senast: Wille
·
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
533
Hemmet Jag tänker köpa ytterligare en solcellsslinga till trädgården och började fundera på om det finns med utbytbara batterier, eller om hela...
Svar
0
· Visningar
145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp