Bukefalos 28 år!

Tricktråd

Sv: Tricktråd

Hon ser sjöööön ut, lilla kvinna!:love:
Jag har någon osund läggning att tycka att feta djur är underbara med.:o Nu är ju Stellis rund av ett skäl, inte av fett. Men jag tycker fetknoppar ser häärliga ut. Dock vet jag ju att det är osunt och håller djur sunda. Men jag kan inte hjälpa att jag tycker knubbisar ser så goa ut på ngt vis.
Mina vovvar har aldrig varit så underbara som då de var feeeta(dvs dräktiga).:love:

Jag tycker det är så mysigt i ert lilla ridhus! Jättehärligt!

Halvt KL

I v ska tränaren komma hit och hjälpa mig träna ligg med en häst jag har i träning. Ska bli intressant att göra det med en annan. Jag har ju inte hållit på med just ligg mycket alls. Så jag ville ha hjälp när vi startar iom att jag har möjlighet till det.
På tors ska jag ha tricklektion lektion för en liten tjej som brutit armen och inte kan rida just nu. Börjar fundera kring vad som är lämpligt att lära en barnponny. Jag har ju i övrigt mest vuxna elever. Och endast ridlektioner för de yngre jag har. Man får ju hålla sig till saker som inte kan bli farliga om de går fel eller hästen "missförstår"/matten gör tecken utan att riktigt veta och gör tricket då den inte ska.
Jag vet ju inte riktigt vad barnen skulle tycka vore kul. Vad tror ni övriga i tråden?
 
Sv: Tricktråd

Och jag är tvärt om, jag tycker det är så gräsligt fult med tjocka djur. :rofl: Går och fokuserar på
den här bilden av Stella när jag tycker hon ser som fetast ut. Mantrat är "...Hon kommer att bli smal igen,
hon kommer att bli smal igen, hon kommer att bli smal igen, hon kommer att bli smal igen.."

Yoga och bergsgeten kanske är lämpliga för ett barn?
 
Sv: Tricktråd

Jojo-leken, yoga och ryggning är ju harmlösa men kul tricks.
 
Sv: Tricktråd

Haha, jaa.

Hon är så lycklig över att få ligga ner = hon vill rulla.
Jag försöker lära av att hon rullar sig som en galning varje gång hon lägger sig ner. :rofl:
 
Sv: Tricktråd

Jag har tricktränat min haflingervalack en del. Hade det som projektarbete i trean på gymnasiet. Tränade buga, bergsgeten, ruska mm. Nu ska jag börja med ungstoet som är född -08. Hon är en ganska tuff dam så helst skulle jag vilja slippa använda godis... Ni som tränar utan godis, hur funkar det?
 
Sv: Tricktråd

Äh, du har väl sett fölstonas hängkulor på stuteriet? Nu är hon körd Stellis!:devil:;)

Lilltjejen fick träna lite basic-saker som jag eg mer ser som hantering än trick eg. Men hon fick leda henne och stanna med kroppsspråk, handtecken. Backa henne med detsamma, nära och på håll. Flytta bogen genom handtecken och detsamma med bakdelen. Och sänka huvudet och så körde vi att leda med hästens huvud sänkt under flickans arm och att den i den positionen kunde stanna, backa etc. Duktig liten flicka! Hon kämpade på bra med en fungerande och en halvfungerande arm.
Jag lärde in sakerna först och så fick hon testa när hästen svarade.

Min egen tränare har varit förbi en sväng och hälsat på. Så jag passade på att få hans ögon på "ligg" med min ponny. Det var jättekul att få tips om hur jag kan förfina det. Och så började vi lära in för en handsignal. Så jag kan köra det lös sen.

Fick även hjälp att göra "premiär-ligget" med en jag har i träning. :P
Han är bugad etc. Men just be honom ligga vågade jag inte utan tränarens hjälp. Jag vill inte göra fel. Just ligg är ju inte naturligt för dem. Så iom att jag är rätt grön på just det vill jag ha honom med. Det var väldigt roligt att jämföra hur olika min egen häst och den andra agerar och gör. Mycket intressant!

Poison-Heart:
Min gammelgubbe har jag godis till i ligg-et. Just för att han aldrig får godis, ääälskar godis och har lite för mycket flykt i sig så ville vi göra liggandet speciellt trevligt. Då kan han ju inte fly. Så han får massor med godis då. Han blir riktigt tiggig och odräglig av godis. Men han är 29 år. Och det är nästan bara jag som ska hantera honom. Så det får väl vara hänt.
Min unghäst kan också få godis ibland. Men det är lite samma där. Det är en häst jag planerat behålla och mest hantera själv. Och mig tigger de inte av. Dock svarar han så bra på röst och kli att han sällan behöver mutas med godis. Ponnyn är lite mer egensinnig. Man får "köpa honom" ibland. ;)

Med andra har jag sällan godis. Det går utmärkt att berömma med röst, eftergift, paus, klia etc.
 
Sv: Tricktråd

Din tränare var här idag Tua, jag hjälpte till med tvååringarna och hängde lite på dom.
Han skröt så stolt om att ni minsan övade ligg med din 28 åring.

Sen släpade han ut mig i skogen med två hästar och vi fick klättra över stock och sten för att det är så halt på vägarna. :D
 
Sv: Tricktråd

*KL
Vad duktiga alla är, både människor och hästar, kul att se och inspireras!

Jag har tränat trick med min lättlärda pojk i ett år till och från, och han kan:
  • Yoga
  • Apport
  • Buga
  • Bergsgeten
  • Spansk skritt
Sen har han en egen idé om att han ska gnägga lite dovt varje gång jag ber honom lyfta höger framben på kommando, haha.

Försöker lära honom att skaka på huvudet och nicka. Har ni några tips på hur man lär in detta? Läste i början av tråden att man kan killa dem i mankammen, det måste vi testa nästa gång. Men hur lär ni dem att nicka?

Har vart lite anonym här på buke ett tag, men jag får väl ge mig till känna och visa mig. Hej igen :)

Yoga


Missförstår mig och gör bergsgeten, första gången på "kommando" :D


Vi avdramatiserar genom att leka "apport" med den farliga presenningen


Hade en kompis som fotograferade alla våra trick i helgen, så jag uppdaterar igen när jag fått korten.
 
Sv: Tricktråd

Han är faktiskt 29 år! Att han aldrig kan minnas rätt! *himlar m ögonen*

Vad roligt att du fick haka på! Jag har skvallrat om att du är duktig och intresserad av annat än bara runtrunt på banan med.
Han behöver ju någon som hjälper honom ibland där ute. Och så är det ju kul m sällskap! Jag har för mkt eget jobb på hemmaplan. Jag hinner inte. Super om du finns där. Du är ju tålig och orädd. :)
Jag misstänker att du är fotograf till dagens bilder jag fått. ;)
Människo-trick.. ;)
 
Sv: Tricktråd

Idag lärde jag lill-killen att skaka på huvudet på kommando. Tack för dina superbra videos Krockodil!

Här kommer då bilderna från helgens trickträning :)

Buga


Apport


Bergsgeten


Spansk skritt
 
Sv: Tricktråd

Nu har både min ponny och en jag har i heltidsträning fått stå på en 40 cm "pall" uppsuttet. Båda har gjort det avsuttet m bak och fram o alla 4 fötter i olika komb. Nu tog vi uppsuttet.
Ponny är lite mer nervös och inte helt befäst i det än. Han fick gå över först och sen stå m fram bara.
Den andra gulle har ju blivit stencool. Så han var helt trygg försök ett och stod lös kvar. Står med alla 4 också. Även det utan prob.

Kul!
 
Sv: Tricktråd

*kl*

Idag var fösta gången som pålle klarade båda tricken som utgör 'apport', nämligen titta och plocka, i ett kör och med andra ord 'apporterade' :banana: Så himla stolt över honom, han är så duktig! Finns lite att slipa på självklart, men nu har han fattat vad det handlar om i vilket fall :banana:

http://youtu.be/eNKk8FU_B-Y

(stängde av ljudet för jag lät helt skogstokig när han satte det :o)
 
Sv: Tricktråd

Cool, grattis! Det är världens bästa trick. Lirio apporterar spöt till mig när jag sitter på, mycket praktiskt.:)
 
Sv: Tricktråd

Ha, du måste vara knäpp! Jättekul trick.

*kl
Lirio har lärt sig att när jag står på en sten/pall ska han springa fram och ställa sig med sadelläget mot mig, så att jag kan hoppa upp. Kanske vårt mest användbara trick, förutom apporteringen. Han har också lärt sig att flytta bakdelen mot mig på kommando, liknande en slutarörelse. Det är rätt skönt att han inte är redo för ridning än, det finns ju så mycket annat att göra...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 733
Senast: Vallmo
·
Hundträning Tänkte be om lite bukehjälp för mitt I-landsproblem. Min kille tycker jag har haltat lite vf. Märker det endast ibland och det är...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 379
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 462
Senast: Zuzzi
·
Hästvård Jag behöver lite input... Jag har en häst som jag haft sedan sommaren 2011. Fram tills sommaren 2012 var det inga som helst problem...
Svar
4
· Visningar
1 795
Senast: lomuxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp