Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Jo men muskelförlusten har ju hållit på sen långt innan nu, som Elina skrev så är det länge som du tyckt han tappat muskler.

Om inte proteinbristen är rejäl och/eller det är en väldigt känslig häst så tar det dessutom ett bra tag innan man får just den muskelförlust som för ögat talar om att det är för lite protein. T ex de som ger oanalyserat hö, så efter ungefär 2 månader brukar det synas för ögat att hästen just tappar muskler.
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

KL
Ni är rätt roliga.
Muskelförlust:rofl:

Ja om man ser fett som muskulatur hade Alex ponny världens mest muskulösa rumpa. Superfet valackrumpa bara.

Tänk om Alex Vet. kanske inte var ute o cyklade när den menade att man kanske måste ta ett minimum av proteiner för att få igång fettförbränning.

synd att den nu ska få en massa proteiner då viktnedgången kanske avstannar- om det nu är så... att den börjar bli mindre. Men kanske går det ändå- tack vare medicinen.
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Tänk om Alex Vet. kanske inte var ute o cyklade när den menade att man kanske måste ta ett minimum av proteiner för att få igång fettförbränning.

Vad menar du med ett minimum av proteiner?
Om den får brist på ngn aminosyra kommer den antagligen att bryta ner muskelvävnad i stället för fettvävnad och troligen använda det energiöverskott som det då ev blir av detta i stället för att spjälka fettet. Det behövs dessutom proteiner för att det mesta i kroppen som ex fettspjälkning ska fungera.
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Du.... jag ignorerar dig då du alltid läser min text som :devil: själv.

Som att minimum = 0
Banta= svält
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Nu kan jag minnas fel men jag undrar hur många som verkligen menar att man ska ge ett större överskott av proteiner. Man bör komma ihåg att alla foderberäkningar grundar sig på uppskattningar av både innehållet i fodret och hästens behov. Så för att vara på den säkra sidan bör man nog inte ge en minimimängd.

Dessutom tror jag men är inte helt säker på att det går åt mer att förbruka proteinöverskottet än vad man tror. Och till sist så om man ger efter en uträknad foderstat så är energin från ev proteinöverskott redan medräknat i energiinnehållet.
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Om man någon gång hittat en jämvikt med just den individuella hästen: den går varken upp eller ner i vikt, pälsen är blank och fin, hästen är pigg och glad, då är det helt rätt att helt enkelt behålla alla värden på samma nivå och endast dra ner på energin. (På min häst är detta runt 65 Mj och 360 g smrp )

Min häst syns det mkt tydligt på när hon inte fått sitt proteinbehov tillgodosett. Förra året gick hon från ca 510 till 430 kg (enligt måttband) och en period såg man tydligt att jag fodrat med för lite protein (Ca 55 Mj och ungefär 260 g smrp, vi hade energirikt hö med lite protein så det var meckigt att få ihop det bättre). Så fort jag ökade på mängden lucern något och fortsatte träna på samma nivå fortsatte viktnedgången, men musklerna över halsen blev bättre igen.

Bifogar en bild på hästen. Har tyvärr ingen bild på halsen när den var urfallen, dän är på min gamla mobiltelefon som jag inte har kvar, men vid det läget var halsen för pinnig medan resten av kroppen hade en hel del extra fett kvar. Med mkt träning och bättre mat jämnade det ut sig och blev jättebra. Dvs förbränna fett: ca 55 Mj och 360 g smrp, hålla jämn vikt: ca 65 Mj och 360 g smrp.

201003101588.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Kan väl kanske tillägga att hon såg ut såhär i början av bantningen/träningen. Vi har sedan dess skaffat nya sommarbeten så vi kan kontrollera matintaget lite bättre. :S

sept.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Vilken skillnad! Snyggt jobbat!

Jag tror att det är grunden. Man behöver ju inte mindre av alla andra ämnen bara för att man behöver bli av med fett.
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Nyfiken:

Menar du att överskott på proteiner skulle hämma fettförbränningen? Eller menar du att det blir för mycket MJ för att man försöker få ihop så mycket protein i foderstaten.
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

KL
Ni är rätt roliga.
Muskelförlust:rofl:

Ja om man ser fett som muskulatur hade Alex ponny världens mest muskulösa rumpa. Superfet valackrumpa bara.

Tänk om Alex Vet. kanske inte var ute o cyklade när den menade att man kanske måste ta ett minimum av proteiner för att få igång fettförbränning.

synd att den nu ska få en massa proteiner då viktnedgången kanske avstannar- om det nu är så... att den börjar bli mindre. Men kanske går det ändå- tack vare medicinen.

Vad yrar du om nu? Ang vet har du fel men det vet du. Men det är sthus ponny som tappar muskler, enligt sthu själv, och det som diskuteras. Lillen har fått sina proteiner hela tiden.

Sen, för vissa hästar kostar det rejält att ta hand om ett överskott av protein, så de går ner mer och/eller håller vikten nere bättre på högt i protein. Viktigt tänka på även för de svårfödda. Lillen märks inben skillnad på vad gäller överskott eller behov. Shettisen däremot tappar mer om han får överskott.
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Min ponny fick proteiner efter behov och lite till när hon bantades och var i vila efter fånganfallet. Hon gick ner i vikt.
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Ansåg du att din ponny tappade all muskulatur i rumpan?
Den har ju halva bredden numera.

Stuhs ponny har inte en antydan till definierade muskler där bak- snarare nästan bara fett.

Heidi maria- snyggt jobbat:bow:

Stuhs ponny har nu legat status quo i denna tråden i flera år.
Så är det när man inte tar krafttag o ser över sommarbetet- som H M har gjort o fick betalt för det. Samma svält var vinter o kalrakning mitt i smällkalla vintern- det är etologi det.

Alex gjorde samma fel- underskattade stora mängder ogräs förra sommaren.
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

KL

Har ingen aning om den här länken finns här redan, men på "The Horse" kan man enkelt räkna ut hästens vikt (hur pass det stämmer med verkligheten - ingen aning):

http://www.thehorse.com/Tool/Weight-Calculator.aspx

Min häst, med denna metod, skulle väga 371 kg. Med viktmåttbandet när jag mätte sist (någon vecka sedan) låg hon på strax över 380 kg. Ingen större skillnad mellan dessa metoder alltså. Men vet inte hur det stämmer med verklighet och våg...
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Ansåg du att din ponny tappade all muskulatur i rumpan?
Den har ju halva bredden numera.

Stuhs ponny har inte en antydan till definierade muskler där bak- snarare nästan bara fett.

Heidi maria- snyggt jobbat:bow:

Stuhs ponny har nu legat status quo i denna tråden i flera år.
Så är det när man inte tar krafttag o ser över sommarbetet- som H M har gjort o fick betalt för det. Samma svält var vinter o kalrakning mitt i smällkalla vintern- det är etologi det.

Alex gjorde samma fel- underskattade stora mängder ogräs förra sommaren.

Nej Lillen har inte tappar några muskler av bantningen (däremot nu av boxvilan men det är en annan femma). Det har jag aldrig påstått heller, så jag vet inte varför du blandar in Lillen? Han har hela tiden fått sitt proteinbehov tillgodosett, och då tappas inte en enda muskel av bantning. (Sen har han iofs inte halva bredden, han har rätt 'grov' rumpa ändå, men depåerna på 'ovansidan' är borta - tacksamt nog =))

Jag var fundersam om han tappade ryggmuskler i början i samband med metforminbehandlingen, om det var muskler eller fett han tappade vid sidan av ryggraden, han blev 'takig'. Det var dock fett och när Sthu tyckte ngn gång tidigare i höstas att hennes tappat ryggmuskler frågade jag just om det verkligen var muskler och inte fett, just för det lätt kan se lika ut om man inte är van med det. Och tog just Lillen som ex, att det kändes som han tappade ryggmuskler, men det var fettet högst upp över revbenen som rök. (Sthu svarade dock då att det var muskler).

Mina hästar har aldrig gått på ogräs, så återigen är du ute och seglar. Däremot underskattade jag sockerhalten i kort gräs högsommaren 2009, eftersom jag inte hade koll på 'sånt' då.
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Nu e du ganska rolig axel!!!!

Jag fattar inte hur du kan vara så tvärsäker i alla dina tokiga påståenden om hästar, användare och näringsfysiologi och sedan samtidigt aldrig bemöta ett seriöst argument.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 886
Senast: bollen__
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 973
Senast: Jeps
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 942
Senast: Hedinn
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
97 085

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp