Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Enligt mitt viktmåttband väger min ca 415 kg nu. Jag har ingen aning om det stämmer, men helt tokigt ät det nog inte. Jag använder mest måttbandet för att se om det "händer nått" och isf åt vilket håll det går. Ibland kan ju ens ögon lura en annars;)
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

delvis kl

Jag använder också måttbandet mest för att kunna jämföra om det blir ngn förändring. Jag tror jag har köpt mitt på Hööks för några år sedan. Enligt det så väger min ponny ca 340 kg och jag tror att det kan stämma ganska bra. Det är viktigt att se till att hästen är avslappnad och står ordentligt. Jag brukar mäta en gång varje helg efter ridning.
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Om det är skillnad på olika märken vet jag inte, men tror inte det.
Däremot stämmer de inte alltid mot verkligheten. På min diffar det nästan 100 kg mot vågen.
Men det är ju ett superbra sätt att hålla lite koll på om det går uppåt eller neråt!
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

tack! :) Idag kunde vi äntligen fixa till klippningen men det är fortfarande inte jättevackert, haha.

Men vad säger ni om de där bilderna? Jag är faktiskt förvånad över hur fin han ser ut att vara just nu. Han går i en liiiten hage där det mest är groblad, skräppor och prästkragar kvar. Så småpill under dagen och 2 kg hö på natten.

Snart blir det en större hage och byte till hösilage troligtvis har grymt bra sprutt i sig. Ska tas analys på det. Får hoppas man hittar en bra nivå iaf :) Skönt att ha honom på spån i vinter istället för halm dock!
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Veterinär tyckte att Stellans hull var för högt, jag frågade inte så mycket mer, i
och med att veterinären sa att det kommer att försvinna när hon får motionera lite mer. :)
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Jag använder Hööks band, men inte märkt ngn skillnad på olika märken - däremot stor skillnad beroende på hur man mäter.

Min stämmer väldigt bra måttband/våg, och alla andra genom åren som jag mätt och kontrollvägt har legat inom 25 kgs felmarginal. Dock så t ex depåerna märks knappt varken på band eller våg. Men bandet ger ju en indikation på om omfånget ökar eller minskar, och är för mig ett ovärderligt komplement till öga och våg. Helst skulle jag vilja ha en våg i stallet så jag kunde ha veckovägning, men i brist på det kör jag veckomätning ;)

Man behöver eg inte ett viktmåttband för att hålla koll på omkretsen dock, går lika bra med ett vanligt måttband eg, men lite roligare få en 'vikt' och kunna kolla mot vågen sen.

Sista vägningen vägde Lillen 407 kg, bandet sa då 384 kg. Dvs 23 kg felmarginal. Tidigare har han legat på cirka 10 - 15 kg felmarginal.

Sist jag mätte sa bandet 378 kg. Men han pendlar på band mellan ca 365 - 385 kg.
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Det fanns en tråd om olika viktband tidigare. Där fick man skriva in vad ens band visade för vikt på olika längder. Och det visade sig att det var olika.

Men... efter det kom jag att tänka på att det kanske blir samma ändå, för pilen som visar var man ska läsa av kanske sitter olika långt fram på olika band. Så det är mycket möjligt att det inte skiljer ändå. Men å andra sidan så borde de väl börja räkna från pilen? :confused: Så i så fall är det ju skillnad i alla fall.


Resultatet i tråden vad iaf att det finns olika sorters band som visar olika vikt vid samma omkrets.
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Jo, svarade i den tråden med. Men oavsett vilket band jag haft (som dock inte provat alla) har vid mätning på hästen visat en vikt inom 25 kgs felmarginal. Så jag menade.
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

*KL* Just nu så är jag j*vligt trött på att gräset fortfarande växer, jag som fått ner hullet så bra...har nu en jäst häst! Är det någon som vet om gräset slutar växa när det blir - grader?
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Jag tror det är dygnsmedeltemperaturen? Men jag är inte säker. Alltså att när dygnsmedeltemp är under +5?
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Jag vet inte riktigt vad som är värst.. Så länge gräset växer förbrukar det iaf en del fruktan osv, när det slutar växa står ju fruktanhalten väldigt still, tills det dör. Och nivåerna är ju ofta väldigt höga då.

Jag älskar hösten, men börjar fundera på om man i hagen kanske kunde utesluta höst? ;) Vi går från sommar till feb - mars, när gräset är dött och snön ligger? :devil:
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Jag håller med dig. Jag tycker nog nästan att just denna tiden är jobbig! Vi har haft soliga ganska varma dagar men kalla nätter dvs troligtvis mkt fruktan i gräset. I morse fick jag till sist släppa ut sällskapsponnyn kl 10. Han hade blivit galen av att stå inne. Men då var det fortfarande frost i gräset. Min ponny fick komma ut halv tolv.

Tur att jag är sjukskriven :crazy:.
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Ja lite vinter nu med 20-30 cm snö som stannar på fälten hade varit kanon
Vet knappt om jag törs slänga ut en bild på min tjocka häst just nu


IMG_7340.jpg


IMG_7344.jpg


Så här grönt och fint har vi det

IMG_7346.jpg



IMG_7349.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Varnas det inte för en brutalt kall vinter och lite snö i år? Min grabb laddar iaf för vintern, han ser tokstor ut nu när det är kallt och solen skiner = pälsen står rakt ut ;)
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Jasså, säger de så i år? Ja, det förenklar ju en hel del om det inte kommer så mycket snö. Var lite besvärligt att cykla i vintras :D


Funderar på om jag kanske ska skrota höet helt och bara ge halm. Kommer vara borta en del och vill inte lägga för mycket jobb på stallkompisen (som dessutom gått och vridit axeln ur led..). Tror det får bli så.
Hade ju en sockernivå på 11 % enligt analysen, så det var rätt högt :crazy:
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Tror inte 11% är ngt problem, men finns ju inget som talar emot halm + proteintillskott heller, så ta det som känns bäst. Fast förr var du väl anti halm + tillskott?

Lillen hade inga problem med silage med 10,8% socker, dock så blev/var ju totalmängden silage/dag synnerligen liten.
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Nej, jag har aldrig haft något emot halm+ tillskott. Det gav jag ju hela förra året.
Vårt bekymmer har ju varit att andra hästen behöver mer mat och vi inte kunnat dela dem utan att hon blir tossig. Men nu har jag löst det så inga bekymmer där längre.

När jag tänker på saken vet jag inte varför jag fortfarande ger hö (förutom för att hästen gillar det..). Nej, jag tror jag plockar bort det nu!

Potatisproteinet går fortfarande ner hos Lillen?
Kvarnbyfoder hade visst haft lite bekymmer, så jag har inte fått mitt pp än. Men leverantören trodde det skulle komma i veckan, hoppas hoppas!

Funderar på det här med munkorgen med. Undrar hur länge den behövs? Än så länge växter det fortfarande, så det är inte aktuellt att plocka av den än. Men hur pass länge ska man vänta, för att vara på säkra sidan?
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

ANg munkorgen - tills snön ligger så djup att de inte när gräset, alt när vartenda strå i hagen är BRUNT ända ner i roten.

Inga problem med potatisproteinet.

Ang halm så har du tidigare skrivit att 'ge bara halm som grovfoder känns inte okej', det jag åsyftade.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 892
Senast: bollen__
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 974
Senast: Jeps
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 942
Senast: Hedinn
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
97 085

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HJÄLP ! Halsband + ute katt
  • Valp 2024
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp