Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Haha, ja det var väl ungefär så jag tänkte med. Har båda hästarna på liten yta nu i hopp om att de ska trampa ner massor :angel:

Har jag sagt det? Det måste varit länge sen, när häst inte åt halm. Det gör han nuförtiden.
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

*delvis KL*

Ni menar alltså att jag skulle kunne ge bara halm i höhäcken i hagen till mina hästar på lösdrift (sto 8 år tjockis, sto 1 år tjockis, valack 1 år lite tjockis) och bara ge kraft-/tillskotts- foder inne som täcker upp proteinbehovet?

Skulle absolut vara en optimal lösning för att få en induviduell fodestat utan att behöva ha dom ståendes inne alt. ha delade hagar större delen a dygnet.

Vad skulle man isf kunna ge som täcker i protein och mineralväg?
Lucenhack? Soja?
Lämna in halm för analys?
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Både jag och Alexandra ger potatisprotein (nåja, jag ger det inte än). Det behövs inte så stor mängd för att täcka upp proteinbehovet.
Men jag tror att soja är enklare att ge, lucern ännu bättre. Krävs dock större mängder vilket kan innebära mer energi, och det är ju inte så bra till en tjockis. Vet dock inte hur pass lättfödda dina är och hur svårbantade de är.
Med tanke på hur unga de är skulle jag nog ändå vara lite försiktig med bantningen.. Varken bra att de är feta eller om de går ner för fort. Krångligt med unghäst!
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Jag har kanske fel men jag tycker att det låter lite väl trist med bara halm och proteinkoncentrat om man väljer soja i stället för lusern.

Dessutom måste man kanske lägga ner en del tid på att hitta halm av bra kvalite. Om halmen är bra så går det att göra så men jag ser det mer som en nödlösning om man tex är i akut behov att banta en svårbantad häst och ingenting man ger som standardfoderstat. Jag inbillar mig att man riskerar att hästen missar en del näringsämnen som ex mineraler och annat som finns i gräs, klöver eller lusern (vilket ju annars är det vi ger dem). Om halmens fibrer är mer åt det svårsmälta hållet så kanske det inte är det allra bästa för mikroorganismerna som ska leva av den.

Men som sagt jag påstår inte att det är så. Det känns bara bakvänt.
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Håller fullständigt med dig. Hästen är en gräsätare och ingen halm och soja/proteinkoncentratätare. Först och främst skaffar man sig ett lämpligt grovfoder till lättfödda hästar d v s hö eller hösilage. Om det absolut inte går att få tag på ett sådant med tillräckligt låga värden kan man få KOMPLETTERA grovfodret med Halm och ngt proteinfoder...Borde faktiskt räcka med Lucern om man har en FET ponny. Halm av bra hygienisk kvalitet är ett jättebra komplement till hö, ger fibrer och sysselsättning.

Att däremot fodra en häst med bara halm och t e x soja känns verkligen inte bra.

Varför inte ta råd av någon duktig foderrådgivare i stället för att hitta på egna konstiga lösningar....Känns som om många här drabbats av någon slags Anorexi som överförs på hästen. Först har den tillåtits att bli smällfet och sedan ska den svältas helt och hållet. Gör en balanserad foderstat som inte är helt extrem, lämplig för lagom snabb bantning och motionera hästen mer i stället! Nu kommer ju dessutom en årstid då betet tar slut / tappar näring vilket gör att de ponnyer som varit tjocka av gräset automatiskt brukar går ner i vikt. Kan räcka med kort nedbetet gräs för att en ponny skall förbli tjock och vara svårbantad.

Har sett mer än en häst på bild i denna tråden som ser ut att lida av proteinbrist, stor mage, tunna, muskelfattiga, utan överlinje. Bra att lära sig när det är dags att sluta med bantningen också...

Tillägg till stuh: En sockerhalt på mindre än 12% är rekommenderas för insulinresistenta hästar. 11% i ditt hö är alltså inte så jättehögt.
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Bra svar.

En sdn enkel sak som att blötlägga höt gör att man kan ge mer hö än att fodra med enbart halm.

Många här har haft sina feta ponnies stående på god halm o inte insett att de har ätit av den.

Inte bara anorexi o fångest lider man av, utan nu även livrädd för allt socker som hästen faktiskt måste ha för jäsningsprocessen o sitt uppehälle.

Hästar som ännu inte har blivit sjuka av sin tjocklek klarar av en ganska bra fodermängd o då även alla sockerarter om man ser till att banta dem o ge dem motionen de behöver.

Jag är glad över att jag sällan ser de där feta ponnisarna för att ungarna verkligen rider dem o har vuxna som ser efter dem. Skitfina presterande ponnies.:love:
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Jag hade mycket hellre ställt in hästarna ett par timmar om dagen så att de får äta hö. Om man sedan väljer att komplettera med halm ute, för att de ska ha något att tugga på mellan fodringarna, så är det ju en helt annan sak. Men att bara ge halm tycker jag känns som något man gör en kort period när det inte finns något annat alternativ. Och helst inte till unghästar.
Som andra redan sagt så är ju halm inte lika lättsmält och därför är det inte lika passande till hästar som tex. hö.
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Inte bara anorexi o fångest lider man av, utan nu även livrädd för allt socker som hästen faktiskt måste ha för jäsningsprocessen o sitt uppehälle.
Vad menar du med detta? Vilken jäsningsprocess behövs det socker till? Och varför måste den ha socker för sitt uppehälle?

Hästar som ännu inte har blivit sjuka av sin tjocklek klarar av en ganska bra fodermängd o då även alla sockerarter om man ser till att banta dem o ge dem motionen de behöver.

Detta är jag inte så säker på. Det beror naturligtvis antagligen på en massa olika faktorer som hur pass feta de är, vad de äter, hur mkt de motioneras osv. Jag tror kanske att jag har en sådan liten ponny här hemma (inte min egen ponny). Men därifrån till att påstå att alla hästar som ännu inte har blivit sjuka av sin fetma klarar av socker det är kanske ändå inte riktigt sant?
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Hästar som ännu inte har blivit sjuka av sin tjocklek klarar av en ganska bra fodermängd o då även alla sockerarter om man ser till att banta dem o ge dem motionen de behöver.

Måste också invända lite här. En häst som jag känner sen många år tillbaka fick fång för 2 år sen. Han hade då varit fet de senaste 10-15 åren. Han hade alltid gått på mycket bete och varit smällfet utan att bli sjuk.

Men som sagt så fick han fång för 2 år sen. Vad var det som gjorde att han fick fång då, när han aldrig fått det tidigare? Nu är det ju omöjligt att säga om han hade fått fång om han hade varit smal för 2 år sen, men faktum kvarstår att han fick fång.

För många feta hästar tror jag att det är en tisfråga innan de drabbas av hälsoproblem, så är det ju för människor.

Sen menar jag inte att man ska ta till drastiska åtgärder för att få ner dem i vikt, utan en långsiktig viktnergång är väl alltid sundast.
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Hästar som ännu inte har blivit sjuka av sin tjocklek klarar av en ganska bra fodermängd o då även alla sockerarter om man ser till att banta dem o ge dem motionen de behöver.
Vad är svårt att förstå:confused:
Att man bör banta dem INNAN de blir sjuka.
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Jag har kontaktat många foderrådgivare genom åren, både oberoende och anställda av foderföretag.
Alla har räknat efter tabeller (självklart, vad ska man annars utgå från?) vilket absolut inte funkar till min. Runt 60 % av tabellvärden tror jag kan funka (han tappade 5 kg/månad på det i vintras).
Det är därför jag väljer att ge enbart halm istället, för då kan jag ge en större volym grovfoder utan att energin blir för hög.
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

*delvis KL*

Ni menar alltså att jag skulle kunne ge bara halm i höhäcken i hagen till mina hästar på lösdrift (sto 8 år tjockis, sto 1 år tjockis, valack 1 år lite tjockis) och bara ge kraft-/tillskotts- foder inne som täcker upp proteinbehovet?

Skulle absolut vara en optimal lösning för att få en induviduell fodestat utan att behöva ha dom ståendes inne alt. ha delade hagar större delen a dygnet.

Vad skulle man isf kunna ge som täcker i protein och mineralväg?
Lucenhack? Soja?
Lämna in halm för analys?

Jag skulle i ditt läge inte vilja gå över helt på halm. Jag ser inga problem med t ex halm + lucern i uppvägda mängder om man inte kan få tag i annat grovfoder/får ihop det på annat vis.

Däremot, det finns ju mellanlägen. T ex som jag kör och kört ett bra tag nu. Att ge halm + silage/hö kombinerat. Kräver ett silage/hö med HÖG proteinhalt, men innebär då att man kan skapa lite mer tuggtid om de inte vräker i sig halmen lika fort.

Jag gav t ex fram tills konvalescensen, 50% halm och 50% silage med högt proteinvärde. Högst begränsad giva dock, 2.5 kg av vardera. Men det täckte proteinet via silaget, och halmen gav mer strå och lite mer ättid. Om man har hö (högre MJ) så vinner man MJ på halmen med.

Så, i ditt fall skulle du, med rätt hö, t ex kunna ge X kg halm i höhäcken utspritt över dagen (Alt fri halm om de kan 'kontrollera sig' *s*), och så X mål med hö per dag. Då har de att äta (halm) större delen av/hela dygnet, men får ändå sitt hö/silage men i mindre mängd, och då borde du kunna få bättre 'totalsiffror' i foderstaten?

Jag byggde när Lillen fick fri halm om hur jag fodrade lite. Innan fick han silage + halm var 4:e h, sen när han fick fri halm fick han silage var 4:e h. Men sen byggde jag om lite, och tog bort givorna under dagen, och la dem på natten istället. Dvs han fick silage morgon och sen kväll, och övrig tid fri halm.

Jag har 'plockat tillbaka' hösilagegivorna dock, då han rätt tydligt blev ganska 'silagemanisk'. Inte pga hunger, men antagligen just för att det blev så sällan han fick vad han ansåg var 'riktig mat' (god mat?). Då talar vi ändå om en ponny som numera äter halm som om han har betalt för det. Så, jag skulle om jag inte var tvungen undvika att helt ta bort hö/silage till förmån för halm, och OM jag gjorde det ge lucernhack istället. Men helst behålla en viss giva hö/silage, som man dock om man väljer rätt kan få ner ganska mycket.
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Hästar som ännu inte har blivit sjuka av sin tjocklek klarar av en ganska bra fodermängd o då även alla sockerarter om man ser till att banta dem o ge dem motionen de behöver.


Självklart ska man banta en häst INNAN den blir sjuk, jag tycker det är sorgligt att det är så många som inte inser allvaret med att ha en kraftigt överviktig häst förrän hästen är nära döden. Hade man sett till att hålla hästen vid en lagom vikt så hade den inte behövt lida. Så självklart bör man banta en häst innan det går så långt!

Men som du skrev, att en häst som ÄNNU inte blivit sjuk klarar en ganska bra fodermängd, det tror jag inte riktigt stämmer. Det borde väl vara lika individuellt hur lättfödda de är, som med alla andra hästar. Och som jag sa så tror jag bara det är en tidsfråga innan en fet häst blir sjuk, en del kanske aldrig blir det, men för de flesta är det nog en tidsfråga. Hur kan man då säga att en fet häst som inte ännu blivit sjuk klarar mycket foder? Jag tror som sagt att det är lika individuellt med feta hästar som med magra.
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Okej allesammans!
Håll tummarna för oss imorgon, då ska vi upp på vågen igen. För ca 4 veckor sedan visade den på 497 kg.

Sedan dess har det varit massor med motion, mycket begränsat med mat och metformin.
Fick höra igår av en person som knappt sett hästen sedan förra vägningen att häst ser mindre ut, speciellt över rumpa och bog. Måttbandet säger dock att ingenting hänt och mina ögon är osäkra.. Tycker själv att han bara tappat muskler och ork, men inget runt magen.
Jaja, vi får väl se vad vågen säger. Jag vill att det ska vara bra!
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Jag tycker du skrivit länge att du tycker han tappar muskler, och om jag inte minns fel så sa du att du beräknade proteinbehov på 200-300 nånting. Jag vet att det var lägre än vad jag räknar på min som väger 300-350.

Jag vet att du väntar på potatisprotein, om det inte kommit redan, men annars känns det som att du kanske måste räkna om lite. För det verkar ju inte som att det du ger räcker.
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Med tanke på att jag inte gett något alls är det inte så konstigt att det inte räcker.
Köpte en säck soja igår, och idag kom mitt potatisprotein. Så nu kommer jag ge tillskott.

Kom inte iväg till sjukhuset idag. Vädret hindrade.. Ska göra ett nytt försök på måndag.
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Fast SThu - med all respekt men jag har för ett tag sen också varit inne på att tappade musklerna mest troligt är proteinbrist. Då hävdade du envist att det minsann inte alls var någon brist, för du schablonräknade på vad gräset innehöll (på ett sätt jag aldrig fick ihop). Och att det minsann inte alls var proteinbrist som sagt?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 882
Senast: bollen__
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 959
Senast: Jeps
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 939
Senast: Hedinn
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
97 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp