Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.

Elina8

Trådstartare
Tar mig den stora äran att starta upp den nya tråden eftersom den förra blev för lång och stängdes.

Hade varit kul om alla som är med här vill starta med att lägga in bilder på hur det går. En Före-bild och en Just nu-bild hade varit jätteroligt att få en snabb summering av läget från alla.
Självklart är det frivilligt!

Hoppas på en fortsatt positiv och peppande tråd, där även nya ska känna sig välkomna att hoppa in!
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Haha, du hann skapa en tråd före mig :D Jag hann inte ens rapportera min tråd innan den var borttagen :p
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Haha, tja kul att vara snabb annat än i käften för en gångs skull:p

Har ju redan kommenterat din ponny, men stor skillnad verkligen.
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Hittar hit och lägger upp två bilder, ska försöka fixa en dagsfärsk i veckan. Ursäkte den dåliga bildkvaliteén (mobil) i den samtidigt skumma stallbelysningen.



Denna tagen i mitten av nov.

005-3.jpg





...och den här i januari.

017-2.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Jag har tyvärr inte bilder från när han var som tjockast, men den häst får duga:

Nångång i Nov/dec 2009
24756851.jpg



27 feb 2010 (igår)
30526597.jpg


Inte bästa kvaliteten på foton, men man ser ju hästen ialla fall :p
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Haha :D

Japp, dina kommentarer har jag färskt i minnet :) Jag måste bara komma ihåg att känna på hennes revben.

Förresten, ang att känna revbenen. När jag kände på araben idag, så när jag kände "längst ner" på revben så kände jag dem knappt, jag kunde kanske urskilja "vågor" i hullet. men när jag kände längre upp, så kände jag dem helt okej tydligt. Vad ska jag gå efter?
Hon har väl, vad jag antar iaf, ett ganska typiskt arabformat bål, alltså breda över revbenen, kan det ha något med saken att göra?

När hon kom till mig (för ca 4,5 år sen) så var hon på gränsen till för tunn (tänk tunn "hopphäst"). Då såg man när hon stod rakt fram, de bakersta revbenen, bukta ut innan huden "försvann" ner, in under magen. och det tycker jag inte riktigt såg snyggt ut. Sen fick hon lite mer mat (mer hö, mindre kraftfoder) och blev sen mer lagom rund. Man såg iaf inte revbenen bukta ut när hon stod rakt.

Men jag tycker det är svårt, då hennes bakre revben går så långt ner på sidorna, så när hon är "lagom" smal så ser hon ändå tunn ut på något vis för revbenen sticker ut.

Min f.d. hovis sa att det här inte är en sån häst som man kan hålla supersmal för då ser hon "benrangel-aktig" ut, utan att hon behövde ha lite mer hull för att se bra och jämn ut i kroppen hullmässigt.

Någon som har något att säga om det?
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Herregud, är det verkligen samma häst? :eek: Jag tror bestämt att du har bytt ut honom mot en annan smalare häst :mad: ;)

Nä skämt o sidor, bra jobbat!! Verkligen superbra jobbat :bow:
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Jag tycker mig se skillnad på magen och bogen :) Jättesöt häst den där!

Men jag är jättedålig på att se saker :o Men när någon annan säger/skriver nåt, då minsann ser jag det också :D
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Tack, vad glad jag blir.

Enligt måttbandet har han bantat 100 kg. Som störst visade det på drygt 420-430 kg. Bilden är nog när han vägde runt 380-390.

Idag står måttbandet på 330:D
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Herregud, är det verkligen samma häst? :eek: Jag tror bestämt att du har bytt ut honom mot en annan smalare häst :mad: ;)

Nä skämt o sidor, bra jobbat!! Verkligen superbra jobbat :bow:

Haha, det är faktiskt samma lilla skit:p
Tycker faktiskt att han ser lite mer långbent ut nu än vad han gjorde förr. Herregud han håller på att transformeras till en sportmodell:eek::rofl:
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Tack för att ni ser någon skillnad:bow:

Har ju kännt lite misströstan de senaste veckan men nu när jag grävde fram korten så ser jag ju att det går framåt (om än lite trögt just nu).

Tittade även på en videosnutt dottern spelat in tidigt i höstas och då snackar vi tjockponny efter betet. Så tjock får hon inte bli denna sommar, det blir betesreducerare för hela slanten:devil:
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Jättesvår fråga, jag vet inte riktigt hur det "ska" vara.

Jag kan tycka att man inte behöver kunna känna precis alla revben överallt. Man får gå lite på ögat och magkänsla tror jag. Om hästen har ett tunt lager över några revben, men i övrigt är i fint hull så hade jag nog föredragit det framför en häst med utstickande revben.

Övervikt är ju aldrig roligt, men lite underhudsfett tycker jag ska finnas på vissa partier, därmed inte sagt att det ska finnas depåer eller ett täckande lager över halva hästen.

Om det krävs så pass lite extra fett för att din häst ska se fin ut, utan utstickande revben, så hade jag tyckt att det var ok. Jag tror inte att det påverkar hästens hälsa eller rörlighet precis. Det gäller nog att hitta det där svåra "lagom" :p
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Det är svårt det där, med vad som är "rätt fett" och vad som ska bort.. Men jag tänker lite som så att om man bara får bort det mesta och värsta skadar det inte att hästen är lite mullig. Det är inte idealt, men det är bättre det än att driva bantningen för långt.
Huvudsaken är att man fått bort det som innebär en extra belastning på kroppen.
Det är ju lite likadant med oss människor. Inte panikbantar vi bara för man har lite magen och något kilo för mycket! Visst vill man ha den där perfekta kroppen, men det är inte farligt med en liten mage som skumpar.

Jag använder mig mycket av Henneke Body Scoring. Det finns jättebra bilder på var man ska känna för att få en så bra bild som möjligt av hästens hull.
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Javisst är det skillnad på fett och fett.
Såg en liten film om body score för ganska länge sen nu, men jag minns att jag tänkte när de visade hästen "Åh, toppen, de visar på en perfekt smal häst. Hur sjutton ska vi med feta hästar veta vad vi ska titta efter då?":cool:

När hon började peka och klämma och visa var allt fettet fanns, så visade det sig att hästen var ganska överviktig! Jag blev ganska förvånad, för jag tyckte det såg ut som en typisk cob:o

Det är ju så olika på olika hästar, lite fett på en häst kan göra att den ser fet ut, medans det kan se sunt ut på en annan som blir rund och fin.
Så länge det där lilla extra inte blir för mycket (så att det påverkar inre organ, finns det på utsidan så finns det ju även på insidan) så tycker jag inte man ska hetsa för mycket.
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Jo det är klart du vågar det. Så får vi ju se hur duktig du varit :D

Jag skäms också över min före-bild jag har lagt ut :o
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Jag får kika lite på Henneke Body Scoring. Synd bara att det är på engelska, jag är så dålig på det :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 880
Senast: bollen__
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 952
Senast: Jeps
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 939
Senast: Hedinn
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
97 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp