Bukefalos 28 år!

Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Idag-bilden så hänt massor med halsen ju, men ser ev ut att ha lagt på sig över baken? Kan ju dock vara att han står annorlunda.

JAG skulle sikta på majbildshullet. Hellre 'kantigt' än motsatsen, och han ser inte kantig ut tycker jag, även om jag förstår precis hur du menar, känner ju det på L med.

Du har iaf INTE minsta anledning att skämmas eller ha noja med nuvarande hull tycker jag! =)
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Skönt att få bekräftat det man själv ser.

Han la på sig en del i slutet av sommaren och har fortfarande kvar det mesta. Framförallt rumpan och precis bakom bogbladen har han lagt på sig en del. Han har en lite ansamling precis bakom bogen, där sadeln börjar. Har så svårt att förklara, är så dålig på vad delarna heter :angel:


Jag siktar på att få ner honom lite över vintern.

Svårt att säga om han hade varit mindre kantig om han hade varit bättre musklad, han var väldigt tunn över ryggen och rumpan i våras. Nu har han fått beröm både av tränare och sadelprovare att han har blivit otroligt mycket finare musklad. Så kanske hade han upplevts som mindre kantig om han hade tappat lite i vikt.

Men jag gör inga större insatser att få ner honom i vikt i dagsläget, och har inte gjort det tidigare i höst/sommar heller. Det han gick upp i vikt är inget som stör mig faktiskt.
Däremot så hoppas jag att han blir av med en del av det över vintern. Skulle han inte gå ner så är det inte hela världen, bara han inte går upp. Men det tror jag inte att han kommer göra.
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Det händer INGENTING!!!!!

Måttbandet är på 414 kg och hon ser om möjligt ännu fetare ut nu än innan:(
Ändå rids hon de flesta dagarna i veckan, går med munkorg dygnet runt fortfarande... Vad mer är där att ta av lixom?

31694995.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Vi är i lite samma sits.
Jag ska modifiera munkorgen lite så det blir svårare för hästen att äta med den. Har studerat hans teknik och kommit fram till att han är väldigt effektiv. Har dock inte kommit på någon optimal lösning än, men jag provar mig fram!
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

hur hade du tänkt göra då? Vad är det för munkorg du har?
Min skrutta är expert på att äta med den på....
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Går hon på gräs är nog lösningen minska det.

Ingen av mina kan gå på gräs mer än ytterst begränsat om de ska hålla hullet nere. Spelar ingen roll att de har munkorg och gräset är 'skräp' - det räcker mer än nog ändå =/
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Jag funderar också på hur mycket hon får i sig med munkorg? Om hon får i sig väldigt mycket kanske du får fundera på att ta bort henne från gräset mer.
Går hon på bete dygnet runt eller står hon installad på natten?
Om hon inte står inne kanske du kan testa det ett tag och se om det händer något.
Så vida du har möjlighet att stalla in såklart.

Annars kanske du får stängsla om så att hon står på en liten och så gräsfri yta som möjligt halva dygnet.
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Hon går idag som dagismamma till två åringar. Vill inte att dom ska gå själva.
Dessutom behöver dom fri tillgång på gräset...

Men är hon så sjukligt fet att jag behöver ta till det?
Hoppas på att hösten gör sitt och gräset blir sämre/mindre.
Kommer sätta ut en foderhäck till vintern när betet har tunnat ur men hon kommer bohålla sin munkorg på.
Vis av erfarenhet från förra året drar unghästarna ut MYYYYCKET foder ur häcken som hon kommer kunna äta av med munkorg. Förhoppningsvis är det tillräckligt lite för att hon ska fortsätta gå ner...
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Jag har en sån där hinkmodell från Shires. Jag ska sätta igen hålen på sidorna med textilband tänkte jag, så det bara finns hålet i botten att äta genom. Min ponny har ju kommit på att om man vinklar huvudet och/eller korgen får man i sig mycket mer :grin:

Nu har jag satt upp fodergrinden! Ska bara få ordning på kablarna (ska grävas ner så fort stallägaren är klar med potatisen) sen ska vi börja slita hage!
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Idag klarade vi av första "träningen" efter den här månadslånga vilan. Han har nog fått springa en hel massa i hagen pga de andra hästarna, men idag verkade det lugnare där ute. Ville iaf inte jobba honom så hårt ännu trots att det är en relativt kort vila för en frisk häst.

Han var inte särskilt pigg och lite ogymnastiserad, men det ska nog gå snabbt att komma tillbaka i gängorna. Bonden har lämnat en sträng utmed en lång åker som vi får rida på, runt 800 meter eller mer raksträcka. Najs! Här ska galopperas när vi kommit igång lite mer ;) Jag vill att han ska se ut som på min avatar. Det var i våras när vi inte hållt igång särskilt länge egentligen, men gräset hade knappt kommit och han var riktigt fin.
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Det är väl upp till var och en hur pass extrema åtgärder man är villig att ta till.

Sen kan jag inte säga att man ser så mycket på bilden, mer än att hon är tjock. :p Exakt hur tjock hon är går ju inte rikgtigt att säga utifrån en bild heller.
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Idag har vi invigt den nya fina foderlådan!

Den funkar!!! :banana::banana::banana:

Han kunde äta ur den och verkar få upp ganska lagom mängd!

Enda problemet var att gallret brötade, så jag ska fixa ljuddämpning imorgon. :p
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Vet att det är en jättekass bild...:(

hon är ca 135... man känner revbenen på henne, inte jäääätte tydligt men man behöver inte trycka...

ser kanske bättre på denna?:crazy:

31694976.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Svåra bilder. Det jag tycker mig kunna se är att hon har kraftig hals. Stämmer det?
Det har jag för mig att hon hade på de bilder du lagt ut tidigare också.
Just halsen har jag fått för mig är "farligare" än mage. Men det har jag absolut inga som helst belägg för, bara mina egna hittepå ideer.
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

halsen är grov.... den är även kort och kan på såvis även lura ögat lite... men där finns heltklart fettdepåer...
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Revbenen är ganska dåligt att gå¨på, då det är väldigt individuellt hur lätt/inte lätt man känner dem. Dvs en häst kan vara för tjock fast man känner revbenen.

Svårt att se på bilden, men är hon 135 cm och väger 414 kg och ser fetare ut än innan skulle jag utan minsta tvekan ta henne av gräset - genast.
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Svåra bilder. Det jag tycker mig kunna se är att hon har kraftig hals. Stämmer det?
Det har jag för mig att hon hade på de bilder du lagt ut tidigare också.
Just halsen har jag fått för mig är "farligare" än mage. Men det har jag absolut inga som helst belägg för, bara mina egna hittepå ideer.

Det finns dock belägg för det, att den fettdepån som är i mankammen tyvärr är en stor riskfaktor. Som med bukfetma hos människor.
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Tack för att ni öppnar mina ögon när jag går å blir hemmablind:bow:

Funderar på att ta in henne nattetid på box. Har en box med engelsk boxdörr ut i ligghallen som jag hade tänkt använda.
Är det lagom all ställa in henne 21.20 till ca 6.30? Det är iaf 9h mindre på gräs... Hur mycket halm ska jag ge henne i boxen?
Ett hönät typ?
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Jag ser inga depåer någonstans. man ser revbenen på ridbilden o halsen är ingen fettnacke,

tycker att den ser fin ut.

Kanske kan du ställa upp den närmare o delvis framifrån.

Folk verkar nu inte se skillnad på en häst som tränas o en som bara står:cool:

Musklerna som är aktiva- inte i vila
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
10 058
Senast: bollen__
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
69 732
Senast: Jeps
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 585
Senast: Hedinn
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
98 699

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp