Bukefalos 28 år!

Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Härligt att sprickan läst.

Och du har värre ätstörning-by-proxy än jag har! Hon är INTE tjock/fet!
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Din ponny är slank- ja nästan tunn- som om den hade haft fång.:confused:

Risken med att banta den så mkt att den tappar muskulaturen o även fettet i dem är att sadeln kanske inte passar längre.

Vet om folk som blir så fixerade vid vikten att de tappar kontrollen. Ser en smal som fet.

Din ponny hade nog mått bra av ett större proteinintag -till skillnad från de som aldrig har varit egentligt tränade o därmed kunnat bygga upp sin muskulatur- enbart uppblåsta/ täckta muskler bestående av fett.
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Hon har ju vilat på grund av en spricka i ett ben, så hon har inga muskler. Sen har hon bara blivit ordentligt tränat i 4-5 månader på snart två år
så det är inte så konstigt att hon inte har så mycket muskler, de muskler hon började sätta finns inte kvar på grund av att hon vilat i två månader.

Men om veterinär säger att hon är för tjock så är hon nog det. Bilderna är väldigt smickrande.

Hon har fri tillgång på halm och får sojamjöl som täcker hela hennes proteinbehov, + 4kg hösilage som har en kvot på 5.5.
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Men om veterinär säger att hon är för tjock så är hon nog det. Bilderna är väldigt smickrande
Vilken Vet. då?

Om den besiktigades skulle det stå normalhull mot den slankare hållet
Har svårt att se vilken vet. som helst gradera henne till att ha överhull.

Då är alla hästar i den här tråden mer än sjukligt smällfeta.
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

*delvis KL*

Det som kan vara, utan att synas på bild/vara hemskt svårt att se på bild, är ju hur mycket fett de har över revbenen, framförallt uppe mot ryggen. Däremot behöver ju inte fettlager där översättas med att hästen är fet, men jag tror det är olika tolkningar av just ordvalet fet som ger så olika åsikt i tråden.

För fettlager där eller ej så är fina Stella INTE fet - alls. Däremot kan hon ju ha lagt på sig på just sådana ställen och det är det veterinären hållit med om. Men det innebär ju INTE fet/tjock.

OM veterinären sagt för tjock, så borde veterinären informeras om att Stella är en ponny och inte ett engelskt fullblod i löpkondition :devil:
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Tack för bilderna! Vilken skillnad! Vad har du för mål med honom, vad använder du honom till? :)

Jag har inga mål prestationsmässigt. Jag älskar honom och hoppas att han ska få vara frisk och må bra i många år till. Att hålla honom i bra vikt och bra fysik tycker jag är viktigt för att han ska hålla så länge som möjligt.

Sen självklart vill man ju alltid utvecklas, vi tränar på att få bättre samspel och jag vill såklart alltid utvecklas i min ridning. Vi är fortfarande i det stadiet att det är jag som begränsar hans förmåga, och inte tvärtom. Jag har lärt mig massor av honom och vill och kommer lära mig ännu mer. Men vi har inga tidsgränser och har inte som mål att visa upp oss på någon tävling eller så.

Utan målet är väl snarare att ha kul och utvecklas så länge som möjligt.
Han är ju 21 i år, men faktiskt i bättre form än han varit på de 5 åren jag känt honom, så jag ser ljust på framtiden! :D:love:

Halvt KL

Roligt att höra att Stella är frisk och hel igen! Hoppas att det går bra att sätta igång dockan. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Om den besiktigades skulle det stå normalhull mot den slankare hållet
Har svårt att se vilken vet. som helst gradera henne till att ha överhull.

Hehe, en liten rolig anekdot (som inte har något med din kommentar att göra, utan bara på tal om besiktning)

När jag besiktigade Godi (nov. 2008, alltså ungefär samtidigt som "fetfotot" togs) så kryssade vet. i Normalt hull. :o
Jag kan inte förstå hur någon veterinär, som dessutom har egna hästar, kan säga att han var i normalhull när han såg ut som han gjorde då. :eek:
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

*KL*

Moa var nere helt på normalvärde nu på sista belastningen.
Pysslar med vinterhagen, har beslutsångest och undrar hur fan jag ska göra. Varför kan ingenting vara enkelt?!
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Vad skönt, då hjälper ju metforminet. Ska hon fortsätta äte det? *nyfiken*

Det där är btw enda fördelen med långtidsboxvila.. Jag slipper oroa mig för frostgräs och vintergräs och hela baletten.. Annars hade jag haft tokångest nu. (Jag är nojig å shettisens vägnar, men han är inte IR så det skapar inte den där ÅNGESTEN..)
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Nej hon ska ju inte det... Vilket känns sådär.. Men jag vet inte, det är kanske ingen långtidsbehandling med metaformin? Dock är ju hon sjukt hungrig med metaforminet, men skönt om det hjälper henne med depåerna. Så det är ju både och det där.

Jag vet inte hur hysteriskt man ska vara om man har en Ir ponny som ALDRIG haft tendenser till fång ens?
Jag är galet hysterisk just nu... Alldeles jobbigt hysterisk. Mina alternativ i vinter är att ha betesreducerare och ponny på gräs 8 timmar och inne 16 timmar eller att ha henne 12 timmar i en ruta på 4x4 meter:crazy: Ingenting blir helt bra förrän snön kommer! Då är liksom frågan - ha en ponny som mår bra psykiskt men ökar risken för fång eller ha en ponny som mår dåligt psykisk men minskad risk för fång?
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Idag ordnades det ny hagkompis till grabben (de förra var inte så snälla). En liten shettis går han med nu :) De går i en tillfällig hage. Vintern kommer antagligen spenderas tillsammans med shettisen och två till ponnysar som behöver banta/inte behöver så mycket mat. Så bättre hagsällskap kan han väl inte få, ponnysar älskar han dessutom ;)
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Ingela på täby. :) Hon vet att ponnyn inte är ett fullblod, men att hon har en del fett att få bort.

Jag kan hålla med de andr aom att Stella inte ser ut att behöva gå ner om man ser på bilderna. Ser mer ut som det behövs muskler - av förklarliga skäl.

Var någonstanns sitter fettet? Är det jämnt fördelat eller sitter det på vissa ställen? Hur mycket är det talan om? Kan det inte vara så att det försvinner nu när du kan börja att sätta i gång henne igen?

Härligt att hon mår bra igen och har läkt bra, den lilla sockertoppen!
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Nej hon ska ju inte det... Vilket känns sådär.. Men jag vet inte, det är kanske ingen långtidsbehandling med metaformin? Dock är ju hon sjukt hungrig med metaforminet, men skönt om det hjälper henne med depåerna. Så det är ju både och det där.

Jag vet inte hur hysteriskt man ska vara om man har en Ir ponny som ALDRIG haft tendenser till fång ens?
Jag är galet hysterisk just nu... Alldeles jobbigt hysterisk. Mina alternativ i vinter är att ha betesreducerare och ponny på gräs 8 timmar och inne 16 timmar eller att ha henne 12 timmar i en ruta på 4x4 meter:crazy: Ingenting blir helt bra förrän snön kommer! Då är liksom frågan - ha en ponny som mår bra psykiskt men ökar risken för fång eller ha en ponny som mår dåligt psykisk men minskad risk för fång?

Jag förstår helt din noja. Jag vetesjutton själv hur jag nånsin ska 'våga' sluta med metformin. Vad gäller långtidsbehandling så är det inte studerat. Men antar att meningen/förhoppningen helt enkelt är att man med bantning, motion, diet och medicinering ska få hästens metabolism normal igen, och sen ta bort medicinen och med att hålla de slanka och motionera kunna bibehålla normal insulinkänslighet igen, och då finns inget behov av medicinering 'för alltid'. Sen vet jag inte, det finns ju vissa hästar som tycks vara kroniskt ir, men de är i minoritet. De flesta går att 'få normala' igen, och många helt utan medicin med ('bara' bantning, diet och motion). Men om det fåtal som är kroniskt IR behöver/bör ha metformin for life vet jag inte.

Jag tror du ska vara väldigt försiktig med gräs just då hon är konstaterad IR, då höga insulinnivåer kan utlösa fång. Gräset i sig är ju inte farligt, utan det är de höga socker (fruktan)nivåer som kan bli i gräset som är problemet. Lågsockergräs är inte farligare för en IR än annan lågsockerkost, och högsockerkost är lika farligt oavsett om det är gräs eller hö. MEN, höet kan vi kontrollera gnm analys, gräset kan inte kontrolleras och kan ju förändras markant under dagen.

Det man vill undvika är ju blodsockerpeakar.

Jag förstår helt din fundering/ångest ang hur lösa vintern, jag har ju haft och kommer ha exakt samma sits. Jag valde 8 h med munkorg, helt enkelt för jag inte kan erbjuda vettig hagstorlek gräsfri, och de måste ha livskvalitet med. Om L inte ens klarar gräs under de förutsättningarna ja då anser jag inte han kan ha ett värdigt liv och då kommer jag fatta det tunga beslutet att låta honom slippa. Dock, jag släpper ut sent, för att undvika morgonens extra höga nivåer, och jag anpassar en del efter vädret.
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Det är väldigt svårt. Hon går faktiskt just nu med dom andra, överlycklig! Men med en korg på sig. Vågar man tejpa igen hålet ganska mycket så det bara är kanske storlek som en femtioöring? Jag ska åka upp om kanske 2 timmar och ställa henne i lösdriften.

Mina två alternativ är att släppa henne i en nerbetad hage där hon ändå kommer ha något att gnaga på. Fram till snön kommer (jag har beställt minst ½ meter snö till första november) då kan hon gå tillsammans med dom andra mellan fodringarna.

Det andra alternativet är att hon går med dom andra, med korgen och får gå ute i 7 timmar och sedan helt enkelt stå på box resten. Tills snön kommer då hon får gå och äta i egen hage och gå med dom andra mellan varven.

Moa skulle själv välja det andra såklart.

Hur mycket bakjäst kan man ge för magens skull? Är det bra att ge något för magen?

Jag vet inte om veterinären ansåg Moa "normal" igen i och med att hennes värden var normala? Men det känns ju som att det gick väldigt fort isf:crazy: Och vikten... När man känner revbenen skulle hon anses bra, vilket jag ju gjort hela tiden, det räcker ju att lägga handen så känner man dom tydligt. Men visst.. Jag ser ju själv att det är en del att ta på så jag menar inte att hon är normalhull!

Livskvalité.. Det är där det svåra ligger. Jag vill inte hålla Moa för min skull. Och att ha henne i en lite hage och bara få titta på maten känns inte som livskvalité för en ponny som lever för maten.

Nä jag vet inte... Jag vet ingenting just nu! 8 h grusad hage hade inte suttit fel!
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Var det samma veterinär som vanligt? Sa hon något om thyroxinebehandling nu?

På min händer det ingenting vad jag kan se (vinterpälsen gör ju inte saken bättre, han ser inte slankare ut med den), men ska in och väga om två veckor, i samma veva som metforminet är slut, för att få svart på vitt vad som händer.
Funderar på om tyroxin kan vara värt ett försök.. Ger i dagsläget 1 kg blötlagt hö och två kilo halm, samt ca 4-8 h i liten hage med lite gräs + munkorg (modifierad hinkmodell där "hålen" på sidorna är igensatta och hålet i bottenplattan förminskat). Tiden i hagen varierar så mycket pga mina studier, en del dagar kan jag inte släppa ut/ta in vid de tider jag egentligen velat. Men man kan säga att han är i hagen i snitt 5 timmar och motioneras minst (MINST) 30 min dagligen, ofta över en timma.
Han får även 4 dl kwikbeet om dagen, för att blanda medicinen i och 0,3 kg lucern ihop med mineralerna. Ska minska betfibern och lucernet lite tänkte jag, ger någon tiondels megajoule mindre.
Fast samtidigt behövs mer protein, och mitt potatisprotein har inte kommit än. Morr.
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Ja samma som vanligt. Hon nämnde inte thyroxinebehandlingen alls och vi har ändå beslutat oss för att inte köra den behandlingen som det är nu.
Men du ska testa?


Vad tycker ni om Hippolytens Equigard?
http://hippolyt.dk/?SE/Produkter/H%C3%A4st/Foder/Basfoder.aspx
Moa får deras MicroVital nu men tyckte bara dom var goda i början så funderade på om man kunde ge 1 dl av equigarden för att få i henne mineralerna.

Jag avskyr alla foder som finns! Är så mycket att välja på och såklart alla vill marknadsföra sitt foder som det bästa.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 277
Senast: bollen__
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 624
Senast: Jeps
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 526
Senast: Hedinn
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
97 713

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp