Bukefalos 28 år!

Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Mitt fetto har börjat bli snygg. :banana: Ska försöka ta lite bra bilder snart. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Hittade visserligen den här bilden på mobilen. Kolla bogbladet! :eek: :D Sen så har hon börjat få lite nacke och muskler med.

Stellabog.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Jag har lagt in bilder/rapporter så många ggr utan en enda kommentar, så ids inte igen. Men vi har fortfarande rekordlägsta, och fortsätter spöa rekordet för var mätning. Dock börjar en fascinerande situation uppstå, väldigt lätt kännbara revben, men depåer kvar över rygg och bakdel. Blir intressant att se vart det slutar, en häst med synliga revben och depåer??
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Som mitt sto har sett ut då. Då känns det verkligen som en helt hopplös situation. Jag raderade all bilder ifrån den perioden, såg fördjävlig ut.. Men det är ju positivt att han går neråt i alla fall! Hur går det för E?
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Här hos oss går det käpprätt åt skogen.. Ingenting fungerar som jag vill att det ska göra så det är mycket surt. Känns vidrigt att det inte kan hända någonting med mitt sto, hon är fetare än på länge.

Men min shettisvallack har börjat gå neråt i vikt i alla fall så det är ju tur någon gör det. Även om han är några kilo kvar. Och sen kommer sommaren... Funderar fortfarande hur jag ska lösa det. Stoet ska i alla fall få gå i skogen med greenguard och stödodras med hö om hon behöver.
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Har den blivit tjockare nu på vintern?:o Trist att höra. :( Nu har jag inte hängt med i din story, men vad äter den, hur mkt motioneras den?
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Jag har tyvärr inte bilder från när han var som tjockast, men den häst får duga:

Nångång i Nov/dec 2009
24756851.jpg



27 feb 2010 (igår)
30526597.jpg


Inte bästa kvaliteten på foton, men man ser ju hästen ialla fall :p

Det är jättebra att han har gått ner i vikt, men tyvärr tror jag att hästen även har fått betala med en del av sin muskelmassa. Det kan man se främst över korset, men även framtill.
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Ja det har hon. Jag kan verkligen inte banta henne på vintern, är helt hopplöst! Sommaren är mycket enklare, det känns lättare att svälta henne då än på vintern, rent tuggmässigt. Sen är det enklare att motionera på sommaren när väglaget är bättre.

Hon äter 2 kg hö, 1 kg lucern, 1 kg halm och 50 g soja.

8,2 MJ och 27 SMRP är analysen på höet.
Med det foderstatet hon har nu får hon sammanlagt då 30.485 MJ och 178.5 SMRP. Jag kan inte sänka högivan mer heller, eller det blir svårt rättare sagt.
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Mm mindre än så vill man ju inte gärna ge heller. Antar att du motionerar så mkt du har möjlighet också. Du har ingen möjlighet till att ha medryttare eller så?

Jag som trodde min var lättfödd. :crazy:
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Men oj vilken skillnad:bow::love:

Den såg ju grotesk ut. En riktig fettrumpa:eek:

Därifrån kan man bygga starka muskler som inte bara SER stora ut.
Just den stora länddepån är mkt osund.

Qosacks häst såg inte ut att ha depåer o då går det att rida den i form.
Den såg även ganska ung ut:confused: mkt lättare.
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Kul att du tycker hon ser ung ut men hon blir 22 i år i år:p

Hon är lite felriden under några år (vi har inte ägt henne så länge)och har haft problem med ryggen. Men hon är välutbildad i grunden men fuskar sig gärna igenom ridpassen, speciellt med dottern. Hon ska nu börja rida för instruktör mer regelbundet så jag hoppas få ordning på det. Med mig går hon stundtals riktigt trevligt men hon behöver mer muskler för att riktigt orka. Jag ser så fram emot våren då vi har paddock och snöfria vägar att rida på igen:)
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Tack så mycket. Just rumpan är ju den svåra biten, den har suttit stenhårt verkligen, och där finns fortfarande ganska mycket att ta på.


Boj: Ja, det är mycket möjligt att han har tappat en del muskler, vi har haft väldiga problem med träningen under hela hösten. Han har stått pga sjukdom till och från, och sen har vi fortfarande väldiga problem med formen, men det börjar komma sig så smått. Vid nyår flyttade vi dessutom till ett nytt stall och där är det platt som en pannkaka, vi är ju vana vid branta backar vart vi än rider, så jag tror att även detta har satt sina spår tyvärr.

Jag är jättedålig på att se sånt där med muskler och hur de ska se ut i kroppsformen. Har du (eller vem som helst) några tips eller tankar så får ni gärna dela med er i vad jag ska tänka på.


Halv KL
Såg senare i mitt album att jag blandat ihop bilderna, bilden är troligtvis inte från denna hösten, utan förra. Såvida jag inte lagt bilden i fel album vill säga. Men tyvärr såg han ungefär likadan ut denna hösten.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Jag har tyvärr inte bilder från när han var som tjockast, men den häst får duga:

Nångång i Nov/dec 2009
24756851.jpg



27 feb 2010 (igår)
30526597.jpg


Inte bästa kvaliteten på foton, men man ser ju hästen ialla fall :p


Står din häst ofta under sig med bakbenen? Har för mig att det var du som skrev om ömma hovar, eller snarare att du upplevde att han ibland var spänd och grisepassig. Kan hända att han har någon spänning i has, eller länd som gör att han avlastar sig genom att stå under sig, de ska normalt sett inte stå så. Om det nu inte bara var en tillfällighet. Min förra häst stod nämligen så, men han hade fel i kroppen. Det blev dock bättre (efter ett års regelbundna besök av ET) samt att jag bytte hovslagare, han var för trångt skodd bak och behövde mycket mera traktstöd. Nu går ju din barfota men hur är han verkad i trakterna? Har han dessutom varit väldigt överviktigt, kan ju det sätta sina spår i kroppen. Ja nu är det ju svårt att säga utifrån ett par bilder, men jag kom spontant att tänka på detta. Men bra jobbat, stor skillnad :)
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Jag har lagt in bilder/rapporter så många ggr utan en enda kommentar, så ids inte igen. Men vi har fortfarande rekordlägsta, och fortsätter spöa rekordet för var mätning. Dock börjar en fascinerande situation uppstå, väldigt lätt kännbara revben, men depåer kvar över rygg och bakdel. Blir intressant att se vart det slutar, en häst med synliga revben och depåer??

Förstår att det kan vara tröttsamt att inte få svar, jag tycker dock att man har sett bra skillnad på dina bilder (i alla fall de senaste som jag minns). Härligt att ni slår nya rekord! :banana:
Det är svårt när fettet sitter ojämnt, hoppas att rumpan kommer ikapp i efterhand och att magen håller sig som den är. :)
Jag är också nyfiken på hur det går med E.
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Jo, det var jag som skrev att han är spänd.

På den gamla bilden står han ju extremt mycket under sig, vet inte om det var en tillfällighet.
På den nyare bilden hade jag precis varit och puttat på han för att han ville avlasta ena benet och då blev det ingen bra bild på rumpan:p
Så han står med bortre benet framför det andra, på samma linje. (lite lätt i kors)

Jag har tänkt på det innan, ny tycker jag faktiskt att det har blivit bättre. Jag fick honom kollad i ryggen förra året, och då sa vet. att det inte var något. Men jag var faktiskt och tog brochyrer från ET-montern på mässan i torsdags, har funderat på att kolla upp honom.

Jag är inte så bra på hovar så där kan jag inte svara, jag vet bara att hovslagaren har bra meriter från andra som kan lite mer, och att han fick ordning på en kompis häst som hade jätteproblem med hovarna, var kraftigt felverkad.

Det jag vet är att han för ett par år sedan röntages och hade "skuggor" vad det nu innegbär, i hasarna. När jag besiktigade honom för drygt ett år sedan frågade jag om de rekommenderade röntgen, men det tyckte de inte var nödvändigt utefter böjproven och vad veterinären som röntgade hade sagt. Enligt veterinären som röntgade honom så skulle det inte vara några problem sålänge han inte tränades på högre nivå, vilket han inte gör.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Här är bilder på min shettis igen.

Från mars 2009


Från februari 2010

Ursäkta mig, om jag nu är rättfram och upplevs som otrevlig...men jag måste säga att dina bilder inte är så roliga att se....

Inget verkar ju ha hänt med din shettis, magen är ju kvar, men stackaren har ju ingen HALS kvar....överlinjen är liksom helt borta.....hur gammal är den? ser ut som att allt fett har försvunnit på fel ställen liksom, ryggen, korset och halsen ser ut som på en mager häst, medan magen är kvar...ingen lyckad "bantning" tycker jag....fel egentligen att banta hästar, man kan inte bara ta bort maten och näringen, det ärju en balans mellan mat och motion. Nu vet jag ju inte vad du har för foder så det ska jag väl inte kommentera.....
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Skrivit om E lika många ggr med iofs, han går fint och stadigt neråt och han slår ju nytt lägstarekord varje gång, fast det känns inte lika 'stort'. Han är inte lika extremt, 'sjukligt' lättfödd som L, utan 'bara' lättfödd. Så han äter rätt gott, får procentuellt sett massor med mer mat än L, gör inte en knop utöver det han gör i hagen - och tappar stadigt och i utmärkt fart. På tabellbehov.

Fuskigt värre i jämförelse, tänk om det alltid vore så lätt...

Viktbandsmässigt så som sagt sist jag mätte (dags igen ikväll) så Lillen ligger på ca 435 kg, och E låg sist på 267 kg. Det var efter att ha tillbringat 1 av de 2 v sen mätningen innan ståendes på box, dvs ingen rörelse alls ens i hagen. Mätningen innan så låg L på samma vikt, och E låg på 275 kg, han startade på 318 kg vid lucia, så som sagt tänk om det alltid var så enkelt..

Får väl se vad bandet stannar på ikväll.
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Ursäkta mig, om jag nu är rättfram och upplevs som otrevlig...men jag måste säga att dina bilder inte är så roliga att se....

Inget verkar ju ha hänt med din shettis, magen är ju kvar, men stackaren har ju ingen HALS kvar....överlinjen är liksom helt borta.....hur gammal är den? ser ut som att allt fett har försvunnit på fel ställen liksom, ryggen, korset och halsen ser ut som på en mager häst, medan magen är kvar...ingen lyckad "bantning" tycker jag....fel egentligen att banta hästar, man kan inte bara ta bort maten och näringen, det ärju en balans mellan mat och motion. Nu vet jag ju inte vad du har för foder så det ska jag väl inte kommentera.....

Visst är halsen väldigt tunn jmf med övriga hästen. Men om du tittar lite nogrannare så ser du att det är massvis med fett borta från bog och rumpa. Överflödsfett, sånt som SKA bort. Det var rejält fettinbäddat innan.

Hängmagen kan vara grymt svår bli av med. Ser det på min shettis, magen hänger lika dant (iaf vad man ser under pälsen), trots att han tappat en hel del i övrigt. Hans många år yngre kompis av annan ras fick en rak, fin maglinje väldigt lätt, men på shettisar tycks magen vara extra svår, sen ska man inte glömma att en shettis inte är och inte ska se ut som en slimmad sportponny heller iofs.

Däremot, och jag hoppas jag inte kliver någon på tårna nu för det är inte min mening. Men något jag tänkt på många ggr är hur ofta hästarna på efter-bilder ser 'ledsna ut' på ögon, öronspel och hållning. Jag har märkt det på bilder av mina egna med, och jag tycker det är väldigt jobbigt att se. Även om en bild bara är en ögonblicksbild såklart, och hästen inte alls behöver vara deppig generellt. Men hur ofta de ser glada ut på tjocka förebilder, med en helt annan hållning och öronspel, medan de ofta se håglösa ut, och mer 'hänger' på efterbilder. Funderat en hel del på just om det är en slump, men syns på så otroligt många bilder.

Och det där är för mig ngt jag ofta tänker på. Jag har inget annat val än att banta min L bokstavligt talat på svältgräns vad gäller TS. Men vad 'gör' jag honom eg när jag gör det? Nu är han ung och pigg och har ett grundmurat positivt temperament generellt, ska mycket till för han ska bli håglös. Men jag gör mig ju inga illusioner alls om att han är HUNGRIG 24 h per dygn t ex =/ Han får mest troligt aldrig någonsin känns sig mätt, eller känna att han fått 'äta ordentligt', att maten räcker. Och han har blivit extremt besatt av att försvara sin mat, även om ingen hotar den. Det gör lite ont i hjärtat att se, just för jag vet att jag har inga val, men jag inte kan förklara det för honom. Förklara att det är för hans eget bästa han får så lite mat och är så hungrig..

Men, hacka på bantningen på Constances häst tycker jag är orättvist, den har inte tappat överlinje så (muskler), utan fett. Varför halsen är så tunn är däremot något man kan fundera på, men det hänger inte ihop med felaktig bantning. Och det var osunt tjock över bog/rygg/rumpa innan, och det är borta och det är kanonbra jobbat. Och magen har blivit markant mindre och mer uppdragen. Vissa bantas jämnt och fint, andra lite mer ojämnt.
 
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Jag kan inte annat än att hålla med om att hästarna inte mår bra psykiskt av att bantas. Den gamla hästen som fick fång i mitt gamla stall blev exktremt olycklig av att stå inne. Det gick så långt att ägaren släppte ut honom i en liten hage med munkorg på vinst och förlust. Hon tyckte inte att det var ett värdigt liv att inte kunna gå ute på bete, och jag måste faktiskt hålla med. Är hästen inte frisk nog att få vara häst, så tar jag hellre bort den. Kan låta hårt, men jag tycker inte att det är ett värdigt liv att stå inne jämnt och ständigt, för att sen gå ut i en liten gruspaddock.

Vissa hästar klarar det säkert, så jag säger inte att det alltid är fel! Men som i detta fallet, där hästen i 23 år gått ute dygnet runt förutom det lilla de stod inne på vintern, och blir helt galen av att stå inne så tycker jag faktiskt inte att det är värt det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 277
Senast: bollen__
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 623
Senast: Jeps
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 526
Senast: Hedinn
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
97 711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp