Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

knapp

Kan uppdatera om att min tjockis brunstar för fulla muggar och inte satt något juver. Har ökat motionen och ser efter så betet inte sticker iväg.
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Man tackar! Och jisses vilken kondis man själv fick på köpet :p

Det är en väldigt märklig känsla att han numera orkar springa ansenligt mycket längre än vad jag orkar, haha, håller på att introducera cykeln just nu... :angel:

Måste mäta honom igen så jag vet hur mycket han egentligen tappat, jag räknar nämligen med att det går upp en del nu under betet...

*det = midjemåttet
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 5

Oj vad stor han ser ut utan vinterpälsen! Det ser ut att gå åt rätt håll :)

Här har motionen av tjocko stannat av igen, hovbölden läkte ju som den skulle och såg jättefint ut. Satte igång honom och tränade mer eller mindre som vanligt. Han var pigg och glad och allt gick åt rätt håll.
Men, för några dagar sen hade han hamnat i fel hage, fått i sig lite för mycket gräs (trots att det var en vinterhage som används av sex hästar...) och fick en "fångkänning"
Veterinärkontakt, in på box och butta. All puls borta till morgonen efter.

Men så igår upptäckte jag att det kanske inte alls var fång. Han har fått en hålvägg (inte på böldhoven, utan den andra), en ganska djup sådan.. Hovslagaren kommer idag och skär upp vad som behövs. Hoppas att det är det och inte fång..
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Det ser ut att gå åt rätt håll

Jo, visst gör väl tunnare päls sitt till men han har ju fått muskler, speciellt rumpan har blivit mycket mindre och fastare ;)


Rumpa februari


Rumpa maj

Och bonusbild på hela ekipaget :D
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Tror det beror mycket på att bukmuskulaturen är tänjd efter många föl och ingen aktivering. Har fortfarande inte satt nått juver och bör vara i omkring 350-370 dygnet nu annars :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Hehe, lång dräktighet indeed :p En del hästar ser ut så, alltid på smällen.

Kan uppdatera lite härifrån:
Figge går åt rätt håll, han är fortfarande för stor men han tappar sakta men säkert. Han står på halm, men det ska bort så fort som möjligt. Ska köpa pellets och/eller torv istället. Han har börjat svulla halm igen.. :meh:

Nina å andra sidan har blivit vråltjock. Usch vad lätt att bli hemmablind :crazy: Men hon tränas för fullt och ska tränas ytterligare lite. Ska nog börja träna lite reining med henne tror jag, hon har en satans bra galopp!

Och lite intressant läsning om viktnedgång/uppgång hos olika raser
Researchers Examining Weight Gain, Loss in Varying Breeds
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Uppdaterar lite med den dräktiga hästen :)

Innan:
2a24274ed2d011e2879222000ae9142f_7.jpg

edaa6064d2cd11e2bf9022000a1fb723_7.jpg


Nu (för 3 veckor sedan) :
18f51a96d2d011e2912322000a1f933e_7.jpg

ba34a1fed2cd11e2852e22000ae90903_7.jpg


Nu rids hon dessutom i alla gångarter och vi ska börja öka upp galoppintervallerna. Hon går med korgen dygnet runt, fungerar mycket bättre än jag trodde. Har inte stört hennes naturliga behov (ser henne från köksfönstret) så som dricka, beta större delen av dygnet och klia sig själv och polaren. Vid ett tillfälle hade pillmulen till kompis hon har käkat på grimman och fått upp kardborren så då fick hon på prov gå utan den i två dagar. Hon gick upp ganska omgående och märkte stor skillnad på henne, vilade alltid på tre ben (varvade bakben dock) precis som hon alltid gjorde innan hon började bantas. Så den fick åka på igen :)

Dessutom är hon väldigt vek i kotorna framför allt bak så de tar ju mycket stryk av övervikten.
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

kl

Lustigt att denna tråden kom upp igen precis nu när jag funderar på hur jag ska göra med min ponny.

Han börjar bli lite rund och just nu är det okej men inte mer än så här. Och nu är det ändå en längre period kvar med kraftigt bete så det känns som jag kanske borde ta bort honom från det under högsäsongen och släppa honom lite senare igen.

Mina alternativ är,

#betesreducerare så slipper han byta hage och kompisar
#byta till magrare bete med nya hästar
#ställa i grushage antingen dag eller nattetid med tillgång till halm och lite hö för att hålla igång magen.

Han är en welsh kat. C och 2 år gammal så motioneras inget mer än promenader ibland men det räcker inte långt.
Känner att han inte behöver rulla fram i slutet på juli.
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

*kl*

Jag har en fjordvalack, f.-98, som lyckats bli fet i sommar. Fettdepåer i pannan, hals/mankam (ser hemskt ut framför sadeln när jag rider :( ), på ryggen - längs ryggfiléerna, och en begynnande bulle i gropen vid svansroten. Trots att jag varit noga med maten (ingen melass, t.ex.), och trots att han motioneras regelbundet. Sedan ca sex veckor går han i gräsfri hage och äter hö, efter att nacken svällt (trots betesred.) på betet. Men det räcker uppenbarligen inte. Nu blir det bantning, och en rejäl ökning av motionen. I slutet av veckan flyttar vi och stannar där fram tills jul, och kommer att ha tillgång till ridhus. Då satsar jag på två pass/dag. Men en fet häst har jag inte haft innan, så alla råd (konstruktiva sådana - jag hoppar redan jämfota på mig själv så att det räcker) tas tacksamt emot.

Grovfodret kommer såklart att analyseras. Behövs tillskott så blir det melassfri lucern. Och så salt och mineraler. Hoppas lite vagt på att slippa klippa honom, men det är nog bara att glömma. Tjocka täcken används inte, eftersom det i princip aldrig behövts (hästen blir lätt varm under täcken). Ny dressyrsadel köps för att kunna rida dressyr ordentligt (min kropp accepterar inte detta i westernsadeln i längden, tyvärr).
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

I pannan? Är du säker på att det inte bara är vätska?
Min eksemis får svullnader som ser ut som fett i panna och mankam under sommaren, men det försvinner någon vecka efter eksemen.
Det känns som att du redan gör vad du kan, helt rätt tänk verkar det som! Ge det tid, det kan ta låång tid innan man ser resultat. Jag brukar mäta med ett vanligt måttband runt magen på hästarna, så man har koll på om det går upp eller ner.

Läste om en ny app till iPhone igår. Healthy hosre hette den, utvecklad av Minnesota university. Blev lite sugen på att prova vad det var för nåt, men jag har ingen iPhone..
http://www.license.umn.edu/Products/Healthy-Horse-App-Calculates-Weight__20130294.aspx
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Lider med dig :(. Låter bra att du tagit bort hästen från gräs och ger kontrollerade givor nu. Det, plus så mycket motion det bara går, är nog det enda jag kan komma på att du kan göra. Förhoppningsvis räcker det. Min häst (d-ponny), som haft fång och numera alltid går i grushage med hö, blev smal igen när hon inte fick gå på bete. Hon fixar helt enkelt inte dygnet-runt-tillgång till mat. Däremot kan hon numera äta hyfsade mängder grovfoder, för närvarande ligger hon på ca 7-7,5 kg av ett hö med bra värden. I vintras fick hon ett par kg till.

Är det väldigt oförskämt att be om en bild på hästen? Jag förstår mycket väl om du inte vill lägga upp en bild, men det hade faktiskt varit intressant att se var någonstans alla fettdepåerna sitter...
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Jag har ett extremt hungrigt sto som lägger på sig oerhört lätt. Idealvikt ca 540kg. Hon har haft diverse problem och därför inte kunnat arbetas. Förra sommaren försökte jag med munkorg. Antingen fick hon av sig dom, gjorde sönder dom eller försökte äta så intensivt ändå så att hon fick sår i ansiktet. Försökte även med att låta henne stå i jordhage halva tiden och bete halva (flyttade fram och tillbaka under dagen). Betet var inte fett men i slutet av sommaren vägde hästeländet 670kg. Bantning pågick hela vintern och i våras vägde hon 550kg och såg helt ok (om än omusklad). Denna sommaren har hon gått i en hage utan gräs och fått 5-6kg hö om dagen. Det växer lite sly som hon äter och ett och annat grässtrå som tittar upp. Midjemåttet ökade men inte extremt. Jag har inte vågat ge henne mindre hö då jag är rädd för kolik.
I slutet av juli vägde hon 570kg. För 2,5 vecka sedan flyttade vi till ett nytt stall där jag inte har möjligheten att få henne utfodrad på sommaren men hon har gått i en hage som är riktigt ordentligt nerbetad. Tillbaka hos veterinären i måndags och då vägde hon minsann 590kg. Jag blir så trött!!! Hon har gått upp ca ett kilo om dagen på nästan ingenting!! Hästen är friskförklarad nu men vi har en lång tid framför oss innan hon kan arbeta hårdare. Det är promenader som gäller. Så ska vi banta 50kg ca. Vad gör man???
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Vet du om hon är insulinresistent? En IR häst blir lätt fet och kan vara mycket svår att banta. Det gäller att minska sockermängden i fodret och samtidigt se till så att den får tillräckligt med proteiner och fibrer att tugga på. Har du koll på hur mkt socker höet innehåller? Eftersom hästen behöver gå ner mer så kan det nog vara så att du bör minska på höet. Testa att byta ut en del av höet mot halm. Du kommer förmodligen bli tvungen att ge proteintillskott.

Jag har bantat en IR ponny. Hon fick endast lusernpellets och halm, små givor flera ggr om dagen. Hon stod på boxvila och fick inte röra sig. Om man kan gå promenader så är det mycket bättre om hästen rör en del än om den inte rör sig alls. Det gör alltså mer nytta än vad man kanske först tror.

Det är inte lätt att banta dessa hästar. Man bör också vara medveten om att det kan vara farligt att banta hästar. Man måste se till så att de får i sig tillräckligt med torrsubstans och att de inte står för länge utan mat. Jag gav fösta målet fem på morgonen och sista tolv på kvällen.
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Nej det är inget jag har testat henne för. Visste inte att det kunde drabba hästar. Dom ska fodras med hösilage i vinter så vi ska göra analys på det. Höet som jag har nu är bara inköpt för sommaren så jag har inte brytt mig om att analysera det. Jag skulle inte säga att hon är extremt svår att banta men det fungerar bara när jag kan kontrollera allt hon sätter i sig. Som det är nu pillar hon konstant i sig löv, bark och diverse annat som "normalhungriga" hästar inte bryr sig om. Det har bara kännt svårt att ge henne mindre hö då jag inte vet garanterat att hon får i sig tillräckligt med annat. det ser verkligen inte ut att finnas ätbara saker i hagen men något blir hon ju fet på. Halm ska jag prova i vinter.
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Nej, hundra procent säker är jag förstås inte, men veterinären bedömde det som fett och jag har fått lära mig att feta hästar kan få fettdepåer i pannan och i "groparna" vid ögonen. Men ingen blir gladare än jag om det visar sig vara vätska, isf bör det ju försvinna snart (?). Det på halsen och mankammen är iaf fett, åtminstone till stor del :( . (Hästen fick en mindre depå vid mankammen på förra sommarens bete, som dock stannade upp då han genast fick reducerare på sig. Men nu i sommar blev den tjockare, innan jag tog in honom från betet igen.)
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Min häst har vad jag vet gått på bete varje sommar sedan 2005 (minst), men det är tydligen annat i gräset häruppe (Stockholm förra sommaren, nu Tärnsjö/Heby/Uppsala län). Jag har inga problem med att låta honom stå på box även på sommaren, men jag hade velat kunna ha honom ute i gräshage dagtid iaf, så att han får gå med de andra.. Men en sak i taget. Först från fet till fit.

Bilder kan ordnas!
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Eller så har kanske ämnesomsättningen ändrats på något vis? Min häst kunde gå på dygnet-runt-bete som 3- och 4-åring men blev FET som 5-åring och fick fång inte långt efter.

Ja, bilder hade varit intressanta :).
 

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
59 60 61
Svar
1 217
· Visningar
45 086
Senast: Exile
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
657
Senast: Anna-Bella
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
11 12 13
Svar
254
· Visningar
17 199
Senast: Blossi
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
925
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp