Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

*KL*

Lillen fortsätter hålla sig i fint hull, även om det är lite för högt för stunden i min smak. Ingen fara på taket alls, men det ska ner lite.
554820_427858743976771_552771501_n.jpg


528388_427862560643056_1654173961_n.jpg


397855_427859340643378_356291876_n.jpg


Herr shettis däremot har svällt över alla gränser i vinter, och är tvärfet :S

Sen har jag skaffat mig en till väldigt lättfödd sak. Tydligen. Det är en unghingst, två år i år, welshponny (slutar som B-ponny). Han och shettisen har fått dela på 1,6 kg/mål. Om de äter hälften var är det 4,8 kg torrt silage/dygn. Dvs lagom för en shettis. Med tanke på hur herr shettis ser ut och farten han äter med så har unga herrn INTE fått halva givan utan mindre. Ändock är hullet det här (alldeles utmärkt). Så han passar ju in, onekligen...

603846_427860697309909_2142040735_n.jpg


386875_427862403976405_55363410_n.jpg


417965_427860750643237_384487731_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 5

Oj vilken söt liten sak! Riktigt vackert huvud, kommer nog bli en riktig läckerbit som vuxen :d
Lillen ser fin ut med tycker jag, inte många kilo för mycket.

Här är det åt helvete. Nina har slutat äta (hon gör alltid det när hon brunstar, och hon brunstar mycket, ofta och länge. Ska in och kontrollera äggstockarna nästa brunstperiod) och rasar i både vikt och muskler. Ingen panik än, men fortsätter hon såhär kommer vi få stora problem..
Figge å andra sidan har tagits av tyroxinet, och som ett brev på posten kom fettet tillbaka.. Trots att foderstat och träning är precis den samma.. Till och med mer träning! Men icke.. Gah! Så, in med medicinen igen, ännu striktare foderstat och hårdare träning.
Han har fått en ny kompis i hagen. Dagtid går han med en travarvalack, och oj vad de leker! Har aldrig sett Figge leka så, aldrig! De springer och bockar och biter i varandras grimmor och busar, till och med så mycket att de ibland "glömmer" frukostensilaget! Riktigt roligt att se, de verkar trivas bra ihop. Hoppas det håller i sig :)
Nattetid är det halm som gäller för båda ponnysarna nu, varsitt småmaskigt hönät med ca 3 kg halm och 1 kg ensilage var i lösdriften. Tjejen har fri tillgång under dagarna, tillsammans med unghästarna. De trivs ihop de med, och drar några repor ibland.

Jag står lite i valet och kvalet att kanske köpa en av ungarna, ett ridponnysto, 9 månader. Men vi får väl se.. Har inte riktigt råd att hålla tre hästar tror jag..
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Jag har ju haft lillskit sen juli/aug förra året, och han är hemskt sen och valpig - så för dagen ser han inte mycket mer ut för världen än söt. Men jag tror det bor en svan där under och att han kommer att bli riktigt bra. Har ett himla trevligt temperament med, och det är nästan viktigast av allt för så små ponnyer =)

Trist med Figge, hoppas medicinen hjälper snart igen
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Jaa, ärligt talat börjar jag fundera på att ge upp.. Men han är ju pigg i övrigt, piggare och gladare än han varit på länge. Men får han ett återfall med fång kommer jag nog inte försöka så mycket längre. Han har trots allt haft ett gôtt liv och varit med länge. Kommer givetvis göra allt för att han inte ska få några återfall, självklart! Men ibland gör man ju allt rätt och ändå går det åt fanders..

Usch, stackars stallägaren som fått fång på sin arab. Veterinären höll på att skrämma slag på oss när han sa att hovbenet kunde vara på väg ut genom sulan. Som tur väl var var det bara en hovböld, och hovbenet var inte mer än 0,5 grader sänkt. Men usch vad oroliga vi var en stund där medan vi väntade på röntgenutlåtande!
Figgo kommer stå inne som sällskap i sommar, gå i liten hage bredvid hennes sjukhage. En nästintill gräsfri hage, så kommer köpa in en massa halm att fodra med.
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

KL

Här har det gått framåt utan våg är det ju svårt att säga hur mycket. Men i alla fall har jag kunnat spänna in däckelgjorden flera hål och även ett hål på bakselen. Så lite omfång har ju försvunnit.:)
Och konditionen är mycket förbättrad, nu är vi uppe i 5-6 km rundor i alla gångarter med rockarden, vilket han orkar utan problem.

I början på januari


Sista april


Rumpa januari


Rumpa april


Nu är ju frågan om jag vågar släppa på bete utan begränsare? Han går ju stadigt ner och kommer att motioneras i alla fall 4-5 ggr/v nu i maj-juni. Antingen i vagn eller som handhäst. När han går som handhäst innebär det att han minst joggar hela tiden, då mitt kallblod har stooor skritt :D.
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

knapp

kastar mig in här. Fick hem två projekthästar igår och den ena är tvärfet.
Åkte in och handlade en korg som hon får ha om nätterna nu till en början, ska mäta med måttband imorgon (för att få något att gå efter iallafall). Hon h a t a r korgen. Ser hagen från köksfönstret och det var stora matvägraren som stod där och tjurade. Hoppas att hon accepterar den bättre med tiden annars får dom stå inne om nätterna. Vilket iof inte skulle skada då den andra är lite rund med men inte akut.

Fettdepåer som jag håller koll på vid svansrot, manke och mankam.

6e146978b30e11e28c3c22000a1fb85a_7.jpg

dd62eef8b2a011e283fe22000a1fa511_7.jpg


Ska promeneras dagligen en timme i rasktakt. Ska börja med insittningen på måndag är tanken.
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Jag säger som axel - den där ser DRÄKTIG ut?!

Jag skulle inte ha munkorg på den eller direkt banta den utan att ha fått den dräktighetsundersökt faktiskt.
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Vi hade den tanken också.
Men isf är hon i 360 dygnet. Hennes fyra andra avkommor har kommit tidigt. Nu ska man ju inte svära sig fan men javisst hon hade ett års hingst i hagen förra året som kastrerades i början av maj. När han var så gott som spik ett.

Men jag kan inte känna ett enda revben, hon har rejäl fetnacke och rejäla kuddar kring svansroten. Magen ser likadan utan oavsett när jag kommer ut på dagen (har dom dessutom precis utanför köksfönstret och har inte sätt någon annan form på buken) inga andra tecken finns på att hon skulle vara dräktig mer än att hon är rund.

Men det skulle inte kunna vara att hästen är aldrig riden, aldrig gjort något med och hon fått 4 föl. Kan bukmuskelaturen bli "slapp" i kombination med många års fetma?

Jag köper inte riktigt att hon är dräktig nämligen. Och inte ägaren heller som haft hästen i 8 år.
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Efter som att jag är en sån duktig människa (som kom på den lilla petitessen att bara för att kulorna inte finns där så är de ändå fertila nån vecka efter kastreringen) så avvaktar jag med ridning till början av juni. Hoppar munkorgen men kommer promenera henne dagligen :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Visst kan tidigare dräktighet osv spela in. Men om du kikar på bilden där hon rör sig, så hon har ganska välmarkerade bogblad och bakdelen ser hyfsat "tunn" ut ( i jmf). Sen kan ju bilder luras och hästar bär sitt fett olika (precis som människor). Sen kom du själv på att de kan vara fertila efter kastrering - men det rekommenderas att det går minst tre veckor (och minst då alltså) efter kastrering innan hopsläpp med damer. Just för de kan kvarstå fertila ett tag. Mer än en vecka..

Ang depåer osv, dräktighet skapar en tillfällig IR. För att säkerställa fölets fortlevnad även om det periodvis blir klent med mat under delar av dräktigheten. Ett sto går ju i det naturliga alltid dräktig genom vintern, inte helt sällan är hon under senvintern ganska långt gången. Högt behov (pga fostrets snabba tillväxt sista tredjedelen av dräktigheten) - och klent med mat pga vinter/senvinter/mycket tidig vår. Då krävs det fyllda depåer i än större mängd än det hästar i det vilda naturligt försöker lägga på sig inför vintern.

Så, har hon gått med unghingst, som kan ha varit fertil till början på juni - så JAG skulle inte våga räkna med att hon INTE är dräktig just nu. Jag skulle INTE ha munkorg på henne, OM hon är dräktig och OM hon fölar kan hon inte ta hand om det nyfödda fölet ordentligt med munkorg. Worst case scenario dör fölet i hinnorna för hon inte kan få upp dem pga munkorgen.

Om det vore min skulle jag försöka få bekräftat att hon INTE är dräktig, och fram till dess hålla henne av gräs så gott det går men fodra henne med generösa mängder hö/silage. Och hålla ett öga på henne. När bekräftat INTE dräktig skulle jag göra som du tänkt med munkorg osv =) Men skulle hålla henen hyfsat borta från gräs, för om hon inte är dräktig och har fettdepåer finns risken hon är/är på väg att bli IR - och då kan vårgräset putta det hela över kanten.

Hur känns hennes mankam?
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Tack för mycket bra och pedagogiskt svar :bow:

Ja, det har du rätt i. Å andra sidan har jag skådat feta welshar (och andra finlemmade hästar också för den delen....) och har sett fler som just lagt på sig som hon :) Men risken finns ju där att hon är dräktig. När börjar de sätta juver? Eller är det högst individuellt?
Låter logiskt. Det förklarar depåerna isf.

Men jag hoppar munkorgen, dels utav anledningen som du säger men också för att hon behöver energin om hon beräknas föla nu eller om en månad...

Saken är den (jag vill till viss del få henne bytt, jag har fått hem henne och en till på utbildning) att det ligger inte i min plånbok att ultraljuda henne utan det får ägaren glatt stå för vilket hon inte är intresserad av. Så alternativet är att hon får åka hem till ägaren och jag får hit nått annat eller så får hon gå och fisa i hagen kontra promenader varje dag maj ut och där ifrån bör jag helt klart se om det är fett eller föl.

Hon har gått på bete hela sitt 12 åriga liv (haha ja hon är 12 och oinriden) fri tillgång på ensilage/hösilage och sommarbete på odlad vall. Jag vet inte men tycker det borde slagit över myyyycket tidigare om hon var IR ponny. Iof så talar det väldigt mycket för dräktighet.... Tog mig en hagpromenix idag (den andra är lätt överviktig med) för att se om han behöver korgen också. Men konstaterade att fåren betat av ganska bra. Nu är det vårgräs och det är frodigt och även fast att det är kort är det ju krut i. Medveten om det.

Den är knölig på mitten.
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

KL
Nu står man äntligen i ett stall med höanlys, så nu ska de sista kilona bort! Är inte mycket kvar. Men analysen visar en kvot på 3,8. :( Och min häst vill ha mycket protein. Men hur ska man tänka med träningen, ska hur mycket extra bör ges för det?
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Jag har inte gett extra till fetto. Har räknat en foderstat på idealvikt utan träningstillägg och gett det. Det enda jag ligger över på är mineraler. Har fungerat kanon på de flesta, normala, feta hästar.

Och på tal om mineraler:
Fick höra att magnesium kan speeda på metabolismen och normalisera den hos hästar som Fergus (störd metabolism, hypotyreos). Stämmer? Tänkte prova i vilket fall, en period. Så nu ska jag snoka rätt på bästa magnesiumtillskottet.

Och lite trevliga nyheter:
Figge fet har tappat ca 10 cm runt magen. Fortfarande långt kvar, men det går åt rätt håll. Han kommer gå som sällskap till nyligen tillfrisknad fånghäst hela sommaren, stå inne och äta halm på nätterna och gå i nästintill gräsfri hage på dagarna.

Noreena har också blivit slimmad och fin, skulle nästan säga att hon är i tävlingsskick snart. Det enda som saknas är utbildningen, omskolningen :p Men det kommer det med. Hon har också tappat nästan 10 cm runt magen, och behöver inte gå ner mycket mer nu.
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Har ju idags lägget ca 20 kg kvar, tror jag. Låg på strax över 500 kg i julas och rasat en del sen dess. Tror ju att vi ska ligga på ca 450 kg, borde väl vara rimlig till en fjording på 1,40, som inte är jätte spinkig model, men inte grov?

Skönt att det går framåt med dina hästar!
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Ja, 450 borde vara rätt lagom. Min lilla grova ligger däromkring när han är i bra form.
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

Nu är foderstarten beräknad, det är bara konstaterat att det kommer inte bli billigt att banta hästen.

Kom fram till:
6 kg hösilage
0,5 kg lucern
0,1 kg betfor
0,2 kg krafft muskel
plus tillskott av seln
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

*kl*

Suck, han inte riktigt med när gräset började komma så Baloo har ökat 15 (!) kg på mindre än en vecka... Nu blir det betesreducerare på och minska den dl pellets han får till ännu mindre. Han får det enbart för att få i sig jäst och glucosamin. Lite less blir man ju när han sväller så snabbt trots motion.
 
Sv: Uppdrag bantning del 5

KL

Ansluter till tråden med min nu 12-åriga welshponny.

För 13 månader sedan köpte jag den här bollen:

fStill+10.jpg


fStill+11.jpg


En månad senare (flera centimeter borta redan) såg han ut så här:
fStill+7.jpg


Exakt ett år från dag 1:
IMGP1758.JPG


Stått och hängt i en hage utan minsta aktivitet under många år...

När han kom i april förra året så var det promenader som gällde, i slutet av maj började han orka trava "lite längre" så då fick han följa med på dagliga joggingrundor. Inridning och inkörning under hösten.

I dagsläget orkar han hur mycket som helst och har blivit en j-vligt pigg rackare. Jag som åkte in och kollade lungor och hjärta förra våren, han flåsade och stånkade så jag var helt övertygad om att något var fel men det var bara konditionen som var obefintlig :D

Han har haft tämligen fri tillgång på foder hela tiden då han går tillsammans med min rangliga Arab.

Sist jag mätte hade han gått ner 70 kg.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
59 60 61
Svar
1 219
· Visningar
45 129
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
657
Senast: Anna-Bella
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
11 12 13
Svar
254
· Visningar
17 207
Senast: Blossi
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
925
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp