Bukefalos 28 år!

U's tecknartråd 2

Slänger in två av mina, var länge sedan jag hade tid/lust att måla något seriöst.

f0d4f66d9df0bd726adbdb3f75dbb355-d37jpte.jpg


9c7ab90689c7f31b0b48ff51b6d5ffd8-d532pzw.jpg
Har du målat båda helt själv (bara så jag inte missat något)?

Dom ser ju precis ut som dom i min äldsta sons tidningar.

Jag är grymt imponerad.
 
Jag använder en tuschpenna med tunn spets och gör helt enkelt en massa små prickar. Tätt ihop för mörka områden och glesare mellan prickarna för ljusa partier. :)
Några riktig korkade frågor (:o), är det en känd konstart att "pricka" som du gör eller har du kommit på det själv?

Hur lång tid tar det att pricka en teckning som tex kängurun?
 
Några riktig korkade frågor (:o), är det en känd konstart att "pricka" som du gör eller har du kommit på det själv?

Hur lång tid tar det att pricka en teckning som tex kängurun?

Inte korkat alls! Tekniken kallas väl pointillism. Jag började pricka när jag gick på gymnasiet, då hade vi en uppgift som bestod i att göra en teckning bestående av prickar. Där blev jag fast kan man säga!
Det beror lite på motivet hur lång tid det tar, men någon vecka brukar jag väl iallfall kunna sitta och pilla med en teckning, snabbare om jag jobbar på ordentligt. Sitter jag för länge åt gången blir det dock lite jobbigt för ögonen med allt prickigt :p
 
Har du målat båda helt själv (bara så jag inte missat något)?

Dom ser ju precis ut som dom i min äldsta sons tidningar.

Jag är grymt imponerad.
Japp, målar själv. Kanske använder en bild som referens men gör resten för hand.
Här finns en film på när jag färglägger den nedre (scannat in blyertsskissen):

 
Inte korkat alls! Tekniken kallas väl pointillism. Jag började pricka när jag gick på gymnasiet, då hade vi en uppgift som bestod i att göra en teckning bestående av prickar. Där blev jag fast kan man säga!
Det beror lite på motivet hur lång tid det tar, men någon vecka brukar jag väl iallfall kunna sitta och pilla med en teckning, snabbare om jag jobbar på ordentligt. Sitter jag för länge åt gången blir det dock lite jobbigt för ögonen med allt prickigt :p
Det måste krävas en hel del tålamod och en massa noggrannhet för att det skall bli så snygga som dina. Du är verkligen duktig.
Gör du prickarna på raka rader eller är prickningen mer "random"?
 
Japp, målar själv. Kanske använder en bild som referens men gör resten för hand.
Här finns en film på när jag färglägger den nedre (scannat in blyertsskissen):

Det var enormt fascinerande att se hur du färglade din teckning. Vilket detaljarbete! Hade aldrig trott att det var så många moment!

Hur gick du tillväga för att spela in det så?
 
Det var enormt fascinerande att se hur du färglade din teckning. Vilket detaljarbete! Hade aldrig trott att det var så många moment!

Hur gick du tillväga för att spela in det så?
Det är mer än vad man tror. Jag använde ett program som spelar in allt man gör på datorn/skärmen - camtasia studio. :)
 
Vilken farlig tråd att hitta! Har fastnat här totalt ikväll! Jag är chockad över hur många som är så otroligt duktiga. Jag själv som har problem när jag ska rita hänga gubbe blir däremot väldigt inspirerad till att skriva berättelser till vissa av bilderna eftersom skriva är mitt kreativa utlopp. Är det någon av er som skriver historier till era bilder? Vissa ser ju verkligen ut att ha sprungit ur en saga.
 
Någon som kan ge lite tips?
Fick för mig att teckna av detta skepp till mamma som mors dags present, men vad är enklast att börja med? Skrovet eller seglen? Någon som kan ge något råd eller tips för att få det så bra som möjligt? Just skepp är något jag aldrig ritat
 
Någon som kan ge lite tips?
Fick för mig att teckna av detta skepp till mamma som mors dags present, men vad är enklast att börja med? Skrovet eller seglen? Någon som kan ge något råd eller tips för att få det så bra som möjligt? Just skepp är något jag aldrig ritat

Ser ingen bild men kanske kan det vara en ide att försöka få till en silhuett/grovskiss av hela skeppet för att få en känsla av vart allt ska vara innan man går på detaljer - men det kanske du redan visste ;)
 
Har börjat plocka upp mitt målande igen. Håller för närvarande på med två hundporträtt när andan faller på. Här har ni en work-in-progress bild på den ena som jag känner mig väldigt nöjd med. Tyvärr så pass nöjd att jag är litet rädd att fortsätta med färgen av risken att förstöra allt, kunde inte ctrl+z finnas i verkligheten också? :p

20150504_202210_zpsdolsovnb.jpg
 
Har börjat plocka upp mitt målande igen. Håller för närvarande på med två hundporträtt när andan faller på. Här har ni en work-in-progress bild på den ena som jag känner mig väldigt nöjd med. Tyvärr så pass nöjd att jag är litet rädd att fortsätta med färgen av risken att förstöra allt, kunde inte ctrl+z finnas i verkligheten också? :p

20150504_202210_zpsdolsovnb.jpg
ser ut att bli fint! :)
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 561
Senast: Madalitso
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 270
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 310
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
18 901

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp