Bukefalos 28 år!

Vad är det hemska med att vara hora?

Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Hade det haft samma status som andra arbeten hade det inte varit några problem.

Problemet är inte statusen, utan att det handlar om att det är utsatta människor som blir utnyttjade. Det handlar om makt och behov, om utsatthet och övergrepp. "Status" i den här frågan handlar om en objektiv värdering av en sakfråga - inte om människans utsatthet i frågan.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Jag har haft sex mot min vilja och skulle nog kunna offra mig själv för att tjäna pengar, jag tror att jag skulle kunna stänga av alla känslorna.

Det är väl lite det här som jag ser som problemet när man diskuterar om det är som vilket jobb som helst att sälja sex.

Jag har då aldrig behövt stänga av mina känslor när jag klippt gräs, eller mockat hästboxar, eller konstruerat ett lyftverktyg....
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Normalt sett har jag ingenting att invända mot att två personer avslutar en affär. Problem uppstår i mina ögon när den ena personen befinner sig i ett tvångsläge. Dvs tvingas av någon eller något att sälja.

Rent affärsmässigt, att köpa upp ett konkursbo till underpris är ok. Men att tvinga någon att arbeta till underpris för att han/hon inte kan söka jobb på den öppna marknaden är inte fair i mina ögon, ej heller om någon med hot tvingas att sälja en vara.

Jösses - en tråd där jag är överens med allt du skriver!! :p
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Är du själv sugen på att suga av en gammal smutsig gubbe?

Ni som är positiva, tänker ni er att kunden är ung, snygg, ren och rik?

Kan man inte vara sin egen chef och därmd välja vem man vill sälja sig till? Kan man inte förnya yrket lite? Jag skulle inte vilja ha någon som tog del av mina pengar och som sedan bestämde vem jag skulle ta emot. Sånt där är jag kapabel att besluta om själv.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Är det främjande på något endaste sätt att acceptera prostitution oavsett vilket kön det gäller?

Nu vill jag inte säga att jag är absolut färdigbestämd på frågan men fördelar tror jag kan vara att människohandel, hot, våld, tvång, smittspridning och droger minskar väsentligt från verksamheten om det går att köpa och sälja under lagliga och kontrollerade former.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Nja, jag menar alltså att det är köparen som har makt, inte säljaren. Och köparen har alltid varit man och säljaren alltid kvinna. Absolut oftast en kvinna som inte sett sig ha något annat val.

Du har inte riktigt koll.

"Stjärtpojkar" har funnits länge.
I Antikens Grekland och Rom uppmuntrades homosexuella relationer, både bland män och kvinnor.
Det var inte ovanligt att en man (oftare än en kvinna) ägde en slav som användes till sex. Både manlig och kvinnlig slav.

Tycker personligen inte att det är OK, skulle inte kunna tänka mig att sälja sex.
Men jag tycker faktiskt att frågeställningen är intressant eftersom det med jämna mellanrum dyker upp enstaka röster från sexsäljare som hävdar att de ser det som ett praktiskt sätt att tjäna extra pengar.

Jag tycker som Landsbygdsbo skriver: det är oftast så att sex-säljaren är i en beroendeposition.
Så långt jag hört är det vanligt inom porr-branschen (även om annat skrevs tidigare i tråden) att de kvinnliga porr-stjärnorna drogas innan filmningen. Om droger behövs, verkar det ju inte så kul och häftigt att vara med.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Jag har haft sex mot min vilja och skulle nog kunna offra mig själv för att tjäna pengar, jag tror att jag skulle kunna stänga av alla känslorna. Jag vet ju inte så klart. Men vore jag tillräckligt dedperat och behöver pengar så hade jag gjort det.

Det är sånt här som gör att alla som säljer får dåligt rykte, att känslor stängs av och att man inte vill osv. Kan nästan garantera att kommer man till en kund med sånna här känslor så får inte kunden ut mycket av det.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Det är väl lite det här som jag ser som problemet när man diskuterar om det är som vilket jobb som helst att sälja sex.

Jag har då aldrig behövt stänga av mina känslor när jag klippt gräs, eller mockat hästboxar, eller konstruerat ett lyftverktyg....

Skillnaden är ju att man använder kroppen på ett sätt som man inte glr i andra yrken. Att säga att det är som vilket annat yrke som helst är att ta i en del tycker jag, men om men beslutar sig för ett sådant jobb kanske man får gå in för att intala sig till att drt bara är ett jobb.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Nu vill jag inte säga att jag är absolut färdigbestämd på frågan men fördelar tror jag kan vara att människohandel, hot, våld, tvång, smittspridning och droger minskar väsentligt från verksamheten om det går att köpa och sälja under lagliga och kontrollerade former.

Då utgår du från den sidan som har råd att betala, och du utgår från vårt samhälle. Vi lever liksom inte i en isolerad kokong här, frågan är global och allmänmänsklig i alla socialgrupper.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Nu vill jag inte säga att jag är absolut färdigbestämd på frågan men fördelar tror jag kan vara att människohandel, hot, våld, tvång, smittspridning och droger minskar väsentligt från verksamheten om det går att köpa och sälja under lagliga och kontrollerade former.
Bara att se på köpenhamn tex, många eskorter där och där både säljer och köper man lagligt. I sverige så är det ju just mera risk med tanke på att allt måste vara så extremt diskret för kundens skull. Är det lagligt går det ju att stå för vad som görs också.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

"Stjärtpojkar" har funnits länge.
I Antikens Grekland och Rom uppmuntrades homosexuella relationer, både bland män och kvinnor.
Det var inte ovanligt att en man (oftare än en kvinna) ägde en slav som användes till sex. Både manlig och kvinnlig slav.

Säger du det...

Med tanke på hur könsrepresentationen inom prostitutionen faktiskt ser ut - hur relevant tycker du att det är med de av antikens homosexuella relationer som innebar slaveri?
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Du har inte riktigt koll.

"Stjärtpojkar" har funnits länge.
I Antikens Grekland och Rom uppmuntrades homosexuella relationer, både bland män och kvinnor.
Det var inte ovanligt att en man (oftare än en kvinna) ägde en slav som användes till sex. Både manlig och kvinnlig slav.

Tycker personligen inte att det är OK, skulle inte kunna tänka mig att sälja sex.
Men jag tycker faktiskt att frågeställningen är intressant eftersom det med jämna mellanrum dyker upp enstaka röster från sexsäljare som hävdar att de ser det som ett praktiskt sätt att tjäna extra pengar.

Jag tycker som Landsbygdsbo skriver: det är oftast så att sex-säljaren är i en beroendeposition.
Så långt jag hört är det vanligt inom porr-branschen (även om annat skrevs tidigare i tråden) att de kvinnliga porr-stjärnorna drogas innan filmningen. Om droger behövs, verkar det ju inte så kul och häftigt att vara med.

Stjärtpojkar? Menar du med den formuleringen homosexuella män?


Fetmarkerat; jag tror du ska dels skilja porrbranchen från 'prostitutionsfrågan', dels späder du på en fördom som den seriösa(sic!) porrbranchen starkt motsätter sig.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Problemet är inte statusen, utan att det handlar om att det är utsatta människor som blir utnyttjade. Det handlar om makt och behov, om utsatthet och övergrepp. "Status" i den här frågan handlar om en objektiv värdering av en sakfråga - inte om människans utsatthet i frågan.

Citera gärna ordentligt och klipp inte meningar ur sitt sammanhang.

"Även om det tex i tyskland eller ex på sina håll i USA är lagligt med prostituition, eller tom om man tar porrfilmsindustrin i Sverige så är det ganska kört att ex arbeta som ex lärare eller annat yrke och ha det som extrainkomst. Hade det haft samma status som andra arbeten hade det inte varit några problem."

Du kan ju inte säga att det specifikt "handlar om att det är utsatta människor som blir utnyttjade" i att det inte skulle vara okej för ex en lärare att på sidan av arbeta som skådespelare i porrfilm. Känns inte som att svaret riktigt hör ihop med påståendet ordentligt.

I övrigt så kan jag tycka det är trångsynt att anta att alla som arbetar inom sexindustrin på något sätt (porr, prostituition) går inom "utsatta människor som blir utnyttjade" och att alla som skulle kunna tänkas arbeta inom industrin med andra lagar och annan generell syn på det hela också går inom det.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Det är hemskt om någon tvingas till ett agerande, oavsett om det är att diska för 20:- timmen eller om det är att sälja sex.

De prostituerade som jag är personligt bekant med är inte missbrukare (snarare renlevnadsmänniskor) och sköter sina affärer på egen hand (utan hallick). Enligt dem är det ett yrke som passar vissa och vissa inte.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Det är sånt här som gör att alla som säljer får dåligt rykte, att känslor stängs av och att man inte vill osv. Kan nästan garantera att kommer man till en kund med sånna här känslor så får inte kunden ut mycket av det.

Nja, det är ju skillnad på sex i en relation där känslor för en person är en del av drivkraften. Den finns ju inte om man har det för pengar. Är man son jag inte intresserad av sex om jag inte älskar personen så blir det ju en form av avstängning av känslorna.

Jag tror inte man står sysslolös med sådana känslor med tanke på hur många kvinnor i ett flrhållande ställer upp på sex trots att de inte vill och där partnern inte verkar ha något emot att ha sex i alla fall.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Säger du det...

Med tanke på hur könsrepresentationen inom prostitutionen faktiskt ser ut - hur relevant tycker du att det är med de av antikens homosexuella relationer som innebar slaveri?

Mitt svar var ett svar på din kommentar om att säljaren alltid är kvinna och köparen alltid man och att det alltid varit så.
Jag kom med en invändning mot det genom att belysa att det inte är så könsstereotypt som du påstod.

I thailand är det gott om både pojkar och flickor till salu.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Nej, jag menade inte homosexuella män. Använde ordet tokigt, ser jag.
Jag menar pojkar som sålts för sexuella tjänster.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Nej, det tror jag inte. Det finns ju jobb i olika löneklasser. Vad jag menar är att prostituerade skulle åka ner ett par stora kliv i löneklasser ifall man började räkna med skatt och andra kostnader.

Likadant med t.ex. droghandlare.

Vad vill du egentligen diskutera? Sophämtare har väl ingen vidare status heller. Eller städare.

Fast hur många gånger händer det att sophämtare eller städare klassas som "äckliga och omoraliska" för att dom har det yrket som dom har?
Så som jag ser det så kan man inte jämföra prostitution med övriga yrken just pga omgivningens syn på det.
Den förälder som förskjuter sina barn för att dom blivit sophämtare är inte vanlig, men dom föräldrar som inte velat se sitt barn pga att dom är prostituerade är tyvärr många.

/Camilla
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Då utgår du från den sidan som har råd att betala, och du utgår från vårt samhälle. Vi lever liksom inte i en isolerad kokong här, frågan är global och allmänmänsklig i alla socialgrupper.

Jag utgår från vårt samhälle ja men jag förstår däremot inte hur du menar att jag utgår från sidan som har råd att betala. Om prostituerade i större mån gör det frivilligt, inte blir hotade och slagna av en hallick o.s.v så är det väl definitivt till deras förmån också?
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Citera gärna ordentligt och klipp inte meningar ur sitt sammanhang.

"Även om det tex i tyskland eller ex på sina håll i USA är lagligt med prostituition, eller tom om man tar porrfilmsindustrin i Sverige så är det ganska kört att ex arbeta som ex lärare eller annat yrke och ha det som extrainkomst. Hade det haft samma status som andra arbeten hade det inte varit några problem."

Du kan ju inte säga att det specifikt "handlar om att det är utsatta människor som blir utnyttjade" i att det inte skulle vara okej för ex en lärare att på sidan av arbeta som skådespelare i porrfilm. Känns inte som att svaret riktigt hör ihop med påståendet ordentligt.

I övrigt så kan jag tycka det är trångsynt att anta att alla som arbetar inom sexindustrin på något sätt (porr, prostituition) går inom "utsatta människor som blir utnyttjade" och att alla som skulle kunna tänkas arbeta inom industrin med andra lagar och annan generell syn på det hela också går inom det.

Jodå jag kan visst plocka ut ett korttänkt befängt påstående ur ett naivt sammanhang eftersom svaret pekar på att grundfrågan är en global allmänmänsklig fråga. Det handlar inte om status i välfärdsamhället, det handlar om en mänsklig värdering.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 096
Senast: Enya
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 966
Senast: Klara
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 218
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 187

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp