Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Alla utom en går nakna och den som har täcke har ett exemtäcke för insekterna.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Me like!;)

Inga täcken på på åringarna eller på stoet 8 år...
Stoet klipptes runt jul sista gången och har bara gått med tunnt regntäcke hela vintern. Har jag fodrade täcken på henne får hon värmeplitor...:grin:

Lösdrift....:angel:
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

*kl*

skåne är varmt men fuktigt, dåligt väder i helgen som varmen hoppas det ska stabilisera sig nu.
mitt monster fällt nästan hela vinterpälsen (var oklippt) och går naken såvida det inte är regn&blåst, då har han ofodrat regntäcke.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

*kl*

Cirka +20 idag men molnigt och lite duggregn i luften.

Unghästarna är antingen nakna eller med tunna regntäcken på sig (om det regnade vid utsläpp). 8-åringen har flugtäcke på sig och ev tunt regntäcke över om stallägaren lade på det vid utsläpp.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

*kl*
ca 24 + varmt och jätte fuktig luft.
Pålle går med sommar regntäcke då det regnade hela förmiddagen + att han går med det på tills
han fått ett flugtäcke.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Runt 20 grader känns jättevarmt!
Min häst går ute i hagen, naken :love::love:
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

+12 och mulet
Ute i hagen.
Antagligen naken, beror vad morgonfodraren tyckte i morse. Annars ofodrat regntäcke.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

kl

Regnet öser ner, blåser, ca 13-15 grader. Naken i morse vilket resulterade i mkt kall och olycklig häst, nu fleecefodrat regntäcke och förhoppningsvis inte lika olycklig häst.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

KL

17+ och lite blåst ibland.

H1 Inne naken
H2 Ute med Mark Todd flugtäcke
H3 På tävling HW Cooler täcke
H4 Inne naken

De kommer nog ha varsitt bomullstäcke inatt. De står inne på nätterna.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

*knapplån*

Hästen är numer naken ute och inne, måste vänja sig inför betet. :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Mellan 20-30 grader och SOL på dagarna! :banana:
Nu är kl snart 22:30 och det är 10 grader!

Hästarna nakna (med flugtäcke) och det är första natten ute på sommarbetet! :love:
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

KL

+14 och mulet, regnar då och då:(
Ute i hagen.
Antagligen naken, beror vad morgonfodraren tyckte i morse. Annars tunt ofodrat regntäcke.
Naken inne.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Knappa +7, blåst och ösregn imorse. Det var skitkallt! Uppehåll, mulet och knappa +9 nu.

5-åringen och 8-åringen har tunna regntäcken på sig. 3-åringen vilar från och med nu så han är naken dygnet runt.

Vid fint väder är 5-åringen naken och 8-åringen har flugtäcke på sig.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

*KL*
Enligt samtliga vetenskapliga undersökningar jag läst så behöver inte en frisk och rätt skött häst täcke. Ni som har täcke, som inte är för ex knotteksem eller klippta på vintern, vad är det för fel på era hästar :cool:

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Jag forstar fortfarande inte allt det har daltande ni gor med era hastar. De fryser inte som manniskor och ar gjorda for att ha pals. Jag forstar om man rider hasten dagligen men det har pa och av och 15 olika sorter av tacken.. bara silly.
Mina 3 araber och fjordis tant gick nakna MED pals hela vintern, Jag red fjordis tant och nar hon var svettig fick hon svett tacke pa sig tills hon torkade och sen var hon naken igen. Araberna samma sak. Var de blota pga regn fick de fleece tills de var torra och sen en god gnuggning for att fa upp haret igen och sen nakna Och detta i -32C. De led inte... Och de hade nog med ho framfor nosarna att ata pa hela natten..
Den enda som ni gor en tjanst med alla tacken ar forsaljarna, visst de kommer med argument forstas, de vill ju tjana pengar.. Men tank hur mkt tid ni sparar genom att lata bli tacken..
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Men gudars, våra hästar är väl inga vildhästar heller :grin:
Min häst rids och tränas på vintern (ganska mkt i ridhus) och då ser jag det som en självklarhet att jag ser till att hålla henne helklippt. Skulle knappast vara trevligt för henne att jobba i ridhus med tjockispäls, hon skulle inte orka någonting rent djurplågeri faktiskt. Och då är det självklart att hon ska ha varma täcken på sig på vintern, har ju bara några mm lång päls och får inte fri tillgång på foder, så ja hon skulle garanterat frysa då.
Nu när det är såhär varmt (över 15 grader) går hon naken men såfort det blir nederbörd åker täcket såklart på. Bli hon blöt så fryser hon och står och spänner sig och vill gå in. Blir det under 10 grader får hon också täcke för hon blir kall annars.

Man kan liksom inte sköta sportiga hästar som tränas på samma sätt som vildhästar i urminnes tider :grin:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
8 448
Senast: Camigween
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 117
Utrustning Vad är ni nöjda med? Jag upplever att jag har börjat få problem med mina, även de som ska vara bra. Själv har jag flera olika märken och...
Svar
8
· Visningar
2 924
Senast: lomuxx
·
Utrustning Sitter och funderar lite fram och tillbaka. Har mina hästar hemma på gården och de går i lösdrift tillsammans. Har en dam som är lite...
Svar
19
· Visningar
2 812
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp