Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Det är skillnad på håriga islandshästar och hästar av mer varmblodstyp som är framaavlade till något annat än det islandshästar är.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Jaha, och vilka undersökningar grundar du det på? Det är numera inte ovanligt med fullblod Quarter mf.l i lösdrift utan täcke och det fungerar utmärkt. Gå gärna in på SLUs sidor, det finns mycket att läsa i ämnet.
Givetvis måste man vänja en häst successivt, det går inte att slänga ut en innehäst på hösten eller vintern helt plötsligt.

Rolle
IpL
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

*KL*
Enligt samtliga vetenskapliga undersökningar jag läst så behöver inte en frisk och rätt skött häst täcke. Ni som har täcke, som inte är för ex knotteksem eller klippta på vintern, vad är det för fel på era hästar :cool:

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Då har du inte läst speciellt många. Du får även vänligen definiera "RÄTT SKÖTT HÄST"

Mina hästar krävs på en prestation. Den ska inte bara leva. För att jag ska ha rätt att kräva denna prestation av hästen måste jag ge den alla förutsättningar för att kunna prestera. I det ligger att täcka dem på ett för hästen lämpligt sätt.

Om du anser att jag inte sköter mina hästar på ett lämpligt sätt är du välkommen att visa hur. Du har även möjligheten att anmäla men jag tvivlar på att dina åsikter får gehör hos berörd myndighet.


Jag forstar fortfarande inte allt det har daltande ni gor med era hastar. De fryser inte som manniskor och ar gjorda for att ha pals. Jag forstar om man rider hasten dagligen men det har pa och av och 15 olika sorter av tacken.. bara silly.
Mina 3 araber och fjordis tant gick nakna MED pals hela vintern, Jag red fjordis tant och nar hon var svettig fick hon svett tacke pa sig tills hon torkade och sen var hon naken igen. Araberna samma sak. Var de blota pga regn fick de fleece tills de var torra och sen en god gnuggning for att fa upp haret igen och sen nakna Och detta i -32C. De led inte... Och de hade nog med ho framfor nosarna att ata pa hela natten..
Den enda som ni gor en tjanst med alla tacken ar forsaljarna, visst de kommer med argument forstas, de vill ju tjana pengar.. Men tank hur mkt tid ni sparar genom att lata bli tacken..

Kanske för att det inte är fråga om daltande. Det finns olika väder och olika situationer. Att anpassa sin täckning till förutsättningarna är smart. Självklart byter man täcke varje dag, hur tänker du dig annars att man ska kunna borsta och rida?

Vill du att hästarna ska ha det bra eller att de ska klara allt. På vilket sätt är det mer jobb att ha täcken än att gnugga hästen varm? Behöver den gnuggas varm har den bevisligen varit för kall = inte god hästhållning. Det finns ingen egenvinst i att låta hästarna kämpa för sin trivsel i dagens moderna hästhållning. Vill man inte ge hästen bra förutsättningar bör man inte ha häst.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Då har du inte läst speciellt många. Du får även vänligen definiera "RÄTT SKÖTT HÄST"
Har jag inte??? Vilka har du läst som säger motsatsen?
Rätt skött häst är när man inte sätter hästens förmåga att reglera sin temperatur ur spel. Det finns hur mycket som helst att läsa om det om du är intresserad av att slippa täcka hästen ;)

Rolle
IpL
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

KL

+16 och sol
Ute i hagen, naken.
Inne om nätterna.
Äldre (29 år) kblstravare, svårfödd och frusen. Har problem med ryggen och lder.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

*kl*

Min går nu naken dygnet runt. Inne på nätterna ute på dagarna. Vissa dagar blir det ofodrat regntäcke i hagen, när det är busregn och blåst och kallt, annars inget. Efter hårt jobb och dusch blir det svettäcke tills hon är torr. Halvblodshäst av sportmodell.

Vill bara säga att jag blir så himla trött på alla som skall klampa in och tjafsa om att hästarna skall gå nakna i ur och skur HELST i -32 graders kyla. Dagens sporthästar är inte gjorda för det. Ja, jag har satt naturens värmesystem ur spel - jag helklipper min häst på vinterhalvåret. Annat vore djurplågeri då vi tränar flera gånger i veckan och hon blir blöt av svett även när hon är klippt. En sådan häst kan inte gå ute naken. Jag ser inget egenvärde i att vara så extrem som möjligt åt något håll. Jag ser till att min häst är SVAL i alla lägen, använder sunt förnuft och varken övertäcker eller låter henne frysa.

Andra får gärna tävla om att ha naturligast hästhållning, den tävlingen avstår jag. Lösdrift är inte något för mig. Jag har en sporthäst som tränas och tävlas och oklippta dygnetruntutelivet passar inte henne eller mig. Vi är olika, hästarna är olika. Bara att acceptera. Live and let live liksom :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Vi är olika, hästarna är olika. Bara att acceptera. Live and let live liksom

Vi är nog mer lika än olika när det kommer till de basala behoven, både hästar och människor.;)

Det är också en viss skillnad på att om du har din häst på sånt sätt att den inte klarar sig utan täcke, mot att hästen naturlig inte klarar sig.
Det finns ju ett flertal som har hästen till samma användning som du, men klarar sig utan täcke.
Det är oftast inte hästen det hänger på utan den som har hästen, om den klarar sig utan täcke ;)

Det verkar på din reaktion som du har lite dåligt samvete för detta? Jag har bara sagt att om man inte sätter hästens förutsättningar att klara skiftande temperaturer ur spel, så behöver man inte täcke.:cool:

Rolle
IpL
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Vi är nog mer lika än olika när det kommer till de basala behoven, både hästar och människor.;)

Det är också en viss skillnad på att om du har din häst på sånt sätt att den inte klarar sig utan täcke, mot att hästen naturlig inte klarar sig.
Det finns ju ett flertal som har hästen till samma användning som du, men klarar sig utan täcke.
Det är oftast inte hästen det hänger på utan den som har hästen, om den klarar sig utan täcke ;)

Det verkar på din reaktion som du har lite dåligt samvete för detta? Jag har bara sagt att om man inte sätter hästens förutsättningar att klara skiftande temperaturer ur spel, så behöver man inte täcke.:cool:

Rolle
IpL

Inte ett dugg dåligt samvete :p Har bara varit inne liknande diskussioner så ofta och tröttnat lite :cool:
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Har jag inte??? Vilka har du läst som säger motsatsen?
Rätt skött häst är när man inte sätter hästens förmåga att reglera sin temperatur ur spel. Det finns hur mycket som helst att läsa om det om du är intresserad av att slippa täcka hästen ;)

Rolle
IpL

Då har vi inte läst samma.

En häst som inte är klippt och har täcke behöver inte på något vis ha det behagligare än de som är klippta och har täcke. Varför utgår du ifrån att täckade hästar är för kalla eller för varma? Så länge täckningen ligger inom komfortzonen har hästen inget behov av att reglera sin temperatur.

Jag vet vad som gör att hästarna håller värmen, sätter päls och hur de skapar värme. Jag har mina täckade för jag anser det bättre än alternativet.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

kl

alltså nu tycker jag vädret är besvärligt, varannan dag är det typ strålande sol och upp mot 20 grader och sen är det snålblåst 8-9 grader och lite regn. idag har min häst ett bucas shamrock på sig ute eftersom han sov i det. tycker det kan bara fixa till sig så det är jämnare värme.
vi har dessutom alla dörrar i stallet öppna hela natten så det blir ett blåshål, suck. haha.
han får ha shamrocktäcket när han är svettig när jag går på kvällen därav har han det ute också.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Andra får gärna tävla om att ha naturligast hästhållning, den tävlingen avstår jag. Lösdrift är inte något för mig. Jag har en sporthäst som tränas och tävlas och oklippta dygnetruntutelivet passar inte henne eller mig. Vi är olika, hästarna är olika. Bara att acceptera. Live and let live liksom :)

:bow::bow:
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Min häst är inte klippt och har inte eksem men har behövt täcke varesig jag vill lägga på täcke eller inte. De har inte naturligt skydd från tät skog i hagen vilket innebär att de inte kan söka skydd från regn/snö och vind som de skulle gjort om vi inte bestämde att de skulle bli ridhästar och inte vildhästar.

Jag väljer hellre att lägga på ett täcke på en häst som börjar skaka såfort det regnar och solen inte är framme för att värma upp efter regnskuren än att låta den stå och frysa och få ont i ryggen av spänningarna. (Jag gjorde misstaget en dag och det tog ett halvt dygn innan spänningarna i ryggen försvann.)

I själva verket så har jag fel häst för det Svenska klimatet, vad gör ett Arabiskt Fullblod i de svenska skogarna? Det är ju bara kallblod, främst Nordsvenskar som är fullt ut anpassade för just detta klimatet. Äsch, om hästen fryser är det ägarens skyldighet att lägga rätt täcke på eller skaffa ligghall/kall eller uppvärmd beroende på häst.

SÅ! Om det är under 15grader utan sol och risk för regn får han ett ofodrat regntäcke på sig, under 5 grader får han ett fleecefodrat (han fryser/skakar vid 2 grader, jag har undersökt). Men om det är 5 plus på morgonen och solen ska skina hela dagen kan han vara utan täcke. Jag går ju hemma så jag kan springa ut och lägga på täcke om det börjar regna..

Hur jag ska täcka, om det behövs, i höst är upp till min häst. Lägger han på sin under sommaren så kanske han klarar sig utan tjockfodrade täcken i vinter. Men han kan ju inte bli tjock som en tunna bara för att "hästar ska klara sig utan täcke.."
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Här är det varierande skitväder. Ibland sol och över 15+ ibland blåst regn och 6+.

Just nu är alla inne med varsitt ofodrat regntäcke ca 10+ i stallet.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Det är ganska blåsigt och ca 15°
Min häst är ute i hagen med ofodrat regntäcke
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Här är det 15+ och blå himmel. Kommer bli ca 22 under dagen.

Just nu är alla inne och har:
H1 Ljusblått Amigo Bomullstäcke
H2 Grönt Domani Bomullstäcke
H3 Grönt Domani Bomullstäcke
H4 Blårutigt HorseGuard bomullstäcke

De kommer gå ut strax och då ha följande:
H1 Bucas flugtäcke
H2 MarkTodd flugtäcke
H3 Bucas flugtäcke
H4 Bucas flugtäcke
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

kl*

Det är ca 20 grader och jättevarmt. Min häst är såklart naken och ute i hagen, det enda hon har på sig är en rambo flughuva :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

*kl*
Idag har vi 24 grader och sol pålle står naken ute.
Om natten står han inne antingen naken eller med bomullstäcke på beroende
på hur dant väder det e ute då ena stalldörren står öppen om nätterna.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

*kl*

Kommer inte ihåg när jag skrev här sist, men min häst går ute dygnet runt sen mitten på maj och kommer förhoppningsvis inte att komma in förrän början på november (beroende på vädret). Hästen är såklart naken, bortsett från flughuvan. Vid regn- och ruskväder har han ofodrat regntäcke. Vid "normalt" sommarregn klarar han sig utan täcke.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Går dina hästar aldrig utan täcken?

Jo men inte ofta. Där vi bor har vi väldigt mycket bitska insekter så går de utan flugtäcken på sommaren springer de tills de stupar (vi har testat med alla hästarna). Visst hade det gått att ha insektsmedel istället för flugtäcken men eftersom de spolas i princip varje dag går det åt sådana mängder att vi valt täcken i stället.
De har på sommaren täcke på nätterna så länge det är under 17+ i stallet. Men resten av tiden i stallet står de nakna när det är varmt ute. (Mitten av April-mitten av september).
 

Liknande trådar

Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
8 375
Senast: Camigween
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 104
Utrustning Vad är ni nöjda med? Jag upplever att jag har börjat få problem med mina, även de som ska vara bra. Själv har jag flera olika märken och...
Svar
8
· Visningar
2 906
Senast: lomuxx
·
Utrustning Sitter och funderar lite fram och tillbaka. Har mina hästar hemma på gården och de går i lösdrift tillsammans. Har en dam som är lite...
Svar
19
· Visningar
2 788
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp