Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Just därför är det viktigt/are med mörkt lästall på sommaren än på vintern;)

Rolle
IpL
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Jo men inte ofta. Där vi bor har vi väldigt mycket bitska insekter så går de utan flugtäcken på sommaren springer de tills de stupar (vi har testat med alla hästarna). Visst hade det gått att ha insektsmedel istället för flugtäcken men eftersom de spolas i princip varje dag går det åt sådana mängder att vi valt täcken i stället.
De har på sommaren täcke på nätterna så länge det är under 17+ i stallet. Men resten av tiden i stallet står de nakna när det är varmt ute. (Mitten av April-mitten av september).

Varför denna höga temperatur?

Hoppas du inte tar illa upp av mina frågor, jag är bara nyfiken. Våra hästar svettas dagtid och trivs riktigt bra när det kryper neråt 5 grader på kvällarna :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Varför denna höga temperatur?

Hoppas du inte tar illa upp av mina frågor, jag är bara nyfiken. Våra hästar svettas dagtid och trivs riktigt bra när det kryper neråt 5 grader på kvällarna :)

*Grattis på födelsedagen!!!*


Ett stall ska väl helst hålla en temperatur runt 12 grader, tycker oxå att 17 grader låter högt.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Varför denna höga temperatur?

Hoppas du inte tar illa upp av mina frågor, jag är bara nyfiken. Våra hästar svettas dagtid och trivs riktigt bra när det kryper neråt 5 grader på kvällarna :)

Nej det är lugnt! Bättre att fråga om man undrar.:idea:

Vi har valt att ha täcke på natten hela året. Men den varmaste tiden på året går det av naturliga orsaker inte. De har hittills inte varit för varma under täckena vid 17+. Alla av mina har kort päls, så de klarar inte insekterna på dagen och blir inte för varma på nätterna.:)

Hade själv en ponny som svettades bara av att vara i hagen men den helklippte vi även på sommaren.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Nej det är lugnt! Bättre att fråga om man undrar.:idea:

Vi har valt att ha täcke på natten hela året. Men den varmaste tiden på året går det av naturliga orsaker inte. De har hittills inte varit för varma under täckena vid 17+. Alla av mina har kort päls, så de klarar inte insekterna på dagen och blir inte för varma på nätterna.:)

Hade själv en ponny som svettades bara av att vara i hagen men den helklippte vi även på sommaren.

Jag misstänkte det var något sådant så då förstår jag den höga temperaturen :)

Jag vet inte om klippning hade hjälpt, det är båda väldigt korthåriga. Min är mörkgrå och stoet brunt (med fullblodspäls), jag funderar på om en vit häst hade klarat sig bättre och funderar med jämna mellanrum om det hade blivit svalare med ett ljus insektstäcke. Men min är inte glad i täcken (trots välsittande HW som absolut inte är för varma vintertid) så jag låter honom helst slippa.

Största problemet är liksom att de korkade små djuren ställer sig mitt i solgasset när de tycker det är varmt, ist för att gå i skuggan. Där kan de gå när det är svalt på kvällen, var finns logiken, haha. Och pga knott kan vi omöjligt ha dem ute på natten, även om vi inte vill ha det pga flera andra orsaker dessutom.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

*Grattis på födelsedagen!!!*


Ett stall ska väl helst hålla en temperatur runt 12 grader, tycker oxå att 17 grader låter högt.

Vi har ingen kylanläggning i stallet. Finns det några till vettigt pris/driftskostnad får du gärna pm:a förslag. Tycker 17+ är ganska svalt när det är 23+ ute. Hur gör du/ni för att ert stall aldrig ska bli varmare än 12+?
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Vi har ingen kylanläggning i stallet. Finns det några till vettigt pris/driftskostnad får du gärna pm:a förslag. Tycker 17+ är ganska svalt när det är 23+ ute. Hur gör du/ni för att ert stall aldrig ska bli varmare än 12+?

Vi har mycket bra ventilation i stallet med det blir säkert 17 grader där med en varm sommardag. Dock går ju ingen häst med täcke vid dessa temperaturer. Det var det jag menade. :)
12 grader menas ju en otäckad häst.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Jag misstänkte det var något sådant så då förstår jag den höga temperaturen :)

Jag vet inte om klippning hade hjälpt, det är båda väldigt korthåriga. Min är mörkgrå och stoet brunt (med fullblodspäls), jag funderar på om en vit häst hade klarat sig bättre och funderar med jämna mellanrum om det hade blivit svalare med ett ljus insektstäcke. Men min är inte glad i täcken (trots välsittande HW som absolut inte är för varma vintertid) så jag låter honom helst slippa.

Största problemet är liksom att de korkade små djuren ställer sig mitt i solgasset när de tycker det är varmt, ist för att gå i skuggan. Där kan de gå när det är svalt på kvällen, var finns logiken, haha. Och pga knott kan vi omöjligt ha dem ute på natten, även om vi inte vill ha det pga flera andra orsaker dessutom.
Nej alla hjälper det ju inte att klippa. Vet inte om vita hästar är svalare, din verkar ju vara en kamin oavsett väder.:p jag hoppas väl insektstäckena reflekterar bort lite ljus iaf, känns bättre om de gör det! Men reagerar de inte på insekterna är det skönast att ha dem nakna.

Ibland väljer hästarna att göra precis tvärtom mot vad vi hade velat. De tycker väl gräset smakar bättre med sol på;) Knotten är hemska hade varit mycket enklare med utevistelse om de inte fanns!
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Vi har mycket bra ventilation i stallet med det blir säkert 17 grader där med en varm sommardag. Dock går ju ingen häst med täcke vid dessa temperaturer. Det var det jag menade. :)
12 grader menas ju en otäckad häst.

Då är jag med. :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

KL

Samma som igår, +17 och sol.
Ute i hagen, naken. Går in vid 20, naken inne:)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Nej alla hjälper det ju inte att klippa. Vet inte om vita hästar är svalare, din verkar ju vara en kamin oavsett väder.:p jag hoppas väl insektstäckena reflekterar bort lite ljus iaf, känns bättre om de gör det! Men reagerar de inte på insekterna är det skönast att ha dem nakna.

Ibland väljer hästarna att göra precis tvärtom mot vad vi hade velat. De tycker väl gräset smakar bättre med sol på;) Knotten är hemska hade varit mycket enklare med utevistelse om de inte fanns!

Ja, han är verkligen en kaminhäst alltså... Men han har nu på ålderns höst (6 år :D) börjat komma på att man kan röra sig även i värme, det känns ju åtm lovande om han ska bli tävlingshäst någon gång ;) Innan var det totalt off om det var sol och varmt, stackarn.

Vi har inte alls mycket blinningar o sådan ohyra så de besväras knappt alls av dem åtm. Något positivt iaf :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

KL

+20 och sol
Ute i hagen, naken.
Sover inne om nätterna, går in 20. Naken inne
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

*kl*

Mellan +15 och +25 under dygnet. Hittils varit soligt och fint. Duggregnat lite då och då.

Alla går ute på bete dygnet runt men rids dagligen. Äldre tävlingshästen har flugtäcke på sig dygnet runt men de andra går nakna.

Perioder med ihållande regn och mkt blåst har de ofodrade regntäcken på sig men annars nakna jämt.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Regnat i 2 dagar från och till, dock varmt "tvättregn" så min har fått gå utan täcke..
Men idag ÖSREGNADE det hela dagen så hon fick på sig ett Bucas Smartex Rain, det var en NÖJD häst som betade i hagen när vi åkte! :laugh::love:

(hon hatar regn)

Ca +10
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Ja, han är verkligen en kaminhäst alltså... Men han har nu på ålderns höst (6 år :D) börjat komma på att man kan röra sig även i värme, det känns ju åtm lovande om han ska bli tävlingshäst någon gång ;) Innan var det totalt off om det var sol och varmt, stackarn.

Vi har inte alls mycket blinningar o sådan ohyra så de besväras knappt alls av dem åtm. Något positivt iaf :)

Ja det ju inte fel om de flyttar sig när man tävlar....alla andra brukar gräla så på en annars:angel: Men det kommer han säkert lära sig med tiden, om inte så får du tävla på vintern istället:p

Lyx, nu när det renar har inte vi heller men så fort det blir varmt kommer dom små otäckingarna.

Kl

Har är det 10+ och regnar. Alla har varsitt regntäcke som de även kommer gå ut med.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

*kl*

Här har det hällregnat i ganska kallt väder i 3 dygn nu :( Har ett ofodrat Amigo-regntäcke i hagen. Naken inne. Utom natten till idag. Tränade ganska hårt i går och "badade" hästen med linimentschampo efteråt - då skall den täckas - så det blev ett tunnt fleecetäcke till natten.

Nu vill vi ha sol och värme! Sprayar hellre insektsmedel än går här och huttrar och fryser....
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

KL

+12 och regn:(, uppehåll just nu
Ute i hagen med ofodrat regntäcke.
Går in vid 20, naken inne.
Sover inne om nätterna nästan hela sommaren.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Regnade mycket i morse och bara +9 grader, på dagen ska det väl blir några grader varmare men fortsätta att regna så båda prinsarna får ofodrade regntäcken på sig idag.
Gammelgubben får även halstäcke på eftersom han hatar att vara ute i regn och halstäcket verkar göra att han tycker att det är okej... :)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
8 379
Senast: Camigween
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 108
Utrustning Vad är ni nöjda med? Jag upplever att jag har börjat få problem med mina, även de som ska vara bra. Själv har jag flera olika märken och...
Svar
8
· Visningar
2 906
Senast: lomuxx
·
Utrustning Sitter och funderar lite fram och tillbaka. Har mina hästar hemma på gården och de går i lösdrift tillsammans. Har en dam som är lite...
Svar
19
· Visningar
2 788
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp