Bukefalos 28 år!

Vad krävs för hästhållning?

Sv: Vad krävs för hästhållning?

Det är faktiskt inte överallt man får plantera träd. Det kan vara arrendemark, det kan vara mark olämplig att plantera träd på. Dessutom är marken härnere väldigt dyr, och att då kunna ta lite grovfoder kan vara önskvärt.
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

*kl*

Man planterar för tusan inte träd på åker med mindre än att det är under vapenhot... förutom att man riskerar sina eu-bidrag som kan vara på åtskilliga tusenlappar så förlorar man möjligheten att plöja marken... plus att den arme krake som röjde marken för hand en gång i tiden kommer att snurra många varv i graven.

Åkermark ska hållas öppen och gärna plöjas regelbundet - inte planteras en massa träd på.

Träden har hästarna mest att klia sig på under sommaren när dom ändå gärna står på "flaten" där det fläktar lite och inte är lika mycket flygfän - i en sommarhage finns det inte alls samma behov av träd som i en vinterhage och i en vinterhage kan träden ersättas med flyttbar ligghall, tex "konservburk" som kostar 20 - 25 000 + moms ny och som går enkelt att flytta med lastaren på traktorn.

Det är redan på tok för mycket bördig åkermark runt om i landet som har blivit förstörd av att man har byggt och planterat på den...
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Du uttrycker det jag försöker få fram med fler ord, bättre argument och hårdare tryck :D

(är det måntro en skåning som ligger bakom orden?;)
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Nej Tactius är inte Skåning, till mitt stora förtret :cry: ;)

Och jag har planer på att plantera träd om det endast är åkermark man hittar :o :eek: Till vinterhage då. Men allra helst hittar man ju en mobbad bit som bonden inte kan bruka och säljer för en billig (haha!) peng.
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Och jag har planer på att plantera träd om det endast är åkermark man hittar ....

Och hur länge hade du sedan tänkt vänta innan du kan använda marken som hage?
20 år?
50 år?

Jag hade tänkt plantera träd på impediment (f.d. åkerholme) men räknade ut att de skulle vara färdiga när jag också är det.
Så det får bli en byggnad där i stället.
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Det är ju det som är kruxet :angel: Hur stora träd kan man plantera och hur fort växer de.

Dock ska jag självklart ha annat skydd som komplement till träden, våra hästar (eller ja, mammas klena sto :angel:) föredrar alltid taket framför skogen vid såväl nederbörd som kraftigare blåst. Och det är rejäl skog som ger skydd.
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Det finns idag utrustning för att flytta och plantera fullstora träd som är sådär 10 m höga :D

Kostnaden för att göra så är däremot om inte astronomisk så i varje fall väsentligt mycket högre än vad man kanske är villig att betala för att 4-bentingarna ska ha nått att klia sig på medans dom ringbarkar trädet som stendör ;)
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Hur många stall har inte mindre yta per häst än TS?! Som ni hoppar på! Alla har inte möjligheten att erbjuda sina hästar den optimala hästhagen och TS hästar kommer troligen röra sig på mkt större yta än mången 'storstadshäst'.

Så bara för att många storstadshästar står på liten yta så är det helt ok för andra hästar att också stå på liten yta, fastän ytan egentligen är mindre än vad den borde för hästar.

Bara för att det finns värre betyder det inte att allt är okej!!

TS: 4000 kvm har jag räknat som 63x63 m (hoppas jag räknade rätt) vilket jag INTE tycker är okej för två hästar, vilket ju i sådana fall är minimum. Självklart GÅR det ju, men sen är det ju också en fråga vad man vill ha för standard på sin hästhållning.

Jag personligen hade hellre inackorderat mig i ett stall, för hästens skull. Även om det är tillfälligt.
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Man planterar för tusan inte träd på åker med mindre än att det är under vapenhot... förutom att man riskerar sina eu-bidrag som kan vara på åtskilliga tusenlappar så förlorar man möjligheten att plöja marken... plus att den arme krake som röjde marken för hand en gång i tiden kommer att snurra många varv i graven.

Åkermark ska hållas öppen och gärna plöjas regelbundet - inte planteras en massa träd på.
Det förefaller som om vi talar om olika typer av markanvändning. Jag för min del har förutsatt att det är hagar för hästar vi talar om. Inte aktivt jordbruk med spannmålsproduktion.

Träden har hästarna mest att klia sig på under sommaren när dom ändå gärna står på "flaten" där det fläktar lite och inte är lika mycket flygfän - i en sommarhage finns det inte alls samma behov av träd som i en vinterhage och i en vinterhage kan träden ersättas med flyttbar ligghall, tex "konservburk" som kostar 20 - 25 000 + moms ny och som går enkelt att flytta med lastaren på traktorn.
Ang träden så var det ett påpekande att det faktiskt går att förändra det kala landskapet, om man vill. Kan upplysa om att det finns snabbväxande träd som på bara några få år når rejäl höjd. Vidare kan stammarna enkelt skyddas från gnagande hästar.
Skåne är långt ifrån trädlöst, så några måste ha insett värdet med sådana. För minskat snödrev t ex.

Det är redan på tok för mycket bördig åkermark runt om i landet som har blivit förstörd av att man har byggt och planterat på den...
Det kan jag hålla med om. Fr a om man tänker på externa shoppingcentra och trafikleder. Däremot förstörs inte marken av att man planterar träd på den. Dom kan ju lätt tas bort om så skulle bli aktuellt.

LIA
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Har du planterat träd på åkermark så är det inte enkelt att åter använda marken som just åker sedan träden har tagits bort - skälet till detta är trädens rötter som försvårar eller rentav omöjligör jordbearbetning med vanliga redskap.

Det är inte bara vid spannmålsodling som det är önskvärt att plöja utan man bör se till att även plöja vallen med jämna mellanrum, vart 5:e år är brukligt.

Skälen till detta är att man vill öka vallens avkastning, minska ogrästrycket, minska parasitförekommst och motverka markpackning. Har man dessutom träd i närheten av marken så bör man även plöja regelbundet för att förhindra att trädrötter växer sig in marken utifrån.

Planterar du träd på åker så är det stor risk för att du förstör denna och i framtiden måste ta dit väldigt dyra specialmaskiner som tex skogsfräsar som kan tugga sönder allt ner till ca 1/2 meters djup.
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Undrar hur dom gjorde för länge sedan när dom gjorde åker av skogarna i Skåne?
Den bild du målar upp är överdrivet mörk. Planterar man skog, och fr a för speciella ändamål, så är risken att man tar bort den ganska liten. Men gör man det efter bara några år, så är inte rötterna något större problem. Gör man det efter en mansålder så torde virkesvärdet mer än väl balansera kostnaden för att avlägsna rötterna. Om det ens behövs.
Vi plöjde f ö utan problem upp en 15-års vall trots att skogen ligger intill.

Jag trodde alltså att vi diskuterade hagar till hästar. Om man, som jag, förutsätter att man har en rejäl hage så torde det inte vara lika med ekonomisk katastrof om man kantar med träd eller gör en holme t ex. Vilket gjorts på sina håll i Skåne. Då har man råd att avsätta dom m2.
Du verkar inne på att få maximalt ekonomiskt utbyte av marken, och då talar vi inte om samma sak!

Man förstör inte jorden genom att plantera träd på den. Att eventuellt vara tvungen till extra arbete för att röja rötter är inte lika med att jorden är förstörd.

LIA
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Vi letar hus och skulle gärna vilja ha lite större mark så att man i framtiden tillfälligt kan ha hästarna hemma. (om man nu skulle vilja ha det) Alltså inte att jag är i behov av det utan OM det skulle finnas möjlighet att ha det?
Men antar att jag är helt ute och cyklar med tanke på era svar.

Då ställer jag en ny fråga, hur mycket mark ska man ha för att det ska vara lagligt att ha 3 st hästar på?

Lagligt finns det väl egentligen inget stopp? Hästen skall ha rätt storlek på sin box och den skall ges möjlighet att röra sig fritt en gång dagligen. Det gör i princip att du kan ha väldigt många hästar på 0,4hektar. Man behöver inte ens ha en hage om man har t.ex. en paddock att släppa hästen i för sin "naturliga rörelse". Det finns nått råd om att max ha 3hästar per hektar om man ser till gödselmängden. Men mockar man även hagen så har man arbetat sig runt det oxå.

Det blir en liten hage du pratar om, men ser man till de hästar som står på box mer än halva dygnet o sen står i en liten rast-grusruta på dagen så är det ju värre...

Under en kortare tid att ha hästar hemma så måste du ändå lösa gödselhanteringen i form av t.ex. en gödselplatta, container eller förvaring på släp. Hästarna måste under vintertid ha tillgång till ligghall eller boxar. Under sommaren räcker att du har tillgång till en sjukbox. Det finns nån gräns för hur nära man får ha häst vid bostadsområde så kontrollera det före ni köper!

Men tips, vill ni ha hästar hemma så köp större... Vi köpte mark på 0.85hk och det är för lite för att hålla våra tre året runt... Vi får dock hyra bete på sommarn och tillbringar hela vintrarna med att mocka hage... Så vi klarar oss, men är nu på jakt efter större!
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Öhumm....södra Skåne, var drar du gränsen ;) Anser mig själv boendes i södra Skåne (samma breddgrad som Malmö) och här är det varken platt eller bara öppet och knappast myggfritt :crazy: Gården ligger på 101 m höjd över havet :cool:
Det finns ett södra Skåne även på östra sidan;)

Rolle:grin:
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Undrar hur dom gjorde för länge sedan när dom gjorde åker av skogarna i Skåne?

Dom slet som hondan ....

om man kantar med träd eller gör en holme t ex.

Alltså - trädkant har ju t o m jag längs en bit av min "gräsmatta" - råkade dock hamna utanför bild på de foton jag la upp här i tråden. Förstår dock inte varför det ska vara så superviktigt med träd inne i en vinterhage när pållarna har både rejält vindskydd och lähäck?

Rolle - du slår du mig med 45 meter ... jag bor bara 55 meter över havet i södra Skåne (i det böljande sydskånska backlandskapet). Men myggfritt har jag!
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Dom slet som hondan ....
Det kan man inte idag. ;)

Det är väl inte så superviktigt med träd, men nog är det ett plus. Allt som bryter enformigheten är väl bra? Med träd och buskar kommer också andra växter än bara det sådda gräset.

Observera f ö att det inte var jag som drog igång diskussionen om träd!

LIA
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

man kna tycka det e för lite, jag hade förr hus med mark pa 3000kvm runt huset bara, men hade grannar som hade en gräsplätt mellan huset pa ca 1500kvm bra rast hage/extra hagee sen hade ja en stor skogs hage pa 1 hk ca samt sommar hagar de lanade med pa över 3 fraga grananr sen beror det ju pa hur du bor detaljplanerat omr kan vara knepigt
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Förr i världen så slet man som attan, hade 15 timmars arbetsdag och dog utsliten och eländig innan 40 års ålder.

Virkespriserna är inte så höga som folk tror, inte om man räknar ut den årliga avkastningen.

Man har inom EU tänkt igenom detta då gårdstödet som regel alltid ger snäppet högre lönsamhet för att hålla marken öppen och få EU-pengar för detta jämfört med att plantera skog på samma mark.

Detta då för att dels bevara gemensamma nyttigheter i form av öppet och varierat landskap, biologisk mångfald etc såväl som att bibehålla åkermarkens odlingskapacitet.

I Bryssel har dom samma syn på trädplantering på åker som jag ;)

Jag har förmodligen plöjt upp mer gammal "ogräsvall" än du och trädrötter är ett fanstyg på ren svenska då dom sätter igen redskapen och ofta gör det svårare att få en ordentlig tilta. Även sen vid harvning m.m. så ställer rötterna till problem när som fastnar i harvpinnarna.

Nä, plantera på impediment iställett och låt åkern vara åker.

Vill man ha lä och nånstans för hästarna att klia sig så kan detta göras på avsevärt mycket enklare sätt än att plantera träd, vilka tar åtminstone 10 år på sig innan dom ger hästarna vare sig lä eller möjlighet att klia sig.
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Förr i världen så slet man som attan, hade 15 timmars arbetsdag och dog utsliten och eländig innan 40 års ålder.
Nej, man levde längre än så och var inte utsliten och eländig heller vid 40. Kroppen var inte bortskämd med att göra ingenting på den tiden och orkade därför mycket mer. Om vi ska generalisera. Är vi förresten överens om att jorden inte blir förstörd?

Trädrötterna är besvärliga första året man plöjer och harvar, men vem har sagt att livet ska vara lätt?? Man lär inte bli utsliten av att rensa skär och billor första året. Jag blir det inte. :)

I övrigt har du alldeles rätt i det du skriver, med undantag av att det tar mindre än 10 år att få upp träd som läar, fast det har dålig relevans i denna tråd som handlar om hästhållning.

Kortfattat, så är det med ditt resonemang omöjligt att hålla häst annat än möjligen på enstaka plättar. För allt skall ju odlas för att bonden ska tjäna pengar. Tjäna pengar på marken är ju den röda tråden i ditt resonemang. Åtminstone i Skåne, som inte har annat än bördig åkermark?

Alltså kan ingen åkermark avsättas till olönsam hästhobby. Ingen åkermark avsätts till hästhagar. Framför allt inga "stora" (1 ha och uppåt) sådana. Undantages då eventuella förmögna markägare som kan strunta i odlandet och avsätta ordentligt med yta. Dom borde inte heller ha problem att avsätta ytterligare remsor till läplanteringar.

Har jag förstått resonemanget rätt?

Förresten, på tal om biologisk mångfald, så har väl inte bönder på stora gårdar gjort sig kända för att eftersträva det? Är det någonstans man ser monokulturer men ingen naturlig mångfald, så är det väl där?

LIA
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Nu är ju Skåne lite av ett undantag, inte bara i landet utan även internationellt, då dessa stora bördiga slättlandskap inte är så vanligt förekommande - Skånes jordbruksmark kan de facto sägas vara riksintresse och kanske rentav EU-intresse just pga av den bördiga åkermarken och stora odelade åkrar.

Framöver oroar sig WHO för att det ska bli ytterligare matbrist i världen, att då lägga ner åkermark i klass 7,8 kanske bättre eller att plantera träd på densamma är vansinnigt på ren svenska.

Sen kan jag ju hålla med om att Skånes slättlandskap i mångt och mycket är en monokultur, men det föreligger synnerliga skäl för att bevara den som just monokultur.

När det däremot gäller övriga landet så är läget ett helt annat, där krävs många gånger öppen åkermark för att det inte ska vara en monokultur med skog.

Jag älskar hästar, det är otroliga djur... men det är inget skäl att beskoga åkermark bara för att dom ska nått att klia sig på.

Vad gäller att bli ustliten... för sådär 2 mansåldrar sedan så hade vi lika hög barnadödlighet som i Bangladesh, allt var inte bättre förr.
Dom som utvandrade till USA på 1800-talet gjorde så för att sveriges befolkning svalt och många dog av de umbäranden som var - i staden vid samma tid så frös folk ihjäl i sina lägenheter för att dom inte hade råd med vare sig kol eller ved, TBC var vanligt förekommande och det var endast de rika som hade råd att åka på sanatorium eller få läkarvård öht.

Vad gäller medellivslängden hos allmogen under olika tidsåldrar så finns detta väl dokumenterat, man levde inte till 80-90 som idag utan medellivslängden var i många fall nästan hälften av idag.

I modern tid så blir man inte utsliten av att rensa plogskär när man plöjer 1/2 hektar - men när man har 10 ha som ska plöjas så är läget ett helt annat.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 285
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 871
Senast: CaisaCax
·
Ekonomi & Juridik Såg en annons på Hästnet på en häst till salu. Säljaren skrev att hon kommer att kräva anställningsbevis av köparen med motiveringen att...
2
Svar
25
· Visningar
3 032
Senast: co-SMAD4
·
Foder & Strö Hej, Min ena häst är för överviktig för att släppa på bete vind för våg i sommar utan han kommer bredvid övriga och så ska han få...
Svar
7
· Visningar
801
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp