Bukefalos 28 år!

Vad krävs för hästhållning?

Hej!! Det verkar som man kan få många svar här! Står i valet o kvalet om jag ska köpa mitt drömhus... Problemet är att rasthagen i direkt anslutning till stallet bara bli ca.0,5 hektar ... ridbana och tomt borträknat. Känns som detta är lite lite till mina två-tre halvblod.
Att jag överväger det ändå beror på att jag har tillgång till ca. 2 hektar hagar 200m från "mitt" hus samt bete på ca.3-4 hektar 500m. bort (betet är bara tillgängligt sommartid)
Man hinner kanske inte promenera ut med dem till den större hagen varje dag (det är tyvärr trafikerad väg mellan) men när man är ledig... Det är i närheten av folk jag känner så man kan få hjälp vid behov och stall + hus är jättefint. Även nära till arbetsplatsen ... att jag tvekar beror enbart på att det inte är så mkt. mark som idag tillhör huset... Vad hade ni gjort!!!
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Har du nära till arbetsplatsen så går du ju bara upp den kvarten tidigare som du behövt om du hade längre - och så går du bort med hästarna till rätt hage varje dag.

Jag är dock väldigt tveksam till att arrendera, hade aldrig vågat sätta mig i en sits där jag är helt beroende av ett arrendat. Ex i min hemkommun så flyttades järnvägen och staden följde efter och vips så var det bara för bonden att sälja marken - det livslångt gamla arrendatet som en hästägare haft sedan minst morföräldrarna försvann och hagarna blev gator och villor. I Skåne som vi tänkt bosätta oss i är det ju exploatering precis överallt, never ever. Upptill ja, men att vara beroende av det, nej tack.

Har ni kollat upp möjligheterna att köpa till mer mark? Det frågar jag alltid, oavsett hur tomten ser ut. Bra att veta vad tomten gränsar till om inte annat.
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Det beror ju på vilken typ av mark det är också. Sen kanske det finns mark intill som du får använda? Jag har inga 20000 kvadrat men tre hästar funkar utmärkt. Då har jag 6000 kvadrat mark som är vårt och fått använda mera mark av markägare för att det ska räcka.
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Snackar för min uppfattning, och jag skulle aldrig överväga att bosätta mig där med några hästar. Utan hästar, är det säkert ett drömställe för folk.
Som Connemara är inne på, vad gör du om/när du inte får disponera andras hagar?

LIA
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Håller med men de 2hektaren extrahage som ligger en bit bort kommer jag att ha kvar ... tillhör mina föräldrar;)..
Sommarbetet har jag tillsvidare (haft i snart15 år)men det finns ju inga garantier för det men jag har förr alltid kört iväg dem på sommarbete så för den sakens skull spelar inte det nån roll.
Självklart kan man upp i tid och släppa dem i stor hage i alla fall större delen av året, man måste ju gå lite längs trafikerad väg så mörka vintermornar kanske det inte är så kul.
Min fråga är mest om de klarar sig på 5000m rasthage? När man har dem på större anläggning har de ju bara en liten ruta?! OBS::: inget jag förespråkar jag är extremt bortskämd med stora fina rasthagar idag så det är därför jag tvekar!
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

För mig innebär rasthage att det är en yta som används kortvarigt och någon gång då och då. Till det duger 0,5 ha gott till 2-3 sv hbl men är klart för lite som "vardagshage".

Du har 200 m till den större hagen? Det tar max 2 min åt vardera hållet, så vad är problemet?

Allmänt(!) så undrar jag över detta med "bete". Våra hästar "betar" året runt, oavsett var dom är. För oss är det en självklarhet att ha detta betande hemikring, dvs hästarna finns här på utedrift 24/365. Varför skickar man bort sina hästar på "bete"? Vad har man då för glädje av dom hela sommaren? Hur fungerar det socialt och hur hjälper man hästarna mot all flygande ohyra? För att ta ett par aspekter.

LIA
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

För mig innebär "bete" att hästarna går ute dygnet runt och enbart (i stort sett) lever på betesgräset, oftast har jag då hästarna avställda och inte i träning, i vissa fall promenadrids de. SJÄLVKLART lämnar man INTE bort hästarna vind för våg och hämtar hem dem efter betet, de kontrolleras och sköts om morgon och kväll samt har daglig tillsyn av de som bor i närheten!
Under vinterhalvåret och tiden då hästarna är i ordentlig träning vill jag ha kontroll över vad de stoppar i sig och även deras vila/motion därför går de då i RASTHAGE (kan kallas vad som helst!) där blir det ju av förklarliga själ inte så mycket bete utan hästarna fodras med det dem behöver!
Jag upplever att hästarna inte kan prestera lika mkt. när de går ute dygnet runt eftersom deras energi går åt till så mycket annat, som då de får komma in och vila och får allt serverat...

har nu beslutat mig för att lägga ett bud för som du säger det kan ju inte ta mycket mer än ett par minuter!!! :bow:
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Mina hästar åker iväg på bete varje sommar några veckor sedan några år tillbaka. Det började ett år när det mindre betet vi har i anslutning till stallet skulle sås om och annat bete behövdes det året. Sedan visade det sig att det betet hade väldigt bra ridmöjligheter (tallmo med massor av fina vägar) så det har blivit att vi kör dit dem varje år nu. I princip är det väl den perioden på året som de tränas mest för att det är kul att rida någon annanstans än hemma :) När vi inte orkar köra emellan mer så tar vi hem dem.

Det är alltså bara mina hästar där och någon ser till dem varje dag (myggmedel, vatten, evt. kraftfoder, ridning osv). Skulle aldrig i livet ställa av dem på bete någonstans långt bort. Det kan ju inte vara roligt. Jag är ledig hela sommaren och har massor med tid för att rida. Dessutom är det ju bäst underlag då och ljust dygnet runt.
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Jag upplever att hästarna inte kan prestera lika mkt. när de går ute dygnet runt eftersom deras energi går åt till så mycket annat, som då de får komma in och vila och får allt serverat...

:eek::eek::eek:Jag har motsatt erfarenhet, när de går ute håller de en hög grundkondis, mindre belastningsskador och tillsammans med artfränder ett stabilt psyke. Aldrig överladdade eller slöa, om det inte är +30° förståss ;)

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

haha va? Så du menar att elitgalopphästar går ute året runt (dygnet runt) inte presterar?
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Men herre gud! Ni måste verkligen ha missförstått mig! Det skall icke byggas varken uteplats, stall eller sadelkammare! Min TANKE var bara att om man har 4000 kvadratmeter mark, får man då stängsla upp en hage, sätta dit ett vindskydd och ha 2 stycken islandshästar där ett tag? Alltså inga extra byggnader eller dylikt!

Ja visst får du det
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

:laugh: Det gör de ju absolut!!!
Antar att man får anpassa efter de hästar man har... ser bara på de tre jag har just nu hur olika det är, en av dem behöver vara ute + aktiveras länge och dagligen, den äldsta går allra, allra bäst när hon har fått stå inne helst hela dagen innan och unghästen som jag har ute mest hela tiden (då jag tycker att unghästar ska vara ute och röra sig mkt...) helst av allt vill krypa in i sin box. Spelar ingen roll vilken hage jag har henne i - även nu på betet med jämnåriga följer hon mig som en skugga när jag är där och hon står alltid vid grinden när man kommer/åker...

och har nu efter mycket tittande insett att min "gård" (villa med stall,ridbana,hage) blir alldeles perfekt till oss - hagen är bara 5000kvm men det är omväxlande mark med lite träd och så och väldigt bra dränerad mark så om mitt bud räcker flyttar vi dit!
Hästarna får vara i sin rasthage dagtid under vinterhalvåret och får gå till sin större 2 hektars hage under fina höstdagar och på våren då de får vänjas in vid lite gräs! Sommarbete blir det för unghästen efter treårstesten de övriga får vara kvar hemma och nöja sig med lite bete och arbete!!:bump: Blir alldeles perfekt det här tror jag!!!

Stallet är suveränt med tre stora boxar, direkt anslutning till rasthage, ridbana precis utanför, uppvärmd sadelkammare, spolspilta, utrymme för förvaring... ja alla fördelar väger upp att hagen är något i minsta laget!! Hoppas bara mitt bud räcker!!!!:bow:
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Stängsla upp en bana runt huset...? :D

Funkar det i praktiken? :D Jag och min sambo ska nämligen titta på hus i helgen, tomten är ~7600 kvm med "Stor omväxlande tomt med gräsytor, trädgårdsland, naturligt skapad växtlighet, stenpartier samt etage med stödmur.". Och jag känner lite som så, att visst är tomten är stor, men ska man avgränsa hagar så blev det inte mycket kvar för två hästar... Jag har gett upp tanken på sommarbete, men vinterhage då? Huset är 83 kvm på två plan, så det tar ju inte upp fruktansvärt mycket av tomten.

Vi har ju inte tittat än så jag vet inte hur stor del som är skog, trädgårdsland osv, men spontant, vad tror ni?
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Tja, varför inte.

På Flyinge står hästarna i grushagar om 20x20 meter kanske, 2-4h/dag, resten på box (förutom när dom rids någon timme om dagen).

Det är lagligt men enligt mig inte optimalt. Man får hoppas att de stackars krakarna inte vet om något annat liv.... Min häst skulle förmodligen bli tokig (och det finns det ju hästar på flyinge som är också...)
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Det beror ju lite på hur det ser ut, det kanske blir 0.5 hektar över till hage efter hus, stall, (garage), ridbana och vad mer som kan tänkas behövas. Det finns ju de i tråden som skriver att de har rasthage av den storleken och får det att fungera. Om underlaget är bra (går ju att fixa också) och hagen disponerad på ett sätt som lockar till rörelse är det nog inte så dumt. Personligen skulle jag vilja ha två vinterhagar för att kunna få ner parasittrycket och det funkar ju inte med så lite mark om det inte är väldigt långsmalt så att det kan bli mycket rörelse ändå. Åk och titta och se hur det ser ut!
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Hahaha, jag tänkte på det med:D
Härmed råder hästförbud i Södra Skåne..Och Danmark såklart för vi har platta insektsfria hagar vilket borde betraktas som rena hästplågeriet för stäppdjuret hästen:angel:
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Förutom Österlen då ;)

Rolle, vars gård ligger på 100 m över havet och högsta punkten i socken är 135 m över havet :cool:
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Funkar det i praktiken? :D Jag och min sambo ska nämligen titta på hus i helgen, tomten är ~7600 kvm med "Stor omväxlande tomt med gräsytor, trädgårdsland, naturligt skapad växtlighet, stenpartier samt etage med stödmur.". Och jag känner lite som så, att visst är tomten är stor, men ska man avgränsa hagar så blev det inte mycket kvar för två hästar... Jag har gett upp tanken på sommarbete, men vinterhage då? Huset är 83 kvm på två plan, så det tar ju inte upp fruktansvärt mycket av tomten.

Vi har ju inte tittat än så jag vet inte hur stor del som är skog, trädgårdsland osv, men spontant, vad tror ni?

Det beror ju helt på hur det ser ut. Mina föräldrar har lika stor tomt och det räcker till en tillräckligt stor och väldigt omväxlande vinterhage som hästarna trivs väldigt bra i. Vi skulle dock ALDRIG ha mer än 2 hästar. Sommarhagarna arrenderar vi av en bonde, ca 0.5 ha per hage (2 stycken nu på senare år). Som varieras lite utifrån hur bonden skördar/betar korna.

Våra hästar är dock alltid inne på natten och fodras vintertid inne 4 g/dag samt fodras sommartid (den ytan hade aldrig räckt till bete).
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 198
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 628
Senast: CaisaCax
·
Ekonomi & Juridik Såg en annons på Hästnet på en häst till salu. Säljaren skrev att hon kommer att kräva anställningsbevis av köparen med motiveringen att...
2
Svar
25
· Visningar
2 857
Senast: co-SMAD4
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 550
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp